Jon O Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Jeg blir så lei når ting ikke fungerer Bilen er så dau så dau, svak akslerasjon og drar dårlig. Begynner å lure på om det er turboen.. Det er ikke olje i de forb..ledningene, pumpa går og det spjeldet på turboen er i orden. Alt er skiftet av filter. Jeg tror jeg begynner å bli for gammel til å måtte skrue bil for å komme meg f eks. på jobb, en bil som har gått 66000 km forventer jeg at skal fungere. Må vel ty til Willysen tenker jeg, den går etter en verdenskrig og div tjeneste i forsvaret Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G.ARNE Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Trist å høre at bilen går dårlig..Sjekk rundt luftfilterboksen om det ligger noen slanger i klem. Skjedde meg engang da bilen var på service i 2001. Vet ikke helt hvilken slange det var, men den var veldig dau å kjøre. Ellers synes jeg det er trist å høre at du har mye problemer med en bil som har gått såpass kort. Selv har jeg en 110 td5 som jeg har eid siden 2001 og kjørt 260000km med uten noen store problmer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chr Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Har du sjekket om det er delaminering i slangene. Har ikke opplevd det selv, men har forstått at det er et vanlig problem. Hvis det skjer løsner det indre laget i slangen til turboen og suger seg sammen slik at det blir liten luftgjennomstrømning. Verdt å sjekke Edit: og/eller IC-slanger kanskje... Søk på delaminering... Endret 19. mai 2010 av Chr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon O Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Har du sjekket om det er delaminering i slangene. Har ikke opplevd det selv, men har forstått at det er et vanlig problem. Hvis det skjer løsner det indre laget i slangen til turboen og suger seg sammen slik at det blir liten luftgjennomstrømning. Verdt å sjekke Slangene skal etter mitt syn være iorden, tok de av og sjekket nå i kveld. Neida, har ikke hatt mye problemer, 8 år med Defender som eneste bil har gått greit det men når det blir noe slikt som en ikke finner ut av, ja da blir en litt frustrert Hvordan sjekke turboen om den fungerer..den gikk rundt iallefall,men bilen er som å kjøre en uten turbo, ikke noe fres i det hele tatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Var det ikke en liten dings som styrer wastegaten som en del har hatt problemer med? Sitter under turboen. Var en topic om det for ikke lenge siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Lurer bare på om ikke olje i ECU kan gi sånne symptomer i starten (?)...Men er jo gått lite for at det skulle være det da. Men Defendern skal være mer utsatt for oljeholdig ECU da den er liggende og lettere tar til seg olje sammenligna med Disco som har høyreist ECU. Kan være griet å sjekke kontakten fra kabelmatta til ECU... Gudd løkk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SJV1 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Hei ta en kikk på discosiden (bra drag på td5)På defenderen er det ikke wastegate modulator. kontroler også utluftig til dieseltanken,denne sitter bak v.s.bakhjul. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon O Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Etter en tur til Nore Auto er diagnosen klar.. Feil kode 1: Injektor harness, feil kode 2: Luftmengdemåler. En lettelse at det bare var dette, enkelt å fikse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Hømm... Billigere enn diagnose er å koble fra multipluggen ved injectorharness og måle oljenivået der (noe du bør gjøre regelmessig. En gang skiftet - ikke for alltid skiftet må vite). Men nå vet du det hvertfall Gjenganger på Td5... Luftmengdemåler ville jeg rensa best mulig før jeg byttet (egen erfaring!). Den koster < 1000-lappen i UK, men likevel...Ta inj.harness aller først og rens pluggen ved ECU. Der er det garantert oljeeè! Bare ikke ECU er føkkt øpp....Sjekk koblinga der! Merkelig at det kommer opp feilmelding på inj.harness uten at ECU er affisert...Da må kabelmatta og ECU også byttes. Vil ikke skremme deg asså, men jeg har kjørt rundt med rikelig olje ved ECU med null på diagnose...Og gørra kommer fra inj.harness. Endret 28. mai 2010 av stianthr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon O Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Hømm... Billigere enn diagnose er å koble fra multipluggen ved injectorharness og måle oljenivået der (noe du bør gjøre regelmessig. En gang skiftet - ikke for alltid skiftet må vite). Men nå vet du det hvertfall Gjenganger på Td5... Luftmengdemåler ville jeg rensa best mulig før jeg byttet (egen erfaring!). Den koster < 1000-lappen i UK, men likevel...Ta inj.harness aller først og rens pluggen ved ECU. Der er det garantert oljeeè! Bare ikke ECU er føkkt øpp....Sjekk koblinga der! Merkelig at det kommer opp feilmelding på inj.harness uten at ECU er affisert...Da må kabelmatta og ECU også byttes. Vil ikke skremme deg asså, men jeg har kjørt rundt med rikelig olje ved ECU med null på diagnose...Og gørra kommer fra inj.harness. Multipluggen er sjekket mange ganger, ikke olje der, heller ikke olje ved ECU. Det er ledning/koontakter til injektorer som da må skiftes. Olje i kabelmatte til ECU er ett lite problem på nyere TD5. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Olje i kabelmatte til ECU er ett lite problem på nyere TD5. Virkelig? Også fra den årsmodellen jeg har, mener du? 2003?... Etter 2004 finnes det ikke produserte Td5...ALLE får olje i matta...uansz ny eller gammal inj.harness. Like lekk begge liksom....Må byttes innimellom... Ikke noe poeng å pynte på dritten Stemmer ikke de du sier...Hvilken ledning til injector/ECU(?) mener du? Endret 29. mai 2010 av stianthr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon O Skrevet 29. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2010 Jeg er ingen ekspert, jeg har bare registrert hva som sies. Dette er første gang jeg har problem med TD5. Men, er det ikke slik da at fra multiplugg og til ECU går det en kabelmatte, denne er forholdsvis dyr og det er litt jobb å skifte denne.. SÅ ligger det en kabelmatte under toppdeksel, ijektor harness, denne er rimelig og enkel å skifte, det er denne jeg må skifte.OK Stian? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Jeg er ingen ekspert, jeg har bare registrert hva som sies. Dette er første gang jeg har problem med TD5. Men, er det ikke slik da at fra multiplugg og til ECU går det en kabelmatte, denne er forholdsvis dyr og det er litt jobb å skifte denne.. SÅ ligger det en kabelmatte under toppdeksel, ijektor harness, denne er rimelig og enkel å skifte, det er denne jeg må skifte.OK Stian? Stemmer det Jon. Injektor harnes, men skal den byttes før oljen kommer til pluggen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clausen Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Enkle spørsmål: kan olje løses opp slik at tilgrisede komponenter kan anses for rene? kan komponenter issoleres mot olje med stoff som er i vanlig handel samtidig som dette ikke leder spenning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Enkle spørsmål: kan olje løses opp slik at tilgrisede komponenter kan anses for rene? kan komponenter issoleres mot olje med stoff som er i vanlig handel samtidig som dette ikke leder spenning? Mener du at olje i kabelmatte kan forebygges? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Ja, sant det Jon Men hvis det er olje kun i multipluggen (inj.harness) og ikke i kabelmatta og ved ECU, så er det veldig merkelig at det skal være grunn for motortrøbbel og gi feilmelding.. Men overhode ikke ekspert jeg heller,...så er det sagt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Mener du at olje i kabelmatte kan forebygges? Mener noen her inne har lyktes med å tette ved kontakten til ECU på et eller anna vis. Blir jo som ei demning da. Kabelmatta er da full av olje, men når ikke inn til ECU... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clausen Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 stenger man krana og gjør ren slangen så vil vel problemet være løst? Problemet er gummitgetningene som blir harde Isolasjonen på ledingene i toppen kan også være harde og full av sprekker, da må de byttes. Derimot har jeg aldri sett dette på ledningsnettet forøvrig, men.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål J Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Hømm... Billigere enn diagnose er å koble fra multipluggen ved injectorharness og måle oljenivået der (noe du bør gjøre regelmessig. En gang skiftet - ikke for alltid skiftet må vite). Men nå vet du det hvertfall Gjenganger på Td5...Luftmengdemåler ville jeg rensa best mulig før jeg byttet (egen erfaring!). Den koster < 1000-lappen i UK, men likevel...Ta inj.harness aller først og rens pluggen ved ECU. Der er det garantert oljeeè! Bare ikke ECU er føkkt øpp....Sjekk koblinga der! Merkelig at det kommer opp feilmelding på inj.harness uten at ECU er affisert...Da må kabelmatta og ECU også byttes. Vil ikke skremme deg asså, men jeg har kjørt rundt med rikelig olje ved ECU med null på diagnose...Og gørra kommer fra inj.harness. Billigere enn diagnose er å koble fra multipluggen ved injectorharness og måle oljenivået der (noe du bør gjøre regelmessig. En gang skiftet - ikke for alltid skiftet må vite). Men nå vet du det hvertfall Gjenganger på Td5... forklar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Mener du at olje i kabelmatte kan forebygges? Ødelegg tetning i pluggen slik at oljen kan lekk ut. Du får da en grisete motor, men.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Ødelegg tetning i pluggen slik at oljen kan lekk ut. Du får da en grisete motor, men.. Ikke tøys med sånt uten at du markerer AT det er tøys og fjant! (...eller tror du det kan være lurt?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EHS Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Det er ingen dårlig idé, Frode. Jeg har sett problemt løst ved at isolasjonen rundt de gule kablene mellom injectorer og ecu rett før den røde kontakten er skrellet, loddet og krympet. Så lager man en bukt på kabelen rett før skrelle/lodde/krypmepunktet der man splitter strømpa så oljen kan piple ut. Eivind Endret 1. juni 2010 av EHS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 DET kan man forstå, siden det er å lage drenering. Men å fjerne tettingen i pluggen på toppen? O-ringen tetter bare mellom pluggen og toppen og mellom han og hund, tetter jo ikke for all den olja som skvetter rundt og siger inn mellom pinner og kabel? Uten o-ring vil vel bare olje sige ut mellom den grønne pluggen og toppen, og ikke gjøre noe med plugg/kabel? Eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 DET kan man forstå, siden det er å lage drenering. Men å fjerne tettingen i pluggen på toppen? O-ringen tetter bare mellom pluggen og toppen og mellom han og hund, tetter jo ikke for all den olja som skvetter rundt og siger inn mellom pinner og kabel? Uten o-ring vil vel bare olje sige ut mellom den grønne pluggen og toppen, og ikke gjøre noe med plugg/kabel? Eller? Det var vell det jeg mente, men siden norsk ikke engang er mitt 3e språk så blir det av og til litt feilbeskrivelser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (du som har så mye it-kompetanse, må vel snart kunne oppgradere norsk fra 4.språk til 3.språk, med sikte på at det i din alderdom er blitt ditt morsmål? ) Drenering, altså. Ikke ødelegge tetting! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.