Gå til innhold

Alternativ motor i Freelander?


SteinVarjor

Anbefalte innlegg

En kompis har nettopp kjøpt en -99 Freelander med havarert 1,8 liters bensinmotor. Han fikk den selvfølgelig billig. Denne bilen har byttet motor før. Det er tredje motor av samme type som har dødd i den, så det er tydeligvis ikke en god motor (som ryktene også sier). Mitt inntrykk er også at tidligere eier ikke var en god eier... :-) Han hevder forøvrig at hovedproblemet er at sylinderforingene gradvis synker ned slik at kjølevæsken plutselig lekker inn i sylinderne og motoren skjærer seg...

 

Kompisen vil gjerne at bilen skal være driftsikker. Derfor vil han gjerne ha en annen motor enn den som står i standard. Antagelig kommer han til å bruke verksted til det, men han er kapabel til å mekke selv også, om han har tid. Et rent motorbytte ville han nok gjøre selv. Ombygginger vil han nok sette bort.

 

Er det noen her som har erfaringer eller meninger om hva han burde se etter? Er det motorer fra andre modeller som passer inn uten altfor omfattende tilpasninger?Siden det er bensinmotor nå, er det jo enklest å finne en annen bensinmotor, men diesel er jo også fristende, om det ikke blir for mye styr med endring av det elektriske etc.

 

Alle tanker om dette er velkomne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg vet pr idag ikke om noen ombygde Freelandere.

Tviler på at man får dette godkjent også.

Og ingen verksteder med vettet i behold vil påta seg denne jobben, og gå god for den.

Har dog tenkt tanken selv :) Men kjøpte diesel fra starten av jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det først, velkommen på VBF!

 

Det enkleste og billigste vil jo være å sette inn 1,8 bensin igjen, og heller bruke tid/penger på å sjekke at den holder seg OK.

 

Hvis han vil ha en driftsikker Freelander av den årgangen, så er svaret over helt riktig. Kjøp en med diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan at eg har noko personleg erfaring med Freelander har eg høyrt mykje om ei mindre ombygging av kjølesystemet som skal hjelpe mykje.

Kjølesystemet er jo direkte meiningslaust utforma i originalutførelse. :D

 

Har og høyrt om motorar som har gått i hundretusenvis av km utan problem, medan andre skiftar motor annakvart år. Det får meg til å lure på om bruksmønsteret har ein del å bety. ;)

 

Det er ikkje ukjent at kavitasjon trøblar til sylinderforingar og slikt. Bruk derfor kjølevæske av korrekt type og i rett blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å bygge om fra bensin til diesel og få det godkjent kanskje? Jeg pleier å sjekke olje og kjølevæskenivå hver uke, jeg. Men bilen min er 2003-modell, og de er ikke så utsatt som tidligere modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Vill mann på jobben som er ganske dreven på å mekke å skru bil, han viste meg et project om starlet. bytta motoren i den med en som sitter i en mr2 med gearkasse og greier.. man måtte jo sveise nye fester bau rundt, bytte bremser og mye annet dill. men det værste var at han fikk det godkjent hos biltilsynet.

 

så joda... alt er mulig.. bare man har tid,penger, kunskap og lyst..

 

Fattern hadde denna 99 modellen, det var en søndag jeg lånte denne bilen, skulle jeg aldri ha gjort.. blokka sprakk, temperaturen fløy rett te tops, kreftene daua ut og det var ikke noe morro, så daua bilen helt.. jeg åpnet bensin lokket for å slippe ut trykket, da ville bilen starte, men den gikk som ei bøtte med møkk. Så da ble detr skikkelig oppvask når junior kom hjem, det var bare å ringe falken og få bilen på planet og bytte motor..

 

Var også mye annet rart eks at lysene ikke ville slå seg av, var noe med tennings modueln mener jeg.. driv mansjetter og knutene var litt "sløve" på denne modellen husker jeg oxo.

 

Mere kommer jeg ikke ¨på i farta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel fra starten av er jo helt klart riktig valg ja, og at et verksted ville nøle med å ta på seg en jobb med konvertering fra bensin til diesel, med mye knot og mange muligheter for å få klager, er heller ikke vanskelig å innse.

 

Men det burde da ikke være noe problem å få godkjent... Bilene finnes med diesel og myndighetene fokuserer normalt mest på at man ikke øker ytelsene utover det bilen hadde i utgangspunktet. Men uansett er det nok sannsynlig at han velger å holde seg til bensin.

 

Siden den originale motoren tydeligvis er kjent for å havarere langt oftere enn andre tilsvarende motorer, ville jeg jo anta at det finnes løsninger med enten andre lignende motorer som passer inn, eller at originalmotoren har blitt modifisert litt så den ikke er en feildesign lenger...?

 

Det du nevner Radovan, ombygging av kjølesystemet, virker jo relevant i denne sammenheng. Har du noen tips om hvordan man finner ut mer om det? Jeg er temmelig sikker på at man kunne holde selv disse motorene gode lenge med fornuftig bruk og de riktige grep, men man må jo da finne ut hva disse grepene er... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som klarer å lage en enkel måte for å sette inn en annen godkjennbar motor i Freelander blir rik. Husk at det er mye elektronikk, slik at det er ikke bare det mekaniske som er utfordrende. Billig overhalbar 1,8 liter som man finner rundt omkring uten for mye stuss er vel blandt annet Ford 1.8 tror jeg. Motoren må kunne godkjennes ikke bare etter mekaniske prinsipper, men også etter regelverk om avgass til den årsmodellen det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag forsøkt å finne igjen tråden der jeg anbefalte å utforske bruk av fords 1,8-liter.....uten hell.

 

Ford Mondeo er en av norges mest solgte biler, og det står vel 200 på hver bilskroter i Norge. 1,8-literne fra ca år 2000 burde være mulig å bruke. Enkel motor med lite elektronikk, samtidig som den er holdbar.

 

Jeg forsøkte å få en av de store konverteringskit-leverandørene i England til å vurdere å lage et konverteringskit for ford 1,8 i Freelander, men det var ikke interessant.

 

Problemet er at det er bare i Norge at det er et marked.

 

I resten av verden koster en freelander 1,8 null og niks, og en freelander 2,0 diesel koster 20.000,-

 

.....da sier det seg selv at ingen gidder bruke masse ressurser på å montere en fremmed motor i en bil som står.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ganske sykt egentlig, og veldig synd at en bil må kastes fordi motoren er dårlig / kass.

 

Har sett på MANGE Freelandere, og bortsett fra motoren bruker de være ganske OK greier. Har f.eks ALDRI sett en med noe rust utover etpar avskallinger her og der.

 

 

Har også snakket med fler som har hatt mildt sagt veldig varierte erfaringer med ettermarkedsoverhalte motorer. Varigheten på disse er også alt for dårlig....

 

Er ikke dette den tøffeste mini-suven i budsjettklassen, så veit ikke jeg..29_1895752940.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag forsøkt å finne igjen tråden der jeg anbefalte å utforske bruk av fords 1,8-liter.....uten hell.

 

Ford Mondeo er en av norges mest solgte biler, og det står vel 200 på hver bilskroter i Norge. 1,8-literne fra ca år 2000 burde være mulig å bruke. Enkel motor med lite elektronikk, samtidig som den er holdbar.

 

Jeg forsøkte å få en av de store konverteringskit-leverandørene i England til å vurdere å lage et konverteringskit for ford 1,8 i Freelander, men det var ikke interessant.

 

Problemet er at det er bare i Norge at det er et marked.

 

I resten av verden koster en freelander 1,8 null og niks, og en freelander 2,0 diesel koster 20.000,-

 

.....da sier det seg selv at ingen gidder bruke masse ressurser på å montere en fremmed motor i en bil som står.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å få en av de store konverteringskit-leverandørene i England til å vurdere å lage et konverteringskit for ford 1,8 i Freelander, men det var ikke interessant.

 

Problemet er at det er bare i Norge at det er et marked.

 

I resten av verden koster en freelander 1,8 null og niks, og en freelander 2,0 diesel koster 20.000,-

 

en bil uten deletilgang har lite eller ingen verdi. bare se på rover.. om to år går delelageret tomt, vil da en rover være verdt noe mer enn vrakpanten ? neppe.

 

den siste nye rover 1,8 motoren ble solgt i 2006. det finnes ikke fler !. overhalt byttemotor blir ganske nøyaktig som å pisse i buksa for å holde varmen. det er ikke fikset noe som helst på problemet, de har bare ikke havarert for øyeblikket.

 

eneste håp for freelander er om kineserne gidder å gjenoppta produksjon av motoren ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

misslykket med mitt første forsøk på innlegg

 

Har hatt en Ford Mondeo motor i hullet på en Freelander, skrinla dette grunnet for mye omgjøringer og vekt på motor.

 

Opel's lille 3 syl sklir nesten rett på plass....

 

Nevnte elektronikk er ingen hindring da denne er meget enkel...

 

Har selv en 2001 mod som skal få ny motor, dette blir gjort i løpet av høsten

 

Godkjnnelse er innhentet og går greit så lenge effekt, vekt og gjeldende avgaskrav for modellen ikke avviker vesentlig fra originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel 3 sylindret ?

 

Er det 1,2l motoren brukt i Corsa, eller fins det noe dieselgreier jeg ikke vet om ? For den 1,2l motoren er dau i en Corsa, åssen det da blir i en Freelander, kan bli interessant.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel sin tresylindrete bensinmotor er 1.0 liter. Den har ingenting i en landrover å gjøre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det du nevner Radovan, ombygging av kjølesystemet, virker jo relevant i denne sammenheng. Har du noen tips om hvordan man finner ut mer om det? Jeg er temmelig sikker på at man kunne holde selv disse motorene gode lenge med fornuftig bruk og de riktige grep, men man må jo da finne ut hva disse grepene er... :-)

Som sagt, eg har ikkje personleg erfaring med desse. Men det eg har lese om kjølesystemet tyder på feilkonstruksjon for ein bil som skal brukast i kaldt klima. For å kome raskt opp i arbeidstemperatur inneheld sjølve motoren berre eit lite kvantum kjølevæske. Når termostaten opnar kjem det då relativt mykje, og iskald, kjølevæske inn og gjev motoren eit kuldesjokk.

 

Ombygginga kunne omfatte eit anna termostatsystem som tillet ein viss sirkulasjon for å få jamnare oppvarming av motor og kjølevæske og/eller eit større kjølevæskereservoar i tilknytning til motoren.

 

Relativ enkel steinalderteknologi, med andre ord.

 

Ein kan sikkert gjere mykje sjølv med å bore eit hol eller to i termostaten og montere eit gampestort "ekspansjonstank-reservoar" (på varmeapparatsløyfa, kanskje?) for å få meir væske i sirkulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, eg har ikkje personleg erfaring med desse. Men det eg har lese om kjølesystemet tyder på feilkonstruksjon for ein bil som skal brukast i kaldt klima. For å kome raskt opp i arbeidstemperatur inneheld sjølve motoren berre eit lite kvantum kjølevæske. Når termostaten opnar kjem det då relativt mykje, og iskald, kjølevæske inn og gjev motoren eit kuldesjokk.

 

Ombygginga kunne omfatte eit anna termostatsystem som tillet ein viss sirkulasjon for å få jamnare oppvarming av motor og kjølevæske og/eller eit større kjølevæskereservoar i tilknytning til motoren.

 

Relativ enkel steinalderteknologi, med andre ord.

 

Ein kan sikkert gjere mykje sjølv med å bore eit hol eller to i termostaten og montere eit gampestort "ekspansjonstank-reservoar" (på varmeapparatsløyfa, kanskje?) for å få meir væske i sirkulasjon.

Ombyggingssettet til K-motorens kjøling består av et eksternt termostathus, der kjølevannet blir ledet i bypass rundt radiatoren inntil det oppnår arbeidstemperatur. Med denne løsningen blir det konstant kjølevæskestrøm gjennom systemet, og ingen temperaturtransienter slik det er med den originale termostaten.

Dermed unngås i stor grad påkjenninger i motorblokk og -topp, og toppakningen spares for belastninger i form av bevegelse mellom disse.

Min erfaring med K-motorer er at dersom de blir montert riktig og ikke utsettes for hard belastning før de har oppnådd arbeidstemperatur, da varer de like lenge som hvilken som helst annen bensinmotor med løse, våte sylinderforinger. Det de ikke tåler, er å kjøres med for lite kjølevann. Derfor er det ekstremt viktig å holde kontroll på kjølevæskenivået, noe som i praksis kun kan gjøre med en dertil laget innretning, altså en flottørbryter.

Det finne ulike varianter av nivåalarmer. Enten de som monteres i ekspansjonstanken eller i kjølevannslangen ved siden av. Begge er billige og enkle å montere. Når de kobles til en summer og en varsellampe gir de øyeblikkelig varsel når en lekkasje har oppstått, og man rekker å stoppe motoren før den tar skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-Ha! :-) This makes sense!

Dette er forklaringer på enkle grep som fikser et viktig problem ja! Uten å ha spesialpeiling, kan jeg lett se for meg at raske temperatursvingninger er et stort problem med løse foringer og lite væskevolum. Jeg tror riktig løsning for kompisen blir en original bensinmotor med modifisert kjøling og med en flottør som passer på nivået.

 

Takk alle sammen for gode råd! Om det er flere tanker å komme med, hører jeg selvfølgelig gjerne mer. Det virker jo også som om temaet er noe mange har tenkt på og at det hadde vært fint å finne en alternativ motor også. Det er vel et problem også å finne en original motor som ikke er skadd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-Ha! :-) This makes sense!

Dette er forklaringer på enkle grep som fikser et viktig problem ja! Uten å ha spesialpeiling, kan jeg lett se for meg at raske temperatursvingninger er et stort problem med løse foringer og lite væskevolum. Jeg tror riktig løsning for kompisen blir en original bensinmotor med modifisert kjøling og med en flottør som passer på nivået.

 

Takk alle sammen for gode råd! Om det er flere tanker å komme med, hører jeg selvfølgelig gjerne mer. Det virker jo også som om temaet er noe mange har tenkt på og at det hadde vært fint å finne en alternativ motor også. Det er vel et problem også å finne en original motor som ikke er skadd...

Ombyggingssett delenr. PCH001190 (kostet ca. en tusenlapp i Volvobutikken sist jeg kjøpte, men det er sikkert mye billigere å kjøpe i nettbutikk:

IMG_3798.jpg

Flottørbryter, delenr. PDA500360 http://www.lrseries.com/shop/product/listing/5887/PDA500360-COOLANT-LEVEL-SENSOR.html:

Nivbryter.jpg

Endret av jonaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...