Gå til innhold

3 fas Vendebryter ønskes kjøpt


Julius Baardsen

Anbefalte innlegg

For å få liv i kompressoren i garasjen trenger jeg ifølge ekspertene en:

 

" Stjerne - Trekant vendebryter med tidsrele for en kompressor "

I tillegg var det visst relevant at motoren var 3 fas 220 V på 7,5 kw..

 

Hvis det er noen som vet hvor man kan få tak i noe sånt hadde jeg satt stor pris på tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det blinker litt i lampene i nabolaget hos deg også ja :rolleyes:

 

Det er ikke så veldig vanskelig å lage en sånn selv.... Du trenger et par releer og litt lesekunnskaper ;)

 

Søk på "star-delta switch" så kommer det opp en hel masse.

 

Hvis du alikevel er nødt til å kjøpe noe så kan det være en ide å sjekke hva det koster for en mykstarter i stede ;)

Her er etpar:

 

Moeller

Johnson pump

 

 

Litt om mykstartere:

 

ABB

moeller

Endret av Odd_flock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et tilsvarende problem for ei tid tilbake(ved oppstart av lakkanlegg), og den lokale el-innstallatøren mente at mykstarter var dagens gjeldende alternativ, både rimelig og pålitelig i forhold til stjerne/trekant. Kastet da såklart en slik "gammeltype", da jeg trodde dette var utrangert materiell. Skulle fått det om jeg hadde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P = U*I*1,73 (roten av 3)

 

Behovet for stjerne trekant melde seg aldri, er litt som IMB skrivemaskin med kulehode og rettetast (mao avleggs). Omformer eller mykstarter er tingen men det er vanskelig å si når man bør benytte dette eller direkte start, mange faktorer som type last og hvor stivt strømnettet ditt er som avgjør dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja :) hva klarer man ikke å finne ut av med VBF :) Mykstarter har jeg aldri hørt om før (ikke vendebryter heller for den saks skyld...)

 

fikk en PM om at Malmbergs her i Bergen kunne kanskje ha noe, men hadde vært greit å vite en ca pris hva dette burde koste før jeg begynner å lete rundt. Hvis du hadde funnet noe i 'arkivet' ditt Thomas så hadde det vært toppers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så er det store spørsmålet elektrikkere kvir seg for; hvor mye bruker en elmotor ubelastet? :huh:

 

 

Tja, en god start kan være å se på skiltet på motoren........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hva står det der?

 

Der står det litt om hvilke spenninger den er beregnt for, noe om effekt, virkningsgrad, hvor mange ampére den trekker(uten belastning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå.... der står det en hel del ;)

 

 

Elektromotorer kan trekke ganske mye mere enn det som står på skiltet når de starter opp, særlig hvis det den skal drive er tungt og krever litt for å få i gang. 5 ganger merkestrøm er vel tommelfinger regelen. Stjerne trekant vendere bruker man for å moderere den startstrømmen litt. Mykstarterer er der for å gjøre samme jobben, dog noe mere sofistikert. Det heftet fra ABB jeg linket til tidligere er faktisk ganske informativt i så måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektromotorer kan trekke ganske mye mere enn det som står på skiltet når de starter opp, særlig hvis det den skal drive er tungt og krever litt for å få i gang. 5 ganger merkestrøm er vel tommelfinger regelen.

 

Det er også derfor man ofte har store sikringer på kabelen til motoren, og et termisk relé som skal stilles på merkestrømmen som står på skiltet på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå pusler jeg litt med elektro, og kan "bygge" en stjerne-trekantvender til deg Julius. Du betaler bare for komponentene jeg må kjøpe. Blir en boks med kontaktorer og rele.

 

Mykstartere etc er jo kjekt å ha, og koster fort deretter også. Selvfølgelig å foretrekek dersom dette er noe utstyr som kjøres igang støtt og stadig. Er det utstyr som startes dann og vann er det like greit med basic utstyr.

 

Har selv en gammel sag med stjerne-trekant-bryter. Det enkle er ofte er beste, slike brytere tåler helt andre omgivelser og ikke minst temperatursvingninger sammenlignet med en mykstarter.

 

Blir fort skitt og støv der jeg sysler med ting, moderne elektronikk-komponenter lever da brått et tøft liv. Dessuten fungerer ikke alltid elektronikken når det er 10 minus eller kaldere, da må man bygge inn varmeelement i styreskapet.

 

Får du tak i en stjerne-trekant-bryter er det aller best, den er smekker sammenlignet med annet utstyr som er foreslått, samt at slike brytere er lagd for å brukes.

 

Jeg vil sammenligne en slik bryter med en Serie II og en mykstarter med en Freelander. Og det er meget lite trolig jeg kjøper en Freelander noensinne. Mulig jeg kjøper Hundai før jeg finner på å kjøpe Freelander :lol: , men Freelander kommer høyere på lista enn en Kia. :lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjerne-trekantvender

 

 

Hvis du tar en runde rundt hos noen bønder, så er det mulig det finnes noen gode gamle manuelle Y/D vendere der. De er i støvtette kapslinger (Hvertfall når de var nye)og virker uansett hvilken temperatur det er ute.

 

Lykke til!

 

 

Kethil B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå pusler jeg litt med elektro, og kan "bygge" en stjerne-trekantvender til deg Julius. Du betaler bare for komponentene jeg må kjøpe. Blir en boks med kontaktorer og rele.

 

 

Wow!!, ja gjerne :) :)

 

Jeg så litt på koblingsskjemaer på nett og fant ut at det tør jeg ikke prøve på engang.. greit nok med litt leking med 12V anlegg i bil, men trefas-anlegg holder jeg meg langt unna :o

 

Jeg kan ringe deg en av dagene så avtaler vi nærmere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!!, ja gjerne :) :)

 

Jeg så litt på koblingsskjemaer på nett og fant ut at det tør jeg ikke prøve på engang.. greit nok med litt leking med 12V anlegg i bil, men trefas-anlegg holder jeg meg langt unna :o

 

Jeg kan ringe deg en av dagene så avtaler vi nærmere..

 

 

Det er ganske enkelt å lage. Måtte faktisk tegne opp en automatisk Y/D vender på fagprøven min for en del år siden :)

 

Tror nok at den fra Malmbergs blir vel så billig som å bygge hvis du må kjøpe alle komponentene nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 kontaktorer, 1 vender med 3 trinn og boks blir det fort penger av. Billigst å kjøpe ferdig som Bamse_bra sier

hvis du da ikke får tak i noe brukt. Standard kontaktorer med 3xarb og en bryter 3-trinns 0-1-2, smokk inn i en gammel isboks :unsure: og du har en starter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med begge siste talere, 750 + mva er ingen upris.

 

Regner med at å sette komponentene i en isboks var ment som en spøk.

 

Men Julius, som fler av oss andre her, er "skrotnisser" og det kan være mulig å finne en mekanisk stjerne-trekant-bryter hos en bonde eller et mekanisk verksted eller annet egnet sted.

 

Det finnes iallefall mange muligheter, men isboks <_< .

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en slik så gi et ord og jeg kan bestille en til deg som du selv henter på Danmarksplass, for jeg tror ikke det er hyllevare...Og så kan du heller bruke isboksene til noe annet viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...