Gå til innhold

Tett vevhusventilasjon - motorhaveri


Berra

Anbefalte innlegg

Forrige helg fikk vi et plustelig motorhaveri på vår 2007 TD4 Freelander 2. Det som hadde skjedd var at det hadde dannet seg en isplugg i røret for vevhusventilasjon som går opp til innsuget. Dermed steg trykket tydelig noe voldsomt i motorn for å til slutt skyte ut oljestikken tilsammen med mesteparten av oljen, nærmere 5 l av den totale mengden 5,8 l. Jeg stoppet med en gang jeg så oljevarsellampa men da var det jo allerede forseint. Det var ingen vakker syn med all olje som dekket hele motorrommet. Ringte Land Rover veiservice/Viking og bilen ble tatt til verkstedet deres. Da jeg kontaktet nærmeste forhandler (i Tromsø) så fikk jeg, etter at de hadde snakket med importør/agent i Danmark, beskjed at dette ikke går på garantien fordi bilen hadde blitt brukt under ekstremforhold. Det var minus 28 når dette skjedde. Jeg fikk nummeret til ansvarlig person i Danmark og snakket med vedkommende. Han viste så og si null forståelse for mine argumenter om at dette slett ikke var bruk under ekstremforhold men vanlig vintervær på indre østlandet og store deler av nordlige skandinavia. Jeg påpekte at jeg heller ikke hadde blitt opplyst om at noe slikt kunne skje og at det ikke noe sted var satt noen restriksjoner av bruk under normale vinterforhold. Jeg har fått opplyst av Bil I Nord i Tromsø at det i verste fall er snakk om å innstallere en helt ny motor ( 100.000?). Jeg sendte da over den her linken

til Land Rovers reklame for Freelander 2 der de hevder at bilen er konstruert for bruk fra +50 til -40 (se teksten på slutten). Jeg har nå fått beskjed at Bil i Nord skal se på motoren å så sende en garantiforespørsel til Danmark som kommer at videresende den til England, men at jeg kan stå i fare for å betale selv og at jeg da eventuelt kan reklamere til dem jeg kjøpte bilen av ( i Oslo). Folk her oppe i Kautokeino ler seg ihjel over den "tøffe" Land Rovern som ikke takler kulde samtidig som de kjører rundt i sine biler helt ned til minus 40 (noe vi aldri har gjort med Land Rovern). Jeg synes det er en meget rar måte Land Rover takler denne saken på. Så ta forsiktighetregler hvis du kjører FL2 i kaldt vintervær!! Endret av Berra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

dette gjelder vel flere biler enn Freelander 2. Det er viktig at veivhusventilasjonsfilteret blir skiftet. På RR L322 står ikke dette som en del av service intervallet, men firmaer i Norge skifter de nettopp på grunn av slike ting og at de blir tette etterhvert..

 

Intervallet på veivhus er vel omtrent 2 annenhvert oljeskift.

 

Hvis du ikke kommer frem med klager osv. så kan du jo sjekke der hvor du har hatt bilen på service og evnt. sjekke kvitteringer om veivhusfilteret har blitt skiftet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filteret på veivhusventilasjonen skal byttes på verksted ved service etter hva jeg har hørt. Ved å google 'blocked crank case breather' og din aktuelle bilmodell, så finner du ut mer av dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link

Lesestoff..

Fant denne teksten i en recall fra 2003 modell, men det ligner da meget på dine problemer:

 

Freelander (LN) 2A353298 to 2A399999 2A200001 to 4A296602 Build Date up to 14 October 2003

 

 

SITUATION:

 

BREATHER ICING IN COLD DRIVING CONDITIONS

 

Vehicles driven in ambient temperatures below -20°C (-4°F), at speeds of 97kph (60 mph) or higher for a period in excess of one hour may experience a condition where the part-load breather pipe becomes blocked by ice. The blockage forces all the breather gases through the full-load breather. In extreme circumstances the full-load breather may also become blocked which increases the crankcase pressure.

 

A blocked breather will result in poor driveablity, lack of performance or the potential for oil leaks. The pressure can rise to a level that blows out the camshaft seals or unseats the dipstick.

 

 

 

Read more: http://www.justanswer.com/questions/1d2jo-where-is-the-crankcase-breather-filter-located-on-td4-freela#ixzz0gdDGprY0

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som gjelder for erstatningsbil? Jeg skal i følge Land Rover veihjelp ha rett til 3 dagers leiebil men det kunne de dessverre ikke ordne da det bare var en leiebil her i Kautokeino og den er allerede utleid. Jeg fikk da beskjed at jeg kunne få en i Alta (130km) hvis jeg tok bussen dit og hentet den :angry: Jeg forklarte da at vi trengte bil fordi jeg skal kjøre min høygravide kone til Alta så at hun kan fly til Oslo, der hun skal føde, og at bussen går hvert jubelår. Sorry, no can do :angry: Jeg har og snakket med forsikringselskapet vårt som ikke kan hjelpe da de overhodet ikke tegner motorskadeforsikring på Freelander grunnet høy frekvens av motorhaveri. I tillegg har forhandler opplyst at saksgangen kan ta opp til en måned :angry: :angry: :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er motoren virkelig gåen? Om du stoppet når lampa lyste burde den fremdeles være god. Vask motoren, bytt olje og filter, start opp og prøv. Om du har brukt en gor olje vil det ligge igjen en film på lager slik at skjæring burde unngås.

 

Forøvrig mener jeg det er latterlig om bilene ikke greier normal Norsk tempratur.

 

Støtter Wold. Kjør på med advokat. La bilen stå inntil ansvaret er fordelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er motoren virkelig gåen? Om du stoppet når lampa lyste burde den fremdeles være god. Vask motoren, bytt olje og filter, start opp og prøv. Om du har brukt en gor olje vil det ligge igjen en film på lager slik at skjæring burde unngås.

 

Forøvrig mener jeg det er latterlig om bilene ikke greier normal Norsk tempratur.

 

Støtter Wold. Kjør på med advokat. La bilen stå inntil ansvaret er fordelt.

 

Jeg fikk først beskjed at det var totalt uaktuelt å ta bilen til Bil i Nord i Tromsø og at jeg trygt kunne la det lokale verkstedet gjøre jobben (tine opp, blåse rent, fylle olje og vaske motorrom). De gjorde det og bilen startet. Men når jeg kom for å hente bilen så ble det raskt åpenbart at det var noe galt. Bilen orket nesten ikke opp for en liten bakke utenfor verkstedet og den spydde ut tjukk røyk. Jeg parkerte bilen og insisterte på å få bilen transportert ti nærmeste LR forhandler. Bilen står siden i onsd hos Bil i Nord i Tromsø men jeg har ikke fått tilbakemelding på hva de har funnet ut av endå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lar deg lure med bortforklaringer og 'ting tar tid' etc.

Kjør på med advokat med en gang NÅ.

Det virker kanskje brutalt men det kan korte ting ned og bli mye

bedre i lengden.

Tar du kampen selv, for så å prøve å engasjere advokat til å rydde

opp kan det tar mye lenger tid.

Men iallefall begynn med ett brev der du forklarer dem hva du ønsker utført

etter dine retigheter, og send det i oppkrav med svar tidsfrist.

Så kjør på med advokat. Hvis du er medlem av NAF så ta kontakt med dem,

Hvis jeg ikke husker feil, så kostet det meg en par hundrelapper for

en 4 års kamp mot forsikringselskapet gjennom NAF advokat. Men vi engasjerte

han så snart det ble tull, og fikk ros for det, siden han mente det er mye

mer arbeid i å prøve å rydde opp i en sak en å kjøre på rett fra starten.

Endret av qcnr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med qcnr.

 

Kjør på med advokat med en gang!

Det er ikke noe vits i å vente, kanskje dere sender ut litt signaler med at det her tar dere hele veien om dere er nødt.

Om du ikke er medlam i Naf, så meld deg inn.

375 kroner i egenandel, og de dekker saksomkostninger opp til 100K ved en tvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du møter så mye motstand allerede nå, så forbered deg. Skriv ned notater fra hver telefonsamtale, hvem sa hva når. Hva ble lovet. Hvilke utlegg dere har.

 

Synes synd på Land Rover, men eierne er stinking rich, de tåler dette helt fint. Klart en motor skal tåle å bli kjørt i det landet den blir solgt, noe annet er bare tullprat. Men for en danske, gjerrig og lever i slaps, er dette sikkert litt vanskelig å forstå. Du får sende ham litt værstatistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du møter så mye motstand allerede nå, så forbered deg. Skriv ned notater fra hver telefonsamtale, hvem sa hva når. Hva ble lovet. Hvilke utlegg dere har.

 

 

Du kan dra det enda lenger også, og skrive et brev, hvor du forventer at all videre kommunikasjon skal foregå skriftlig.

 

Jeg hadde en sak med reklamasjon på en campingvogn jeg kjøpte, og begynte med skriftlig kommunikasjon med en gang.

Dette gjorde at jeg vant saken, da selger ikke kunne nekte for ting han hadde skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

send det i oppkrav med svar tidsfrist.

 

Riktig terminologi er REKOMMANDERT.

 

.....og det er en veldig god idé.

 

Skriftlig kommunikasjon er alltid nødvendig.

 

Det er ikke anledning til å gi seg. ALDRI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for massiv støtte :) Jeg fikk i dag tak på han som leder Norge-kontoret for British Car Import (danskene). Han var en hel annen type. Tok tak i saken med en gang og jeg fikk etter et par timer beskjed at dette går på garantien :D :D . Han hadde da alleredefått sendt en ny turbo fra danmark og beklaget den behandling jeg hadde fått. Han var i hele tatt meget service minded, hyggelig og det var tydelig at han hadde god teknisk innsikt. Han skjønte med en gang hva jeg snakket om til forskjell fra dansken som bare var svært lite imøtekommende :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å lese om en sak man er delaktig i, på ett nettforum gir en annen synsvinkel på tingene. ofte med mange og tunge faglige innspill. som f.eks linken fra terra, den gjør det høl i hue å begynne å krangle om hvem som skal betale.

 

selvfølgelig leser representanter for land rover importøren dette forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt ser det ut til at denne saken kommer godt ut. Skulle bare mangle. En bil som selges i kalde omgivelser som nordeuropa skal også tåle dette klimaet. Jeg ville aldri gitt meg om det så skulle kostet meg mitt eget skinn.

 

En advokat, som nevnt, kan gjøre underverker. Så lenge de ser at du ikke bruker sterke juridiske midler, så ser de sitt snitt til å knekke deg. Så enkelt er det. Har selv vært borti lignede sak.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens et dumt spørsmål, men er ikke denne motoren brukt i ganske mange andre merker i tillegg til LR?

Er det samme problem der eller er det noe spesielt med Freelander TD4'en? Og er det samme problem med TD4 i Defender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens et dumt spørsmål, men er ikke denne motoren brukt i ganske mange andre merker i tillegg til LR?

Er det samme problem der eller er det noe spesielt med Freelander TD4'en? Og er det samme problem med TD4 i Defender?

 

TD4 brukes som betegnelse på Dieselmotoren i både FL1 (tom 2006) og 2 (fom 2007)

 

FL 1 har en BMW M47 2.0 L motor som sitter i en bøttevis av BMW selvfølgelig! Den er den mest pålitelige Dieselen til BMW og produseres fortsatt (177hk) Den har ett filter som har en tendens til å tette seg fordi LR ikke hadde dette på serviceintervallet. Det er modifisert 2 ganger på BMW og siste versjon er egentlig ikke ett filter i det hele tatt men ett ventilsystem som slipper ut trykket og holder oljedampen på plass. Dette er en permanent løsning som ikke behøver byttes. Denne mod. finnes ikke for FL da de har sluttet med BMW motorer, men hvis du kontakter en BMW forhandler og forklarer at du har en M47 motor vet han nok hva du er ute etter.

 

Det gamle filteret tetter seg med oljeslagg og du får same resultat som vår uheldige venn som startet tråden

 

FL2 har en 2,4 L Ford motor som jeg ikke kjenner særlig til annet enn at den sitter i en haug med Ford og Volvo biler og Defender, desverre?... Interessant at samme feil kan oppstå, men is da gitt!!! Det var pinglete......

 

Jarl B)

Endret av Buggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å lese at det kan bli en fornuftig og skullebaremangle løsning på dette problemet. At nye forummedlemmer debuterer med frustrasjon og fortvilelse over behandlig av sine klagesaker er intet nytt. Vi som har vært her inne en tid, husker godt denne historien...

Før klimakontrollens tidsalder trådde inn, så ble alltid utluftingen fra veivhus lagt ned langs siden på motor, og gjerne bak eksosmanifoldene for til slutt å ende opp i friluft uten noen form for filtrering. Det, og at utluftingen i tillegg hadde en boks i enden med en kobberspiral montert, sørget for en langsom nedkjøling etter kjøreturer vinterstid som igjen sørget for at ising i utluftingsrør/slanger aldri var noe tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..At nye forummedlemmer debuterer med frustrasjon og fortvilelse over behandlig av sine klagesaker er intet nytt.

spørsmålet er om de forblir her som entusiaster :) . eller som ved ett trylleslag blir borte like fort som de kom :rolleyes: .

 

det minner meg forresten på en ting.. VELKOMMEN "Berra" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...