Gå til innhold

Bytte ut min FL


Carcary

Anbefalte innlegg

  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg liker lego altså ;) og synes Defenderen er kul... men blir litt nervøs hvis jeg skal "bygge" noe så stort... hehehe

 

Range Rover er uaktuellt... altfor dyrt... tenkte mer på en Hyundai Galopper jeg da... er kanskje som å banne i kirka her det vel :lol: men den drar 3,3 tonn, er rimelig og funksjonabel.... ikke veldig pen, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten den kule nye hengeren :D dratt av Opelen dessverre, fordi Freelanderen hadde ikke vifte som funket, og det regnet hunder og katter i går ;)

 

Disse hengerne er produsert i England og blir vel uten unntak avbildet med LR i reklame B)

 

39709_459727551347_561771347_6857963_6700202_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galhopper er vel en rebranding av Pajero fra åttitallet. Om kollisjonssikkerheten og rustbeskyttelsen er tilsvarende, vil det forklare den gode prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er dessuten billigere her :).

 

edit. denne har byttet alle de viktige tingene som kan ryke og har alt det riktige tilbehøret. løp&kjøp

 

meeeen... er det noe særlig å bytte ut en 98 modell til en 99 modell?? jeg er kanskje litt treg i oppfattelsen, men har liksom alltid hatt for meg at man burde bytte inn i en bil som var ihvertfaøll 5 år nyere enn den forrige..... for å slippe så mye skruing.

 

Så på denne jeg også, men den har litt lekkasje inni bilen.. jeg er sååååååå lei av fukt og dogg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spiller ingen trille om en landrover er 60 år. det er hvordan og av hvem den er holdt som betyr noe.

teknisk sett så er den bilen (og mange andre entusiast eide) sannsynligvis bedre enn en 3 år gammel firmabil-defender.

 

alle defender har mer eller mindre lekkasje inn i bilen. siden de i motsetning til andre biler også har lekkasje ut av bilen så er det ingenting å bekymre seg over :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ regne med litt pusling med brukt Land Rover. På min Defender er det allerede byttet endel av de kostbare delene som er mye omtalt på diverse forum. Og litt vann på dørkmatten etter kraftig regnvær har ikke vært plagsomt for meg. Men den er jo 11 år gammel.

 

Jeg tillater meg: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23772401

Endret av Ketil Sletten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vel egentlig snevret seg inn enda mer... har fått lån på 200000 kr, men må kjøpe bil som er 2002 modell eller nyere.

 

Så da gjenstår bare denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23699325 og denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23479047

 

Hmmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du skal trekke mye med en så tung tilhenger burde du absolutt hatt en 110 eller en 130 på grunn av akselavstanden. En 90 med sin korte akselavstand kan fort bli veldig spennende hvis hengeren skulle finne på noe sprell for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du skal trekke mye med en så tung tilhenger burde du absolutt hatt en 110 eller en 130 på grunn av akselavstanden. En 90 med sin korte akselavstand kan fort bli veldig spennende hvis hengeren skulle finne på noe sprell for deg...

 

Og det vil si?? ingen av de jeg har listet opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de du har listet opp er 90" (antall tommers akselavstand) ... Tidligere har du linket til noen 110" (5 dørs biler). 130 finnes vel "bare" som pickup med enkel eller dobbel hytte.

 

Beklager, etter å ha vært her litt taes 90, 110 og 130 (og noen andre liknende tall ifm eldre biler) som selvfølgelig kunnskap, glemmer at for de som er ferskere i LR-verdenen er ikke de begrepene selvfølgelige...

 

edit: Lån med sikkerhet i bilen, derfor det må være 2002 eller nyere? Husk at det kan være prutningsmonn på prisene, søk på litt over det du kan betale og gi et bud.

 

M.

Endret av MortenSi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de du har listet opp er 90" (antall tommers akselavstand) ... Tidligere har du linket til noen 110" (5 dørs biler). 130 finnes vel "bare" som pickup med enkel eller dobbel hytte.

 

Beklager, etter å ha vært her litt taes 90, 110 og 130 (og noen andre liknende tall ifm eldre biler) som selvfølgelig kunnskap, glemmer at for de som er ferskere i LR-verdenen er ikke de begrepene selvfølgelige...

 

M.

 

Ahaaa... I see :D Jeg skjønte ikke noe når en annen skrev Disco heller jeg da ;) den hadde jeg liksom ikke hørt om :P men skjønte det fort når jeg googlet, og ble en smule forlegen av meg selv blush

 

Kanskje jeg bare burde beholde min gamle FL?? den klarer fint å dra hengeren med en av mine hester, og også med en liten hest til ombord, men ikke to store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån med sikkerhet i noe annet.

 

De fleste finansinstitusjoner som låner ut med sikkerhet i bilen forlanger at bilens alder + lånets løpetid til sammen er mindre enn 10 (eller er det 11?) år.

 

Med sikkerhet i fast eiendom (behøver ikke å være ditt eget hus) går det lettere.

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig aktivitet på den tråden her!!!

blush hjemmesittende med sykt barn blush .

 

å tyne livsskiten av en freelander er dårlig butikk. selg den nå, mens den ennå er verdt noe :) .

lån på annen måte, eller finn en (liten) bank som har kundebehandlere med egen hjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmmmm.... skulle så gjerne hatt en Defender altså.... kunne veldig godt tenkt meg denne jeg http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23526968

Den må vel kunne dra en hestehenger greit vel?

 

Får se hva vi kan få til... får alle mulige tips av venner og bekjente nå... Caravelle, Galloper, Land Cruiser (skulle gjerne hatt, men aaaaaltfor dyr), kanskje en FL av nyere modell? (da får jeg jo ikke dratt mer enn 2 tonn da....

 

Har nesten gitt litt opp jeg nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmmmm.... skulle så gjerne hatt en Defender altså.... kunne veldig godt tenkt meg denne jeg http://www.finn.no/f...nnkode=23526968

Den må vel kunne dra en hestehenger greit vel?

 

Defender er en suveren trekkvogn, og 110 er det perfekte kompromiss.

 

Legg merke til at bakseter i denne bilen fort koster noen kroner, og selv om Defender lovlig kan ha 3 mennesker i forsetet, er det ikke særlig behagelig på lange turer.

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I anstendighetens navn, her synes jeg vi har kommet med gruelig mange opplysninger på en relativt forvirrende måte....

Camilla har til og med nevnt opptil flere andre 'lesser vehicles' i etpar poster, :o uten at flertallet har latt seg affisere av det. Litt for ivrige på keyboardet? :P

 

Prøver en oppsummering;

Jeg tror en Defender 110 er det sikreste valget, den vil i det lange løp gi det mest økonomiske bilholdet. rett og slett fordi den er DIY-vennlig (Do It Youself), og har (nesten garantert) lov til å trekke 3.500 kg uten omregistrering. Varebil har mulighet for tre seter, men det blir t r a n g t....

Men Defender er en marginalt dårligere familiebil enn Discovery. Man må stå ut med noen flere "sjarmerende" svakheter i en Def'....

130 er det jo så sjelden noen tilsalgs.

90 er bortimot utelukket til bruket.

 

Uten å ha orientert meg i markedet, hva med en Td5 Discovery varebil med mulighet for å sette inn bakseter relativt snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% av td5 discoene er med automat. kombinasjonen ikke plagsomt sprek motor, automat og i overkant av to tonn på henger med forholdsvis høy luftmotstand bør prøves på langtur før man går til innkjøp..

 

jeg har ikke prøvd det, jeg bare ser for meg at det blir litt slitsomt. defender er også litt lavere giret, således bedre egnet for langvarig tung trekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill :D

 

Det blir jo noen begrensninger for mitt bilkjøp da bilen ikke kan være eldre enn 2002, jeg kun har 200000 kr til rådighet og jeg trenger en bil som kan dra litt (og helst ikke automat).

 

Håper jo også at jeg får solgt FL'en min, det er jo en forutsetning. Tenker at det er lurt å selge den nå som jeg får den EU-godkjent for 2 år. Bilen er ellers i god stand den :) er veldig fornøyd med den jeg, og kkjenner meg ikke igjen i alles fordommer mot denne bilen B)

 

Leter videre.... mulig det må bli en 3-seter hvis jeg skal få noe ok for pengene... ettersom vi har en 5-seter fra før er det jo ikke helt krise. Et barnesete i hovedpassasjersetet og så får jeg eller samboer trøkke rompa ned i det lille setet hvis alle skal på tur ;) det er ihvertfall bedre enn ikke noe bil. Men sikler litt på noen av Discoveryene jeg har sett på også, ulempen er at nesten alle utelukkende har automat :rolleyes:

 

Kom gjerne med tips hvis dere vet om en god bil til riktig pris :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...