Gå til innhold

kald tdi ryker grått


Harmen

Anbefalte innlegg

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har ikke slark i staget men sliten turbo 150.000Km og kjenner på motoren når jeg har gassen i feil posisjon , solid brems i motoren og solid diesel røyk bak lysegrå , nyoverhalt motor , nye dyser , Ble verre når dieselpumpa ble skrudd opp .

Har du forslag hva som er problemet lafterolf ?

 

Her er det du som er mesteren Vassbø. Om din bil har dette problemet tror jeg vi kan lene oss tilbake og si at det er normalt. Jeg har hele tiden trodd at dette var olje fra slitt turbo. Se ikke bort fra at jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag med nye tester og observasjoner.

Turbo er skjekket en gang til for slark og virker ok (ingen slark)

Har nå tatt meg tid for å studere motoren optisk:

- Det er noe fettet rett på undersida av ekspansjonstanken (ikke tanken selv men gummirøra rett under bak dieselpompa)

- Den 3. sylinderen (dersom man regner at den første er fremmest i motoren)har svettet noe.

- Oppdaget også at dersom motoren er kald og jeg leker med gas pedalen og ruser litt så kommer det også masse grårøyk ut av eksosrøret. Dersom jeg slipper kløtsjen og motoren blir belastet så frosvinner dette på sekundet.

 

Tenkte å finne en måte for å teste innholdet på den grå eksosen, kanskje dette kan gi meg et bedre utgangspunkt for å lokalisere feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du skal bytte topppakningen så sjekk hvor mange hull du har i pakningen og har du tilgang til et måleur så sjekk stempelhøyden så du er sikker på at du har riktig utgave av topppakningen . Sjekk samtidig at toppen/blokka er plan og uten skade . I tillegg så trenger du toppdekselpakning , innsug/eksosmanifoilpakning , pakning mellom turbo eksosrør , og pakninger mot vannpumpa . Det er det jeg kommer på i farten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja. Da sto jeg der da med en dysedel som har rusta fast i toppen. Hvis jeg ikke får opp denne må jeg vel prøve og bruke deler fra den nye og bruke opp igjen den nederste ytre delen av den gamle dysa. Typisk at det er en som sitter ! Håpet å poste resultatet i går jeg men den gang ei :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så føre meg at jeg risikerte det samme på min og har derfor vært tilbakeholdende med bytte så lenge jeg ikke var sikker på resultatet.

 

Vurderer nå å bytte toppen selv men er ikke sikkert på at jeg tør prøve på det. Har til nå bare byttet topper på mopeder og mc. Skulle ønske jeg hadde en i bygda mi som forstod seg på Defender til å veilede meg gjennom operasjonen. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte toppakning får du til, det er sikkert mange her inne som vil hjelpe om du står fast.

 

Legger med en link til en overhaling av en 200tdi, se på det som omhandler toppen.

 

Mange andre sit'er å finne også.

 

http://turner-engineering.co.uk/html/article200TDI1.html

 

En lang formiddag er det du trenger, har du en "hold-hær" kompis,som prater, så går det enda bedere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Harryman og jeg bygd opp igjen en dyse rundt den nedre ringen av den gamle dysa som sitter dønn. Brukte deler av en gammel dyse, men det er det samme hvis jeg bare får brukt bilen. Men hva skjedde så, joda såvidt jeg strammet til så røyk pinnebolten til "festeklypa" på dysa. Jeg skrudde ikke engang halvparten av det momentet jeg brukte på de andre ...

Da har jeg litt å pusle med i dag og :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være enkelt dette her. Kanskje er det derfor alle tråder som jeg har funnet om "grå røyk" stopper opp etterhvert uten løsning på problemet.

Gleder meg til å høre test resultatet.

Dessverre har ute temperaturen gått opp og røyk utviklings symptomene blir drastisk mindre på min Defender, og det helt uten skruing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har vel gitt opp etter noen måneder med feilsøking . Synd for det bør ikke være røyk etter oss blush

Har fremdeles litt røyk ved kald motor men det ser mer ut som brent/ubrent motorolje med litt diesel . Sitter med mistanke til 3 syndere , turbo slitt lagre , dieselinnsprøytingspumpa slitt og justert opp for mer effekt gjør nok litt , ventilstyringene slitt og dårlig tetting . Siden det meste forsvinner ved varm motor er slitasje nok en stor synder , material utvider seg ved varme og tetter bedre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det jeg kan si så langt uten at jeg har sjangs til å få ut nederste ringen av den gamle dysen på ene sylinderen(alstå det som sitter igjen når man skrur den frahverandre er at det nå poffer grått i unnabakker med samme frekvensen som dieselbankinga på den gamle dysa. Det ryker også mindre og lukter veldig riktig på tomgang(da slipper ikke den gamle dysa igjennom noe så da går den på de 3 nye). Har i en uke primet rundt dysa med CRC etter hver tur jeg har vært ute og kjørt. Så for å bli ferdig så jeg kan si om dysebytte hjelper må jeg ha tips om hvordan man får ut fastrustet dyse. Har prøvd å starte opp etter å løsnet på "festeklype".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har vel gitt opp etter noen måneder med feilsøking . Synd for det bør ikke være røyk etter oss blush

...

 

Helt enig, og selv om det blir noen opphold i tråden her, så er jeg fast bestemt på feilsøke til problemet er løst.

 

Tenkte litt over det du skrev Vasbø om at problemet ble verre etter at du skrudde opp diesel tilførselen. Dette skulle tyde på at det er hverken vann eller olje.

Noe jeg tenkte på i den sammenhengen er at første gangen jeg opplevde denne mystiske grå røyken var en gang som diesel tilførselen hadde tettet seg. Det var på motorveien i Frankrike. Motoren var varm ogn gikk fint uten røyk for plutselig å streve noe voldsomt og slippe ut mengder med den famøse røyken. Når jeg lot bilen stå litt så kom den seg igjen. Årsaken til fyskinga var tett diesel tilførsel.

Hvorfor kom det så mye grå røyk når diesel tilførselen ikke var frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grå røyk kjem når dieselen ikkje får forbrent skikkeleg.

T.d. når ei dyse eller fleire fuskar. Når det kjem for lite diesel til pumpa blir det ikkje rett trykk og mengde til dysene, dei opnar for seint eller berre delvis.

 

Ergo: Tidspunkt, mengde og spreiebilete blir feil, med ufullstendig forbrenning og grå røyk som resultat.

 

 

Edit: Eg held enno ein knapp på sliten pumpe. Når motoren er varm er han ikkje like følsom for dårleg dyseresultat og feilen blir "usynleg".

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her skjer det lite i øyeblikket, grårøyken er kommet tilbake (det er blitt noe kaldere) og min feilsøking har ikke gitt noen resultater til nå.

Vurderer nå følgende:

- feil dieseltrykk ut av pompa?

- Dyse moden for bytting?

- Toppakning?

 

Jeg er veldig usikker på hvor jeg skal begynne og lurer litt på å bytte regreim og toppakning i en operasjon. Men kunne tenke meg å teste ferdig pompa først men vet ikke helt hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(når byttet De registerreim sist?)

Det er på tide å bytte nå (nesten overtid)

 

Hvor langt har dysene gått?

Ser ut til at de har gått over 200 000km

 

Regreim blir byttet uansett men er usikker på om jeg skal gjøre det sjølv siden det trengs spesial verktøy som jeg ikke har og jeg i tillegg ikke har gjort det før. Er derfor veldig usikker på om ikke det kanskje er det beste å sette bilen på verksted og få det gjort der.

Regreim, nye dyser og ny toppakning det blir sikkert noen kroner det. Jeg har dessverre ikke tilgang til noen som kan hjelpe meg så kanskje det er det beste. Så om det er noen med et godt tips på verksted på sørlandet... eller kanskje det lønner seg å kjøre til Østlander for en så pass omfattende jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Regreim, nye dyser og ny toppakning det blir sikkert noen kroner det.

 

Hvorfor ny toppakning ? Er det bare på grunn av røyken ? Prøv nye dyser først da, de hadde vel en ca levetid på 160`000 km eller noe ! De bytter du lett selv, men kan være lurt å prime litt CRC i dysehullene en stund før du går på det. Hos meg satt 3 så jeg måtte bruke litt makt og som kjent sitter jo den fjede fast enda ... Hvis de begynner og rote med slikt på et verksted blir det fort kroner ! Selvgjort er velgjort og jeg har enda ikke hatt Deffen på verksted etter 5 år og 70`000 km (Har overhode ikke mekanisk bakgrunn heller):) Regreim skiftet jeg selv i vinter sammen med Harrymann på forumet og det var en overkommelig jobb. Frode Haaland har det rette verktøyet som han låner ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ny toppakning ? Er det bare på grunn av røyken ?

 

Nei, ikke bare på grunn av røyken. Jeg ser at motoren svetter noe mellom 3. og 4. sylinder og i ekspanjonstanken er det et noe rustaktig belegg.

Defenderen min har heller ikke sett verksted i flere år og alt har vært selvgjort til nå. Nettopp derfor så tenkte jeg at den kanskje trenger å bli sjekket av en med mer kunnskap enn det jeg har.

Planen var opprinelig å gjøre alt selv men så er det det at jeg venter å bli pappa en av disse dagene og har derfor problemer med å planlegge jobber på bilen som kan trekke ut i tid på grunn av manglende kunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at motoren svetter noe mellom 3. og 4. sylinder og i ekspanjonstanken er det et noe rustaktig belegg.

på venstre side sett forfra ? tett veivhusventilasjon.

vann i jern blir det gjerne litt rust av ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...