Gå til innhold

Marshall Ambulanse søker ny eier


Anbefalte innlegg

Det er rett og slett for mange prosjekter og for liten tid kombinert med en utrolig evne til å kjøpe ting på impuls som gjør det nødvendig å selge denne videre. Det er altså en 1979 model 109 ambulanse bygget på Marshall Aerospace i Nederland. Den ble importert til Norge i 2005 og har gått frem til skilter ble levert inn rett før nyttår. Den trenger en eukontroll før skilter kan hentes. Den er i ganske bra stand. Eneste alvorlige rust jeg har funnet er ett hull ytterst på høyre utrigger foran bakhjul. Innslaget på starteren er dårlig slik at man må forsøke endel ganger før starteren går rundt. Jeg har sveiseapparat stående klart så jeg kan eventuellt utbedre dette hvis det er ønskelig.

Selges for kr 22.000 eller eventuellt høystbydende.

 

Tlf. 99225888

 

Befinner seg i Bergen

 

 

638409_m.jpg

 

638410_m.jpg

 

638412_m.jpg

 

638411_m.jpg

 

638413_m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Du kommer til å angre på at du selger denne.

 

Fantastisk bil. Det er ikke mange slike venstrestyrte.

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har denne samme ramme som ex-mil? Altså ramme som løfter bilen 2" i forhold til en vanlig ramme?

 

Er det samme utveksling i fordelingskassen som en sivil kasse eller som en militær kasse?

 

Hva må utbedres før bilen passerer PKK?

 

Edit: Og så lurer jeg hvordan Eivind kan se at denne bilen er venstrestyrt? Jeg ser ikke rattets plassering på noen av bildene.

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg vet egentlig svært lite om bilen men kan bekrefte at den er venstrestyrt. Kanskje noen andre kan svare på generelle spørsmål om biltypen? Jeg kjøpte den på inpuls for kort tid siden og har ikke fått tid til å gjøre noe særlig med den. Men den gir et godt helhetsintrykk. Jeg selger den ikke fordi jeg er misfornøyd med den, men fordi jeg rett og slett ikke kommer til å få tid til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om jeg ikke burde tatt meg en titt på denne. Den burde jo forbli i Bergensområdet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har denne samme ramme som ex-mil? Altså ramme som løfter bilen 2" i forhold til en vanlig ramme?

 

Er det samme utveksling i fordelingskassen som en sivil kasse eller som en militær kasse?

 

Det er ikke så veldig mye spesielt med en norsk ex-mil ramme. Det er lengden på sjaklene som bestemmer løftet. Og på norsk ex-mil sitter det lange sjakler.

Det norske forsvar fikk tilbud om ekte militære Land Rovere, men de ville ikke ha. Norsk ex-mil har derfor en sivil ramme med sivilt rammenummer.

Norsk ex-mil er egentlig en sivil bil påmontert litt militært utstyr. De ble plukket rett fra den sivile produksjonlinjen.

Den militære kassen er en one-ton kasse som forsvaret ville ha fordi de ville bruke alle de gamle 900-16 dekken sine. Dette viste seg å være en dårlig ide da bilene fikk samme svingradius som Titanic. Men da var alle bilene allerede levert.

Setter du 900-16 dekk på en ex-mil med one-ton kasse får tilnærmet lik utveksling som på en vanlig kasse.

Endret av Helge Skou Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge

 

Det med dekk og utveksling vet jeg. Er nemlig "STOR" på slike utregninger, og er en av de som anbefaler folk å beholde ex-mil-kassen og heller sette på dekk med "rett" diameter.

 

Jeg bare lurte hva slags utveksling det var i kassen på akkurat denne bilen som er til salgs.

 

Og så har du litt feil når det gjelder ex-mil-rammer. Eller det er mulig du har litt rett, på noen biler. Men alle de ex-mil som jeg har sett har framre fjærfester (både foran og bak) som er 2" lengre fra ramma enn det er på en vanlig serieramme. Noen har sågår to sett hull, slik at man kan velge å ha fjærene enten øverst og få normal høyde eller nederst og få løftet bilen 2 tommer. I siste tilfellet må man bruke de lengre sjaklene i bakkant av fjæra som du snakker om.

 

Å bare heve bilen med lengre sjakler bak på fjæren gir et ørlite løft, og feil vinkler på akslene. Dersom man ikke bruker shims mellom fjær og alsel. og da er man i et uføre ganske raskt, når shimsen forsvinner i forbindelse med en jobb man gjør under bilen. Jeg har "hevet" LR med sjakler tidligere og har litt erfaring med dette. Vibrasjoner. Har forresten funnet igjen en eske med emner for lengre sjakkelproduksjon, har flyttet med meg dette mange hus-bytter og tatt var på dette i sikkert 25 år. Dust, ikke rart jeg trenger stor plass som akal lagre alt mulig rart.

 

Og spørsmålet mitt til selger var om det var en ex-mil-ramme som har dette "løftet" eller om det er en ordinær seriebilramme.

 

Kan tilføye at den fordelingskassen som ble brukt på mil-bilene er lik med den som sto i LR'ene som ble brukt i bl.a gruver, såkalt "gruvekasse". Samme som i 1-tonnsbilene, og sikkert også mange andre. Da jeg jobbet på Norsk Nefelin på Stjernøya utenfor Alta i -77 og -78 hadde vi noen LR med slik "gruvekasse". Samt "Gullhøna", en Serie III 88" med 7 seter. Som funksjonærene, de mest tiltrodde, brukte :lol: . Nei, jeg fikk aldri nøklene til "høna".

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :) som kan tenke seg et campingbilprosjekt, men da må den ha iallefall den "riktige" ramma

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har du litt feil når det gjelder ex-mil-rammer. Eller det er mulig du har litt rett, på noen biler. Men alle de ex-mil som jeg har sett har framre fjærfester (både foran og bak) som er 2" lengre fra ramma enn det er på en vanlig serieramme. Noen har sågår to sett hull, slik at man kan velge å ha fjærene enten øverst og få normal høyde eller nederst og få løftet bilen 2 tommer. I siste tilfellet må man bruke de lengre sjaklene i bakkant av fjæra som du snakker om.

 

Du har rett. Bare jeg som husket litt feil. Men denne bilen har neppe ex-mil ramme da den ikke er norsk. De norske ex-mil rammene ble kun levert til Norge. Og de er som sagt lettere modifiserte sivile rammer.

Så denne bilen har enten en vanlig sivil ramme, eller en ex-MOD ramme. Altså en ekte militær ramme. Forskjellene her vet jeg ikke hva er.

Men jeg vet at Wolf og Defender rammer har veldig mange forskjeller. Og jeg vet at Marshall bruker Wolf ramme når de bygger 130" ambulanser.

 

Edit:

Da har jeg googlet litt. En 79 modell er faktisk ganske sjelden. De fleste ble bygget mellom 64 og 71. Det ble kun bygget 200 SIII. Og de fleste ble solgt til Nederland. Disse bilene er faktisk senket litt så de skulle få plass i transportflyene til RAF. En 79 modell skal også ha stab-stag i begge ender. Dette ble montert da bilene ble ansett som farlige å svinge med! :blink:

Hvis du må svinge anbefales en flyplass!

De har en totalvekt på 2,6 tonn. Om dette er norske eller engelske tonn vet jeg ikke. Jeg vet ikke om det er forskjell!

Turning circle er 15 meter.

Endret av Helge Skou Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Og så lurer jeg hvordan Eivind kan se at denne bilen er venstrestyrt? Jeg ser ikke rattets plassering på noen av bildene.

Jeg FØLER, Henry Arnfinn.

 

 

Så denne bilen har enten en vanlig sivil ramme, eller en ex-MOD ramme. Altså en ekte militær ramme.

En 79 modell skal også ha stab-stag i begge ender. Dette ble montert da bilene ble ansett som farlige å svinge med! :blink:

 

Hei. Jeg har en slik bil. En 1967-modell. RHD 2.25 bensin. Den har militær ramme og stabstag i begge ender. En av årsakene kan være at to av pasientene ligger helt oppe ved taket.

 

Min er registrert for 6 personer. 2 foran og 4 bak. Jeg fikk den ikke godkjent med liggeplasser.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stabstag ble ettermontert på eldre biler som fremdeles var i tjeneste.

 

Akkurat. Min var i den første gulf-krigen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,6 tonn og toogenkvart diesel, da gikk plutselig lysten til å kjøpe bil over. Synes jo fra før at alle 109-tommere er undermotoriserte så det holder, så skjønner egentlig ikke hva jeg tenkte på da jeg meldte min interesse. Sikkert "maletåke" (har nettopp vært i Trøndelag og håndvasket, skrapet, stålbørstet og malt ett strøk på huset jeg har der oppe).

 

Lykke til med salg, og ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min er registrert for 6 personer. 2 foran og 4 bak. Jeg fikk den ikke godkjent med liggeplasser.... :(

Og det vil si at du må ha seter i den som du egentlig ikke vil ha der og som du ikke får lov å skru ut ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilens egenvekt med fører er oppgitt til 2375 kg. Tillatt totalvekt er 2950. Den har vistnok lov til å trekke 3500 kg. Tillatt vogntogvekt er da svimlende 6450 kg, noe som hadde vært morsomt å testet ut med en 2,25 liters dieselmotor. Ellers er bilen registrert som campingbil med 2 sitteplasser. Går ut fra at det er mulig å omregistrere den til 6 seter, ettersom Eivind sin er registrert for 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilens egenvekt med fører er oppgitt til 2375 kg. Tillatt totalvekt er 2950. Den har vistnok lov til å trekke 3500 kg. Tillatt vogntogvekt er da svimlende 6450 kg, noe som hadde vært morsomt å testet ut med en 2,25 liters dieselmotor. Ellers er bilen registrert som campingbil med 2 sitteplasser. Går ut fra at det er mulig å omregistrere den til 6 seter, ettersom Eivind sin er registrert for 6.

 

Det må være like mange ligge plasser som sitte plasser i en camping bil. Så skal du ha den som 6 seter så blir det som person bil (med 4 ubruklige sitteplasser :blink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,6 tonn og toogenkvart diesel, da gikk plutselig lysten til å kjøpe bil over.

Pølsevev! 2,25 diesel er en fin motor. Hvis du setter deg i en seriebil for å kjøre av sted, har du det ikke travelt. Dersom du har det travelt tar du en RR med v8.

 

Og det vil si at du må ha seter i den som du egentlig ikke vil ha der og som du ikke får lov å skru ut ?

Nei. Med personbilreg kan du ta ut og inn seter som du vil. Det er med minibuss-reg du plikter å ha setene med deg.

 

Tillatt vogntogvekt er da svimlende 6450 kg, noe som hadde vært morsomt å testet ut med en 2,25 liters dieselmotor.

Nå må dere slutte med å rakke ned på en knakende god motor. Se ellers svar øverst.

 

Reg som camper er jo absolutt best for denne, og da er to ligge og to sitteplasser løsningen. Ser for meg en fin tur ekvipasje, denne med bilhenger og en liten seriebil bakpå.

 

Reg som personbil er ALLTID å foretrekke. (Derfor er også denne kjøretøyklassen høyest priset). Med minibussreg MÅ man alltid ha minst 10 seter montert. Med campingreg MÅ du ha like mange soveplasser som sitteplasser, spisebord og klesskap (!).

 

 

Det betyr at dersom du tar ut klesskapet for å frakte noe stort baki bilen gjør du noe ulovlig. Molboregler, javisst.

 

 

Det er naturligvis ikke ulovlig å ha et par senger montert i en personbil. Å sove i en personbil på offentlig parkering er lov. Å sove i en campingbil er regulert.

 

Altså: Personbilreg er tingen. Engangsavgiften er høy, men dersom denne bilen er veteranbil (noe den burde være ettersom den er 1979-modell) er enten engangsavgiften betalt eller ikke nødvendig.

 

 

Eivind

 

EDIT: Byttet om på noen setninger for presisering.

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...