Bjurbeck Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Motor har antakeligvis gått 116200km, hvis det er originalmotoren som sitter i Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julius Baardsen Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Det er originalmotoren, og du trenger bare skru til hakk to på tenningen og kortslutte de to punktene på baksiden med bredsiden av skruhjernet for å få den til å starte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjurbeck Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Flott da vet jeg det Ser at panseret er fra en 80-85' RR. Bare å si ifra hvis det er mer du vet om som er kjekt å vite, eller eventuelle ting som ikke virker/du vet løsninger på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julius Baardsen Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Jepp, skal holde deg oppdatert med ting jeg kommer på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nullet2 Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Skrabbis. Vi har savnet den bilen mange ganger. En gang for veldig lenge siden var den så strøken i karosseriet at gutta fra Famous four gikk helt i fistel da de fikk se den. Men da den var moden for oppussing ble den til sebra. Ungene sto for design og maling. Vi lærte mye om sebraer og sebrastriper. Det er ikke bare å male svarte og hvite striper. Ungene elsket den. De hadde hvert sitt regulerbare Honda-sete. Det midterste litt smalere og plassert litt foran de andre. På den måten slapp vi mye krangling om albuer og søling i fanget på hverandre. Brant nesten opp etter kortslutning i hovedlyset. Derfor er alle kursene sikret separat på høyre sparkeplate.Flott koblingsskjema ble lagret i hanskerommet. Men både ledninger og koblingsskjemaet ble spist av mus som fulgte med et lass julenek. Det går mange julenek baki en sånn en. Så da ble det nye ledningsnettet nødreparert med gule (eller var de hvite) ledninger. Og skjemaet gik i støvsugeren sammen med museredet. Sorry Men jeg har fremdeles den spesiallagde syrefaste braketten til det ene batteriet liggende. KB Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjurbeck Skrevet 14. august 2010 Forfatter Del Skrevet 14. august 2010 Hei, du! Artig at du skriver de tingene der, det forklarer mye Det er nok en stund siden den var strøken i karrossen, nå har den endel småbulker og patina. Å få i stand ledningsnettet tror jeg blir den mest krevende jobben for hodet mitt, men har heldigvis mange gode hjelpere og dette forumet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CuckoosNest Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Morsom den der Artig at du tar jobben med et verneverdig kulturklenodium Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjurbeck Skrevet 14. august 2010 Forfatter Del Skrevet 14. august 2010 (endret) Morsom ja Det er ganske mye jobb, men har sett verre biler bli satt i stand (les: Rosamond). Har begynt med rustarbeidet i dag. Fjernet endel smått, montert av venstre bakpanel og pussa og behandlet deler av ramma med Brunox. Fått bilen inn i garasjen og opp på bukker, tatt av hjulene også. Trengte laang latmannsarm og en hjelper på 100kg for å få løs de verste Taket innvendig er veldig bra Ingen sagging og nesten ingen sprekker i skinnet. Endret 14. august 2010 av Bjurbeck Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Til inspirasjon: Bildet er fra en British Leyland brosjyre/katalog fra 1976: "British Leyland far and wide" Bildet er ikke stort, men ble benyttet i en internasjonal publikasjon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjurbeck Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Inspirasjon tas imot med stor glede Har fått PM fra en tidligere eier. Han kunne opplyse om at kilometerstanden er korrekt, men V8ern har gått litt kortere. Bilen kjørte rundt med en rekkesekser en liten periode. Det er nok derfor Julius har en 5-trinnskasse til bilen også. Men så ble V8ern fikset og satt inn igjen. Nytt register, kamaksler hvertfall. I dag har det vært en lang økt i garasjen. Mange besøkende gjør ikke timene så fryktelig effektive, men hyggelig er det. Fått fjernet litt rustent metall, ikke begynt å sette inn nytt enda. Må kjøre noen runder med rustmjølk først. Mye rust på gulvet. Fjernet hengerfestet. Boltene satt så hardt at 100kgs-hjelperen min knakk to bolter. Tilslutt fikk vi den løs. Grunnen til at den måtte av er fordi baktraversen har rustet i underkanten. Heldigvis ikke så mye at hele må byttes, det holder å sveise bunnen. Fikk tatt av høyre sidepanel, ikke så ille under der. Prøvde å demontere ei dør, men den ene stjerneskruen sitte noe i he"$%&$te, så stjernesporet er utslitt Her er bildet av det aller verste, nemlig kanalene. De er....jepp, matjord og papp... Begge sider er helt forferdelige. Der kanalene møter C-stolper m.m. er det aller verst. Ett stykk rotete garasje. Man ser da at det er liv hvertfall Satser på rustpussing, rustmjølk og brunox i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MortenSi Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Kult med tilskuerstoler i garasjen God start! M. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjurbeck Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Fant ut at de er gull verdt! Fantastisk å kunne sette seg ned i godstoler når man trenger en hvil Askebegeret på girkassetunnelen er forøvrig midlertidig montert i sitteavdelingen og gjør god nytte. Endret 16. august 2010 av Bjurbeck Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Da er du godt i gang! Skal bli morro å følge med her utover høsten! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Kan du røpe målet for Heinel prosjektet ?? - Sette tilbake til mest mulig original ambulanse stand (Kanskje den eneste igjen...) - Campingbil - Limosine - Begravelsesbil - ????? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robertsoevik Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 For et fantastisk stemningsbilde fra garasjen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjurbeck Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Kan du røpe målet for Heinel prosjektet ?? - Sette tilbake til mest mulig original ambulanse stand (Kanskje den eneste igjen...) - Campingbil - Limosine - Begravelsesbil - ????? -Original ambulanse er den våteste drømmen. Men det som er synd da, er at nytteverdien går ned. Får ikke brukt den som noe mer enn en "showbil" da, derfor blir det nok ikke slik. -Limosine?! Æææerschjjj -Begravelsesbil, hm. Nei, er ikke så glad i døde menneskekropper. -Kæmphingbil derimot! Har tenkt å sette inn originalt skap med vask, og skillevegg. Så blir den en sete/sofaløsning som kan slås ned til dobbel/1og1/2seng og mulighet for to eller tre sitteplasser baki. Det blir ingen vanlig campingbil, men heller en skikkelig Range Rover Overlander Selvfølgelig er jeg åpen for forslag fra dere om hva som er best. Skriv gjerne hva dere ville gjort Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JCP Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Range Roverlander God idé, hold på den! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Kampingbilideen støttes!!!! Bilen er fra 74, og da må du jo få tak i innredning fra ei vogn fra samme år og benytte.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjurbeck Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Godt ordspill, Jørgen! Drømmen er å få den i stand til sommerferien og bare sette seg i bilen og kjøre mange tusen mil Men spørs om jeg klarer restaureringen på så kort tid Endret 17. august 2010 av Bjurbeck Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjurbeck Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Gårsdagens innsats: Lære seg å sveise. Ikke lett! Er fersking på dette, og det ser man på resultatet. Har heldigvis mye å øve meg på. Bruk trådsveis uten gass, så det blir endel porer i sveisen. Vanskelig å sveise de tynneste platene også. Sveisen til venstre er den første, de på siden av reservehjulsbrønnen kom etter. Ble da hvertfall bedre andre gangen Tips om sveising av plåt mottas med takk. Før: Etter sveis, rustmjølk og grunning: Bakre crossmember rustet i underkanten. Kjøpe ny eller behandle og sveise inn nytt bunnstykke? Resten av crossmember er ok. Kanalene er greie fra B-stolpe og framover. Bakover forlengelsen er det intet håp. Et bevis på at britisk industri er bedre enn svensk! Har demonter dempere og pusset bakaksling i dag. Skal ha ut tanken, men må bare vise fram motorlyden til min verre halvdel først Endret 18. august 2010 av Bjurbeck Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan L Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Bra prosjekt og spennende bil. Og fremdriften er imponerende. Sveisingen får du taket på ganske fort, bare det er solid sveiset så er ikke utseendet så viktig. Gleder meg til å følge denne tråden. Lykke til.... Jansomogsåharsveisetlittrust Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard Bratland Erikstad Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Gratulerer med laaaang RR. Jeg er nettopp ferdig med og sveise rust på tante sin toyota carina. Jeg brukte det nest dyreste sveiseapparatet til biltema (sveiste uten gass) Og min erfaring er at det var vanskelig og få til fin sveis uten hull. Jeg får i allefall til og sveise bedre med apparatet jeg har i garasjen (ESAB, vanlig sveisetråd og kabodioksid som dekkgass) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjurbeck Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Takk! Jeg bruker Kemppi MIG/MAG, lite snertent solid apparat, så er ikke noe å si på utstyret Men gass er nok i dumt i framtida. Endret 18. august 2010 av Bjurbeck Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Ved sveising av tynne plater må sveisetråden være tynn. Er en stund siden jeg sjekket dette nå. Men mener å huske at 0,6mm tykk sveisetråd var bra til tynne plater ( Ekspertene får korrigere hvis jeg tar feil nå.. ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j_wold Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 ..bare det er solid sveiset så er ikke utseendet så viktig. .. nja. hvis sveisen ser bra ut så er den bra. er min amatørmessige tilnærming. du har vel forresten snudd polariteten på det for å sveise med rørtråd ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.