Gå til innhold

Ramme/understellsbehandling


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har begynt å børste/skrape rust på rammen. Mitt spørsmål er: Hva bør jeg smøre først for å binde/nøytralisere rusten? Brunox, rustmelk etc. Og hva er beste oppskrift deretter for behandling av rammen/understellet for beskyttelse mot rust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå slå et slag for et stoff kaldt "vann" også, før videre behandling. Om skikkelig vask/tørk, er alle salter/elektrolytter fjernet og hele grunnlaget for at rust skal trives/vokse er borte. Grunnlaget for videre behandling derimot, blir det beste. Skal foreta den samme "operasjonen" på ex.mil i løpet av året, og denne skal først vaskes ned med kjemisk(lensintil) + steam for å fjerne gammel tectyl, deretter få tynnstoff innvendig ramme/hulrom, for til sist å kun males utvendig under, enten i sort eller i bilens originalfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest og lest i forhold til behandling av rust tor jeg at jeg har skjønt litt mer enn for et år siden.

 

Vann løser best opp salt som virkelig er en akselrator til rust. Derfor viktig med vask av vann.

Normalt bør kanskje bilen inn i en lakkboks med varme for å sikre at den blir helt tørr etter dette.

Stenger man inne vannet mot metallet med oljebaserte produkter er sjangsen større for at vannet ligger å godgjør seg og skaper rust.

 

Owatrol osv fungerer men hvor lang tid tar en full behandling og hvor stor jobb snakker vi om. ca 1 uke med tørk av oljen og kanskje 1-2 uker tørk på gårdsplassen før all fukt er borte.

 

Jeg er veldig intressert i at bilen min skal holde lengst mulig etter den jobben jeg gjør nå.

Ting som ble viktig for meg i den prosessen var at det skulle holde i tid, vite hva som skjer under malingen, lettvint å jobbe med og mulig å gjøre hjemme i garasjen.

 

Det beste hadde vært å dyppe hele bilen i syrebad med påfølgende varmgalvenisering men transport og kostnader ligger uten for min lottoinntekt

 

Kjøpte som jeg har skrevet tidligere en bilpakke fra Norwegian Chemical til 4500 og må bare fraråde alle da dette bare er humbug til alt for dyr pris.

 

Jeg har troen på en vannbasert primer som smøres rett på brunt metall selv om det er fuktig. Løs rust må i alle tilfeller bort før enhver prosess starter. Ved å bruke en vannbasert primer gjør det ingenting om metallet er vått. Men det må selvfølgelig ikke være dammer med vann.

 

Er man intressert i å tenke litt nytt i forhold til tradisjonelle rustbehandlingsmetoder er det mer å lese her

 

Det må sies at jeg har en viss egeninteresse i denne primeren. Men dagens bruk i ballasttankene på skip og den dokumentasjonen som finnes gjør meg nysgjerrig nok til at hele bilen min får den som grunning. Både der det er rust og der det er nytt metall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte av Kjartan, levert i Oslo med hest.

Har litt god tro på dette stoffet jeg også, men har ikke hatt tid til å prøve det ut ennå.

Første test blir på hengsler til Defender, i stål fra Shitpart (nye. Funker stoffet der, må det jo være superb. Kombinasjonen hengsler og Shitpart må jo bety rust? :unsure::D

Har igjen å montere smørenipler på hengslene, før testen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grov stripper, owatrol, arcanol og tectyl. Dette startet vi med i 1974, og det holder fortsatt mål. Mye jobb om du skal gjøre det riktig, men du har et evig godt resultat. Mvh Bjørn

...og noe skikkelig herk hvis det ikke gjøres riktig, og repeteres med jevne mellomrom.

det finnes vel knapt noe stoff på markedet som har kamuflert så mye rust opp igjennom årene som tectyl tykkstoff :( .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis du ikke gjør jobben skikkelig, blir tectylen fort din fiende, og ikke din venn.

 

Om jeg vet.................5 mm tecktyl, 2 mm FeO2, 5 mm tecktyl, 1 uke med sveising.

 

Høytrykkspyle. Steame

Tørke

Stålbørste

2 strøk Owatrol Tørke en 14 dagers tid.

2 lag lakk, i lys farge.

Owatrol innvendig, Blåse ut så mye støv som mulig først.

Gjentas/sjekkes hvert år.

 

Lys farge avslørere svake punkter umiddelbart.

Lakk gir en glatt tett overflate som er lett å holde ren, og den holder ikke på søla.

Arcanol er grei nok, men bør dekkes med lakk, den er ikke "diffusjonstett"

Tecktyl kan brukes under skjermene for å dempe slitasjen fra sprut, men utapå lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den combicolouren tror jeg jammen at jeg også skal prøve på bilen min. Kommer til å ta alle plassene som dekkes til av tepper osv. Synlige åpne plasser får orginal farge lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...