Gå til innhold

1973 Range Rover Ambulanse


Bjurbeck

Anbefalte innlegg

  • Svar 748
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Skrabbis. Vi har savnet den bilen mange ganger. En gang for veldig lenge siden var den så strøken i karosseriet at gutta fra Famous four gikk helt i fistel da de fikk se den. Men da den var moden for oppussing ble den til sebra. Ungene sto for design og maling. Vi lærte mye om sebraer og sebrastriper. Det er ikke bare å male svarte og hvite striper. Ungene elsket den. De hadde hvert sitt regulerbare Honda-sete. Det midterste litt smalere og plassert litt foran de andre. På den måten slapp vi mye krangling om albuer og søling i fanget på hverandre. Brant nesten opp etter kortslutning i hovedlyset. Derfor er alle kursene sikret separat på høyre sparkeplate.Flott koblingsskjema ble lagret i hanskerommet. Men både ledninger og koblingsskjemaet ble spist av mus som fulgte med et lass julenek. Det går mange julenek baki en sånn en. Så da ble det nye ledningsnettet nødreparert med gule (eller var de hvite) ledninger. Og skjemaet gik i støvsugeren sammen med museredet. Sorry Men jeg har fremdeles den spesiallagde syrefaste braketten til det ene batteriet liggende.

 

KB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du!

Artig at du skriver de tingene der, det forklarer mye :)

Det er nok en stund siden den var strøken i karrossen, nå har den endel småbulker og patina.

Å få i stand ledningsnettet tror jeg blir den mest krevende jobben for hodet mitt, men har heldigvis mange gode hjelpere og dette forumet blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom ja :lol:

 

Det er ganske mye jobb, men har sett verre biler bli satt i stand (les: Rosamond).

 

Har begynt med rustarbeidet i dag. Fjernet endel smått, montert av venstre bakpanel og pussa og behandlet deler av ramma med Brunox.

 

4891536041_ffc6b827d3.jpg

 

Fått bilen inn i garasjen og opp på bukker, tatt av hjulene også. Trengte laang latmannsarm og en hjelper på 100kg for å få løs de verste :lol:

4891537383_ec18da1e44_z.jpg

 

Taket innvendig er veldig bra :) Ingen sagging og nesten ingen sprekker i skinnet.

4892135558_20c8731908.jpg

Endret av Bjurbeck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirasjon tas imot med stor glede :)

 

Har fått PM fra en tidligere eier. Han kunne opplyse om at kilometerstanden er korrekt, men V8ern har gått litt kortere. Bilen kjørte rundt med en rekkesekser en liten periode. Det er nok derfor Julius har en 5-trinnskasse til bilen også. Men så ble V8ern fikset og satt inn igjen. Nytt register, kamaksler hvertfall.

 

I dag har det vært en lang økt i garasjen. Mange besøkende gjør ikke timene så fryktelig effektive, men hyggelig er det.

 

Fått fjernet litt rustent metall, ikke begynt å sette inn nytt enda. Må kjøre noen runder med rustmjølk først.

 

4899034566_9a3baea831_z.jpg

 

Mye rust på gulvet. Fjernet hengerfestet. Boltene satt så hardt at 100kgs-hjelperen min knakk to bolter. Tilslutt fikk vi den løs. Grunnen til at den måtte av er fordi baktraversen har rustet i underkanten. Heldigvis ikke så mye at hele må byttes, det holder å sveise bunnen.

 

4899033488_ff92852455_z.jpg

 

Fikk tatt av høyre sidepanel, ikke så ille under der. Prøvde å demontere ei dør, men den ene stjerneskruen sitte noe i he"$%&$te, så stjernesporet er utslitt -_-

Her er bildet av det aller verste, nemlig kanalene. De er....jepp, matjord og papp... <_<

Begge sider er helt forferdelige. Der kanalene møter C-stolper m.m. er det aller verst.

 

4899035740_eb88fe6ac5_z.jpg

 

Ett stykk rotete garasje. Man ser da at det er liv hvertfall :)

 

4899037138_559814dca2_b.jpg

 

Satser på rustpussing, rustmjølk og brunox i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at de er gull verdt! Fantastisk å kunne sette seg ned i godstoler når man trenger en hvil :)

Askebegeret på girkassetunnelen er forøvrig midlertidig montert i sitteavdelingen og gjør god nytte.

Endret av Bjurbeck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du røpe målet for Heinel prosjektet ??

 

- Sette tilbake til mest mulig original ambulanse stand (Kanskje den eneste igjen...)

- Campingbil

- Limosine

- Begravelsesbil

- ?????

 

;););)

 

-Original ambulanse er den våteste drømmen.

Men det som er synd da, er at nytteverdien går ned.

Får ikke brukt den som noe mer enn en "showbil" da, derfor blir det nok ikke slik.

-Limosine?! Æææerschjjj :wacko:

-Begravelsesbil, hm. Nei, er ikke så glad i døde menneskekropper.

 

-Kæmphingbil derimot! Har tenkt å sette inn originalt skap med vask, og skillevegg. Så blir den en sete/sofaløsning som kan slås ned til dobbel/1og1/2seng og mulighet for to eller tre sitteplasser baki.

 

Det blir ingen vanlig campingbil, men heller en skikkelig Range Rover Overlander B)

 

Selvfølgelig er jeg åpen for forslag fra dere om hva som er best. Skriv gjerne hva dere ville gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt ordspill, Jørgen! Drømmen er å få den i stand til sommerferien og bare sette seg i bilen og kjøre mange tusen mil :)

Men spørs om jeg klarer restaureringen på så kort tid :lol:

Endret av Bjurbeck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens innsats: Lære seg å sveise. Ikke lett! Er fersking på dette, og det ser man på resultatet. Har heldigvis mye å øve meg på.

Bruk trådsveis uten gass, så det blir endel porer i sveisen. Vanskelig å sveise de tynneste platene også.

Sveisen til venstre er den første, de på siden av reservehjulsbrønnen kom etter. Ble da hvertfall bedre andre gangen :)

Tips om sveising av plåt mottas med takk.

 

Før:

4905198418_7a9e56407f.jpg

 

Etter sveis, rustmjølk og grunning:

4904607583_91e8a66057.jpg

 

Bakre crossmember rustet i underkanten. Kjøpe ny eller behandle og sveise inn nytt bunnstykke? Resten av crossmember er ok.

4905199132_0911f8cf64.jpg

 

Kanalene er greie fra B-stolpe og framover. Bakover forlengelsen er det intet håp. Et bevis på at britisk industri er bedre enn svensk! :lol:

4904612065_cf593fa6ee_z.jpg

 

Har demonter dempere og pusset bakaksling i dag. Skal ha ut tanken, men må bare vise fram motorlyden til min verre halvdel først :D

Endret av Bjurbeck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra prosjekt og spennende bil. Og fremdriften er imponerende. Sveisingen får du taket på ganske fort, bare det er solid sveiset så er ikke utseendet så viktig.

Gleder meg til å følge denne tråden. Lykke til....

 

Jansomogsåharsveisetlittrust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med laaaang RR.

 

Jeg er nettopp ferdig med og sveise rust på tante sin toyota carina. Jeg brukte det nest dyreste sveiseapparatet til biltema (sveiste uten gass)

Og min erfaring er at det var vanskelig og få til fin sveis uten hull. Jeg får i allefall til og sveise bedre med apparatet jeg har i garasjen (ESAB, vanlig sveisetråd og kabodioksid som dekkgass) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..bare det er solid sveiset så er ikke utseendet så viktig.

..

nja. hvis sveisen ser bra ut så er den bra. er min amatørmessige tilnærming.

 

du har vel forresten snudd polariteten på det for å sveise med rørtråd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...