Christoffer S Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Skal snart gå igang med å bytte dieselpumpa på Defenderen og lurer da på om det er noe man bør være obs på ? Kommer til å skifte reg reim samtidig siden denne snart skal byttes og jeg alievel må berøre den . Hvordan er dette med justering av pumpa når man setter inn en ny ? Er dette noe som er greit eller bør det settes bort til verksted etterpå ? Er det noe spesialverktøy man trenger ? Tenkte med dette at jeg skulle sondere terrenget i forkant denne gangen istedenfor å stå der med problemene etter jeg har begynt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j_wold Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 du vil ha stor glede av regreimverktøysettet til haaland, og en klokkemomentnøkkel. ellers er det rett frem med vanlig verktøy. difflock har laget den mest lettfattede bruksanvisningen på jobben, syns jeg. let og du skal finne. meeeen som alltid er det mer som er godt for magefølelsen å ta i samme slengen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 meeeen som alltid er det mer som er godt for magefølelsen å ta i samme slengen... Noe spesielt ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harrymann Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Skal jeg snart begynne og fyre i garagen? Harrymann Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Skal jeg snart begynne og fyre i garagen? Harrymann Må vente til jeg får den i posten først Ringer deg når den har annkommet ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j_wold Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 vel.. det er jo noen oljetetninger, O ringer, lager, ny og gammel type av strammehjul og tannreimhjul på veivakselen, og sikkert mer jeg ikke husker.. jo.. dyserøra fra den gamle pumpa er sannsynligvis ikke veldig tette i koblinga på ny pumpe, men er du blakk etter pumpekjøp så går det sikkert med loctite . og P pakningen bak vannpumpa er veldig mye mer tilgjengelig når alt stæsjet foran ligger på garasjegulvet. (du skal ha ny type i metall). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Du bytter komplett regreim med rulle og strammelager samt o-ring til veiv, kam og støvtetting. I samme omgang kan du jo også vurdere P-pakning (det er bare litt mer jobb: fjerne sjølve dreva og ta ut timing belt housing - var iallefall sånn på 200tdi), og om vannpumpa er original kan du jo like gjerne installere den du har ligende på hylla. Verktøyet ligger i Moss, og har ingen andre bestillinger! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Verktøyet ligger i Moss, og har ingen andre bestillinger! Hmm. Kjøpte meg timing kitt for en stund siden, men jeg har ikke den nøkkelen man holder igjen veiva med ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Det var DEN du skulle ha kjøpt - det er den du ikke klarer deg uten. Timing kittet kan mekkes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Det var DEN du skulle ha kjøpt - det er den du ikke klarer deg uten. Timing kittet kan mekkes. Jamen det var jo den jeg ikke fant på paddocks Vil gjerne låne hvis du har, men da er det vel kanskje like greit å sende den i posten ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hvor bor du? Skal på jobb i Nydalen/oslo torsdag og kan ta med sakene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg kan ta den med opp til Jessheim for deg, så om du vil hente så blir det kortere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Hei. Dette høres bra ut. Hvis den kommer seg til Jessheim hadde det hjulpet bra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Den nye pumpa har nummer ERR6700 og har startsperrefunksjon. Bortsett fra startsperren ser den lik ut. Går det isåfall ann å strømsette eller koble bort/ta bort sperren ? Skal prøve å studere den som sitter i bilen i dagslys . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Noen som kan plukke opp på BI/Nydalen i morgen en gang mellom 1300 og 1700? Hvis du bare trenger crankshaft holder, er det en drøytt halvmeteren lang dings på noen kilo, samt fire skruer. Tog moss-osloS - t-bane til nydalen - retur. Jeg er sjuk, og kan derfor dessverre ikke påta meg noen ekstraturer hit eller dit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Den nye pumpa har nummer ERR6700 og har startsperrefunksjon. Bortsett fra startsperren ser den lik ut. Går det isåfall ann å strømsette eller koble bort/ta bort sperren ? Skal prøve å studere den som sitter i bilen i dagslys . Bare friske på dette spørsmålet igjen ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Er det noen som vet hva slags spenning det skal være på de 3 ledningene fra den svarte boksen bak på pumpa ? Kanskje det bare er å koble seg til pluss og minus for å sette den ut av spill ? Pumpa forøvrig virker identisk med den som sitter i bilen, sjekket det i dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LR 80 Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Det var DEN du skulle ha kjøpt - det er den du ikke klarer deg uten. Timing kittet kan mekkes. Ikke for å bare komme her og pirke men vis en har manuel gir trenger enn ikke nøkkelen.. Femte gir med brekke på og skru løs. gått på over 20 biler nå. Christoffer: Jeg er ikke sikker men kan sikkert sjekk opp med land rovers elektro bok. Endret 15. januar 2010 av LR 80 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Ikke for å bare komme her og pirke men vis en har manuel gir trenger enn ikke nøkkelen.. Femte gir med brekke på og skru løs. gått på over 20 biler nå. Hør der ja. Var det jeg i utgangspunktet trodde jeg også helt til jeg fikk greie på i en tidligere tråd at det ble så voldsomt moment at clutchen ikke greide å holde igjen. (Da skal det jammen være momment også ) Christoffer: Jeg er ikke sikker men kan sikkert sjekk opp med land rovers elektro bok. Kjempebra Christer . Det enste jeg har kommet frem til er at jeg leste et sted på nettet at det skulle kunne gå ann å strømsette den for å få motoren til å gå, men noe nærmere beskrivelse stod det ikke. Hvis man kobler feil har man vel gjort det store Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Slurer gjerne på clutchen... Overhodet ikke noe problem å LØSNE jesusmutteren: Sett kjerra i fri/brekk på. Sett nøkkel på jesusmutter, der armen lener seg mot ramma. Ta av strømmen som sitter på stoppsolenoiden (sitter vel rett bak pumpa såvidt jeg husker) Kjør startmotoren i et kvart sekund og mutteren er løs. Strømmen på stoppsolenpoiden nappes for å hindre at motoren begynner å gå... Finnes bare en ledning der, så det er ingen problemer der! Dog må du finne på noe anna når den skal strammes, og du MÅ få den stramma med korrekt moment, som er et antall NM og deretter et antall grader. Jeg mekka en nøkkel og en lang arm og jeg tror Steinar holdt det hele samla, mens jeg stod med momentnøkkelen og dro. Det går. Jeg har altså gjort det på denne måten, og det funker, men du får et kjempeproblem med å holde igjen crankshaft damper når du skal stramme mutteren. Mekke et eget verktøy går an av noen beter feitt flattjern, nøye borring, og sliping med vinkelsliper for å gi plass til jesusmuttern. Hvordan gjorde du dette, Christer, for å få holdt igjen og gitt korrekt moment på jesusmutteren? Derfor altså! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Dog må du finne på noe anna når den skal strammes, og du MÅ få den stramma med korrekt moment, som er et antall NM og deretter et antall grader. Altså. Nå skjønner jeg mindre og mindre. Skal den strammes med rett nm. også skal det i tillegg være et antall grader ? Alle andre muttere og bolter strammes da bare etter moment ... Må man være ingeniør for å gjøre dette riktig eller ? Jeg har hittil skrudd det meste på bilene mine selv, men hvis den Jesusmuttera skal være så vanvittig sta og egen er jeg snart litt skeptisk til dette her... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LR 80 Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 (endret) Slurer gjerne på clutchen... Overhodet ikke noe problem å LØSNE jesusmutteren: Sett kjerra i fri/brekk på. Sett nøkkel på jesusmutter, der armen lener seg mot ramma. Ta av strømmen som sitter på stoppsolenoiden (sitter vel rett bak pumpa såvidt jeg husker) Kjør startmotoren i et kvart sekund og mutteren er løs. Strømmen på stoppsolenpoiden nappes for å hindre at motoren begynner å gå... Finnes bare en ledning der, så det er ingen problemer der! Dog må du finne på noe anna når den skal strammes, og du MÅ få den stramma med korrekt moment, som er et antall NM og deretter et antall grader. Jeg mekka en nøkkel og en lang arm og jeg tror Steinar holdt det hele samla, mens jeg stod med momentnøkkelen og dro. Det går. Jeg har altså gjort det på denne måten, og det funker, men du får et kjempeproblem med å holde igjen crankshaft damper når du skal stramme mutteren. Mekke et eget verktøy går an av noen beter feitt flattjern, nøye borring, og sliping med vinkelsliper for å gi plass til jesusmuttern. Hvordan gjorde du dette, Christer, for å få holdt igjen og gitt korrekt moment på jesusmutteren? Derfor altså! Frode: Hmm de 80 nm kan du fint stramme ved å gjøre motsatt. Har da ikke vært noe problem og et tynt lag med låseolje (locktight) som det står i boka så går ikke "jesus" noe sted. Finner ikke noe om noen grader etter moment? Christoffer: Trenger mailen din for å sende bilde med bestrivelse. Endret 15. januar 2010 av LR 80 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer S Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Frode: Hmm de 80 nm kan du fint stramme ved å gjøre motsatt. Det vil si at det er 80 nm det skal strammes med og ikke flere hundre slik jeg leste i den tidligere tråden ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LR 80 Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Det vil si at det er 80 nm det skal strammes med og ikke flere hundre slik jeg leste i den tidligere tråden ... Dvs frode har litt rett når jeg sjekker om i momentet via en annen bok så er det noe som heter "tv damper pully bolt to crankshaft ............. 80 nm + 90 garder" Men ikke flere hundre. Pleier og dra ti med 100 nm og låseolje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EHS Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Altså. Nå skjønner jeg mindre og mindre. Skal den strammes med rett nm. også skal det i tillegg være et antall grader ? Alle andre muttere og bolter strammes da bare etter moment ... Må man være ingeniør for å gjøre dette riktig eller ? Jeg har hittil skrudd det meste på bilene mine selv, men hvis den Jesusmuttera skal være så vanvittig sta og egen er jeg snart litt skeptisk til dette her... Du har byttet topp-pakning ? Først så-og-så mange NM, deretter så mange grader og deretter så mange grader. Ingenting revolusjonerende ved det. Det er heller ingen grunn til å la seg bekymre av jesusmutteren. Årsaken til at det går skrekkhistorier er at NOEN (i egne øyne anerkjente) mekanikere trodde det var tilstrekkelig å dra til med en luftdrevet muttertrekker. DET er ikke korrekt. Hilsen EIvind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.