Gå til innhold

Slitasje i endeledd


Habiac

Anbefalte innlegg

Verkstedet sa det var slitasje i endeleddet foran på venstre side. Er dette en omfattende jobb å utbedre? Hva må man ha av deler til noe slikt, og hva kan være lurt å skifte i samme slengen?

Bør man ta høyre side og?

Hva heter foresten endeledd i Haynesboka?

 

Td4 '03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet sa det var slitasje i endeleddet foran på venstre side. Er dette en omfattende jobb å utbedre?

 

Superenkelt å fikse! Byttet begge endeleddene på en halvtime! Endeleddene bestilte jeg fra lrseries.com, kostet 6 pund/stk, latterlig billig!

 

1. Ta mål med tommestokken eller liknende, og skaff deg et referansepunkt fra senter av toppen på det gamle endeleddet til et fast punkt i retning motsatt side.

2. Når du har fått løs de to mutterene(19mm og 13mm) på endeleddet, dreier du leddet ut. Tell du antall omdreininger til du har skrudd det ut. (I mitt tilfellle rundt 20 omdreininger.)

 

(Smør som vanlig gjenger med kobberfett og) monter det nye endeleddet. (Først dreie samme antall omdreininger som ved demontering, og så kontrollmåling til referansepunktet du målte tidligere. Sannsynligvis +/- en omdreining til du har samme avstand)

 

Med dette har du en brukbar mulighet for at det nye endeleddet sitter i den posisjonen det skal.

 

Dette forutsetter selvfølgelig at ikke de gamle endeleddene er fullstendig nedslitte og verdiløse å måle fra.

 

Dette var i allefall veldig enkelt og tok som sagt ikke mer enn et kvarter pr side.

 

PS, bytt begge sider, ja!

Lykke til ;)

Endret av Vestfold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Track Rod End, ikke så vanskelig å bytte.

Det viktige er å måle hvor den gamle satt, mål fra senter kule til et fast punkt eller merke på staget.

Når du setter på ny, så skrur du den inn til du får samme målet.

Da slipper du å stille spissinga.

 

Bytt begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Track Rod End, ikke så vanskelig å bytte.

Det viktige er å måle hvor den gamle satt, mål fra senter kule til et fast punkt eller merke på staget.

Når du setter på ny, så skrur du den inn til du får samme målet.

Da slipper du å stille spissinga.

 

Bytt begge

Har du noengang prøvd den metoden for så og ta 4hjulsmåling?

 

Du bør absolutt ta 4hjulskontroll etter skifte av endeledd. Da slipper du å slite ut dekkene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noengang prøvd den metoden for så og ta 4hjulsmåling?

 

Du bør absolutt ta 4hjulskontroll etter skifte av endeledd. Da slipper du å slite ut dekkene dine.

 

Holder vel evt med forstillingskontroll? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder vel evt med forstillingskontroll? ;)

Er justering bak på Freelander.

 

Metoden fungerer på Land Rovere med stive aksler.

Er kanskje ikke så greit på en Freelander?

Fungerer sikkert, men bra blir det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meca.no skal også ha disse til en billig penge mener jeg. Gå inn på webshoppen deres og slå inn regnr på bilen din. De kan plukkes opp på nærmeste avdeling eller sendes i posten.

 

Hvordan finner jeg fram på www.meca.no? Jeg finner ikke noe som heter endeledd. Kanskje litt tidlig på morgenen :-)

Er det styreledd som det heter her. Artikkelnr 1215-43500

 

 

Det var svært å få så mange gode svar. Var redd det var flere dagers arbeid på verksted med dertil regning :-D

Endret av Habiac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan finner jeg fram på www.meca.no? Jeg finner ikke noe som heter endeledd. Kanskje litt tidlig på morgenen :-)

Er det styreledd som det heter her. Artikkelnr 1215-43500

 

 

Det var svært å få så mange gode svar. Var redd det var flere dagers arbeid på verksted med dertil regning :-D

Du har vel ordnet saken for lenge siden, men her er altså endeledd fra lrseries.com til 6 pund, altså latterlig billig :) Byttet selv denne for en stund siden.

 

http://www.lrseries.com/shop/product/listing/10169/3318/2/QJB100220-BALL-JOINT-RH.html

 

Mvh Flemming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er justering bak på Freelander.

 

 

Er det viktig å kontrollere bakhjulene etter å ha byttet endeledd foran? :blink:

Spør for å lære :)

Endret av Vestfold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...