Gå til innhold

Verkstedspresse


kristianha

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tak i 10 tonns utgaven i benkemodell i fjor. Kjempepraktisk! smile.gif

 

 

Har du prøvd å presse ut foringer på radiusarmer ol. med den pressen? Har hørt at 10 tonn er i minste laget til det formålet. Er usikker på hva jeg skal gå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...heller ikke alltid at 25 tonns presse holder... Det er mitt beste argument for å bytte til to-delte foringer (polybush)...altså ikke fordi de evt er bedre eller mer holdbare, men fordi de er så myemye lettere å bytte - da kan de etter min mening ha kortere holdbarhet og fremdeles være en god løsning, syns nå jeg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ikke sett denne tråden før... men jeg har nok den samme 10 tons pressa som Kleven. Forings bytte foran på 110" gikk som en lek. Selv de store radiusarmforingene slapp på 8-9 tonn :) Sleit litt med en av de fire men etter litt varme fra en håndholdt propanbrenner kom den og greit ut :D

 

Jeg er super fornøyd med presse i garasjen :)

 

(funker også fint ved bytte av kryss i mellomaksel, synes jeg hadde bedre kontroll enn når jeg bruker skrustikka....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 99% av alt det jeg trenger å presse har 10 tonn pressa vært stor nok, og den tar liten plass i en allerede trangt verksted.

Et lite tips er å sveise på et par små hjul i hvert hjørne av foten. Da kan den enkelt flyttes rundt. Fint når du skal stue den bort, fint hvis man skal presse på noe som tar litt plass så du må flytte på pressa for å komme til.

 

BTW: Jeg fikk meg en 40tonn stenhøy presse her tidlgere i sommer, og jeg trenger strengt tatt ikke to..... Hvis noen er intresert i en pent brukt 10tonn presse fra Thorshov bil så send meg et signal. Prisen er hyggelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Om det er denne https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/verkstedspresse/verkstedpresse-20t-2000040883 du lurer på er svaret nei. What you see is what you get.

 

Må innrømme at jeg ikke har sett presser som leveres med noe mer? Helt normalt at en må lage og improvisere hylser og dorer for  forskjellige jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten samling med gamle lagerringer, foringer, tomme CV-ledd og forskjellig ved siden av pressen for bruk som mellomlegg og avstandsklosser.

Har også 15mm finerplatebiter, ca. 10x10, for å kunne legge mellom på ting som må behandles litt mer nensomt ved pressing, slik som simmerringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...