Gå til innhold

Bil sliter i første gir ved start.


Corvinus

Anbefalte innlegg

Iblant ved krypestart begynner bilen å "hoppe" fremmover i en gyngende stil, jeg trykker inn clutchen og lar den roe seg ned når jeg kjenner det starter, og prøver igjen 1-2 ganger til det går som det skal.

 

For meg føles det ut som noe løst i drivverket, noe som ikke går i takt som det skal og jobber eller "gynger" mot energien som skal drive bilen en plass. Det kommer ikke fra uvettig gassing, det kommer selv om jeg drar bilen veldig pent igang uten at bilens rulleenergi skulle ha noe å si på det.

 

Er nesten som at noe etter veivakselen ikke er helt stabilt, og kanskje er nedslitt eller ikke går i takt som det skal før bilen har fått litt fart. Kanskje noe mellom motor og girkasse.

 

Høres dette kjent ut for noen? Kan slitt IRD gi slike symptomer? er den i bruk dersom jeg har koblet vekk VCU og mellomaksel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg også kan kjenne meg igjen i dette problemet. Bilen "humper" og rister litt før man kommer litt opp i fart (5-10km/t).

Dette kom for meg etter at jeg byttet clutchen på bilen. Jeg hadde den på verksted igjen og klagde, de mente det ikke var noe feil. Jeg sendte den på ett annet verksted som mente det kunne være at lamell-platene i clutchen var skadet, og at dette førte til rykking/humping/risting ved starting fra 0 km/t.

Mer enn det veit jeg ikke, mulig det ikke har noe med clutchen å gjøre i det hele tatt. Så er også spent på om det er fler som har noe nyttig å komme med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

hehe ja min har også denne "syken" må lirke clutchen veeeeldig forsiktig for å unngå kenguru start - er som regel når blien er varm og stått i kø en stund - slappe fjærer sier en? og eneste er å ha i ny clutch?

 

ser i haynes at det er flere muligheter her - men alle fører egentlig til å bytte ut

 

JUDDER AS CLUTCH IS ENGAGED

 

1 clutch disc contaminated with grease /oil

2 excessively worn

3 faulty or distorted pressure plate or diapfragm

4 worn or loose engine or gearbosx mountings

5 clutch disc hub or gearbox input shaft splines worn

 

min tror jeg muligens er nr 1 - da det ikke skjer før den er veldig varm - det kan da være noe så basic som en pakning - uansett må jo hele greia av - og da er det jo like greit å bytte den £50 på ebay - så ingen vits å ha i den gamle igjen

 

uansett jeg overlever en stund med den slik den er inntil det blir for vanskelig

Endret av Jimmy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende på en Volvo en gang, det var slitt oppheng til girkasse/mellomaksel. Det er vel noe av det rimeligere og enklere å gjøre noe med, i så fall, sammenlignet med mye på listen. Sikkert greit å sjekke det ut.

 

(Slitte motorfester kan vel også gi lignende opplevelser.)

 

smile.gif

 

 

 

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende på en Volvo en gang, det var slitt oppheng til girkasse/mellomaksel. Det er vel noe av det rimeligere og enklere å gjøre noe med, i så fall, sammenlignet med mye på listen. Sikkert greit å sjekke det ut.

 

(Slitte motorfester kan vel også gi lignende opplevelser.)

 

smile.gif

 

Jada sant som du sier - det er nummer 4 på lista og nok best å sjekke først--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja bør jo være den gyldne regel - sjekke det enkleste først :D :D :D

 

og til Corvinus - er nok ikke noe med ird å gjøre

 

jeg kjører også min uten mellomaksel - dvs med kun forhjulsdrift foreløpig - har kjøpt vcu og bakdiff fra ashcroft nå og får på disse neste uke - ser at hvis en skal skifte clutch så må en ta av ird og girkasse.

 

uansett gjør som LANDreas sier sjekk festene først - det kan forhåpentligvis være så enkelt

Endret av Jimmy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
  • 3 år senere...

Hei. Jeg bumper opp denne tråden igjen. Har av og til (kanskje oftere enn ikke) meget rykkete igangsetting, hvor det virker som hele bilen rister i stykker. Løsningen er å slippe ut clutch med 2000+ rpm. Da går det bra.

Har noen funnet løsning på problemet?

 

FL1 MY2004 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har nøyaktig det samme som deg, aok. 

Jeg føler det blir minst risting da man kan slippe clutchen uten gass, der det går. Videre så kan nok rundt 2000rpm stemme bra. kanskje litt mer.

Har alltid tenkt dette er sliten clutch. Særlig da det veldig fort lukter VELDIG svidd clutch av den ved sluring. Men jeg er ingen mekaniker. Mener å ha lest at clutch er en svakhet på disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at en sliten clutch ville gi mer kontinuerlig symptomer. Hos meg virker det som dagshumøret til bilen bestemmer hvordan den skal oppføre seg. Enkelte dager er den eksemplarisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW hadde vel et tilsvarende problem på 3-serie på andre halvdel av 2000-tallet. Der var visstnok problemet at det kom olje inn i clutchen. Det ga tilsvarende symptomer. X'en og jeg hadde en 3-serie som fikk dette problemet.


Men om det er problemet her er jo en annen sak. :)

 

Edit: På BMW'en så skjedde det heller ikke hver gang. Tror kanskje vi snakker om et sted mellom 10% og 25% av gangene.

Endret av trondshj
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...