vassbø Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Under byttingen av fremre simring så ble regreima også byttet og alt satt opp igjen . Justerte dieselpumpa litt så justeringspinnen satt trangt medurs og justerte ventilene . Noen av de hadde blitt litt romme 0,3 og bør være på 0,2 . Nå røyklegger jeg ikke mer med kald motor ved motorheng . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harmen Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 (endret) OK da blir ventiljustering det neste på programmet. Men hvordan gjør jeg det Endret 30. august 2010 av Harmen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Hentet fra boka for 300Tdi . Søk på nette så finner du informasjonen . Sett bilen i fri og dra på handbrekket og gjør gjerne bilen strømløs . Du bør ha ny toppdekselpaknig . 13 mm fastnøkkel , vanlig skrutrekker , bladsøker og 24 mm pipe med skralle - latmannsarm for å tørne motoren medurs . Ikke tørn motoren moturs . CAUTION: To prevent possibility of damage to cam follower seatings, it is essential that ball ends of tappet adjusting screws are seated in recess in push rods and that ball end of each push rod is correctly located in cam follower slide. 1. Rotate crankshaft by means of crankshaft pulley bolt in a clockwise direction until number 8 valve ( counting from front of engine ) is fully open. 2. Using feeler gauges and a screwdriver, adjust clearance of number 1 valve. Valve clearance - all valves = 0.20 mm 3. Tighten tappet adjusting screw locknut when clearance is correct. 4. Adjust the remaining valve clearances in the following sequence: Adjust number 3 clearance with number 6 valve fully open Adjust number 5 clearance with number 4 valve fully open Adjust number 2 clearance with number 7 valve fully open Adjust number 8 clearance with number 1 valve fully open Adjust number 6 clearance with number 3 valve fully open Adjust number 4 clearance with number 5 valve fully open Adjust number 7 clearance with number 2 valve fully open 5. Upon completion, re-check all clearances and adjust as necessary Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pederover Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Interessant tråd, min tdi har samme symptomer selv de første 2 min etter kaldstart. Det er også et kjønnsperspektiv oppi dette. Når min kone låner Defenderen, kjører hun ned bakken på 1. gir, og nabokjerringa ringer 110. Jeg girer imidlertid opp i 3. gir, og problemet er løst. Dette er vel noe av sjarmen med Landrover, ting bare skjer, går over og dukker opp igjen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Røyk, gjerne litt lyseblå, i unnabakker er ofte pga sein tenning. Oluf var innom for noen år siden med mye blå røyk i unnabakk på kald motor. Røyk mest om gasspedalen ble holdt inn uten at man fikk gasspådrag. Jeg løsnet dyserør til dyse nr 1, og vridde til jeg såvidt skimtet bevegelse på dieselen på røret, og da manglet det 1" til tenningspunktet var rett på veiva. Løsnet dekselet på drevet til pumpe, vridde til jeg fikk puttet inn en 9,5mm jernbor, løsnet de tre skruene som låser drivhjulet til pumpa, vridde til tenningsmerket sto rett, og skrudde til skruene til pumpas drev. Voila, bilen gikk uten røyk og dro svært mye bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harmen Skrevet 2. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2015 Jeg klarte aldri å løse dette problemet, ventiljusteringa hjalp ikke heller. Knepet til Rolf prøvde jeg ikke. Røyken som min 300 tdi laget var veldig lyseblå og hadde en sterk og sviende lukt av fordampet diesel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Prøv å justere tenningen. Egentlig burde man byttet reim og sjekket kilsporet til nederste tannhjul. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.