Gå til innhold

Alternativ motor i Freelander?


SteinVarjor

Anbefalte innlegg

Hvem er det nå som har ettermarkedsmotorer ? Har kilder som påstår at den nederlandske sjappa som har vært STOR på ettermarkedsoverhalinger, ikke leverer den kvaliteten de burde.

 

Finner ingen andre store, seriøse som driver med sånt. Har finni endel sjappar ala " garasjen special " på Ebay, men syns ærlig talt " ut porten garanti " blir litt snaut....

 

J30S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror konklusjonen er klar her:

Kompisen bør bruke standardmotor og gjøre den enkle modifikasjonen av kjølesystemet, inkludert at man har en flottør som varsler før det blir lavt nivå. Forøvrig trenger vel denne bare det alle biler trenger; riktig stell.

 

Spørsmålet da er: Siden mange slike motorer har havarert, er det vel neppe noen overflod på bruktmarkedet... Hvor bør man henvende seg eller lete? Er den nederlandske leverandøren JS30 nevner noe man bør styre unna? Om ikke, hvordan finner man dem?

 

"UP garanti" kan være greit nok, om prisen er deretter og man får anledning til å undersøke den litt selv...

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror konklusjonen er klar her:

Kompisen bør bruke standardmotor og gjøre den enkle modifikasjonen av kjølesystemet, inkludert at man har en flottør som varsler før det blir lavt nivå. Forøvrig trenger vel denne bare det alle biler trenger; riktig stell.

 

Spørsmålet da er: Siden mange slike motorer har havarert, er det vel neppe noen overflod på bruktmarkedet... Hvor bør man henvende seg eller lete? Er den nederlandske leverandøren JS30 nevner noe man bør styre unna? Om ikke, hvordan finner man dem?

 

"UP garanti" kan være greit nok, om prisen er deretter og man får anledning til å undersøke den litt selv...

 

Stein

 

VEGE-motorer http://www.vege.nl/ har et brukbart rykte, så vidt jeg vet. Men de kan jo ryke, de også, dersom de kjøres med for lite kjølevæske.

 

Hva er det som er røket i kompisens motor? Dersom det bare dreier seg om et toppakningsbrudd og sylinderforingene har korrekt overheng, skulle det bare være å sette inn en ny toppakning. Sjekk om toppen er flat, planslip den hvis nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på om motoren hans er noe å fikse på. Han kjøpte den jo billig med havarert motor. Forrige eier sier han hadde lekkasje i noen kjøleslanger som han hadde teipet. Så hadde det lekt fortere enn han trodde, så motoren stoppet av overheting. Iflg Snap Drive i Drammen er mulighens både toppen og blokka skjev. Intet er sagt om sprekk, men hvem vet. Man kan jo se på den, men jeg tviler.

 

De to tidligere motorene i bilen har visstnok gått pga at sylinderforingene gradvis har sunket ned (og kjølevæsken plutselig lekker inn i sylinderen. Det problemet burde jo bli dramatisk mindre om man modifiserer kjølesystemet som beskrevet over her.

 

Skulle jeg selv hatt Freelander, ville jeg nok heller valgt Defender... He he. Eller i hvert fall en diesel motor.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 2 måneder senere...

Det blir vel en Carina motor tror jeg.

Hadde vært gøy å prøve en Golf motor men jeg må sjekke litt mer rundt denne først..

18K4 motoren veier 100 kg, og en Golf 3 motor veier vel noget mer, siden blokka er i støpejern.

Men den må jo skytes, hvis du skal ta livet av den.

I tillegg kommer eksosen ut bak, og da må man gjøre noen grep for å få den forbi IRD kassa.

Så Carina står øverst på testlista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000,- for en slik en er jo veldig ok pris det. siden du har et såppas yppelig sted å stå og er klad i å prøve. Jeg liker open air utgaven. Hadde vært artig å ribba en face lift utgave og skrudd over driv verk motor og interiør. kanskje lagd en kjæshj bil med masse dippe dutter. er enklere å få ting til å virke i en freelander en det er i discoen.

 

Får håpe denna "soppen" svarer da? er det en fleiz sopp så veit jeg ikke helt med svar.. heeh

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei, Vi får se. Mulig jeg ringer ham.

Men etter nattens begivenheter, har jeg fått litt annet å tenke på.

Kjenner både husvert og han som sitter i varetekt, samt mora hans. Hu har INGEN god dag i dag.

Mye sorg, fortvilelse og gråt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har noen gjort det i en Rover/MG hvor det tidligere har vært en K-motor:

 

http://www.the75andztclub.co.uk/forum/showthread.php?p=741624#post741624

 

Det fine her er at vedkommende har overført manifold og sensorer fra den gamle motoren slik at det ikke er noen avanserte endringer som trengs med tanke på motorstyring, ledningsnett osv. Kun mekanisk arbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Ringen er sluttet.

Har "fått" igjen den første Freelanderen jeg hadde.

Pga. "defekt bensinpumpe" så har jeg loddet om igjen alle loddinger i sikringsboksen, så da er det bensin igjen.

Men registeret til varmeapparatet lakk og for å bytte dette, måtte hele dashbordet ut.

Og når dette var ute, så kunne jeg like godt sette inn den A/C som burde vært på plass fra fabrikken.

I tillegg har bilen fått ny frontrute siden sist jeg hadde den, en sånn med tynne varmetråder.

Håper jeg finner pluggene under dekselet til vinduspussermotoren, så vi kan få på litt varme i frontruta.

Ny VCU er det på bilen også.

Men hvorfor skriver jeg om dette i denne tråden?

JO!

Jeg lurer på om jeg kommer til å gå på en smell og kjøpe en Rover 620 turbo.

2 liters turbo bensin på 200 hk.

Samme innsprøytningssystem som Freelander...

Ganske lik motor.

Kanskje sette på framfjærer fra diesel.

Cluchhus (bellhouse) fra diesel passer visstnok rett på motoren og girkassa...

En rover 620 kommer på 13-14 tusen. 3 tusen i vrakpant...

Frister.....

Burde ikke men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. kjør på :) Det som er sikkert og visst, er at 620 TI motoren er et råskinn! Her snakker en virkelig om ulv i fåreklær! Det må nevnes at denne motoren også har slitt med toppakkning, men den blir 100% kurrert når det blir montert MLS pakkning fra "Klinger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...