Petro Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Hei Skal montere ekstralys på defenderen, type Hella luminator. Planen er at lyktene skal henge opp ned i a-baren. -byr det på problemer å henge lyktene opp ned? Festene på a-baren er så nærme plastgrillen at det kommer i konflikt med baksiden på lykta. Hvilken løsning vil være å foretrekke på dette problemet 1. -å sage hull i plastgrillen slik at det blir plass til lykta? 2. -å bruke et flattjern som festes i lykta og a-baren, og som gjør at lykta kommer lenger fram. På koblingsjemaet fra Hella ser jeg det skal en ledning til plus polen på batteriet. -må det trekkes en ledning helt bak til batteriet under førersetet, eller finnes det et "plus punkt" under panseret som jeg kan bruke? mvh PJ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 (endret) Jeg har samme problem, lykta kommer for nær grillen. Setter på to flattjernsbiter etter hvert. Det er i mitt tilfelle snakk om å flytte lyktene 2 cm.ut , og jeg gidder ikke ofre grillen p.g.a. det. Apropo grill. Den koster ikke mer enn 450 kr. hos VSIS, fra Allmakes, genuine. Strømmen til lyktene må vel som hos meg styres via rele? Kjøp monteringsett, inkl rele og ledninger og koblingskjema. Startmotoren har plusspol direkte fra batteri. Endret 16. januar 2004 av terratracker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg presset lyktene på plass og grillen er litt buet. Ser helt greit ut jfr andre. På 300 tdi er det en koblingsboks på torpedoveggens venstre side du kan ta strøm fra. Tett bånn(toppen etter montering)med silicon etc og bor et ca 3 mm drenshull i lykta i toppen(bånn etter montering) Pleier ofte å lage et hull i bånn av reflektor også pga høye vannstander i ymse terreng. Vannstand type høy gjelder dog ikke 300`n .Den er henvist til et liv på vei som tur og trekkvogn. Syntes vi hadde nok biler til terrengkjøring. Husk at orginalkobling av kjørelys er overbelastet fra før på enkelte modeller...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
defENDER Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Mange gode tips her... http://w1.155.telia.com/~u15516372/StegFor...stegforsteg.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
130 Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Hei, Jeg monterte originale LR lykter i A-baren, men jeg skulle gjerne ha dem enda lengre bak enn originalmonteringen da jeg bruker fronten til å dytte rundballer etc. med. Det er jo kostbare lykter du har kjøpt så jeg ville anbefale å ofre grillen. Den er som Terratracker sier ikke så dyr. Hvis lyktene blir sittende foran fanger og A-bar er det jo lyktene truffet først i tilfelle du kommer borti noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaction Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 (endret) Jeg fant frem denne gamle tråden fordi jeg nå skal montere ekstralys i fronten på min 2003-modell 110td5. Det jeg lurer på er om jeg kan hente strøm fra under panseret også på min bil og om hvordan jeg får strukket ledningen med strømbryter inn i kupeen? Jeg har kjøpt et ledningsnett fra Hella komplett med relé. Det er vel mange som har gjort denne operasjonen, så noen som har noen tips? :Daniel. Endret 16. mars 2005 av Xaction Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaction Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Har funnet ut at det er en gjennomføring som jeg kommer til ved å skru ut instrumentpanelet, så det er greit, men det var det med strømuttak i motorrommet da? Skal forresten lage en billedserie av monteringen for fremtidig referanse. :Daniel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petro Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2005 Jeg dro plussen direkte i fra batteriet jeg. Trenger nok litt lenger kabel en den som er i Hellasettet. Fungerte fint å bare stripse kabelen til den eksisterende ledeningspølsa som går fra batterikassa og framover. Er nok ikke helt bra å legge en kabel ubeskyttet under bilen. Burde nok hatt et rør den kunne ligge i for å beskytte for salt og dritt. Husk sikring ved batteriet. mvh PJ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaction Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 (endret) Jeg dro + fra batteriet gjennom dashbordet. Det gikk greit og så har jeg i hvert fall ikke gjort noe galt. I følge instruksjonene i Hella-ledningsnettet mitt må jeg velge om jeg skal legge det opp som tåkelys eller fjernlys, men jeg skal altså ha dem som fjernlys. Da blir det slik: Det øverste alternativet viser lampene koplet sammen med parkeringslysene. Da skal de gule ledningene som går ut fra lampene koples til 'terminal 58'/parkeringslys og den grønne som går ut fra releet på ledningsnettet skal koples til 'terminal 56a'/fjernlys. I det nederste alternativet dropper man å kople lampene på parkeringslysene, så de gule klippes av. Den grønne fra releet skal fortsatt koples til 'terminal 58'. Når det gjelder oppsettet som tåkelys (ikke avbildet), klipper man også de gule, men her kopler man den grønne fra releet på 'terminal 56b'/nærlys. Det er her det stopper for meg. Altså: a) Hvilket alternativ skal jeg bruke? Skal den grønne ledningen fra releet koples inn på de vanlige ledningene til fjernlys/nærlys/parkeringslys, eller erstatte de som er der? c) Det er flere ledninger inn på fjernlys/nærlys/parkeringslys (+-jord). Hvor skal den grønne fra releet koples? Jeg er helt grønn på dette, men regner med at dette er relevante spørsmål for flere. Her er for øvrig en artikkel om hva som er tillatt og ikke når det gjelder ekstralys: Artikkel fra Din Side Endret 16. mars 2005 av Xaction Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Skal du koble fjernlys, skal du IKKE koble på parklysene, da vil lampene lyse på park. Dvs. du skal bruke det nederste oppsettet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaction Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Ok takk, etter å ha sovet på det og lest litt mer, har jeg funnet ut at de i hht. gjeldende regelverk KUN KAN skal lyse sammen med fjernlysene. Da må jeg altså koble meg inn på minus-polen på et av fjernlysene, men fjernlys/nærlys er jo samme pære, så da vil de nye lampen lyse uansett, bare sterkere når jeg setter på bilens fjernlys? Spørsmålet er også om dette vil ha noe å si for effekten på den lampen jeg kopler meg inn på? Jeg har også tenkt at jeg vel kan koble den grønne rett på batteriet og da få en uavhengig krets, men dette står jo ikke som noe alternativ i bruksanvisningen, så her trenger jeg et råd. :Daniel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Even Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) hvorfor på minuspolen? Nå du kobler opp ekstralys, regner med at dette er fjernlys. så skal du ha et rele. Dette relet skal ha en tilførsel, f.eks. rett fra batteriet, dette skal inn på nr 30. uttak til lys er på nr. 87 stryrestrøm til rele er på 85 og 86. altså: på 85 kan du koble jord (minus) på 86 kan du koble styrestrøm fra fjernlyskabelen. denne kabelen kan du godt sette en bryter på slik at du kan ha på fjernlys uten å bruke ekstralys. sånn skal det kobles. Da fungerer ekstralysa kun ved fjernlys. Her står litt om ekstralyskobling på bil. http://www.lrforum.com/forum/index.php?sho...=8768&hl=suzuki Endret 17. mars 2005 av Even Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Hvis ekstralyktene kun skal lyse når originale fjernlys er på, må du hente styrestrøm (på tegningen din: grønn ledning via bryter) til releet fra tilførselen (pluss) til fjernlysene. Såvidt jeg forstår tegningen er den gule ledningen fra lyktene tenkt brukt dersom du også ønsker parklys i ekstralyktene - skal du ikke ha det, klipper du den av Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Bra illustrasjon, Even Jeg vil bare legge til et par små detaljer : - Forskriftene sier at en bil skal ha TO eller FIRE lykter for fjernlys. Du har tegnet inn 4 ekstralykter i tillegg til bilens originallykter. Det skulle bli 2 mer enn forskriftene tillater - Forskriftene krever også at lyktene tennes samtidig eller parvis. Slik det er tegnet tennes (og slukkes) alle lyktene samtidig - skal man ha mulighet for å bruke kun bilens originale fjernlys, koples bryter for ekstralyktene inn i styrestrømskretsen mellom releet og fjernlystilkoplingen på bilens lysbryter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaction Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) Nå du kobler opp ekstralys, regner med at dette er fjernlys. så skal du ha et rele. Dette relet skal ha en tilførsel, f.eks. rett fra batteriet, dette skal inn på nr 30. uttak til lys er på nr. 87 stryrestrøm til rele er på 85 og 86. altså: på 85 kan du koble jord (minus) på 86 kan du koble styrestrøm fra fjernlyskabelen. denne kabelen kan du godt sette en bryter på slik at du kan ha på fjernlys uten å bruke ekstralys. sånn skal det kobles. Da fungerer ekstralysa kun ved fjernlys. Ja, dette stemmer overens med det som fremgår av bruksanvisningen som er avbildet ovenfor: Releet får strøm rett fra pluss på batteriet og dette går inn på uttak 30. Den brune går til jord fra uttak 85. Fra uttak 87 på releet går den grønne kabelen via en bryter (som jeg for øvrig har funnet ut passer akkurat i hullet på andre siden av rattstammen av der hvor tenningslåsen er). Men så står det videre at den grønne skal koples til styrestrøm fra fjernlykabelen, men det er altså her saken ligger. Hvordan gjør jeg dette? Den skal til uttak 56a (ref. tegning). Går ut fra at jeg da altså må finne releet til hovedlysene og koble den grønne inn på uttak 56a. Er jeg på riktig jorde? Hvor finner jeg i så fall dette releet? For å gjøre det ekstra komplisert for meg selv, har jeg kjøpt Hella Celis-lamper, som har en såkalt posisjonslysring rundt kanten, så jeg må altså kople de gule ledningene til uttak 58 på releet til parklysene (som jeg håper er samme relé som hovedlysene!), da de skal lyse hele tiden (er vel ikke tillatt , men... ) :Daniel. Endret 17. mars 2005 av Xaction Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Men så står det videre at den grønne skal koples til styrestrøm fra fjernlykabelen, men det er altså her saken ligger. Hvordan gjør jeg dette? Den skal til uttak 56a (ref. tegning). Går ut fra at jeg da altså må finne releet til hovedlysene og koble den grønne inn på uttak 56a. Er jeg på riktig jorde? Hvor finner jeg i så fall dette releet? For å gjøre det ekstra komplisert for meg selv, har jeg kjøpt Hella Celis-lamper, som har en såkalt posisjonslysring rundt kanten, så jeg må altså kople de gule ledningene til uttak 58 på releet til parklysene (som jeg håper er samme relé som hovedlysene!), da de skal lyse hele tiden (er vel ikke tillatt , men... ) 87419[/snapback] Styrestrøm kan du hente fra lysbryter på rattstammen. Mener det er blå ledning med hvit stripe som går til fjernlysene. Parklys kopler du til rød/svart ledning på venstre side og rød/orange ledning på høyre side. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xaction Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Takk, takk. Da skal vi se om det ikke blir noe lys i løpet av kvelden. Bilde kommer... :Daniel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Even Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Bra illustrasjon, Even Jeg vil bare legge til et par små detaljer : - Forskriftene sier at en bil skal ha TO eller FIRE lykter for fjernlys. Du har tegnet inn 4 ekstralykter i tillegg til bilens originallykter. Det skulle bli 2 mer enn forskriftene tillater - Forskriftene krever også at lyktene tennes samtidig eller parvis. Slik det er tegnet tennes (og slukkes) alle lyktene samtidig - skal man ha mulighet for å bruke kun bilens originale fjernlys, koples bryter for ekstralyktene inn i styrestrømskretsen mellom releet og fjernlystilkoplingen på bilens lysbryter. 87418[/snapback] Er klar over det du skriver Ketil, jeg laget denne til Simen når han skulle legge opp 4 lykter på suzukien sin (se link i post over). Der skrev jeg også at han kunne koble inn en bryter på styrestrømmen til ekstralysrelet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Vær oppmerksom på at det er tillatt å koble opp lys for bruk utenfor offentlig vei - og som følgelig ikke er tillatt brukt på offentlig vei. Dette kan også være feks lamper som lyser nedover/til høyre/framover a la Camel Trophy. Disse må da ha egen bryter, og (ville jeg anta) en egen varsellampa for at vei-ulovlig lys er i drift (jfr lys på takgrinda, som i utgangpsunktet er forbudt på vanlig vei). Skal du ha slik kreativ oppkobling og montasje, bør du konferere med biltilsynet på forhånd, slik at du veit at det ikke blir noe k**d. Og du bør da heller ikke bruke slikt på vanlig vei... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Even Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) Her er da en revidert utgave av koblingsskjema, denne gangen med nr. på rele. Denne er vel lovlig eller Har ikke glemt alt jeg lærte på Grunnkurs elektro og vk1 elektronikk, (selv om jeg måtte sitte å bla i gamle permer når jeg skulle finne ut hva de forskjellige enhetene på et enlinjeskjema var her om dagen.. ) Endret 17. mars 2005 av Even Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Vær oppmerksom på at det er tillatt å koble opp lys for bruk utenfor offentlig vei - og som følgelig ikke er tillatt brukt på offentlig vei. .... Skal du ha slik kreativ oppkobling og montasje, bør du konferere med biltilsynet på forhånd, slik at du veit at det ikke blir noe k**d. Og du bør da heller ikke bruke slikt på vanlig vei... 87427[/snapback] Da beveger du deg vel inn på det som i forskriften kalles Lysutstyr som bil kan ha. Dette omfatter : - KURVE-/TÅKELYS - VARSLINGSLYS - LYSHORN - MARKERINGSLYS - REFLEKS - FORAN - REFLEKS - PÅ SIDEN - REKLAMESKILT - ARBEIDSLYS - RYGGELYS - TÅKEBAKLYS - INSTRUMENTLYS M.M. - BLÅTT VARSELLYS - SIDEMARKERINGSLYS - PARKERINGSLYS FOR « TETTBYGD STRØK » - ANDRE REFLEKSANORDNINGER Andre typer lys er det, ifølge forskriftene, ikke lovlig å montere. "Arbeidslys" kan jo omfatte det meste av lykter, så lenge følgende krav er innfridd: ARBEIDSLYS 8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys. 8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger. 8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. 8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ketil Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Her er da en revidert utgave av koblingsskjema, denne gangen med nr. på rele. Denne er vel lovlig eller 87428[/snapback] FLOTT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.