Gå til innhold

1977 88" 2.5 bensin


Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke en uoverstigelig jobb å bygge den om til LHD.

 

Du trenger ny styresnekke, og så må det sveises inn nytt feste for hjelpesnekka på venstre side. Enklest å skjære ut det fra høyre side, eller fra ei gammel kassert ramme. På en serie 3 må du i tillegg skjære et hull i venstre forskjerm for varmeapparat, og så er det behov for nedre del av dashbordet og innfestingen til instrumentene. Resten tror jeg stort sett er skrujobb.

 

Det kan være en grei måte å bli kjent med bilen ;-) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gidd å ta bryet med å bygge om!

Bruk heller tid og penger til å fylle tanken og kjøre turer :)

 

Eller vent til det dukker opp en LHD-bil.

 

 

Høyreratt er slett ikke så mystisk som det ser ut ved første øyekast.

Av alle vaner, må da det å kjøre venstreratt være noe av det som er enklest å avvenne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gidd å ta bryet med å bygge om!

Bruk heller tid og penger til å fylle tanken og kjøre turer :)

 

Eller vent til det dukker opp en LHD-bil.

 

 

Høyreratt er slett ikke så mystisk som det ser ut ved første øyekast.

Av alle vaner, må da det å kjøre venstreratt være noe av det som er enklest å avvenne?

 

Jeg er helt uenig. Å oppfordre om å kjøre bil med høyrestyring om man ikke er komfortabel med det er skummelt. I en panikksituasjon er ingenting der man er vant til at ting skal være, og i en situasjon der du handler i refleks kan det gå galt.

 

Tilbake til bilen:

Prisene varierer alt for mye på seriebiler. Vi ser rullemalte biler med prislapp opp mot 50 tusen, og fine x-miller for noen skarve tusenlapper. Det er ikke rart at folk blir forvirret.

 

Jeg tror ikke det er årstiden for å selge en bil som de fleste ønsker å kjøre om sommeren.

 

Om rattet skal flyttes ville jeg valgt servo.

 

Lykke til med salget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både enig og uenig her Lafterolf,

Med mindre en har en annen seriebil med "vanlig" styring, så venner en seg kjapt til det her.

 

I og med at jeg har classicer med begge styringene, så skal jeg innrømme at det blir litt klabb og babb med blinking og viskere, men den perioden jeg bare hadde Paddington gikk man inn i en "egen verden" når en kjørte den, ergo en vanesak.

 

En er så vant med trafikkbildet i Norge at frykten forsvinner raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremre tverrbjelke på denne bilen, som jeg tok inn fra UK for noen år siden, er universal høyre/venstre, den har feste for hjelpesnekken på begge sider, så den kan flyttes over.

 

Jeg har hatt denne bilen med høyrestyring og har en Triumph med rattet på samme side. Man blir fort vant til det, og trives med det, og deretter er det da så kjent at om det oppstår situasjoner med behov for rask handling stusser man like lite som i enhver bil :)

 

Noen liker moren og noen liker datteren, og smag og behag er så forskjellig - jeg stusser ikke over høyrestyring, men andre ville kanskje valgt datteren, for å si det litt upresist B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker moren og noen liker datteren, og smag og behag er så forskjellig -

Med rattet på høyresiden kan du jo sjekke opp både mora og dattera :rolleyes:

 

En jeg kjente kjøpte Postbil for at det skulle være lettere å sjekke damer.

Han kom jo tett innpå dem langs fortauet, men bilen var feil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor skriver: "Det er ikke en uoverstigelig jobb å bygge den om til LHD.

 

Du trenger ny styresnekke, og så må det sveises inn nytt feste for hjelpesnekka på venstre side. Enklest å skjære ut det fra høyre side, eller fra ei gammel kassert ramme. På en serie 3 må du i tillegg skjære et hull i venstre forskjerm for varmeapparat, og så er det behov for nedre del av dashbordet og innfestingen til instrumentene. Resten tror jeg stort sett er skrujobb.

 

Det kan være en grei måte å bli kjent med bilen ;-) Lykke til. "

 

En annen ting som er lurt å gjøre når man bygger om til venstrestyring er å flyttte pedalene samtidig. <_<

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket motorkode, og denne begynner med 11H, så det er altså en 5 lagret 2,25 - og ikke en 2,5 - som står i. Denne er blyfri.

 

Når det gjelder ombygging til venstrestyring vil jeg si at det er bortkastet, med mindre du kjeder deg veldig.

Jeg og alle andre jeg kjenner som har kjørt høyrestyrt har ikke hatt noe som helst problemer med det.

Jeg vil anta at de som er i mot dette ikke har kjørt høyrestyrt før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som Arnfinn sier, så må selvfølgelig pedaler flyttes over. I tillegg må det vel også moddes litt bremserør. Men dette er jo bare litt morsom skrujobb :D

 

Ellers har jeg god erfaring, over flere år med både Rover 2600 og Serie 2a, 109, med å kjøre RHD bil her hjemme. Men jeg kommer til å bygge om den serie 3 RHD´en jeg kjøpte i Sandnes til LHD. Dette er et mindre problem enn å sitte på "feil side". Men nå kommer jeg sikkert til å erte opp en del entusiaster. blush

 

Er det forresten noen som vet hvor min gamle serie 2a LR er blitt av? Den ble solgt til Trondheimsområdet i 1988 - PN 38100, mørk grønn 109 camper. (Beklager avsporingen.)

Endret av TLT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...