Hans J Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Hei igjen, Ny topp pakning er på plass (multilayer typen), men ser ut til at problemet forsetter. Har tatt to småturer og vannet fortsetter å forsvinne. Det var gammel type topp pakning som satt på, så umiddelbart så det ut som om det var en naturlig forklaring på problemet, men det var ikke det likevel Det eneste jeg gjorde med toppen var å vaske/rense den. Symptomene som fuktighet ved førerpedalen forekommer ikke i denne bilen. Har også byttet til ny ekspansjonstank og tanklokk. Tror dere det eneste alternativet nå, er å få tak i en ny topp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Guttormsen Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Har du sjekket at det ikke lekker bak på motoren ved det originale temostat huset? Det har veldig lett for og sprekke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nispe Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Hvis det ikke kommer kjølevæske inn i motoren, forsvinner vannet et annet sted. Sjekk hva som skjer når motoren blir varm og viftene slår inn. "Koker" det i beholderen? Se om det slipper damp ut gjennom korken. Hvis ikke må du følge systemet rundt for å finne ut om det er en regulær lekkasje. Det er viktig å finne ut om det renner ut av seg selv eller om det er trykket i systemet som presser ut kjølevæske når motoren blir varm. Hvis motoren bygger trykk inn i kjølevæskesystemet kan det f.eks. tyde på at toppen på sylinderforingene dine ikke ligger over blokka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lise Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Spørs hvordan sylinderforingene dine ser ut, da. På min bil hadde følgende skjedd: Før jeg kjøpte den var det byttet toppakning - til den forsterkede typen. Dette fikk ikke jeg vite, og det i seg selv er jo litt illevarslende, i og med at man pleier å reklamere med at det er gjort. Den som byttet toppakningen har oppdaget en løs sylinderforing, og istedenfor å bytte den og lime den inn med dertil egnet lim er den klint inn med Tech 7 eller lignende og satt inn igjen. Dette holdt i 3,5(?) år, så fikk jeg symptomer på gåen toppakning. Men toppakningen var like hel, og det var vann i sylinderen. Foringene kan se like hele ut fordi om man presser dem sammen, men kan ha sprekker allikevel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Hei igjen, Ny topp pakning er på plass (multilayer typen), men ser ut til at problemet forsetter. Har tatt to småturer og vannet fortsetter å forsvinne. Det var gammel type topp pakning som satt på, så umiddelbart så det ut som om det var en naturlig forklaring på problemet, men det var ikke det likevel Det eneste jeg gjorde med toppen var å vaske/rense den. Symptomene som fuktighet ved førerpedalen forekommer ikke i denne bilen. Har også byttet til ny ekspansjonstank og tanklokk. Tror dere det eneste alternativet nå, er å få tak i en ny topp? Hei, Sjekket du høyden på sylinderforingene når toppen var av? Var det dype avtrykk etter den gamle toppakkningen i toppen (kan indikere bløt topp)? Fikk du toppen planslipt før montering? For å sjekke at toppen ikke er bløtkokt, så bør den hardhetstestes. De vanligste årsakene til repeterende feil på toppakkningnen er for lave sylinderforinger og utherdet/bløtkokt topp. En siste lekasjevei for vannet ned til oljen kan være i bunn av sylinderforingene. Myten med løse sylinderforinger må drepes med en gang - Sylinderforingene på K-motoren er i utgangspunktet løse når toppen er av, de har "slip fit" nedi boringene i blokka. De blir klemt fast av toppen. Derfor er det uhyre viktig at foringene stikker 0,05-0,1mm over toppen ellers så mister de klemkraften. Foringene er tettet på nedre anleggsflate med "hylolmar blue" eller tilsvarende tettningsmasse. Derfor er det veldig viktig å ikke "flytte på" foringene når toppen er av da denne tettningen kan bli ødelagt og vann til olje lekkasje forekomme. Er en usikker på dette, så bør foringene trekkes, rengjøres og påføre ny tettningsmasse. Hvis foringene er for lave, så vil verkstedene si at motoren er vrak. Dette kan løses ved å montere tynne shims under sylinderforingene som kan bestilles fra England. Ta en titt her på mine reperasjonstråder: http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=431744 http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=406154 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Spørs hvordan sylinderforingene dine ser ut, da. På min bil hadde følgende skjedd: Før jeg kjøpte den var det byttet toppakning - til den forsterkede typen. Dette fikk ikke jeg vite, og det i seg selv er jo litt illevarslende, i og med at man pleier å reklamere med at det er gjort. Den som byttet toppakningen har oppdaget en løs sylinderforing, og istedenfor å bytte den og lime den inn med dertil egnet lim er den klint inn med Tech 7 eller lignende og satt inn igjen. Dette holdt i 3,5(?) år, så fikk jeg symptomer på gåen toppakning. Men toppakningen var like hel, og det var vann i sylinderen. Foringene kan se like hele ut fordi om man presser dem sammen, men kan ha sprekker allikevel. Hei, Et lite tips: En kan lett se om det er montert MLS toppakkning eller ikke uten demontering. MLS pakkningen har en identifikasjonstapp som du vil se stikke ut fra skjøten blokk/topp rett under kjølevannsstussen på fremsiden av motoren. Den orginale pakkningen har ikke denne tappen, og det er derfor veldig lett å se om bilen har hatt et toppakkningsbytte elelr ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hans J Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Har du sjekket at det ikke lekker bak på motoren ved det originale temostat huset? Det har veldig lett for og sprekke. vet ikke hvor jeg finner dette orginale termostathuset. Kjølesystemet er ombygt og termostaten står nå foran motor (sett forfra). Litt mer forklaring hvor jeg finner dette evt. bilder?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hans J Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Tusen takk for mange konstruktive innlegg Jeg sjekket desverre ikke høyden på sylinderforingene, men forklaringene i trådene til Mr Rover ser absolutt overkommelige ut. Hadde heller ikke planslipt toppen, kun vasket den med høytrykkspyler. Toppen så fin ut den, ingen merker som jeg kunne se, men har ikke peiling på om den er "bløtkokt". Kommer til å demontere toppen igjen for å finne ut av dette.. kommer tilbake asap... ville dere brukt igjen MLS Topp pakningen og headboltsene selv om de bare er gått noen småturer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kurtan Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Hvis du tenker på å bruke pakningen og bolter på nytt, går ikke dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Hei, Boltene på K-motoren blir i motsetting til andre motorer ikke strukket forbi flytegrensen når det er tiltrukket som foreskrevet. Dette er pga lengden på boltene. Boltene kan derfor brukes igjen flere ganger uten problemer. Har derimot motoren vært varmkjørt, så bør de likevel byttes. Toppakkningen kan ikke gjenbrukes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kurtan Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Hei, Boltene på K-motoren blir i motsetting til andre motorer ikke strukket forbi flytegrensen når det er tiltrukket som foreskrevet. Dette er pga lengden på boltene. Boltene kan derfor brukes igjen flere ganger uten problemer. Har derimot motoren vært varmkjørt, så bør de likevel byttes. Toppakkningen kan ikke gjenbrukes. Se der, da jeg lærte jeg dette. Beklager noe feil svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Hei, Boltene på K-motoren blir i motsetting til andre motorer ikke strukket forbi flytegrensen når det er tiltrukket som foreskrevet. Dette er pga lengden på boltene. Boltene kan derfor brukes igjen flere ganger uten problemer. Har derimot motoren vært varmkjørt, så bør de likevel byttes. Toppakkningen kan ikke gjenbrukes. Vil nok uansett anbefale å måle lengden på boltene, på 45'en min var de gamle boltene 3-4 cm lenger enn de nye såvidt jeg husker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hans J Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Hei igjen, her kommer en liten oppdatering. Det viser seg nå at at mengden kjølevæske holder seg stabilt på max nivået i ekspansjonstanken. Har testet bilen endel og merker helt klart at motoren ikke er så varm som den var tidligere. Tar også mye lenger tid før temperaturmåleren går opp til normaltemperatur. Jeg skrev i et tidligere innlegg, etter at jeg hadde testet bilen rett etter at topp pakningen var byttet, at vannet fortsatte å forsvinne. Det var fordi jeg fyllte for mye vann på ekspansjonstanken... den var nesten full. Ekspansjonstank korken har automatisk åpnet seg og justert vannmengden nøyaktig på max nivået i tanken. Fantanstisk !! Ser dermed ut som om topp pakning bytte har vært vellykket Men vil ikke dra konklusjonen for tidlig.. .skal bruke bilen til og fra jobb... så får vi se hvordan det går... kommer tilbake med en oppdatering.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hans J Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Ellers vil jeg anbefale alle å anskaffe seg Camshaft Lock tool. Koster nesten null og niks på ebay... og sparte meg for mye tid da registerreim skulle monteres Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.