Gå til innhold

Startproblemer


Novise

Anbefalte innlegg

Har en eldre trebåt med en British Leyland motor i. Motoren er firesylindret diesel med 75 Hk. Var på tur lørdag. Siste 30 min av turen registrerte jeg at temperaturen var noe høy, ca 100 grader. Slakket litt ned og temperaturen gikk tilbake til normalt. Rett før jeg var i havn hoppet den til 120 grader.

 

Var ut på båten neste dag og sjekket:

Manglet en liter eller to på ferskvannskjøleren, saltvannskjøleren har vanngjennomstrømning, Oljen så ok ut, oljenivået var ok. Har luftet diesel systemet helt frem til høytrykkspumpen, den gir diesel ut i retursystemet men ikke til dysene.

 

Regulatoren er en CAV 3249F680. Med serienummer 5/800/1/2820.

 

Min konklusjon er at problemet ligger i regulatoren, men er i grunnen tom for ideer (det i tillegg til min minimale kunnskap om mekaniske duppeditter). Har søkt på nettet etter info om regulatoren, men finner ikke noe.

 

Noen her som kan noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ett eller to problemer? Starter den eller ikke?

 

Første sjekk for startproblemer (om startern slår inn) er dieseltilførsel - spesielt dieselfilter på båter (mye gøy i tanken). For kjølingen ville jeg sjekket for lekkasjer ved varm motor (topplokk/toppakning kan være aktuelt om den ikke vil starte også - vann i sylinder)og for all del vannpumpa.

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall problemer har jeg ikke kontroll på per i dag. Men hovedfokus nå er at den ikke starter. Diselfiltere er skiftet. Jeg har disesel frem til regulatoren, men ikke opp til sylinderene. Men på retur har jeg godt trykk. Mistenker derfor regulatoren og stoppfunksjonen i denne.

 

Edit:

Starter slår inn. Alt ser ok ut, derfor et lite mysterium. Får hjelp i morgen med å se på verkstedshåndbok som en venn har funnet på nett.

Endret av Novise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...