Gå til innhold

Tett vevhusventilasjon - motorhaveri


Berra

Anbefalte innlegg

Takk Jan-Einar :D

Skal nok følge med på dette forumet fremover og. Har tidligere brukt Freel2.com men ble tipset av en kompis som kjører LR at det også finnes et norskt forum, når han hørte hva som hadde skjedd med bilen min. Bra forum :D

Endret av Berra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

3 timer siden, Ahok skrev:

LR032035 er delenummeret til min. Mulig det er noe annet til senere modeller. Alle delebutikker burde ha eller kunne skaffe denne. Jeg bestilte fra lrdirect.com.

Takk for opplysninga.

 

Jeg finner settet hos Britcar, for £78.41 - med frakt.

 

Mener du at dette er en nødvendig oppgradering ?

Kan en grundig reingjøring være nok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELT nødvendig oppgradering dersom bilen skal benyttes i minusgrader. Resultat kan bli totalt havari, bilen tømmer seg latterlig fort for olje.

 

Har ingen bilder, men tråden jeg har linket til gir all nødvendig informasjon om montering.

B8C65BBB-D32F-4FBB-AA93-D6A6E85E1597.jpeg

A3C6A171-7A33-4971-93F8-61F22467DB5A.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli kravstor denna bilen her..... Det ble clutch, turbo og bremser fremme i 2020. Swirlflaps, bremser bak, dekk og fluidfilm står forsåvidt på "bør ha" listen for 2021...  Tanken om finn.no har streifet meg flere ganger i det siste, men hva er alternativene??? ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ahok skrev:

LR032035 er delenummeret til min. Mulig det er noe annet til senere modeller. Alle delebutikker burde ha eller kunne skaffe denne. Jeg bestilte fra lrdirect.com.

Ser du har en 2009 - Jeg har en 2007.

Det er sikkert samme delenummer.

Det står ikke noe skille på årsmodeller hos Britpart eller andre leverandører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Velocette skrev:

Ser du har en 2009 - Jeg har en 2007.

Det er sikkert samme delenummer.

Det står ikke noe skille på årsmodeller hos Britpart eller andre leverandører.


Helt sikkert samme på din! Jobben tar heldigvis ikke 10 minutter en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mr Rover 75 skrev:

Begynner å bli kravstor denna bilen her..... Det ble clutch, turbo og bremser fremme i 2020. Swirlflaps, bremser bak, dekk og fluidfilm står forsåvidt på "bør ha" listen for 2021...  Tanken om finn.no har streifet meg flere ganger i det siste, men hva er alternativene??? ...


Jeg har jo ikke hatt min lenge. Fikk ordnet service på Haldex og det var jo i siste liten. Her er det også mange som går på en smell. Slår meg hvor mye vanskeligere enkle servicer er på denne enn min trofaste D2. I forbindelse med glødepluggbytte, som jo ikke er noe moro på denne, så startet jeg opp med nytt dieselfilter uten diesel i... det skulle jeg jo ikke gjort. Min 20 år gamle D2 er selvluftende, det er jo selvsagt ikke FL2...

 

Men - nydelig bil å kjøre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2021 den 17.59, Ahok skrev:


Jeg har jo ikke hatt min lenge. Fikk ordnet service på Haldex og det var jo i siste liten. Her er det også mange som går på en smell. Slår meg hvor mye vanskeligere enkle servicer er på denne enn min trofaste D2. I forbindelse med glødepluggbytte, som jo ikke er noe moro på denne, så startet jeg opp med nytt dieselfilter uten diesel i... det skulle jeg jo ikke gjort. Min 20 år gamle D2 er selvluftende, det er jo selvsagt ikke FL2...

 

Men - nydelig bil å kjøre!!!

 

Hehe.. En vil alltids gå inn i en ny læringskurve med ny bil :) Nå er jo forsåvidt FL2 en mye mer "moderne" bil en D2 med tilhørende kompleksitet enn den gamle traveren. Oppleverer at som forsåvidt greit å skru på, men det må ofte gjøres litt research før en gir seg i kast med jobbene. Har hatt min i 4 år nå og har vel vært rundt hele på et sett og vis, men flere ting dukker opp på løpende bånd. Alt er i hovedsak slitedeler, så jeg kan ikke forvente noe mindre av en og annen tysker med samme alder og kjørelengde. Haldex på min var også nesten tom for olje når jeg overtok bilen. Ulyd i diffen var vel årsaken til at alt det ble tatt opp og heldigvis i siste liten for Haldex sin del. Har overhalt 9x bak differ til disse nå, så begynner å bli kjent sak. 

Skal jeg se bort fra frustrasjonen med å ikke ville skru bil, så er vel FL2 en av de beste bilene jeg har hatt med en veldig høy gjennomsnittsscore på det meste. Ingen gjørmefreser, men du er vinneren når kong vinter etc. setter inn!

 

P.S.

Den ene framfjæra knakk i går, så da føyer dette seg inn i rekka....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri helt frisk, sjelden veldig syk... 

Jeg legger dette på minnet til neste delebestilling, tenker jeg. (Har vært på finn siste år, jeg ... uten å finne noe jeg er villig til å bytte med ennå. Og fortsetter det sånn er det best å stelle pent med Mister'n.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min 2014. 110 000 km. Nå 140 000 km. Har byttet alle 4 støtdemperne og fjærer. - Ny håndbrekkwire. - glødeplugger - nytt høyt bremselys - nytt hjullager foran - Ny registerreim + vannpumpe. - Og ellers viktige servicer på drivverk. montert motorvarmer - blendet EGR-ventil. Litt frynsete høyre skjermbue høyre bak. 

Bilen overtok som trekkbil til campingvogn, etter ex 2000 P38. Slett ingen dårlig erstatter. Dog satt man bedre i P38. Mye sterkere enn P38.

Jeg satser på å ha bilen i 10 år til. Markedsprisen er nærmest lik null. Ser en til salgs for under 50 000.- med km rett over 220 000 km.

Superfornøyd med min FL2.  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2021 den 7.03, yarnslayer skrev:

Aldri helt frisk, sjelden veldig syk... 

Jeg legger dette på minnet til neste delebestilling, tenker jeg. (Har vært på finn siste år, jeg ... uten å finne noe jeg er villig til å bytte med ennå. Og fortsetter det sånn er det best å stelle pent med Mister'n.)

 

Dette er helt på linje med hva jeg tenker/erfarer.... Kunne vært kjekt med en Evoque istedet, men da må både skjorte og hus pantsettes samt at vedlikeholdsballeten fortsetter på samme nivå.... 

Bestilte 2x nye fremfjærer + bremsedeler bak fra Advanced Factors i dag, så da er det bare å brette opp ermene. Kanskje idioti, men tar bare fjærene og lar dempere osv være as-is... BTW, disse delene var usedvanlig rimelige fra AF! Hos meg er oftest Eurodel.no vinneren på vanlige (kvalitets)slitedeler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om denne veivhusventilasjonen er utbedret på nyere modeller? type 2011+?

Var på hytta i helga, og det var nok rundt -25 om natta, og når eg skulle kjøre damene til slalombakken var det vel rundt -20, og ikke mulig å få start. Men det var ikke denne ventilasjonen som var tett, men diesel som ikke klarte mer en sikkert -15. Bilen startet men stoppet med en gang etter dårlig gange. Etter 5-6 forsøk var batteriet tomt, og NAF med booster måtte tilkalles. Greit å få litt valuta for det medlemskapet også :-) Batteriet var nylada, og startkablene var pakket, men det hjelper lite med kabler når man parkerer med fronten inn i en smal oppkjørse. Ny booster er på vei i posten for fremtiden.

 

Men var ikke klar over at det kunne være fare på ferde med is i veihusventilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tysen skrev:

Noen som vet om denne veivhusventilasjonen er utbedret på nyere modeller? type 2011+?

Var på hytta i helga, og det var nok rundt -25 om natta, og når eg skulle kjøre damene til slalombakken var det vel rundt -20, og ikke mulig å få start. Men det var ikke denne ventilasjonen som var tett, men diesel som ikke klarte mer en sikkert -15. Bilen startet men stoppet med en gang etter dårlig gange. Etter 5-6 forsøk var batteriet tomt, og NAF med booster måtte tilkalles. Greit å få litt valuta for det medlemskapet også :-) Batteriet var nylada, og startkablene var pakket, men det hjelper lite med kabler når man parkerer med fronten inn i en smal oppkjørse. Ny booster er på vei i posten for fremtiden.

 

Men var ikke klar over at det kunne være fare på ferde med is i veihusventilen..

Hvordan er historikken på glødepluggene? Jeg vet vel ikke om noen FL2 som ikke disse har røket på med åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2021 den 12.10, Mr Rover 75 skrev:

Hvordan er historikken på glødepluggene? Jeg vet vel ikke om noen FL2 som ikke disse har røket på med åra.

Eg kjøpte nye glødeplugger til min i fjor, men byttet ikke, da eg fikk 12V og skulle hatt 5V. Etter å ha saumfart tidligere verksted faktura som fulgte med bilkjøpet, såg eg til slutt at dette var gjort tidligere, så eg gav meg med dette prosjektet. det er jo ikke heilt rett fram å gjøre det på denne motoren heller. Må helst av med innsuget, og da gjør eg det ikke før det må gjøres. Men den starter fint i -10, og det hadde den vel heller ikke gjort om pluggene var kaputt. Men har en feilmelding som stadig kommer opp med: Glow Plug Control Module to PCM Communication Circuit - Signal stuck high, så eg har og kjøpt inn nytt gløderele, og hadde tenkt å bytte, men siden bilen starter hver dag i lavlandet, har det ikke blitt gjort det heller. Klarer ikke helt å finne ut hvor dette releet er i bilen heller. men tror det er foran frontvinduet under plastdekselet under viskerarmene. Men er ikke sikker, og da blir det for mye plunder for å bare titte om det er der det er, når alt virker likevel. Makalus bil dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da var konverteringsettet til veivhusventilasjonen byttet.

Det var et par ting som jeg undret meg over:  ;-)

Det nye lokket hadde ikke noen membran.  ??

Slangen som fulgte med var for lang. Det ble til at jeg kuttet den til rett lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Velocette skrev:

Det var et par ting som jeg undret meg over:  ;-)

Det nye lokket hadde ikke noen membran.  ??

Har ikke forsket noe på dette, men er det slik at det er en membran i den originale som bare kan pilles bort? Og så tut og kjør? Gjorde det med tanklokket siden det ble vakuum i dieseltanken, og det har fungert fint siden bilen var ny for meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2021 den 16.50, Velocette skrev:

Da var konverteringsettet til veivhusventilasjonen byttet.

Det var et par ting som jeg undret meg over:  ;-)

Det nye lokket hadde ikke noen membran.  ??

Slangen som fulgte med var for lang. Det ble til at jeg kuttet den til rett lengde.

 

Stemmer - ingen membran er vel noe av løsningen slik at dette ikke skal kunne gjenta seg. Det er helt riktig at slangen må kuttes for å passe.

 

 

11 timer siden, Tysen skrev:

Har ikke forsket noe på dette, men er det slik at det er en membran i den originale som bare kan pilles bort? Og så tut og kjør? Gjorde det med tanklokket siden det ble vakuum i dieseltanken, og det har fungert fint siden bilen var ny for meg :-)

 

Det er ikke bare å fjerne membran, du må blokkere et rør og montere ny slange til innsuget. Kjøp konverteringssettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ahok skrev:

 

Stemmer - ingen membran er vel noe av løsningen slik at dette ikke skal kunne gjenta seg. Det er helt riktig at slangen må kuttes for å passe.

 

 

 

Det er ikke bare å fjerne membran, du må blokkere et rør og montere ny slange til innsuget. Kjøp konverteringssettet.

Jeg har montert konverteringssettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...