Gå til innhold

Ratt med TUV godkjenning?


Odd Arne

Anbefalte innlegg

Var på PKK og fekk anmerknad på rattet. Pga uorginalt ratt utan godkjenning vart det ein 2er. Maila med Martin på Offroadbutikken som eg kjøpte rattet hos, og fekk negativt svar. Det finns ikkje godkjenningspapir på Astali-rattet som eg har. Heller ikkje på Mountney ratta som han sel i dag. Astrali ratta er forøvrig ute av produksjon. Måtte derfor montere på originalrattet igjen for so å vise bilen for å få den godkjent. Etter godkjenning bytte eg tilbake til Astrali-rattet. Å køyre med det digre rattet er for meg bortimot umulig. Det er ikkje plass til kneet mitt når eg skal clutche. Finurlige bevegelser med venstrefoten for å clutche er ikkje trafikksikkert.

 

Er det nokon som veit om eit ratt med TUV-papira i orden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maila til Gasolin og spurde om ratta dei selger TUV-godkjende.Fekk dette som svar:

 

"De rattene vi selger er ikke TUV godkjente. Vi selger stort sett til gamle

biler som TUV godkjenning ikke spiller så stor rolle. Det er utgangspunktet

ikke tillatt å bytte ratt i en bil førstegangsgodkjent etter jan 1974. (så

sant bilen ikke er flyttegodsregistert) Så man bør bytte tilbake ved

eu-godkjenning.

 

Med vennlig hilsen

 

Terje

 

Gasolin "

 

 

So det ser ut som det kan vere vanskelig å finne nokon som sel ratt med godkjenning.

Ta i alle fall godt vare på originalrattet for det må på til PKK annankvart år.

Endret av Odd Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem med å få godkjent ratt er ikke noe nytt.

Mener Formuling France-ratt hadde TüV-papirer på begynnelsen av 80-tallet, jeg fikk i allefall godkjent min limousin (kostemalt Cherry A100), den gang med et slikt ratt. Måtte vise etter en utekontroll, hvor nettopp rattet var tema.

Lages dessverre ikke lenger, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har siden min tids morgen vært slik at "sportsratt" får man anmerkning for ved kontroll, og må møte hos tilsynet med originalratt for å få det probmelet på plass. Slik ser det ut til å være nå også. Og egentlig ikke noe problem, et ratt kan man lett erstatte med et formelt lovlig - verre med dem som senker eller  hever med fjærer og utstyr som ikke kan godkjennes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 år senere...
På 31.1.2010 den 16.32, Odd Arne skrev:

Var på PKK og fekk anmerknad på rattet. Pga uorginalt ratt utan godkjenning vart det ein 2er. Maila med Martin på Offroadbutikken som eg kjøpte rattet hos, og fekk negativt svar. Det finns ikkje godkjenningspapir på Astali-rattet som eg har. Heller ikkje på Mountney ratta som han sel i dag. Astrali ratta er forøvrig ute av produksjon. Måtte derfor montere på originalrattet igjen for so å vise bilen for å få den godkjent. Etter godkjenning bytte eg tilbake til Astrali-rattet. Å køyre med det digre rattet er for meg bortimot umulig. Det er ikkje plass til kneet mitt når eg skal clutche. Finurlige bevegelser med venstrefoten for å clutche er ikkje trafikksikkert.

 

Er det nokon som veit om eit ratt med TUV-papira i orden?

Leter du fortsatt etter ratt m tüv,Gundersen motorsport oslo har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...