Gå til innhold

Gåen clutch på RRC 1986


vidjoerg

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er helt ny på dette forumet, men har lest en del her og skjønner det er mye kompetanse her. Jeg kjøpte en RRC 1986 mod i fjor som hadde gått ca 140t km. Det var skiftet clutch på den rundt ca 100t km, men nå er den gåen allerede, etter ca 40 000 km. Er dette vanlig? Jeg har ikke så mye peiling på biler, men en clutch bør vel vare mye lengre en dette. Hva kan det skylles?. Jeg skal få en kamerat som er mekaniker til å hjelpe til med bytte av clutchen, det jeg lurer på er hvor en kan finne manualer for bytte av clutch på denne bilen?. Videre lurer jeg på hvor det er billigst å kjøpe den, type etc?. Trenger en noen spesialverktøy? Til slutt lurer jeg på om det er andre ting som kan være lurt å bytte i forbindelse med clutch bytte, tenker da på slite deler som kan gå i neste omgang om som ligger slik til at girkassen eller motoren må tas ut for å komme til?

 

Det var mange spørsmål på en gang, men håper det er noen som kan være behjelpelig. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt 'alt' inne i clutchhuset; Trykkplate, lamellplate, utløserlager, utløserarm (dersom denne ikke allerede er av den forsterkede typen.

Jeg ville også bytter slavesylinderen, da det er mye enklere å komme til og få satt denne riktig på plass mot utløserarmen, når du har kløyvd clutchhuset fra motoren.

 

Ikke noe av dette er spesielt kostbart, så det er vel ikke stort å lure på... ;)

 

Det sies at det enkleste er å ta ut motor....

 

 

Både originale manualer og Haynes verkstedmanualer finnes å få kjøpt. Trolig billigst fra UK.

Kosteskaft i riktig tykkelse er hendig verktøy for å sentrere kløtsjplatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er helt ny på dette forumet, men har lest en del her og skjønner det er mye kompetanse her. Jeg kjøpte en RRC 1986 mod i fjor som hadde gått ca 140t km. Det var skiftet clutch på den rundt ca 100t km, men nå er den gåen allerede, etter ca 40 000 km. Er dette vanlig? Jeg har ikke så mye peiling på biler, men en clutch bør vel vare mye lengre en dette. Hva kan det skylles?. Jeg skal få en kamerat som er mekaniker til å hjelpe til med bytte av clutchen, det jeg lurer på er hvor en kan finne manualer for bytte av clutch på denne bilen?. Videre lurer jeg på hvor det er billigst å kjøpe den, type etc?. Trenger en noen spesialverktøy? Til slutt lurer jeg på om det er andre ting som kan være lurt å bytte i forbindelse med clutch bytte, tenker da på slite deler som kan gå i neste omgang om som ligger slik til at girkassen eller motoren må tas ut for å komme til?

 

Det var mange spørsmål på en gang, men håper det er noen som kan være behjelpelig. På forhånd takk.

 

Det er ikke normalt at clutchen ryker etter 100 000 km, og slett ikke etter 40 000 km. Hva er symptomene her? Hvordan kjennes pedalen ut, og hva skjer?

 

Å bytte clutchen er "straight forward" - man trenger ikke spesialverktøy, men det er mye skruing, det går med mye wienerbrød og kaffe. På den motoren du har, strides garvede LR-mekanikere om det er lettest å ta ut motoren, eller gearkassen før man bytter clutchen.

 

Verkstedhåndbøker fås fra Bøhler, Erik W-Sørensen, OEC osv i Norge, eller fra "alle" i England.

 

Deler som bør byttes samtidig er utløserlager og gjerne slavesylinderen (når man først er der og jobber. Sjekk ellers utløsermekanismen for slitasje, det kan være lønnsomt å bytte flere deler der for å være føre var. For eksempel kan herdingen på selve utløserarmen bli slitt, og da slites armen ned og clutchen blir borte. (Derfor jeg vil vite symptomene du opplever), det kan være noe annet enn selve clutchen som er røket, og muligens sparer du mye wienerbrød og kaffe på det. Grunnen til at jeg mistenker at det kan være noe annet enn at selve clutchen er utslitt, er at dette skal holde i mye mer enn 40 000 km. Selv om bilen kjøres med henger i tett bytrafikk, skal clutchen vare lenger enn som så.

 

Lykke til :)

 

Edit: Ole Jacob kom meg litt i forkjøpet, men ingen skal si at rådene som gis her spriker B)

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt at clutchen ryker etter 100 000 km, og slett ikke etter 40 000 km. Hva er symptomene her? Hvordan kjennes pedalen ut, og hva skjer?

 

Å bytte clutchen er "straight forward" - man trenger ikke spesialverktøy, men det er mye skruing, det går med mye wienerbrød og kaffe. På den motoren du har, strides garvede LR-mekanikere om det er lettest å ta ut motoren, eller gearkassen før man bytter clutchen.

 

Verkstedhåndbøker fås fra Bøhler, Erik W-Sørensen, OEC osv i Norge, eller fra "alle" i England.

 

Deler som bør byttes samtidig er utløserlager og gjerne slavesylinderen (når man først er der og jobber. Sjekk ellers utløsermekanismen for slitasje, det kan være lønnsomt å bytte flere deler der for å være føre var. For eksempel kan herdingen på selve utløserarmen bli slitt, og da slites armen ned og clutchen blir borte. (Derfor jeg vil vite symptomene du opplever, det kan være noe annet enn selve clutchen som er røket, og muligens sparer du mye wienerbrød og kaffe på det. Grunnen til at jeg mistenker at det kan være noe annet enn at selve clutchen er utslitt, er at dette skal holde i mye mer enn 40 000 km. Selv om bilen kjøres med henger i tett bytrafikk, skal clutchen vare lenger enn som så.

 

Lykke til :)

 

 

 

Hei, og takk for svar.

 

Clutchen tar helt ytterst på pedalen, og det slurer fælt ved pådrag. Hvis jeg prøver å gi på ekstra, ruses bare motoren uten at det blir noe mere fart eller kraft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere aktuelle leverandører; Paddocks, John Craddock, Famous Four er blant de største.

Jeg ville prioritert å fått originaldeler fremfor å stresse på pris. Dette er ikke så kostbare greiene kjøpt her hjemme heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt Famous Four på slike kritiske deler. Da får du komponenter av god kvalitet.

 

Det sagt, det kan godt hende de andre har samme greiene med samme kvalitet. Men generelt på deler er min erfaring at Paddocks og Craddocks har mere ræl i hyllene enn Famous Four.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...