Gå til innhold

10/40 olje går bra på Range Rover V8 3.5?


halvsyv

Anbefalte innlegg

Har felelskjøpets multigrade olje 10/40. Går den bra å bruke på Rover V8 nå på høsten ? I boka står det 20W/50.

 

Således er vel 10/40 tynnere; kanskje den renser opp oljekanalene og drar med seg mer bråta slik at man får renet opp en gammel motor; eller risikerer man at mestepartet forsvinner ut eksosrøret og det er smart å peile olja for hver gan man er på nærbutikken og bensinstasjonen ;-)

 

Felleskjøpet 10/40 Turbo Pluss er en olje levert fra Statoil etter det jeg vet; den skal være av rimelig god kvalitet, men er vel neppe det aller ypperste. Jeg har godt oljetrykk på min V8 med 20/50-olja jeg kjøpte på BilExtra.

 

Vurderer å bruke 10/40 en liten stund & ta av bunnpanna etterpå for å få vekk gammel grums der.

 

Mottakelig for synspunkter om rimelig olje jeg kan bruke, eventuelt også Castrol for det finnes vel entusiaster i så måte på et slikt forum for tekniske friker sikkert ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen erfaringer med oljefilter ? Hvor ofte bør dette byttes ? Kan det være fordelaktig å bytte oljefilteret oftere nn man bytter olje ? Enkelte merker som er bedre enn andre. Det som sitter på er Purolator 30005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skrur av oljefilteret uten å drenere oljen først, har du plutselig gjort et halvt oljeskift utover deg sjøl og golvet. :rolleyes: Altså mye søl i tillegg tillegg til etterfylling av olje.

Bytt filter og olje samtidig,- og hyppig, så blir alle glade og velsmurte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I RR boka jeg har hjemme så står det at 20/50 oljen skal brukes i temperaturer mellom 0 gC og +50 gC...den blir jo alt for tykk om høsten,vinteren, våren.

Det skal kun brukes mineralsk olje, ikke fullsyntetisk.

15/40 kan brukes mellom -10 gC og +50 gC, 10/40 mellom -20 til +50, 10/30 mellom -20 til +30, 5/30 mellom -30 til +30, 5/40 mellom -30 til +50 dette ifl tabbel i Range Rover workshop manual public nr srr660enwm

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

V8 har hydrauliske ventilløftere, og trives godt med litt tykk mineralisk olje.

20/50 om sommeren og 10/40 på vinteren

Så her på min breddegrad kan jeg trygt kjøre med 10/40 hele året! :lol: Endret av Velar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er motor er driftsvarm betyr det ingenting hvilken temperatur det er ute. Tallene 30, 40 og 50 angir viskositet ved 100 grader (driftsvarm motor). Skal en motor ha 50 olje skal den ha det året rundt.

 

Det første tallet derimot 5W, 10W eller 20W sier noe om hvor lettpumpet oljen er ved kaldstart og her kommer utetemperaturen inn i bildet. Jo lavere tall, jo lettere kaldstart og bedre smøreevne så lenge motoren er kald.

 

Alle oljer er tykkere når de er kalde enn når de er varme og en 5W-50 olje vil aldri bli tynnere enn en 20W-50 olje ved driftsvarm motor. De vil ha akkurat samme viskositet hvilket tallet 50 sier. Men en 5W vil fungere bedre ved kaldstart om vinteren.

 

Dermed høres det ut som om en 5W-50 olje vil være ideelt. Ikke nødvendigvis. Det er vanskeligere å lage en multigrade olje og den krever flere tilsetningsstoffer. Særlig gjelder dette mineralolje. Mineralolje har også den egenskapen at den blir tynnere når den blir brukt. Dette skjer i liten grad med syntetisk olje og det er her fordelen med syntetisk olje i hovedsak ligger.

 

Vær også klar over at mange 30 oljer er såkalte lettløpsoljer. Disse skal ikke brukes i motorer som ikke er beregnet for det. Oljen har lavere shear-verdi og altså en svakere oljefilm. Motorer som ikke er beregnet for disse oljene vil slites raskere.

 

Det eneste jeg ser som noe å tenke over ved bruk av syntetisk olje er om bilen har gått på mineralolje i lengre tid. Overgang til syntetisk olje har en tendens til å gi svetting/lekkasjer ved pakninger og simmerringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjernmoen forklarer dette helt riktig i all enkelthet. På min 79 bruker jeg 10/40 delsynt. Fungerer forsåvidt greit det, bortsett ifra når bilen startes når den er varm. Da høres det ut som ventilene "flyter" litt. Dette gir seg etter en liten stund, men jeg liker det ikke. Det kan nok muligens forklares ved at forrige eier byttet kammen, men sannsynligvis ikke løftere. Mulig jeg skulle prøvd en annen olje..

Ifølge serviceboka og forrige eier på "cruiseskipet" har den alltid gått på helsyntetisk olje (5\50). Fungerer helt fint det. Dette er jo en 4,2, i boka står både 10\40 og 5\40 mf. som alternativer, så jeg vet ærlig talt ikke om jeg skal bruke noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 5W-50 helsyntet på alle motorer uansett.

Selv på gamle V8 (1979), som har levd et helt liv på mineralsk, går perfekt uten lekkasjer på helsyntet.

Eneste er at de er utrolig lettstartet i minus 30 grader, uten motorvarmer, som vi har i perioder om vinteren.

 

Jeg bytter selvsagt hver 5000km.

 

Edit: trykkleif

Endret av tiopet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...