Gå til innhold

hydraulisk tippsylinder


marius78

Anbefalte innlegg

Jeg har en plan; Den består i å bygge om en passe stor kassehenger slik at jeg får tipp på den. I den forbindelsen lurer jeg på da å bruke en såkallt kompaktsylinder til å løfte kassa. En såkallt kompaktsylinder er da en teleskopisk hydraulikksylinder med x anntall ledd for å få ønsket slaglengde på den. Den blir da kompakt og fin til å kunne plasseres under kassa på hengeren. Men noen som har forsøkt dette? og evt noen som har kontakter i hydraulikk-miljøet som kjenner hvordan en kan skaffe en passe kraftig sylinder uten å måtte selge t-skjorta og pantsette det ikke banken allerede eier? Har søkt litt på nett, og forsøkt tittet på bilder av Tysse, Brenderup og andre fabrikanter, samt tittet på sidene til en del hydraulikk-firmaer, men det står naturlig nok ikke priser på nett. Så en må da evt kontakte de til uka eller no.

 

Noen tips der ute i den store LR-verden?

Endret av marius78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler ramma en sylinder? All vekt fra platten vil gå i sylinderfestet slik at lasten ikke er fordelt over hele ramma.

 

Du kan også bruke deler fra handicaplift eller lift fra varebil. Da har du elektrisk oljepumpe samt sylinder og slanger.

Det finnes elektriske skrusylindre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler ramma en sylinder? All vekt fra platten vil gå i sylinderfestet slik at lasten ikke er fordelt over hele ramma.

 

Du kan også bruke deler fra handicaplift eller lift fra varebil. Da har du elektrisk oljepumpe samt sylinder og slanger.

Det finnes elektriske skrusylindre også.

 

Kjenner til at belastningen blir mye mere konsentrert når det plutselig bare blir fordelt på en sylinder og to hengsler, så det er klart at ramma kan trenge forsterkninger hvis en er usikker. :-)

 

Ja, det er mange muligheter. Kansje en runde på telefonen til forskjellige høggere er en mulighet. Kansje de har noe utstyr som du beskriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut lastebil-lift på hugger om 24V er Ok. N.A.Eie AS i Trondheim er en gammel ringrev med riktige priser.

 

Toppstag til traktor finnes med fler ledd, sjekk økonomideler.no.

 

Bruker du 2 sylindre er det ikke sikkert du trenger kompaktsylinder pga at du kan akseptere mindre bakkeklaring ute ved hjulene enn på midten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontat med Egil Eng. De er flinke på hydraulikk, har mye deler i alle prisklasser og er behjelpelige med de beregninger som må til.

 

Det kan jeg sjekke ut vettu. Hvor i landet holder de til? Skal se om jeg finner de på nett. Takk for tipset.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut lastebil-lift på hugger om 24V er Ok. N.A.Eie AS i Trondheim er en gammel ringrev med riktige priser.

 

Toppstag til traktor finnes med fler ledd, sjekk økonomideler.no.

 

Bruker du 2 sylindre er det ikke sikkert du trenger kompaktsylinder pga at du kan akseptere mindre bakkeklaring ute ved hjulene enn på midten?

 

Supert! takk for enda et tips:-) Skal se om jeg finner N.A. Eie AS også. Økonomideler.no skal jeg også ringe nå til uka. Lettvint å snakke direkte med de som har peil enn å bare glane på nettet.

 

Ja, jeg får se hvor mye klaring jeg får. Dette er en terrenggående henger som det er snakk om, så bakkeklaringen er i utgangspunktet ganske så grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange gode løsninger på tipping av henger. Tror ikke problemet her vil være å få sterk nok hydraulikk, men heller strukturen rundt uten at det vil gå utover latekapasiteten for mye.

 

Ja den er jeg og veldig enig i. Kan være en utfordring å få kassa solid/stiv nok uten å legge til unødvendig mye vekt. En får se hva en får til. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor hoyt skal den løfte kassen du trenger sikkert kun en enkelvirkende sylinder som blir presset tilbake av kassen sin egen tyngde skulle ikke tro det skulle være vanskelig å få til.Ville tro du greier deg en en syllinder på 1500mm + slaglengde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...