Gå til innhold

Erfaringer med Cooper Discoverer M+S på sommeren


Belgarath

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Cooper Discoverer M+S som sommerdekk? Mine vinterhjul har siste sesongen nå og jeg lurer på å ta ut piggene og fortsette å bruke de som sommerhjul. Jeg liker bedre dimensjonen jeg har på vinterhjula (245/75-16, mot sommerhjula 235/70-16), men om de er håpløse i varmt vær, er det jo ikke noen god idè..  :unsure::rolleyes:

 

Hører rykter om at Hakka7 kommer i "SUV"-dimensjoner etterhvert, så det blir et slikt sett til neste vinter..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fungerer utmerket som sommerdekk :) Jeg må også ha nye til høsten så hvis noen

vil overta mine Cooper dekk til sommerbruk, så huge ut :) Jeg har nemlig nye BF MT liggende å vente så jeg skal ikke bruke de. Dimmen er 265/75-16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare stemme i ! Fullstendig ubrukelige på vinterføre (skjelver ennå), helt ok på sommer :) Jeg vet at det er mange som er uenige om nevnte dekks vinteregenskaper, men MIN ærlige mening og erfaring er som sagt forferdelige. Neste vinter blir det DYRE vinterdekk okke som; ikke cooper aldri ever fini endex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, som i de andre trådene vi har diskutert Cooper M+S - HVA SLAGS M+S snakker vi om? Det er nemlig flere typer. Det eneste som er et godt vinterdekk er det som har et anagram med en fjelltopp og et snøkrystall. Veldig bra vinterhjul! (Jeg har kjørt det med pigg på RR og uten pigg på Defender)

 

Har du et Cooper M+S uten fjelltopp og snøkrystallanagrammet, er det et godt sommerdekk. Ingen grunn til å ha betenkeligheter der. Jeg har det på min RR, det er helt kurant, og ikke så verst om du skal i skauen heller. Men noe gjørmedekk er det jo ikke. Jeg har også kjørt det over Hardangervidda på vinteren, og det er heller ikke et vinterdekk. Men altså et bra sommerdekk for allroundbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dekka som Ragnarsk hadde på Shorty var de som du kaller gode vinterdekk, Are.

 

Du bor i Bergen. Dere har ikke vinter.

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dekka som Ragnarsk hadde på Shorty var de som du kaller gode vinterdekk, Are.

 

Du bor i Bergen. Dere har ikke vinter.

 

Hilsen Eivind

 

Nei, men jeg kjørte 160 mil nå i jula med M+S dedikert vinterdekk uten pigg. Og jeg har kjørt samme dekk MED pigg flere vintre i Nord-Norge, blant annet en snøvinter i Tromsø. (Da var det over to meter snø) - og jeg kan bare ikke skjønne at noen kan kalle det dårlige dekk. Det må være noe annet, som forskjellig gummiblanding eller noe. Selv de jeg har på Defenderen nå er bra, og de begynner å bli gamle. Og de er uten pigg.

 

Dessuten er det snø i Bergen nå - verste vinter i manns minne sier de, he he. Det har vel tilsammen kommet like mye snø som det kommer i Tromsø på en ettermiddag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

 

Jeg har kjørt endel på Cooper m/ pigg jeg og. De er billige og ok.

 

....men de er ikke bra NOK. ...og iallfall ikke i piggfri utførelse.

 

Men; som sommerdekk er de faktisk overraskende bra. Her i Norge iallfall. Det er ikke sikkert de er like gode i 35 varmegrader, men jeg har ikke forsøkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man skal skille mellom drit og pannekaker.

 

Hvis vi sammenligner discoverer M\S med helårsdekk er de suverene. Ofte kommer man fra slitte dårlige dekk før man kjøper nye. Altså ikke bortskjemt.

 

Sammenligner vi dekka med f.eks Yokohama eller Blizzak vil man aldri gå tilbake mer.

 

Forskjellen tror jeg ligger i gummien og intet annet. Jeg har de andre dekktypene, og i kuldeperioden var de like myke som den dagen de kom fra fabrikken på sommers tid.

 

Cooper blir som bakelit, steinharde. Hadde de spandert mykere gummi tror jeg dekket ville blitt fantastisk. Det tyder og på at dekkene er levert med vekslende gummiblanding.

 

Men som sommerdekk er de fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mange LR-eiere med vannblemmer etter skrujern fram mot sommeren... laugh.gif

 

Finnes det en enklere måte å fjerne piggene på enn å vippe dem ut med et passelig flatjern? Cirka 20 år siden jeg gjorde det sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Finnes det en enklere måte å fjerne piggene på enn å vippe dem ut med et passelig flatjern? Cirka 20 år siden jeg gjorde det sist...

 

Ja. brodern har en fin metode på sin Skropel Omega og der er alle piggene fjernet i løpet av en vinter. Men det rare er at han bare prioriterer å fjerne piggene fra bakhjulene :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. brodern har en fin metode på sin Skropel Omega og der er alle piggene fjernet i løpet av en vinter. Men det rare er at han bare prioriterer å fjerne piggene fra bakhjulene :rolleyes:

 

At piggene bare blir borte fra bakhjulene er vel ikke et resultat av prioriteringen, men mere et resultat av metoden? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man skal skille mellom drit og pannekaker.

 

Hvis vi sammenligner discoverer M\S med helårsdekk er de suverene. Ofte kommer man fra slitte dårlige dekk før man kjøper nye. Altså ikke bortskjemt.

 

Sammenligner vi dekka med f.eks Yokohama eller Blizzak vil man aldri gå tilbake mer.

 

Forskjellen tror jeg ligger i gummien og intet annet. Jeg har de andre dekktypene, og i kuldeperioden var de like myke som den dagen de kom fra fabrikken på sommers tid.

 

Cooper blir som bakelit, steinharde. Hadde de spandert mykere gummi tror jeg dekket ville blitt fantastisk. Det tyder og på at dekkene er levert med vekslende gummiblanding.

 

Men som sommerdekk er de fantastisk.

 

Enten er dekkene levert med forskjellig type gummiblandig, eller så er de lagret feil om sommeren. Mine er vel over 5 år, og IKKE harde.

 

Jeg har godt sammenligningsgrunnlag for å si at dekkene er gode på vintern. Jeg har jo kjørt endel andre biler, leiebiler med nye vinterdekk, personbiler og varebiler, med og uten pigg. Eneste dekket jeg synes er livsfarlig er Pirelli Scorpion med pigg. De burde holde seg til sportsbildekk og Formel 1. (Men det var ikke et nytt dekk, men nyere enn mine Cooper, så det kan jo ha vært lagret feil for alt jeg vet)

 

Jeg har også en venn i Tromsø som kjører Cooper Discoverer på vinteren. Han har tre Range Rovere, og er veldig fornøyd med Cooper (som han hvertfall har på en av dem) Og det er få steder det snør mer enn i Tromsø. I tillegg er vintersesongen lang, med lange perioder med snø og is, iblandet mildværsperioder som gjør bilkjøring til en glatt og krevende opplevelse. Og byen er kjent for sine mange og bratte bakker.

 

Lafterolf, har du forresten fått 35" vinterdekket du bestilte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke å kjøpe dekkene. De akspeterte ikke min jetcarrieradresse. :huh:

 

Siden jeg er analfabet på engelsk ga jeg opp. Har berstilling på samme hjul på Gjøvik. Håper de greierr det. Jeg bestilte super swamper også fra ett annet firma uten at jeg har hørt noe siden jeg fikk ordrebekreftelsen. Må snart gå ett engelskkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det avpigga vinterhjul til sommeren. De er jo ganske grove i mønsteret så håpet var at de var gode på litt uttafor allfarvei også. De jeg har er av typen MED snøkrystall og fjelltopp, altså de som skal være gode på vinteren. Det kan hende de var gode i sin tid, men alder er ukjent. Prata med en lokal dekkpusher (som også selger Cooper) som var enig i at det er gode vinterdekk  (første sesongen).. Men de taper seg mer enn andre virker det som.

 

Uansett, så er det hovedsaklig dimensjonen som gjør de mer attraktive for min del. Sommerdekka er gode og lettrullende, men med de litt større vinterhjula passer både turtall og speedometer bedre. Drivstoffforbruket går og noe ned på landeveiskjøring.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, som i de andre trådene vi har diskutert Cooper M+S - HVA SLAGS M+S snakker vi om? Det er nemlig flere typer. Det eneste som er et godt vinterdekk er det som har et anagram med en fjelltopp og et snøkrystall. Veldig bra vinterhjul! (Jeg har kjørt det med pigg på RR og uten pigg på Defender)

 

 

Det er disse jeg har, og som har skremt vettet av meg. Dekkene ble riktignok benyttet på seriebil, men det skal vel ikke bety all verden. Men som sagt, dette er en subjektiv oppfattelse, ingen iso-sertifisert test :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AreM om lagring. Jeg tror også generelt vedlikehold, med vasking av dekkene noen ganger i løpet av sesongen er viktig for å opprettholde litt friksjon. Særlig når man bor i de større byene og nesten bare kjører i saltslaps - det tærer også godt på gummien.

 

Jeg har selv hatt steinharde Cooper M+S med krystall og fjell og vil ikke ha det igjen. Likevel tror jeg også de kunne vært et hyggeligere bekjentskap de siste tre av de fem årene de ble, hvis jeg hadde stelt litt bedre med dem.

 

Tidligere hadde jeg vinterhjul lagret på hemsen i garasjen, nå har jeg dem nede. Jeg tror det er mye bedre for gummien, det blir (relativt) svalt og greit nok mørkt. På hemsen er det sikkert 35-40 grader i sommerhalvåret, og det er ikke drømmen for gummi å ligge der i 6-7 måneder av året. Håper derfor Hakka'ene bevarer de fantastiske egenskapene sine noe lenger enn Cooper'ne gjorde, (de har forøvrig også pigger).

 

smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke å kjøpe dekkene. De akspeterte ikke min jetcarrieradresse. :huh:

 

Siden jeg er analfabet på engelsk ga jeg opp. Har berstilling på samme hjul på Gjøvik. Håper de greierr det. Jeg bestilte super swamper også fra ett annet firma uten at jeg har hørt noe siden jeg fikk ordrebekreftelsen. Må snart gå ett engelskkurs.

 

Hva slags dekk har du bestilt?

 

Jeg er godt fornøyd med mine Cooper med pigg. I terrenget så fungerer de faktisk utmerket i snøen. Det er det flere som kan skrive under på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...