Trond C Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Defender 2002 med ABS/antispinn. Bremsene virket helt fint, men skiver, calipere og klosser foran skulle skiftes. Jeg gjorde det, bortsett fra at jeg måtte la gamle skiven stå på ene siden da medbringeren hadde rustet til stikkakslingen og ikke gikk av. Bremser ble luftet og pedal var ok men når motoren ble startet seg pedalen nesten i gulvet. På prøvetur bremser den for så vidt noenlunde godt, men altså med ganske myk pedal nesten helt i bunn. Pump en gang og pedalen kommer opp, men det varer ikke. Har sjekket at det ikke lekker noen steder. Jeg luftet så litt igjen, bak også for sikkerhets skyld (det kommer ikke luft ut og jeg kan ikke forstå hvordan det evt. skulle ha kommet luft langt inn i systemet. Noen idé om hva som skjer her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Luft stiger og ligger høyt i systemet. Luft på alle 4 hjul. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trond C Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 Ja det skulle jo være det eneste naturlige. Men jeg har luftet og jeg lufter, jeg griser, vansker hendene i bremsevæske, vet jeg ikke burde det ja.......og bedre blir det ikke. Får leve med litt begrensede bremser til jeg orker mer bremsevæskegriseri. Og så må jeg daglig dusje rustløser på stikkakselende slik at medbringer kanskje vil løsne istedenfor å bli skåret vekk, sånn at jeg kan få skiftet bremseskive på høyre side også....... Innser at det et eller annet sted der fremme er et tidspunkt der en noe opp i årene mann går virkelig lei av å skru på gamle biler selv og enten betaler andre for det eller holder seg med nyere bil eller bil man ikke så lett finner på å skru på selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Har du hjelp til luftingen? Jeg kjøpte bremselufter på gasolin etter tips fra terratracer og den virker bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaldevass Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Siden du har ABS skal det ikke benyttes diagnose verktøy til lufte bremser ? Glen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trond C Skrevet 8. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Jo, jeg har lurt på det med ABS og elektronikken. Har ikke verkstedsmanual, men Haynesboken sier intet om det i avsnittet om lufting - imidlertid sies det i et lite avsnitt på slutten av kapittelet at man ikke må løsne bremse/hydraulikkrørene til ABS-uniten da man i så fall får inn luft og luftingen da må gjøres på verksted med diagnoseutstyr. Jeg har ikke hatt av de rørene, men når caliperne har vært av og det har lekket væske ut kan jo luft ha kommet inn og opp dit. Det er mulig at det er en litt bortgjemt måte å si at lufting av ABS-bremser lett kan bli en sånn diagnoseverktøysjobb. Dette stemmer også med det merkelige i at så lenge motoren er av er pedalen akkurat som den skal være, først med motor på gir den symptomer som luft. I alle fall, i morgen skal jeg koble til min lett ubrukte Hawkeydiagnoseboks og se hva den får til. Prøvde den da den kom i posten, den klarte i alle fall å kjøre ABS-systemet i gang på et vis, hjul for hjul. Apparatet er dog helt uten noen bruksanvisning og selv om displayet er relativt selvforklarende kunne de spandert på seg litt opplysning for amatører. Edit: Måtte ut nå, Hawkeye har testet og tvangskjørt og greier ABS og alt annet og funnet det i orden. Bremser dog like dårlige. Får fortsette. Har luftet på basicmåten med to personer, med trykkluftvakumsuger, med enveisventilslange, luftet på hovedsylinder direkte, så det skal egentlig være godt luftet. Det store spørsmålet er om jeg orker å kjøre bilen til forumtreff med sånne nesten ok bremser, det går jo greit, men.... Endret 8. juni 2010 av Trond C Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Jeg har et tilsvarende problem på min 300 tdi. Har luftet og pedalen holder seg litt før den synker inn. Lufte mer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig-RRune Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Regner med at dere har fulgt den manualen til punkt og prikke? Husker jeg lagde meg ekstraarbeid ved å ikke kikke i "bruksansviningen" da jeg bytta calippere på RRC`n, der lufting skulle foregå i en bestemt rekkefølge, og jfr en og to luftenipler per calipper. Da satt jeg med dette problemet, inntil jeg gjorde det slik det skulle iflg. boka Endret 14. juni 2010 av Stig-RRune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg fulgte ikke manualen helt nei Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Er rekkefølgen uavhengig av om det er venstre eller høyrestyrt bil? Venstre bak, høyre bak, høyre foran og venstre foran? Eller høyre bak, venstre bak, høyre foran og venstre foran? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Ingen som vet rekkefølgen på lufting av bremser? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Jeg starter lufting på det hjulet med lengst bremserør og avslutter med det hjulet som har kortest vei. For god lufting er gamlemåten med en mann på pedalen å foretrekke synes jeg. Har aldri vært fornøyd med slange ned i flaske og åpen luftenippel. Du får ikke trykk nok til å trykke ut luften. Fasitsvar kommer sikkert fra andre, jeg baserer bare på egne erfaringer. Lykke til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Da starter jeg med venstre bak. Takker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svesol Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 ... Hawkeydiagnoseboks ... Apparatet er dog helt uten noen bruksanvisning og selv om displayet er relativt selvforklarende kunne de spandert på seg litt opplysning for amatører. Det var det jeg irriterte meg over også, frem til i går.... Da fant jeg jeg denne User Manual Hawkeye Men jeg har ikke kikket så mye i den foreløpig, så jeg vet ikke hvor mye den er verdt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ketilelg Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 ..og du er helt sikker på at du har riktig caliper på riktig side ? (Luftenippelen skal være øverst). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Husk... det er mange med ABS systemer som "siger " når man holder pedalen inne mens motor går. stopp motor, sjekk da ; hvis den ikke siger glem hele greia...såmn er det bare Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.