Gå til innhold

Sveising


Nils

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg mig apparat. Dette er det lenge siden jeg har gjort, og bestemte meg for å øve litt først. Det gikk så som så. Hva gjør jeg galt?

 

Det er 3 innstillinger: trådmating, min-maks og 1-2

 

Når jeg sveiser, så lager jeg "kuler" som spretter opp. Jeg gikk også tvers igjennom. Bruker 0,8 tråd, og prøvde å sveise sammen 2 tynnplater.

 

Hvordan bør dette stilles inn til tynnplater? Det er en slik en:

 

My link

 

Trådmating går til 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser og leser, har til og med lest bruksanvisningen, det jeg ikke finner ut av er hvordan min-max og 1-2 skal stå på tynnplater. Noen som har en anbefaling? Får ikke testet mer før imorgen, men hadde vært greit å vite en utgangspunkt. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er vel egentlig at sånne superenkle apparater ikke er egnet til tynnplate i det hele tatt ?

 

3 justeringer på strømmen, er meg bekjent alt for lite. Mulig en ekspert får det til, jeg er sjanseløs. Derfor satset jeg på et apparat med trinnløs justering. Selvsagt en annen pris, men det hjelper lite at det er billig, når man ikke får det til å virke. Antar du bruker flusstråd også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker co2, ikke fluss.

 

Får det nok til med nok øving, og har mulighet til å få hit en som kan det bedre enn meg, men hadde litt lyst til prøve litt til imorgen. Da med et par tips i bakhånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et migapparat som jeg bruker på sveising. Bruker co2-gass. Jeg er i tvil på hvor mye gass jeg skal bruke. Har ett måleglass for å sette på ved pistolmunningen. Noen som vet hvor mye gass jeg skal ha i måleglasset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai... Her er et par forslag:

 

Ikke begynn med en tynnplate!

 

Finn deg en bit av en gammel gjerdestolpe eller lignende på 5mm elns. Noe som er så tykt at det ikke bare smelter vekk for deg.

Slip rent et område å prøve deg frem på. Du skal ha reint stål, ikke rust!

Forsøk deg frem litt med innstillingene til du kjenner apparatet.!

Begynn med litt høy strømstyrke, og juster på trådmatingen til du har liktig _lyd_!

Det skal høres ut som du steker bacon.

Har du for mye trådmating så vil du kjenne at tråden butter i sveisebadet, har du for lite så vil du få en litt bzzzt, bzzzt, bzzzt aktig pulserende lyd. Ta i litt skikkelig i begge rettningene så du lærer deg å kjenne igjen lyden!

 

Når du har fått teken på innstillingene er tiden inne for å finne frem tynnplatene..... Og prøve det samme om igjen.

 

HER er en fin håndbok for nybegynnere i MIG sveising. Den er for amerikanske MILLER apparater, men er likevel såpass generell at den er matnyttig for alle....

 

Miller har forøvrig en side de kaller Resorces som inneholder mye matnyttig i forbindelse med det du spør om.

 

OG til slutt:

Til tynnplate burde du hatt 0.6mm tråd! 0.8mm krever litt for mye varme og vil derfor være vanskeligere å sveise tynnplater med.

Ren CO2, som i brannslokkere og endel av de småflaskene man får kjøpt er billig, gir god innbrenning og en god del sprut. Mison 18 og tilsvarende spruter en god del mindre.

 

Det letteste hadde selvfølgelig vært om du hadde fått noen til å vise deg nok til å komme i gang. Det er den første lille kneika som er verst ;)

 

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et migapparat som jeg bruker på sveising. Bruker co2-gass. Jeg er i tvil på hvor mye gass jeg skal bruke. Har ett måleglass for å sette på ved pistolmunningen. Noen som vet hvor mye gass jeg skal ha i måleglasset?

 

ca 8~12L/sek (Liter pr sekund) Varierer litt med apparatet, utfrorming på munnstykke osv.

 

Dekkgass er EKSTREMT følsom for VIND!

Bare bittelitt trekk er nok til at den blir blåst vekk fra sveisebadet..

 

Det beste er å prøve seg fram. Hvis sveisen din "bobler" og blir sånn porete glassaktig (på stål), da har du for lite gass, eller gassen din blåser bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et slikt apparat selv og synes det fungerer bra selv om det bare er 4 justeringer. Husker ikke akkurat hva jeg stilte det inn på gulvet i Range roveren men bra ble det, men ta en bit med ny 3 mm plate og prøv deg frem ! Midt i mellom å brenne hull og lage perler "pruppe" skal det være. Tynnplatene må du dessuten bare punkte. Vanskelig å få til en søm uten å brenne hull. 1 sekund sveis og et sekund vent sånn cirka ... Husk. Dette er bare mine erfaringer. Jeg er selvlært blush

Gassen pleier jeg å stille inn akkurat så det ikke spruter. Hører såvidt det suser i munnstykket ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Gammel tråd, men siden jeg kjøpte et apparat fra Gaute, så må jeg lære meg det ordentlig.

 

Tidligere har jeg brukt flussfyllt tråd, og det spruter. Men det fungerer. En annen fordel med flussfylt tråd, er at det er lett å sjekke hvor mye "råvarer" du har igjen.

 

Jeg forsøkt litt. Først med litt co2 fra ett brannslukningsapparat. Det fungerte. Men det var joe ikke mye co2 igjen., så vi gikk tom.

Så var jeg nede i et verksted med ordentlig sveiseapparat (ikke et vondt ord om det jeg kjøpte, men det fungere på mine 10 ampere sikringskurser. Det gjør ikke det jeg lånte.) Og det var ordentlig gass.

 

Nå har jeg lett litt rundt etter gass som er å få kjøpt for menigmann.

Co2 er en mulighet. Helt hvor jeg evt skal kjøpe det og fylle det vet jeg ikke. Det blir uansett ikke så bra som det kan bli med ordentlig gass.

 

Ordentlig gass får du kjøpt i literflasker på f.eks Jula. Da er det 60 bar i flasken, dvs 60 liter med 86% Argon og 14% co2. Det holder til 10 minutter står det. For meg holdt det til ca 1 meter med sveis. brukte sikkert litt mye gass, men prøvde også med litt mindre gass, og da ble det dårlig sveis.

Denne literen koster ca 220 kr. Du må ha en regulator som koster 260 hos Jula.

 

Har etterhvert sjekket rundt hos diverse forhandlere her nede.

AGA - skal ha litt mere for 1litersflasker. De skal ha ganske mye mer (2x)for regulator, men da får du en som det er manometer på.

Så til det som er interessant. Større flasker som kan fylles igjen.

Der er det 2 alternativer: ca 20 liters flasker som du kan leie. Enten dagleie, eller årsleie (Tror AGA bare hadde 5årsleie, som også kostet ca 5000+ mva)

ca kr 1000 + mva for et halvår, eller kr 5,60 pr dag. I tillegg kommer fylling av gass. Det koster ca 800+mva for 20 liter

 

Tror det var prisen jeg fikk både hos AGA, Yara og AirLiquide-forhandleren.

Så er det 10 liters(kilo?) alternativet som er eieflasker.

Mener at Yara og Aga begge skulel ha ca 4000 for flasken + ca 800 for fylling.

Egentlig en rar ppris på eie-flasker i forhold til leie-flasker hos AGA

Regulator og manometer kommer i tillegg.

Men hos Air liquide så hadde de et tilbud om kr 4000 inkl regulator/manometer/gass og mva.

 

dvs 4000 hos Air Liquide, og litt over 6000 hos Yara/Aga. og hos Yara/Aga kommer regulator i tillegg.

 

Så prisen på et sveiseapparat er omtrent halvparten av det det vil koste deg. Egentlig er ikke et fluss-apparat så ille da. Men jeg kommer til å kjøe gass. Fra Air Liquide.

En grei "lærebok i sveising" fant jeg hos "A 4x4 is born".

Jeg har dvd'n men vet at den ligger på YouTube også. Ca 2:40 ut i del 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte i underkant av 2000,- (1650,-?) for 5 år leie på stor flaske fra AGA. Prisen var mye høyere før, så konkuranse hjelper.

Husker ikke litrene på flaska, men den er ca 1,6 m høy og varer leeeenge. Småflasker blir du fort lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte i underkant av 2000,- (1650,-?) for 5 år leie på stor flaske fra AGA. Prisen var mye høyere før, så konkuranse hjelper.

 

Da er det tydeligvis ikke nok konkurranse her.

Men fikk beskjed om at etter 5 år, så var det ca 500 hvert 5 år i noe kontrollgebyr eller noe slikt...

 

co2 er altså ikke ordentlig gass? :blink:

 

Nåja, jeg har ingen fasit. Men "alle" sier at argon med litt co2 er det beste. Det virket også bedre med argon/co2 enn ren co2 når vi testet. Tviler ikke på at andre bruker co2 med stort hell. Hvor kjøper du co2, og på hvilke flasker blir det fyllt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg leiger ei sånn 50 liters flaske sammen med noen kamerater eg deler skrulokale med,

eg sier d bare, kjøp 20 liters flaske å heller fyll den flere ganger, er eit tilltak å dra med seg denna 50 liters flaska å få fylt på den når den er tomm,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg kjøpte apparat på biltema..............ja biltema, for flere år siden og syntes det er helt supert opp til 5mm plater og bjelker. Dette må ha vært et kamuflert kempi apparat tror jeg ,for det er like godt å sveise med som det apparatet til 15000+++ jeg har på jobben, Men nok om det.

 

Jeg brukte først rørtråd fra tess og fikk ganske dårlige og tynne sveisefuger, prøvde så med co2 og fikk problemer med gjennombrenningen.

Nå bruker jeg misson18 gass(kjøpeflaske) + 0.8 tråd og får sveiser jeg ikke trenger å gjemme bort under maling og tektyl, altså en sveis med god bredde og god gjennombrenning.

uansett åssen dekkgass man bruker så må man ikke bruke for mye eller for lite av den da dette nesten er like viktig som trådmating og stømstyrke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...