Gå til innhold

Ulyd I Femte Gir På Defender Td5


trond-s3

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var mange tråder på ulyder, men jeg fant ingen som omtalte det jeg lurer på. Har den siste tiden fått en merkelig lyd ved kjøring i femte gir. Lyden er kan kanskje best beskrives som "tratta-tratta-tratta", og tempoet og volum øker/faller etter turtallet. Hører ikke lyden i de andre girene. Den er ikke veldig høy, men høres godt og høres ikke bra ut... Er det noen som vet hva dette kan være, utifra beskrivelsen?

 

mvh

 

Trond

Endret av trond-s3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at det er i 5-gir?

 

Har du prøvd å rulle i hastighet som tilsvarer 5-giret?

 

Hei, ja, har kjørt i samme hastighet i fjerde og byttet til femte. Ingen lyd i fjerde, lyd i femte. Prøvd begge veier. Hvis jeg slipper gassen i femte giret, forsvinner også lyden. Det er altså bare ved pådrag. Det ene jeg kan tenke meg er at det er noe som vibrerer, men hører ikke lyden på noen av de andre girene...

 

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... Motorolje? Det er nok olje, og olja skal være rett. Girolje er jeg mer usikker på... Kan dette forårsake lyden?

Nå ble jeg veeeldig usikker på hva du mente.

Vi snakker om din manuelle R380 girkasse her, gjør vi ikke?

Har du selv fylt den - med hva? Når (= for hvor mange km siden)?

Hvordan så det du tømte av forrige gang ut + evt spon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg mente at jeg ikke har sjekka girolja. Den er nok ikke blitt skifta/etterfylt de siste 20 000 km. Og det var før jeg kjøpte bilen. Betyr det at lyden er fra girkassen, og at olje bør skiftes/etterfylles, eller betyr det at det skulle vært gjort og at noe er ødelagt?

 

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for tilbakemeldinger. Da skal jeg gjøre det.

 

Det er ikke noen som har navnet på biltemas variant av girolja? evt. varenr?

 

mvh

 

Trond

 

Ligg unna Biltema. De sier det er olje fra Statoil, og det har jeg hatt (i tre dager) på min LT77 kasse. For å si det enkelt, det er den største driten jeg noengang har fyllt på en gearkasse. Jeg måtte slite den i gear.

 

På min R380 hadde jeg noenganger en lett skrapelyd mellom 1 og 2 gear ved kald motor. Jeg byttet olje nå like før Jul til noe de selger på OEC (husker ikke navnet i farten). De snakket varmt om den, men jammen ble ikke skrapelyden borte. Byttet også på begge diffene, og bilen ruller betydelig lettere nå i kulden.

 

Angående din spesifikke ulyd, det kan være så enkelt som lavt nivå. Forskjellige gear ligge på forskjellig høyde inni kassen. Ved for lavt nivå, vil noen drev og lager ligge uten olje, mens andre vil ha tilstrekkelig smøring. Men ikke kjøp billig olje, Det er mye mer moro å kjøre Land Rover enn å ligge under og bytte gearkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tråla Tromsø, uten å finne rett olje. Da blir spørsmålet; kan jeg etterfylle med en annen type olje, i påvente av at jeg bestiller/rette butikker åpner?

Jeg har nemlig 4 liter girolje stående, Valvoline 80W-90 GL-5 LS Gear Oil. Eller bør jeg rett og slett vente til mandag og få rett olje hos forhandler?

 

Er det forresten noen som vet hvor denne olja fås tak i, i Tromsø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nemlig 4 liter girolje stående, Valvoline 80W-90 GL-5 LS Gear Oil.

Det kunne høres ut som olje til transfer og akslinger...helt til "LS"...som vanligvis står for Limited Slip. Om det har betydning aner jeg ikke, men andre har kanskje et mer personlig kjennskap til Valvoline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for tilbakemeldinger.... Resultatet blir at jeg lar bilen stå til mandag og satser på at Bil i Nord har rett olje... Så også at det drypper diesel fra dieselfilteret, må vel kanskje ha et slikt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker for tilbakemeldinger og tips... har hatt bilen på Bil i Nord for skifte av girolje samt rep av en diesellekkasje... Men lyden er der fremdeles.... Det høres ut som om lyden også er på fjerde giret, om enn noe lavere lyd... Hører også en veldig dempet variant av lyden hvis jeg slipper gassen i fjerde eller femte gir, i bakgrunnen på en måte. Hører ikke lyden i de andre girene. Fremdeles veldig tydelig og markert lyd som følger turtallet i femte giret. Som en slags "pekking" eller noe... Andre idèer før jeg ber Bil i Nord finne ut av det?

 

Verkstedet sa forøvrig at det var "noe lyd fra koblingslager/medbringerkubbe" - men damen i skranken visste ikke mer om det enn det som stod på fakturaen. Det er vel ikke snakk om den samme lyden? Jeg antar at det er lyden jeg hører fra clutchen når bilen er kald...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått samme lyden på min. :(

Var på tur i Sverige da den dukket opp, og jeg satt på "nåler" i 35 mil. For jeg fant ut at jeg måtte hjem. Og lyden ble egentlig ikke noe værre mens jeg kjørte hjemover.

Jeg satt og tenkte på smørenipplene, dem har jeg ikke brukt på en stund.

Tror jeg skifter olje på framakslingen og tar fram fettpressa i morgen tidlig.

Endret av knjr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har drift bare på høyre framhjul, og det er der lyden kommer fra....

 

I kveld tok jeg av mellomakslingen foran, og da kom jeg ikke av flekken, før jeg flyttet den lille spaken over til venstre. Tok da en tur og lyden var der fortsatt, men ikke så markant.

 

Satte på mellomakslingen igjen, og flyttet tilbake til normal drift, jekket opp høyre framhjul og kommer ikke av flekken.

 

Skal vel være drift på mere enn ett hjul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KNJR:

Ikke glem hvilken bil du har: En firehjulstrekker med åpen senterdifferensial (og åpne akseldifferensialer). Helt normalt at bilen ikke kjører når du ikke har på propshaft framme (eller bak)! Jekker du opp ett hjul, står bilen stille (inntil TC gjør noe med saken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...