Gå til innhold

kald tdi ryker grått


Harmen

Anbefalte innlegg

Under byttingen av fremre simring så ble regreima også byttet og alt satt opp igjen . Justerte dieselpumpa litt så justeringspinnen satt trangt medurs og justerte ventilene . Noen av de hadde blitt litt romme 0,3 og bør være på 0,2 .

Nå røyklegger jeg ikke mer med kald motor ved motorheng .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hentet fra boka for 300Tdi . Søk på nette så finner du informasjonen .

Sett bilen i fri og dra på handbrekket og gjør gjerne bilen strømløs .

Du bør ha ny toppdekselpaknig . 13 mm fastnøkkel , vanlig skrutrekker , bladsøker og 24 mm pipe med skralle - latmannsarm for å tørne motoren medurs . Ikke tørn motoren moturs .

 

CAUTION: To prevent possibility of

damage to cam follower seatings, it is

essential that ball ends of tappet adjusting

screws are seated in recess in push rods and

that ball end of each push rod is correctly

located in cam follower slide.

1. Rotate crankshaft by means of crankshaft

pulley bolt in a clockwise direction until number

8 valve ( counting from front of engine ) is fully

open.

2. Using feeler gauges and a screwdriver, adjust

clearance of number 1 valve.

Valve clearance - all valves = 0.20 mm

3. Tighten tappet adjusting screw locknut when

clearance is correct.

4. Adjust the remaining valve clearances in the

following sequence:

Adjust number 3 clearance with number 6

valve fully open

Adjust number 5 clearance with number 4

valve fully open

Adjust number 2 clearance with number 7

valve fully open

Adjust number 8 clearance with number 1

valve fully open

Adjust number 6 clearance with number 3

valve fully open

Adjust number 4 clearance with number 5

valve fully open

Adjust number 7 clearance with number 2

valve fully open

5. Upon completion, re-check all clearances and

adjust as necessary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Interessant tråd, min tdi har samme symptomer selv de første 2 min etter kaldstart. Det er også et kjønnsperspektiv oppi dette. Når min kone låner Defenderen, kjører hun ned bakken på 1. gir, og nabokjerringa ringer 110. Jeg girer imidlertid opp i 3. gir, og problemet er løst. Dette er vel noe av sjarmen med Landrover, ting bare skjer, går over og dukker opp igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyk, gjerne litt lyseblå, i unnabakker er ofte pga sein tenning. Oluf var innom for noen år siden med mye blå røyk i unnabakk på kald motor. Røyk mest om gasspedalen ble holdt inn uten at man fikk gasspådrag. Jeg løsnet dyserør til dyse nr 1, og vridde til jeg såvidt skimtet bevegelse på dieselen på røret, og da manglet det 1" til tenningspunktet var rett på veiva. Løsnet dekselet på drevet til pumpe, vridde til jeg fikk puttet inn en 9,5mm jernbor, løsnet de tre skruene som låser drivhjulet til pumpa, vridde til tenningsmerket sto rett, og skrudde til skruene til pumpas drev. Voila, bilen gikk uten røyk og dro svært mye bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte aldri å løse dette problemet, ventiljusteringa hjalp ikke heller.

Knepet til Rolf prøvde jeg ikke. Røyken som min 300 tdi laget var veldig lyseblå og hadde en sterk og sviende lukt av fordampet diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...