Gå til innhold

Pionjär fjellbormaskin


Trond C

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å bygge en brygge og skal i tillegg fjerne noe fjell inntil hytteveggen. Og muligens litt mer etter som årene går. Har da bruk for en bensindrevet fjellbormaskin. Jeg kan kanskje få låne en Pionjär 120 og kanskje kjøpe en. Tror det dreier seg om militær overskuddsvare, i alle fall en av dem. Noen som har litt erfaring med disse maskinene, er de stort sett enkle å forholde seg til, virker når de skal selv om det regner eller er tørt osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hvordan skal du fjerne fjellet, skal du bruke dynamitt ?

Det kan du sikkert ikke inntil hytteveggen og da er det sikreste å bruke steinkiler. Det er en gammel men effektiv metode, men krever at fjellet er noenlunde fast og fri for sprekker.

Har brukt steinkiler mange ganger, og borer med 16 mm stein/betongbor.

Til det bruket duger en elektrisk borhammer med SDS feste, helt ok.

Bor får du på Biltema for 44,50.

 

Tilbake til spørsmålet ditt, så har jeg prøvd en Pioner bensin borhammer en gang, og den er helt kurant. Og dersom du skal sprenge med dynamitt og må bore 80 til 100 cm ned i fjellet, er det rette verktøy for deg.

 

Ta gjerne kontakt for mer info om kiling av stein.

 

Bjørn 41047245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en bensindrevet Pionjar (eller hvordan det nå skrives) for ca. 25 år siden under boring og skyting i ei hustomt. Den var minst like effektiv som den som gikk på trykkluft fra kompressor. En meget imponerende maskin som funka bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så finnes det utgaver som er slitt. Starter dårlig, snurrer dårlig og stopper ofte.

 

Vær nøye med oljeblandingen. De gamle skal ha veldig fet blanding, 1:12.

 

Full choke, full gass. Dra til den tenner, steng choken og dra den igang igjen. Juster ned gass gradvis mens den blir varm.

Steng gassskruen når du stopper og legger den ned, hver gang.

 

Av og til virker kraftig bannskap men det kan slå begge veier.

Endret av TeRRje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for greie svar!

 

Jeg har hittil brukt en slik elektrisk kinaborhammer til 500,-. Det går greit men ganske sakte. Når bryggen skal opp er det behov for litt grovere hull, dels under vann. Hadde da vært veldig greit med en sånn Pionjär og et litt langt bor. Oppe ved hytten har jeg brukt sånne steinkiler som du skriver om Bjørn - naboen er gammel pensjonist fra Bergen Vegvesen og viste meg hvordan de pleide å gjøre det. Veldig fikse de kilene. Ogås der kunne det vært greit med litt grovere og raskere utstyr.

 

Mht. Pionjären legger jeg da til grunn at en slik er ypperlig hvis den ikke er særlig slitt. Forsvaret har solgt ut en god del av dem, men stort sett til oppkjøpere som tar sin fortjeneste. Pris der jeg sjekket nå var 15.000,- for en eldre ubrukt fra forsvaret. Det blir litt i drygeste laget, tror de har god fortjeneste selv om det er noe jeg ikke har noe med - tror jeg får klare meg med å låne en smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først denne, eller kanskje heller denne?

Og noen steinkiler

 

Hei

Kilene lager du selv, fikk fatt på slitestål fra brøyteskjæret til lastebilene til Avinor. Brukte vinkelsliper og skar ut passe "trekant", 16 mm tykt stål, 16 mm bredde oppe, 3 mm nede, og 100 mm langt. Kileblekkene brukte jeg et 15 mm rundtstål som jeg delte på langs, og slipte til rette fasong. Målene kan du variere selv, men det viktigste er at når begge kileblekkene ligger inntil kilen skal det være paralellt.

 

Bensin borhammer i den størrelsen tror jeg ikke kommer opp i mot en elektrisk i ytelse. Har kjøpt billige både på Biltema og Europris som jeg har slitt ut. Gå for kvalitet med en gang.

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt bensindrevet Pionjär endel, og er imponert over krafta i den. Har enda ikke sett noen elektriske som kommer opp mot den i ordentlig fjell. Det eneste som er klart bedre, er trykkluftbor, men da må en ha SVÆR kompressor, ikke garasjetypen.

 

Hvis du bare trenger den en kort periode, kan du jo vurdere å leie Pionjär eller kompressor + bor. Det koster nok litt, men sannsynligvis mye mindre enn 15 lapper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har brukt bensindrevet Pionjär endel, og er imponert over krafta i den. Har enda ikke sett noen elektriske som kommer opp mot den i ordentlig fjell. Det eneste som er klart bedre, er trykkluftbor, men da må en ha SVÆR kompressor, ikke garasjetypen.

 

Hvis du bare trenger den en kort periode, kan du jo vurdere å leie Pionjär eller kompressor + bor. Det koster nok litt, men sannsynligvis mye mindre enn 15 lapper...

 

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så skal Pionær 120 ha Single Grade 50 olje i forhold 1:12 -- dette er veldiiiii tykk olje. Olja fungerer også som smøring av drivverket. Viktig også at fjellbora er åpne slik at eksosen kommer ut og blåser rent hullet i fjellet -- eksosen må også ut for at motoren skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang takk for gode tips smile.gif

 

Jeg har ikke anskaffet noen borhammer så langt, men lurer på noe litt mindre enn Pionjären - en Kangohammer, eller som de nå heter Milwaukee Kango 950 K

 

3c68cd07ed03adc9ec966415a8c9e234.jpg

Fin maskin og den er litt billigere på nettet fra UK enn kjøpt her.

Noen som har erfaring med denne? Der jeg har sjekket på nettet har den fått god omtale i alle fall. Har 1700 watt motor og elektronikk som sies å gjøre den velegnet til bruk på strømaggregat - hvor mye aggregatet bør levere sies det imidlertid intet om.

 

Et spørsmål om festesystem for verktøy/bor - man kan velge enten såkalt K-Hex eller SDS Max. Førstnevnte er visstnok en variant av tradisjonelt sekskantfeste, hvor man skal ha litt bredere utvalg i verktøy som kan brukes på den, sistnevnte den største varianten av SDS-festet som jeg har vært vant til på mindre borhammere. Her er jeg i villrede, forhandleren skriver at det går ut på det samme, at det er hva man er vant med osv. Noen her som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt K-Hex selv så hva som er best skal jeg ikke uttale meg om.

 

Kan jo være greit med god "dele tilgang" på borr og meisel.

Selv i mindre urbane områder.

 

SDS-MAx får du på de fleste byggevarebutikker.

Kvaliteten er OK. Pris greit nok egentlig.

 

K-Hex må du vel til mer spesielle sjapper for å få.

Kan vel tenkes at prisen blir noe høy på slik innfesting som ikke er "standard".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bare for å avslutte denne tråden. Jeg landet på en Milwaukee Kango 950. Denne er helt uovertruffen her, borrer som en gud med et nytt 30 mm bor, er ikke tyngre enn nødvendig og lar seg bruke med strømaggregat om nødvendig. Har kommet et stykke på vei, borret noen hull og brukt trollkraft. Det virket fint, har brukt meiselen, sammen med spett og slegge, og er i god vei mot å få vekk steinknausen min smile.gif

 

24042010188.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Takk for greie svar!

 

Jeg har hittil brukt en slik elektrisk kinaborhammer til 500,-. Det går greit men ganske sakte. Når bryggen skal opp er det behov for litt grovere hull, dels under vann. Hadde da vært veldig greit med en sånn Pionjär og et litt langt bor. Oppe ved hytten har jeg brukt sånne steinkiler som du skriver om Bjørn - naboen er gammel pensjonist fra Bergen Vegvesen og viste meg hvordan de pleide å gjøre det. Veldig fikse de kilene. Ogås der kunne det vært greit med litt grovere og raskere utstyr.

 

Mht. Pionjären legger jeg da til grunn at en slik er ypperlig hvis den ikke er særlig slitt. Forsvaret har solgt ut en god del av dem, men stort sett til oppkjøpere som tar sin fortjeneste. Pris der jeg sjekket nå var 15.000,- for en eldre ubrukt fra forsvaret. Det blir litt i drygeste laget, tror de har god fortjeneste selv om det er noe jeg ikke har noe med - tror jeg får klare meg med å låne en smile.gif

 

fikk du tak i en slik? Jeg har en for salg (selger den for det samme jeg ga fra forsvaret i sin tid)

Endret av jonnyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Vel, lighterløsninger eller nittigradersskruer eller ikke, jeg fikk meg en Pionjär bensinbormaskin :-). Rundt ti år etter jeg skrev første innlegg om dette :) Vil lage kai. Kommunen vil ha ti tusen for søknad om unntak fra jordbruksområde (ikke noe jordbruk her mellom hyttene nei) det samme for unntak fra hundremeterssonen fra sjøen (som om en kai i det hele tatt kan ligge utenfor den), Bergen og omland havnevesen skal ha fem tusen for å si det selvsagte at min to-tre meters brede kai langt fra sivilisasjonen og syv mil fra Bergen, om det er sivilisert der, ikke forstyrrer deres havneplaner, og til slutt henimot åtte tusen for å behandle byggetillatelse. Treogtrettitusen. Jaja B) Men Pionjären er herlig den ^_^

 

 

B9DD60BF-D625-4245-9739-6A509649CDBB.heic A6853315-C958-4019-BEB0-0F613135D0FA.heic

Endret av Trond C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...