Christoffer S Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Det går vel ann å teste om det er eksos i kjøleveska før man skifter toppakning. Verkstedene har et instrument de tester det med ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Prøvde meg i dag igjen på å få ut den siste dysa, men etter å primet med CRC daglig i 3 uker både med varm og kald motor sitter den fortsatt. Finnes det noe spesialverktøy for å ta ut gjenstridige dyser eller hva gjør de på et verksted ved slike tillfeller ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ompa Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 jeg brukte en 15mm fastnøkkel på de to freste flatsidene på toppen og "skrudde til" dysa, så brukte jeg en 11mm om vippa den oppmot bolten som står i toppen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) Prøvde meg i dag igjen på å få ut den siste dysa, men etter å primet med CRC daglig i 3 uker både med varm og kald motor sitter den fortsatt. Finnes det noe spesialverktøy for å ta ut gjenstridige dyser eller hva gjør de på et verksted ved slike tillfeller ? Jepp, en tærsj :-) dette lager du flott selv med en gjengestang og ett kassert dyserør for å få montert dette på dysa. og noe tungt du kan bruke å daske med. inspirasjon :-) My link Endret 22. juni 2010 av EKJ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 jeg brukte en 15mm fastnøkkel på de to freste flatsidene på toppen og "skrudde til" dysa, så brukte jeg en 11mm om vippa den oppmot bolten som står i toppen Det har jeg prøvd og tatt i så fastnøkkelen spriker med gapet og panket og slått på et gammelt dyserør jeg har offret... Jepp, en tærsj :-) dette lager du flott selv med en gjengestang og ett kassert dyserør for å få montert dette på dysa. og noe tungt du kan bruke å daske med. inspirasjon :-) My link Kanskje dette kan være noe hvis man får skrudd på slidehammeren på dieseltilførselen på dysa ? Hvis man får sjokka dysa i riktig retning kan det jo hende den må gi tapt ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Finnes det noe spesialverktøy for å ta ut gjenstridige dyser eller hva gjør de på et verksted ved slike tillfeller ? Ja, det finnes spesialverktøy, men sikkert ikke på verksted. Forsiktig med råd om å bikke og bukke på dysa, siden du neppe ønsker at stålet i dysa skal gjøre forandirnger i anleggsflaten mot den mjuke aluminumstoppen! JEG har sjølsagt verktøyet som skal til...om jeg bare finner det. Isåfall trenger jeg din analoge adresse. Men du kan fort mekke det sjøl. Du trenger: 1 stk mutter som passer på toppen av dysa, med et påsveisa feste for 1 stk glidehammer med utstyr To drag med glidehammeren, og dysa er løs! Gess hao ai nou! (og så gjenstår det jo å sjekke om du får DIN løs på samme måte...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 ett lite tips. Viktig at tersjen har nok tyngde, og at du prøver rett etter at du har vært på kjøretur mens motor fortsatt er driftsvarm.Aluminium utvider seg en god del, og dysa blir "avkjølt" med diesel, så her er det faktisk litt å hente. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Men du kan fort mekke det sjøl. Du trenger: 1 stk mutter som passer på toppen av dysa, med et påsveisa feste for 1 stk glidehammer med utstyr To drag med glidehammeren, og dysa er løs! Gess hao ai nou! (og så gjenstår det jo å sjekke om du får DIN løs på samme måte...) Da er det prøvd. Fikk tak i dysemutter med hull i og brukte en 6 mm bolt som mellomstykke mellom mutter og glidehammer. Glidehammeren var av typen med 2-3 kg hammer på og jeg begynte forsiktig og tok til slutt i det jeg var kar om. Da gikk det omtrent 2 slag på hver 6 mm bolt før mutteren gikk over gjengene. Men det begynner å bli snakk om krefter og enda rikker det seg ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Da er det prøvd. Fikk tak i dysemutter med hull i og brukte en 6 mm bolt som mellomstykke mellom mutter og glidehammer. Glidehammeren var av typen med 2-3 kg hammer på og jeg begynte forsiktig og tok til slutt i det jeg var kar om. Da gikk det omtrent 2 slag på hver 6 mm bolt før mutteren gikk over gjengene. Men det begynner å bli snakk om krefter og enda rikker det seg ikke. Sveis det saman igjen og klin til igjen før varmen er borte og i fire timar til. Før eller seinare må det løsne og varming er ein sikker (nesten) måte å få ting til å sleppe på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 Sveis det saman igjen og klin til igjen før varmen er borte og i fire timar til. Før eller seinare må det løsne og varming er ein sikker (nesten) måte å få ting til å sleppe på. Har montert igjen dysa så bilen er kjørbar selv om den ryker og kakkler litt. Lønner det seg å gjøre det med driftsvarm motor ? Trodde dysa ekspanderte minst like mye som godset rundt jeg. Men uansett, hvis du mener det kan hjelpe så klart jeg prøver. Men hvordan ville det vært å sette på en låsemutter på festeklypa som holder dysa slik at man kan kjøre med den litt slakk. Da ville klanskje dysa sprette opp av seg selv med trykket fra sylinderen, eller kan dette føre til uønskede hendelser ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Men hvordan ville det vært å sette på en låsemutter på festeklypa som holder dysa slik at man kan kjøre med den litt slakk. Da ville klanskje dysa sprette opp av seg selv med trykket fra sylinderen, eller kan dette føre til uønskede hendelser ? Det er eit forsøk verd, men eg ville ikkje satsa på at det skulle gå. Om dysa for all del måtte halde seg på plass, derimot... Edit: Du må sjølvsagt sjekke det ofte for å unngå dei uønska hendingane om dysa skulle losne. Burde ikkje gå altfor gale, med mindre du køyrer med det i dagevis etter at ho evt. er laus. Varming av faste deler fungerer "alltid" til slutt, gjerne i kombinasjon med vald og maktbruk. Kvar gong godset utvidar seg og trekkjer seg saman er det større sjanse for at du får ein sprekk ein stad, som du so utvider ved å setje makt bak krava. Men du må varme meir enn den temperaturen vanleg motortemp gir. Raudglødande er det beste, men då øydelegg ein gjerne eitt eller anna. Endret 25. juni 2010 av radovan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 driftsvarm motor hjelper,sveis muttera fast i skruen for å få det til å holde. Har måtte demontere topp på en lastebil en gang for å presse ut dysa i presse, bare for å muntre deg opp litt lissom. punkt varming av alutopp er ikke å anbefale, bare så det er nevnt. Du har vel nok bakker å jage oppover i Lillehammer, for å få godt med varme i børsa di... he he Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Skrudde mengdeskruen inn med 3/4 og det ble nesten ikke røyk ved kald motor lengre , har enda 3/4 før jeg er der den sto . Merker litt reduksjon på motoren men det er så litt at det går Har du fått løs dysa Christoffer S ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harmen Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Heri gården skjer det lite for tia, men det betyr ikke at det ikke skjer noe det ser bare sånn ut. Dysene er bestilt selv om jeg er litt redd når jeg hører Christoffer s sine erfaringer. Tokk et bilde og endelig ser det ut til at det er noe representativt for situasjonen. Har obsevert nå at røyken skifter noe farge ned over bakkene her. Den begynner i fargen på bildet og 500m senere er den betraktelig mye hvitere (i ned for bakke og når jeg holder gasspedalen litt inne uten at det kommer respons fra motoren)Dette er bare nå som det er blitt varmere i været, før var det bare fargen på bildet hele veien. Jeg ser føre meg at dette er en kombinasjon av flere ting og jeg fortsetter å eliminere fra en kant. Skal prøve mengdeskruen noe mer etter Vasbø sin tilbakemelding. Har du en oppskrift for dummies Vasbø? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harmen Skrevet 9. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2010 I dag byttet jeg dysene. Det ser ut til at problemet med den blå-grå røyken er sammensatt av flere faktorer. Når jeg tokk ut dysene var nummer 1 sett framme i fra tilsynelatende ok, nummer 2 var så fettete at det virket som om den hadde blitt dyppet i spillolje, nummer 3 var ok, og nummer 4 var noe rustet rundt og på sprutstykket. Resultatet av byttinga er mindre intens røyk, men fremdeles er det en del røyk. Nå er den mer blå. Den ekstreme røyken som oppstår i nedforbakker, når gassen holdes akkurat så lite at turtallet ikke øker, er borte. Den ekstrem sure lukta som var i den grå-blå eksosen er også borte. Det jeg lurer på nå er: 1: Tyder dyse 4 på vannlekasje i toppen? så ille at jeg bør bytte den? 2: Tyder dyse 2 på olje som drypper ned? Er det en komplisert sak å gjøre noe med? 3: Dersom jeg bytter toppen er jobb 2 en enkel sak å gjøre i samme slengen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 La det være som det er, er vel litt av sjarmen med en gammel diesel :-) Jeg hadde av toppen på min 300TDI i vår pga tikkelyd jeg ikke likte, fant ikke noe galt, men den hadde en liten slitekant på syl nr 3, godt inngåtte ventiler og ventiltetningene hadde løftet seg fra ventilstyringene. Slipte ventiler og seter, og monterte nye tetninger. Hadde ikke oljeforbruk før jobben og ikke etterpå heller. Toppakningen hadde tegn til at den hadde begynt å jobbe litt rundt syl 4 og bakover, da hadde motoren gått 215000. Hvis du skulle begynne å skifte toppakning ville jeg levert toppen for overhaling, dvs ventilsliping og kontrollert at toppen var plan hvis du ikke har mulighet til å gjøre dette selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harmen Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Registerreim er byttet nå, kjøpte til annledningen de 2 spesialverktøyene. Til min regelse viste det seg at ingen av de var riktike og siden alt var demontert så var det for sent å snu. Den lille skru pinnen som skulle passe i et hull under bilen passet i det første hullet men ikke i det i svinghjulet (det tokk meg mer en en time med prøving før eg skjønte at verktøyet var feil og enda noen minutter for å slipe vekk klumpen som gjorde at den ikke passet ) Og vektøyet som skulle i timing hjulet til pompa så ikke ut til å ligne på det som var beskrevet i de ulike manualene. Til slutt fant jeg et bår som passet ganske bra i hullet og etter hvert gikk det også inn de 5 påkrevde cm. etter det var alt en lek... men resulatatet ble: Mer grå røyk Det kom også en liten blåse lyd i en av sylinderne og jeg antar derfor at timingen er blitt feil og at jeg må justere noe mer på de 3 mutrene og plata som er på timing hjulet. I etter tid husker jeg at klokka 0100 om natta så hastet jeg så med å få alt på plass igjen at jeg overså at båret mitt satt noe for stramt i hullet til timinghjulet og jeg skjønner nå at jeg skulle ha kontrolert dette mer nøye før jeg lukket alt igjen. Er det noen som kan fortelle meg om det finnes en raskere måte og stille timinga på, d.v.s. raskere enn å demontere kowl + vifte + diverse slanger + regreimdeksel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Husker ikke om remhjulet har noe merke, men kilesporet på reimhjulet skal stå rett opp og ventilene skal veksle på den bakerste sylinderen. da skal borret ditt smette inn i pumpa hvis du har gjort det rett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Da har jeg sveist festeøye på mutter slik at kroken på slidehammeren fikk tak i dysa. Nå har jeg kjørt bilen varm og primet regelmessig med crc etter hver kjøretur i 3 mnd, og jeg tok i alt jeg kunne med den hammeren og tilslutt rettet jeg ut kroken på hammeren som er i 10 mm stål. Da tror jeg ikke det er meningen at den dysa skal ut. Men det prositive er at jeg tok ut igjen den nye innmaten og dyserøret jeg monterte og det viste seg at det var en liten fabrikasjonsfeil der når jeg sammenligner med de 4 gamle rørene. så jeg borret ut det ene styrehullet for styrepinnene og da ble dysa tett så nå går den greit igjen. Ikke klakker den og går jevnt på tomgang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Har jobbet og forsket litt på samme temaet selv. Og vist en starter motoren og legger den på ca 2300 rpm og holder den der så begynner det å komme røyk og en hører også at motoren begynner å fjuske. og røyken oser. gir en mer gass så forsvinner det. I nedoverbakker uten gass ingen problem gir en litt gass så ryker det og motoren begynner å gu ugjevn øker og faller i turtall. Vær 100% sikker på at veiven står rett ifh. til dieselpumpen. Sett i låsetappen på dieselpumpen (holder å ta av det lille dekselet på reg dekeselt. Og så ser en om svinghulet står med et spor i hullet under på klutschuset. vist ikke så løsner en de 3 skruene på dieselpumoen og vrir svinhjulet til sporet er i midten av hullet. og strammer sruene på dieselpumpen igjen. Da skal røyken forhåpentlig vis minske vist det var noe å justere. Men med nye dyser alisport intercooler og påstilt dieselpumpe slik alisport ambefaler det så kommer ikke denne røyken som dere plages med lengre og motoren går GODT! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Vær 100% sikker på at veiven står rett ifh. til dieselpumpen. Sett i låsetappen på dieselpumpen (holder å ta av det lille dekselet på reg dekeselt. Og så ser en om svinghulet står med et spor i hullet under på klutschuset. vist ikke så løsner en de 3 skruene på dieselpumoen og vrir svinhjulet til sporet er i midten av hullet. og strammer sruene på dieselpumpen igjen. Jeg er hundre prosent sikker på at registeret er rett, for jeg bytta reima i vinter og brukte låsetapper i pumpe og svinghjulshus og sjekket dobbeltsjekket og trippelsjekket posisjoner. Røyken var der både før og etter jeg byttet reima også. Ny dieselpumpe har jeg og 3 nye dyser og en med ny innmat. Kan se hvordan det blir når jeg får inn en tett intercoller siden den jeg har nå lekker ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harmen Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Nye dyser er på plass Diesel pumpe timing etter boka og alle merker Alisport intercooler KNfilter Rett turbotrykk målt på insugsmanifoilen Og symptomene forblir. Er akkurat tilbake fra 35 varmegrader, der var det ingen røyk, men så fort jeg startet bilen her så var symptomene på plass igjen. Kan det være en ventil? Endret 24. august 2010 av Harmen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Nye dyser er på plass Diesel pumpe timing etter boka og alle merker Alisport intercooler KNfilter Rett turbotrykk målt på insugsmanifoilen Og symptomene forblir. Er akkurat tilbake fra 35 varmegrader, der var det ingen røyk, men så fort jeg startet bilen her så var symptomene på plass igjen. Kan det være en ventil? Stilt pumpen slik Alisport ambefaler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harmen Skrevet 28. august 2010 Forfatter Del Skrevet 28. august 2010 Vrei motoren til Woodrufkey var oppe Satt inn låsesplinten i svinhjulet prøvde å få inn splinten i pumpehjulet løsnet de 3 skruene for å vri litt på skiven på pumpehjulet til det entret 5 cm Strammet skruene igjen mens jeg sjekket at låsesplinten kunne bevege seg greit inn og ut ferdig Er det noe jeg overså der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Anbefaler ikke KN filter der det er støvete veier . Monterte nytt KN filter med riktig innoljing og tok en tur på grusvei , mye fint støv etter bilen foran meg . Stoppet etter 5 Km og innvendig i slangene etter filteret var dekt av finstøvet . Slangene var rengjort før testen . På asfalt ok , grus og støvete områder nei vis du vil ta vare på turbo og motor . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.