Gå til innhold

Vannkran ute


haakonbs

Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Varmepumper kan flyttes.

 

Jeg så en gang en innedel som var montert i husets vindfang... Vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser forøvrig ut som om det er en kran fra Clas Ohlson, og at det var en eller annen form for frostsikring som hadde gjort den jobben den var designet for. Trøbbelet er at den sikringen ga alt i jobben, og nå bare var småbiter igjen av.

 

Jeg vet at Haakon følger opp med et par bilder i demontert tilstand, så hvis noen har noen gode innspill på fix, vet jeg om en som blir glad.

 

308386A_X_2005-07-04_090301.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje du får orden på dette med armatur fett.

Eit tips kan vera å berre skifta innmaten med kranoverdel, (den som du løyser på utsida) viss du får tak i heilt lik modell. Da slepp du faren for vannlækasje.

På kjente merker som Oras, FM Mattsson, Gustavberg og Mora er det mulig å få innmat og deler (kanskje derfor dei er litt dyrare).

Det er viktigt å kappe spindelen (stanga inni) i nøyaktig samme lengde som den forrige, viss kranen ikkje er i full lengde. Det er sikkert 1 eller 2 "plast dinser" som skal sentrere spindelen mot kransete, pass på at desse står på.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vant? B)

 

Ser litt annerledes ut en en dingz jeg hadde ei gang før i verden, men kan godt være samme prinsipp.

 

Da måtte det byttes en liten dingz, som antakelig kan være noe som passer med hullet ditt. Rørleggeren tok det i forbifarten og kalte det med et flir for en "sikring".

:P :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o jeg demnonterte min før montering for å se hvordan den så ut.... ( en gutteting )

bytt paninger og krana virker... men hvis det er ei CO kran er det ikke sikkert det finnes deler.

Derfor kjøpte jeg min hos rørlegger'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, grafikeren og økonomen tok tak i mørket og skrudde løs.

 

Som Thomas sier så er det nok dette en Clas Ohlson løsning. Det satt rester etter frostsikring i det hakket. Skal det være en o-ring? Ser slik ut demontert

 

med_gallery_299_9_583987.jpg

 

Frode, hvilken dings er du mener som skal byttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg rørlegger, men ser for meg ut som om det bare er o-ringer som utgjør frostsikringen her. Vil tro at det er en som mangler som gjør at det lekker. Prøv å monter en der det ser ut til å mangle og test om den virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

med_gallery_299_9_583987.jpg

 

Det du holder i hånden er tilbakeslagsventilen som skal sørge for at vann som står mellom ventilen på innsiden av veggen og ut mot tilbakeslagsventilen dreneres når indre ventil stenges. Så lenge den indre ventilen står åpen, stenges ytre tilbs.ventil som skal bypasse dreneringsvannet av vanntrykket og du kan vanne blomster og vaske bil. Når indre ventil stenges, så faller trykket i røret inne i veggen, og tilbs.ventilen åpner og vannet drenerer.

Hvis den blå plastkappen som er påmontert kranen på bildet fra C.O. mangler, så er vel kranen upraktisk å bruke siden plastkappen er der for å kontrollere dreneringsvannets vei ut. Nedover.

Kanskje du bør stikke innom en rørlegger og kjøpe en komplett ny kran, Haakon. Spør samtidig hvordan man beregner lengden på røret/spindelen som går igjennom veggen, eller om det finnes en god veiledning om dette i monteringsanvisningen. Vurder svaret, og er du/dere usikre på om dere greier å få til dette med et lekkasjesikkert resultat, så kryp i det sure eplet og spør hva det vil koste å få kranen montert. Ikke sikkert prisen blir så avskrekkende siden det "bare" er snakk om å bytte ut eksisterende ventil.

 

Terraisikkerhetsmodusidag...

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to teorier om hvor den manglende o-ringen skal sitte, med mest tro på teori 1.

 

med_gallery_710_9_26325.jpg

 

På forslag 1 sitter o-ringen mellom kjernen og tilbakeslagsventilen, og blokkerer slissene innenifra.

 

På forslag 2 sitter o-ringen mellom tilbakeslagsventilen og det ytterste godset i kranen, og blokkerer slissene utenifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En o-ring monteres alltid i et ledespor tilsvarende bredden på o-ringen, og da vil jeg tippe enten til høyre eller venstre for punkt 1. Ser for meg ut som det er spor til o-ring til venstre for den røde ringen pos.1, tett inntil det som for meg ser ut som en konus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke å være pakningene helt der ute som lekker.... Det er pakningen helt innerst.

Dra ut hele greia... så skal det vøre en pakning der.... Det kan også være at albuen innerst på utekran røret til vanntilførselen er sprengt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to teorier om hvor den manglende o-ringen skal sitte, med mest tro på teori 1.

 

På forslag 1 sitter o-ringen mellom kjernen og tilbakeslagsventilen, og blokkerer slissene innenifra.

 

På forslag 2 sitter o-ringen mellom tilbakeslagsventilen og det ytterste godset i kranen, og blokkerer slissene utenifra.

 

 

 

Har mest tru på forslag 1 Ikkje sikkert det skal vera o-ring, men ein eller anna form for tettning. Kanskje det skal vera ein på kvar side av raud ring.

 

Slissene skal drenere ut vatn i bunn samtidig som det bryter vacum med å sleppa inn luft på toppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kran fikset. Dro på CO for å kjøpe ny o-ring. Det hadde de så klart ikke peiling på :) Så jeg kjøpte ny kran. Skrudde opp denne. Fant ut hvilken o-ring jeg trengte og kjøpte det. Kranen arvet Thomas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Drar opp en gammel tråd... for jeg har samme problem.

Har en sånn kran... Tror det er en Oras vannutkaster.

Problemet er at når den står i åpen tilstand så renner det også godt på yttersiden av krana. Det ser ut som vannet kommer ut under det grå båndet (pakning?) midt på sylinderen.

 

O store VBF: "Er dette en byttbar del jeg kan kjøpe hos rørlegger og få en utekran som bare leder vannet dit det skal? Selv under litt trykk?"

 

2017-07-04 17.42.58.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...