Gå til innhold

Diesel lekasje D3


RoarD3

Anbefalte innlegg

Oppdaget i dag til min store overaskelse at det rant diesel fra min D3 07 mod! Ikke drypp, men en skikkelig stråle! Etter litt undersøkelse fant jeg ut at det har foregått over minst noen dager (syns tanken ble unormalt fort tomunsure.gif ), men siden jeg ikke har parkert på samme plassen flere dager på rad har jeg ikke lagt merke til det før...

 

Det viser seg at dieselen kommer ut rett i fremkanten av dieseltanken (trolig over, men var vanskelig å se) og renner ned over en skrue festet i tanken. Lekasjen stopper når man stanser motoren og kan ikke se noe skade på tanken, så kan tyde på at det kan være en slage eller noe som har gått av.

 

Hadde nylig bilen på verksted da den ble tilbakekallt for å bla. for å bytte drivstoffspumpen (program P008). Noen som vet om de gjorde noen reperasjoener i dette området av drivstofftanken? Kan dette ha forårsaket lekasjen?

 

Noen som har opplevd noe lingnende?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Ja, pumpen sitter i tanken, de har nok ikke festet en av slangene skikkelig.

 

Det er ikke den pumpen som byttes på P008, så det har ikke noe med recall action å gjøre.

Nå har du jo funnet ut av det, så da regner jeg med at lekkasjen er i historiebøkene.. :rolleyes:

 

Han solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Løfter denne på nytt da jeg igjen har samme problem! Så lenge lå det i historiebøkene... :angry:

Dvs. det er nok ikke lekkasje fra dieselfilteret denne gangen, da det ser ut som lekkasjen kommer ovenfra ca midt på dieseltanken.

Dieselen renner ned på begge sidene av tanken og samles i det avløpshullet under tank dekselet.

Til info fylte jeg full tank denne dagen, så lurte en stund på om det kunne være lekkasje fra påfyllingen, men siden det rant ned på begge sider av tanken er jeg ikke lenger sikker.

 

Ser at det har vært en del skriverier om lekkasje i returslangen på D2. Men fant ikke ut om det er det samme problemer med D3?

Må man ned med tanken for å sjekke dette (litt kjedelig med full tank), eller er det noen måte å komme til fra innsiden på D3?

Noen som ha skisser/tegninger som viser hva som faktisk er av slanger osv i dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du beskriver lekkasjen som en stråle når motor går, dette med at dieselpumpe er byttet. Noe jeg ville ha sjekket er om retur-slangen er glidd av evt. mangelfullt festet etter bytte... det kan nesten virke sånn... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

retur-slangen

Absolutt verdt å sjekke ja før du tar ned tanken. Ha motoren i gang, løft panseret og er du heldig står dieselsprøyten opp i luften. Da er det bare å kneppe koblingen på returslangen på plass og problemet er løst. Koblingen ligger utsatt til og kan lett gå fra hverandre under verkstedbesøk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til informasjon så ble lekkasjen lokalisert til lufterøret som stikker opp av dieseltanken (90° plast bend). Det er mye som tyder på at det har vært smågnagere på ferde og når tanken var helt full skvalpet dieselen ut her.

Ut fra det vi kunne se av delelister (hos forhandler) var denne en del av tanken og limt fast. Fristet ikke mye å bytte hele tanken pga hullet og tettet det dermed med to-komponent lim og forsterket dette med glassfiber matte.

Dette gjorde susen og tanken var igjen tett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...