Gå til innhold

Dieselpumpe Høytrykk 300 Tdi


Christoffer S

Anbefalte innlegg

Skal snart gå igang med å bytte dieselpumpa på Defenderen og lurer da på om det er noe man bør være obs på ?

Kommer til å skifte reg reim samtidig siden denne snart skal byttes og jeg alievel må berøre den .

Hvordan er dette med justering av pumpa når man setter inn en ny ? Er dette noe som er greit eller bør det settes bort til verksted etterpå ?

Er det noe spesialverktøy man trenger ?

Tenkte med dette at jeg skulle sondere terrenget i forkant denne gangen istedenfor å stå der med problemene etter jeg har begynt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vil ha stor glede av regreimverktøysettet til haaland, og en klokkemomentnøkkel.

ellers er det rett frem med vanlig verktøy.

difflock har laget den mest lettfattede bruksanvisningen på jobben, syns jeg. let og du skal finne.

 

meeeen som alltid er det mer som er godt for magefølelsen å ta i samme slengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. det er jo noen oljetetninger, O ringer, lager, ny og gammel type av strammehjul og tannreimhjul på veivakselen, og sikkert mer jeg ikke husker..

 

 

jo.. dyserøra fra den gamle pumpa er sannsynligvis ikke veldig tette i koblinga på ny pumpe, men er du blakk etter pumpekjøp så går det sikkert med loctite ;) .

og P pakningen bak vannpumpa er veldig mye mer tilgjengelig når alt stæsjet foran ligger på garasjegulvet. (du skal ha ny type i metall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bytter komplett regreim med rulle og strammelager samt o-ring til veiv, kam og støvtetting.

 

I samme omgang kan du jo også vurdere P-pakning (det er bare litt mer jobb: fjerne sjølve dreva og ta ut timing belt housing - var iallefall sånn på 200tdi), og om vannpumpa er original kan du jo like gjerne installere den du har ligende på hylla.

 

Verktøyet ligger i Moss, og har ingen andre bestillinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan plukke opp på BI/Nydalen i morgen en gang mellom 1300 og 1700?

 

Hvis du bare trenger crankshaft holder, er det en drøytt halvmeteren lang dings på noen kilo, samt fire skruer.

 

Tog moss-osloS - t-bane til nydalen - retur.

 

Jeg er sjuk, og kan derfor dessverre ikke påta meg noen ekstraturer hit eller dit.

anti-rotation-tool.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye pumpa har nummer ERR6700 og har startsperrefunksjon. Bortsett fra startsperren ser den lik ut. Går det isåfall ann å strømsette eller koble bort/ta bort sperren ?

Skal prøve å studere den som sitter i bilen i dagslys .

 

Bare friske på dette spørsmålet igjen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva slags spenning det skal være på de 3 ledningene fra den svarte boksen bak på pumpa ?

Kanskje det bare er å koble seg til pluss og minus for å sette den ut av spill ?

 

Pumpa forøvrig virker identisk med den som sitter i bilen, sjekket det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var DEN du skulle ha kjøpt - det er den du ikke klarer deg uten. Timing kittet kan mekkes. B)

 

Ikke for å bare komme her og pirke men vis en har manuel gir trenger enn ikke nøkkelen.. Femte gir med brekke på og skru løs. :D gått på over 20 biler nå. :D

 

Christoffer: Jeg er ikke sikker men kan sikkert sjekk opp med land rovers elektro bok. :D

Endret av LR 80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å bare komme her og pirke men vis en har manuel gir trenger enn ikke nøkkelen.. Femte gir med brekke på og skru løs. :D gått på over 20 biler nå. :D

 

Hør der ja. Var det jeg i utgangspunktet trodde jeg også helt til jeg fikk greie på i en tidligere tråd at det ble så voldsomt moment at clutchen ikke greide å holde igjen. (Da skal det jammen være momment også :o )

 

Christoffer: Jeg er ikke sikker men kan sikkert sjekk opp med land rovers elektro bok. :D

 

Kjempebra Christer :D . Det enste jeg har kommet frem til er at jeg leste et sted på nettet at det skulle kunne gå ann å strømsette den for å få motoren til å gå, men noe nærmere beskrivelse stod det ikke. Hvis man kobler feil har man vel gjort det store :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slurer gjerne på clutchen...

 

Overhodet ikke noe problem å LØSNE jesusmutteren:

Sett kjerra i fri/brekk på.

Sett nøkkel på jesusmutter, der armen lener seg mot ramma.

Ta av strømmen som sitter på stoppsolenoiden (sitter vel rett bak pumpa såvidt jeg husker)

Kjør startmotoren i et kvart sekund og mutteren er løs.

Strømmen på stoppsolenpoiden nappes for å hindre at motoren begynner å gå...

Finnes bare en ledning der, så det er ingen problemer der!

 

Dog må du finne på noe anna når den skal strammes, og du MÅ få den stramma med korrekt moment, som er et antall NM og deretter et antall grader. Jeg mekka en nøkkel og en lang arm og jeg tror Steinar holdt det hele samla, mens jeg stod med momentnøkkelen og dro. Det går.

 

Jeg har altså gjort det på denne måten, og det funker, men du får et kjempeproblem med å holde igjen crankshaft damper når du skal stramme mutteren. Mekke et eget verktøy går an av noen beter feitt flattjern, nøye borring, og sliping med vinkelsliper for å gi plass til jesusmuttern.

 

Hvordan gjorde du dette, Christer, for å få holdt igjen og gitt korrekt moment på jesusmutteren?

 

Derfor altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dog må du finne på noe anna når den skal strammes, og du MÅ få den stramma med korrekt moment, som er et antall NM og deretter et antall grader.

 

Altså. Nå skjønner jeg mindre og mindre. Skal den strammes med rett nm. også skal det i tillegg være et antall grader ? Alle andre muttere og bolter strammes da bare etter moment ...

Må man være ingeniør for å gjøre dette riktig eller ? Jeg har hittil skrudd det meste på bilene mine selv, men hvis den Jesusmuttera skal være så vanvittig sta og egen er jeg snart litt skeptisk til dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slurer gjerne på clutchen...

 

Overhodet ikke noe problem å LØSNE jesusmutteren:

Sett kjerra i fri/brekk på.

Sett nøkkel på jesusmutter, der armen lener seg mot ramma.

Ta av strømmen som sitter på stoppsolenoiden (sitter vel rett bak pumpa såvidt jeg husker)

Kjør startmotoren i et kvart sekund og mutteren er løs.

Strømmen på stoppsolenpoiden nappes for å hindre at motoren begynner å gå...

Finnes bare en ledning der, så det er ingen problemer der!

 

Dog må du finne på noe anna når den skal strammes, og du MÅ få den stramma med korrekt moment, som er et antall NM og deretter et antall grader. Jeg mekka en nøkkel og en lang arm og jeg tror Steinar holdt det hele samla, mens jeg stod med momentnøkkelen og dro. Det går.

 

Jeg har altså gjort det på denne måten, og det funker, men du får et kjempeproblem med å holde igjen crankshaft damper når du skal stramme mutteren. Mekke et eget verktøy går an av noen beter feitt flattjern, nøye borring, og sliping med vinkelsliper for å gi plass til jesusmuttern.

 

Hvordan gjorde du dette, Christer, for å få holdt igjen og gitt korrekt moment på jesusmutteren?

 

Derfor altså!

 

Frode: Hmm de 80 nm kan du fint stramme ved å gjøre motsatt. Har da ikke vært noe problem :P og et tynt lag med låseolje (locktight) som det står i boka så går ikke "jesus" noe sted. :D Finner ikke noe om noen grader etter moment?

 

Christoffer: Trenger mailen din for å sende bilde med bestrivelse. :D

Endret av LR 80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at det er 80 nm det skal strammes med og ikke flere hundre slik jeg leste i den tidligere tråden ... :)

 

Dvs frode har litt rett når jeg sjekker om i momentet via en annen bok så er det noe som heter "tv damper pully bolt to crankshaft ............. 80 nm + 90 garder"

 

Men ikke flere hundre. Pleier og dra ti med 100 nm og låseolje. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Nå skjønner jeg mindre og mindre. Skal den strammes med rett nm. også skal det i tillegg være et antall grader ? Alle andre muttere og bolter strammes da bare etter moment ...

Må man være ingeniør for å gjøre dette riktig eller ? Jeg har hittil skrudd det meste på bilene mine selv, men hvis den Jesusmuttera skal være så vanvittig sta og egen er jeg snart litt skeptisk til dette her...

 

 

Du har byttet topp-pakning ? Først så-og-så mange NM, deretter så mange grader og deretter så mange grader.

 

Ingenting revolusjonerende ved det.

 

Det er heller ingen grunn til å la seg bekymre av jesusmutteren. Årsaken til at det går skrekkhistorier er at NOEN (i egne øyne anerkjente) mekanikere trodde det var tilstrekkelig å dra til med en luftdrevet muttertrekker. DET er ikke korrekt.

 

Hilsen EIvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...