Gå til innhold

Bytte ut min FL


Carcary

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bytte ut min Freelander nå da jeg synes den trekker dårlig en hestehenger med to hester. Den kan jo bare trekke 2 tonn max. Ellers fungerer bilen som en drøm, og jeg er veldig glad i den, men nå er den begynt å bli noen år gammel også; en 1998 model 2.0 TD.

 

Noen som har noen gode forslag til god trekkbil? Hva med en Discovery (er nemlig veldig glad i Landrover) :) Har ikke råd til noe nytt og må ha 5 seter pga barn.... help!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg kjører til daglig Disco300. Verdens beste familiebil gjennom tidene.

.....og som alle vet er Disco300 verdens beste familiebil.

 

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har skrevet dette på dette forumet:

Disco 300 er vedens beste familiebil. Ingen over, ingen ved siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

defender er pga noe lavere giring å foretrekke som hestetrekker. har større bagasjeplass, er litt enklere, kler å være møkkete og ser absolutt best ut foran en hestehenger B) .

 

 

 

Pluss at ungene kommer til å synes at Defenderen er myyyye kulere enn en Discovery.

Beklager Eivind, men sånn er det bare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hestehengere er boggi-hengere. Du trenger et alvorlig jordanker for å få hengerfestet lavt nok.

 

En Disco med små (originale) hjul har ingen problemer med utvekslingen. Det er når du hever og setter på 235/85r16 at utvekslingen blir for høy.

 

.....og hva hindrer deg i å sette defender transfer på en Disco?

 

Men; ja: Defender er kulere. Disco er bare en bedre familiebil. Bedre komfort. Lavere kupéstøy, Bedre seter.

 

Mekanisk og vedlikeholdsmessig er de omtrent like, men Disco er MYE rimeligere i innkjøp.

 

Hilsen Eivind

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hestehengere er boggi-hengere. Du trenger et alvorlig jordanker for å få hengerfestet lavt nok.

Er en halvtimes skrujobb å bytte til 2" receiverfeste der du kan få nesten akkurat den høyden du ønsker, og det setter deg vel ikke mer enn 2-3k bakover.

 

Min sølle private oppfatning:

Viss du skal ha folk sikkert i baksetet, trenger du enten discovery (som har høyere rygg bak enn Defender) eller du må bytte ut baksetene til noe med høy rygg i en Defender. Koster bare penger, men vel verd å tenke inn i budsjettet.

Skal du ha tre i baksetet, er det også lurt å tenke 3-punkts seletøy til alle, og da trenger du enten Disco2 eller må bygge om til alternative bakseter også for disco1.

 

Skakke værra enkelt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....og hva hindrer deg i å sette defender transfer på en Disco?

 

Men; ja: Defender er kulere. Disco er bare en bedre familiebil. Bedre komfort. Lavere kupéstøy, Bedre seter.

 

Mekanisk og vedlikeholdsmessig er de omtrent like, men Disco er MYE rimeligere i innkjøp.

 

Hilsen Eivind

og hva hindrer deg i å sette discoseter og støymatter i en defender :rolleyes: .

mekanisk og vedlikeholdsmessig så er det mindre stæsj på en defender. stæsjet må også vedlikeholdes. og veier ganske mye, som igjen belaster bilen.

hva er vektforskjellen på en def og disco 300 ? 400-500 kg ?

 

defender har en dyrere inngangsbilett, men de er jo verdt nøyaktig det samme når de selges igjen neste gang :) . prisen på bilhold som helhet blir ikker billigere enn defender 110 300tdi. løp&kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prisen på bilhold som helhet blir ikker billigere enn defender 110 300tdi. løp&kjøp.

Vektforskjellen på en def 110 og en disco 1 er under 100kg.

 

Det kan se ut som om Defender 300 er ferdig med å falle i pris, ja.

Selv under finanskrisens høydepunkt, da det lå 500 landrovere til salgs på Finn (sjeldent over 400 til vanlig), var prisene på defender 300 merkelig stabile.

 

Ja; Defender er flott. Jeg har aldri mindre en én selv, men jeg vil fastholde at Disco er en mye bedre familiebil. Ikke alle i en familie er like hardbarka entusiaster som oss.

Kona hadde Defender 300 som konebil. Hennes hoveproblem var at guttungen ble for tung til å løftes inn i baksetet.....og det var for høyt for ham å klatre inn selv.

Det problemet har man ikke i en standard høyde Disco.

EDIT: Når det er sagt, er også kona innstilt på å gå tilbake til Defender som familiebil når Georg er litt større.

 

Vi kan vel konkludere med at Camilla bør velge seg en Disco eller en Defender, men kanskje la henne selv få velge hvilken?

 

Hilsen Eivind

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel konkludere med at Camilla bør velge seg en Disco eller en Defender, men kanskje la henne selv få velge hvilken?

Eller: Vi kan vel konkludere med at Camilla bør velge seg en Disco eller en Defender, men kanskje la henne selv få velge hvilken farge? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett problem med velferdsamfunnet er at det er så alt for mye å velge i. noe så enkelt som tre slag nugatti kan jo sette husfreden på prøve :blink: .

 

heldigvis gjelder ikke dette defender. vil du ha en def 300tdi så kan du ikke velge farge, eller noe som helst annet for den saks skyld. når det en skjelden gang kommer en på finn så er det take it or leave it.

 

er innkjøpsbudsjettet under hundre så må det bli disco. er det over hundre så kan vi fortsette diskusjonen :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Discovery og Defender absolutt kan være aktuelle... men budsjette er ikke av de største. Bør nok ikke overskride 200.000. Vet ikke helt hva jeg kan få for miin 98-modell heller... skal gjøre noe småtteri så er den EU-godkjent. Den har gått godt over 200000 km.

 

Har tittet litt på 3-seters Defender-... hvordan er det å sette barnesete inn i denne? Blir fort dyrt med 5-seter i nyere biler ser jeg. Vi har en Opel Omega 2.5 l stasjonsvogn med 5 seter i tillegg. Den er ikke så god å trekke en såpass stor hestehenger som vi har kjøpt nå synes jeg, selv om den har en V6 motor.

 

Vi har kjøpt en Ifor Williams 511, som er en stor henger. Trenger en bil som kan dra minimum 2,5 tonn hvis vi skal ha to hester i den.

 

Liker looken på Defenderen jeg ;) farge er underordnet :P

 

Hva med de med soft-top? blir ikke det kaldt om vinteren da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Bør nok ikke overskride 200.000.

da har du råd til mye defender. om du skal ha 300tdi eller td5 avhenger av hvor mye mekanikeren føler han/hun mestrer.

 

Har tittet litt på 3-seters Defender-... hvordan er det å sette barnesete inn i denne? Blir fort dyrt med 5-seter i nyere biler ser jeg.

det er trangt med barnesete i midten. lav putetype går fint, hvis ungen syns det er greit med en albue i fleisen av og til.

 

det har hvert noe endring i avgiftsgrunnlaget. uten at jeg har satt meg inni det så har jeg fått med meg at det faller heldig ut for nyere defender hvis man velger riktig beregningsmetode.

 

Vi har kjøpt en Ifor Williams 511, som er en stor henger. Trenger en bil som kan dra minimum 2,5 tonn hvis vi skal ha to hester i den.

da har du innsnevret utvalget ytterligere. mange disco med automat har tillatt hengervekt 2 tonn.

 

freelanderen får du snirka 50-70 for..

løp&kjøp http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23667640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har du råd til mye defender. om du skal ha 300tdi eller td5 avhenger av hvor mye mekanikeren føler han/hun mestrer.

 

 

det er trangt med barnesete i midten. lav putetype går fint, hvis ungen syns det er greit med en albue i fleisen av og til.

 

det har hvert noe endring i avgiftsgrunnlaget. uten at jeg har satt meg inni det så har jeg fått med meg at det faller heldig ut for nyere defender hvis man velger riktig beregningsmetode.

 

 

da har du innsnevret utvalget ytterligere. mange disco med automat har tillatt hengervekt 2 tonn.

 

freelanderen får du snirka 50-70 for..

løp&kjøp http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23667640

 

Tittet litt på den, men den er jo bare 2 år nyere enn den gamle jeg har... tenkte kanskje det var lurt å prøve å få kjøpt en nyere bil? Eller er Defenderen en trygg "gammel" bil?

 

Barnet vårt er bare 5 mnd gammel og trenger jo et større sete, tenkte å kanskje sette barnestolen på det ytterste passasjersetet, så kan en annen stakkar trøkke rompa si ned i det lille setet i midten ;) De to andre jeg har er 14 og 18 og sitter ikke så ofte på mer.... men vi har jo 5-seteren også.

 

Mannen i huset har fått erfaring med mekking av Landrover da han traff meg... og han mekker sikkert videre på en Defender også han, selv om jeg hører noen gloser innimellom... hihihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er med likt antall seter cirka 100.000 dyrere..

gloser fra garasjen er terapi B)

 

Men den siste er jo bare ca 20.000 dyrere og en 2006 modell, den andre er jo en 2000 modell... hmmmm.. er det noe jeg ikke har sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er avgiftsfritt å sette i seter i en varebil som har hvert registert i norge i ti år.

derfor blir den siste 100 k dyrere.

åhhhh, sånn ja *blond* :P

 

Men vil ikke en 2006 modell være mer lønnsom med tanke på reperasjoner på slitasjedeler? Holder forsåvidt med 3 seter for meg, så lenge det er mulig med barnesete der foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg den mest innbarka Defender-entusiasten enda.. Defender er tøff B)

MEN jeg har prøvesittet en del bakseter i Defender og Disco. Disco er best, og selv med de høye superduperdyre baksetene i Defender er den vond å sitte i over tid.

MEn dette er min personlige mening pr idag da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.

slitedeler blir i stor grad slitt når de blir brukt... dvs det er km.stand som betyr noe.

 

Ok... jeg er ingen spesialist på biler, har bedre kompetanse på hest og barn og unge med atferdsvansker ;) men har alltid trodd at jo nyere, jo bedre ;)

 

Ville jo trodd at en nyere modell Defender har utviklet seg i positiv retning, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde hatt behov for å trekke hestehenger stadigvekk og hadde unger som var store nok til å klatre inn i en Defender, ville jeg kjøpt en kombiregistrert defender 130.

 

Fem seter, lasteplan, 3500kg hengervekt....og den lange akselavstanden gjør den til et suverent retningsstabilt lokomotiv av en trekkvogn.

 

Og en kombiregistrert bil kan fremdeles registreres i et foretak med fullt mva-fradrag, så vidt jeg vet.....akkurat som en grønnskiltet bil, men i motsetning til en personbil.

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du liker lego, så liker du defender. du må også ha samme tilnærming til de to produktene... begge leveres som byggesett :D .

Såpass ja ;) skjønner at slike biler kanskje er for helt spesielt interesserte?

 

Er jo på jakt etter en bil som primært kan dra tungt (henger med to hester ved behov), og som ellers er helt greit å bruke ellers også. Jeg kjører mye i jobben. Kanskje jeg burde se meg om etter noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg burde se meg om etter noe helt annet?

 

Du tenker på en Range Rover? Joda, det er morsomme biler, men i ditt prissegment er du prisgitt p38. Med henger vil du oppleve at p38 bensin er tørst og p38 diesel er lat.

 

Hilsen EIvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...