marius78 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 (endret) Jeg har en plan; Den består i å bygge om en passe stor kassehenger slik at jeg får tipp på den. I den forbindelsen lurer jeg på da å bruke en såkallt kompaktsylinder til å løfte kassa. En såkallt kompaktsylinder er da en teleskopisk hydraulikksylinder med x anntall ledd for å få ønsket slaglengde på den. Den blir da kompakt og fin til å kunne plasseres under kassa på hengeren. Men noen som har forsøkt dette? og evt noen som har kontakter i hydraulikk-miljøet som kjenner hvordan en kan skaffe en passe kraftig sylinder uten å måtte selge t-skjorta og pantsette det ikke banken allerede eier? Har søkt litt på nett, og forsøkt tittet på bilder av Tysse, Brenderup og andre fabrikanter, samt tittet på sidene til en del hydraulikk-firmaer, men det står naturlig nok ikke priser på nett. Så en må da evt kontakte de til uka eller no. Noen tips der ute i den store LR-verden? Endret 19. juni 2010 av marius78 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Tåler ramma en sylinder? All vekt fra platten vil gå i sylinderfestet slik at lasten ikke er fordelt over hele ramma. Du kan også bruke deler fra handicaplift eller lift fra varebil. Da har du elektrisk oljepumpe samt sylinder og slanger. Det finnes elektriske skrusylindre også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marius78 Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 Tåler ramma en sylinder? All vekt fra platten vil gå i sylinderfestet slik at lasten ikke er fordelt over hele ramma. Du kan også bruke deler fra handicaplift eller lift fra varebil. Da har du elektrisk oljepumpe samt sylinder og slanger. Det finnes elektriske skrusylindre også. Kjenner til at belastningen blir mye mere konsentrert når det plutselig bare blir fordelt på en sylinder og to hengsler, så det er klart at ramma kan trenge forsterkninger hvis en er usikker. :-) Ja, det er mange muligheter. Kansje en runde på telefonen til forskjellige høggere er en mulighet. Kansje de har noe utstyr som du beskriver? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belgarath Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Ta kontat med Egil Eng. De er flinke på hydraulikk, har mye deler i alle prisklasser og er behjelpelige med de beregninger som må til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TorsteinR Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Sjekk ut lastebil-lift på hugger om 24V er Ok. N.A.Eie AS i Trondheim er en gammel ringrev med riktige priser. Toppstag til traktor finnes med fler ledd, sjekk økonomideler.no. Bruker du 2 sylindre er det ikke sikkert du trenger kompaktsylinder pga at du kan akseptere mindre bakkeklaring ute ved hjulene enn på midten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marius78 Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 Ta kontat med Egil Eng. De er flinke på hydraulikk, har mye deler i alle prisklasser og er behjelpelige med de beregninger som må til. Det kan jeg sjekke ut vettu. Hvor i landet holder de til? Skal se om jeg finner de på nett. Takk for tipset.:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marius78 Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 Sjekk ut lastebil-lift på hugger om 24V er Ok. N.A.Eie AS i Trondheim er en gammel ringrev med riktige priser. Toppstag til traktor finnes med fler ledd, sjekk økonomideler.no. Bruker du 2 sylindre er det ikke sikkert du trenger kompaktsylinder pga at du kan akseptere mindre bakkeklaring ute ved hjulene enn på midten? Supert! takk for enda et tips:-) Skal se om jeg finner N.A. Eie AS også. Økonomideler.no skal jeg også ringe nå til uka. Lettvint å snakke direkte med de som har peil enn å bare glane på nettet. Ja, jeg får se hvor mye klaring jeg får. Dette er en terrenggående henger som det er snakk om, så bakkeklaringen er i utgangspunktet ganske så grei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fosen Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Det enkle er ofte det beste: Lignende diskusjon her: http://www.offroad.no/forum/lofiversion/index.php/t65020.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JCP Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Det er mange som har fått tilnavnet "Fengerlaus" pga av den konstruksjonen der. At folk og fe ikke skal være planet under betippelse, er en ganske annen sak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jandevold Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Det finnes mange gode løsninger på tipping av henger. Tror ikke problemet her vil være å få sterk nok hydraulikk, men heller strukturen rundt uten at det vil gå utover latekapasiteten for mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marius78 Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 Det finnes mange gode løsninger på tipping av henger. Tror ikke problemet her vil være å få sterk nok hydraulikk, men heller strukturen rundt uten at det vil gå utover latekapasiteten for mye. Ja den er jeg og veldig enig i. Kan være en utfordring å få kassa solid/stiv nok uten å legge til unødvendig mye vekt. En får se hva en får til. :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ove.e Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Hvor hoyt skal den løfte kassen du trenger sikkert kun en enkelvirkende sylinder som blir presset tilbake av kassen sin egen tyngde skulle ikke tro det skulle være vanskelig å få til.Ville tro du greier deg en en syllinder på 1500mm + slaglengde Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.