Gå til innhold

Malingssprøyte


Bamse_bra

Anbefalte innlegg

Ok, så du anbefaler ikke å male en gammel låve(delvis tømmer) med sprøyte?

 

Det vil aldri bli bra. Stoffene skilles når de forlater dysen.

 

Til tømmer bør du bruke linoljemaling eller komposisjonsmaling. Komposisjonsmaling er svært billig men kan ikke brukes om det tidligere er brukt acryl\silikonbasert maling.

 

Linoljemaling kan brukes på alt, men koster mye. Den er heldigvis svært drøy slik at kvadratmeterprisen likevel ikke blir avskrekkende.

 

Har du bilde av veggen?

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lete og se om jeg finner et bilde av den. Det er en ca 100 år gammel låve vil jeg tippe, Deler av den gamle tømmerlåven ble revet av tyskerne under krigen og brukt til å lage en midlertidig bru over en elv etter at motstandsgrupper hadde sprengt den gamle. Denne delen av låven ble etter krigen bygd opp igjen i reisverk, av gruv uhøvlet plank. Låven begynner nå å bli slitt i malingen da den ikke har fått noe på 20-30 år, så vi tenkte at vi skulle friske den opp litt. Den er slitt i malingen men er ikke nor flassing å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lete og se om jeg finner et bilde av den. Det er en ca 100 år gammel låve vil jeg tippe, Deler av den gamle tømmerlåven ble revet av tyskerne under krigen og brukt til å lage en midlertidig bru over en elv etter at motstandsgrupper hadde sprengt den gamle. Denne delen av låven ble etter krigen bygd opp igjen i reisverk, av gruv uhøvlet plank. Låven begynner nå å bli slitt i malingen da den ikke har fått noe på 20-30 år, så vi tenkte at vi skulle friske den opp litt. Den er slitt i malingen men er ikke nor flassing å se.

 

Hvilken farge er det? Er den rød kan det være brukt komposisjonsmaling, noe som Biltema selger. Koster 149,-kr for 10 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er rød, men endene av stokkene er malt hvite, samme med lister rundt vinduer.

 

Hvordan kan jeg finne ut om det er komposisjonsmaling?

 

Den smitter av om du drar hånden på veggen. Det kan også linoljemaling gjøre, men komposisjosmaling slites av ned til bart treverk. Ofte vil veggen ha opprinnelig fin rødfarge under takutstikkene langs raften og slitasje lengre nedover. Det er typisk kjennetegn på komp.maling. Den er vannbasert og du kan gni den av med vann. Skal være helt diffusjonsåpen.

 

Og som Fido er inne på vil halvparten av malingen forsvinne ved bruk av sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rød kompoisjonsmaling er gjerne farget med jernoksid. (rust).

 

"alle" låver i Sverige er malt med slik maling. Koster null og nix; perfekt for Nordens skotter. laugh.gif

 

(det skal legges til at slik maling har en rekke fordeler utover det å være rimelig. Vi har all grunn til å skule til Sverige når vi maler våre låver med Odelrød oljemaling som av alle ting er blitt "miljøvennlig". Etter min mening er miljøvennlig maling en selvmotsigelse. Er ikke en av hensiktene med malingen å bekjempe miljøets påvirkning av veggen?)

 

Eivind

Endret av EHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var det mye skriveri om folk her på vestlandet som hadde fått råtten kledning etter å ha malt med demidekk som var vannbasert. Til pass for idiotene mente jeg, alle måtte forstå at oljemaling var det eneste brukbare.

I fjor malte jeg garasjene med vannbasert, Baron Ultra, i år malte jeg huset med det samme.

Etter mye tenking og studering av hus som var malt med samme maling er jeg kommet til at oljemaling ikke er best lenger.

Bildet er noe nyansert, f.eks er hvit drygolin mye bedre enn rød drygolin. De har to ulike baser og oppleves som to helt ulike malingstyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinn på maling gjelder både lavtrykk og høytrykk. Lavtrykk har gjerne en svinnprosent på 70% + mens høytrykk "bare" har 50% om litt uheldig vær/vind. Tilleggs-faktorer som søl, rester i bøtter +++ kommer også over dette. Ren matematikk... Kvalitet på dette er et emne for vurdering, nei. Om man vil at dette skal holde lengst mulig, og bygget faktisk skal holde sin sjarm utfra opprinnelsen, bør man bruke påføringsmetoden som var brukt i utgangspunktet, og det er pensel. Du får aldri det samme intervallet ved å sprøyte da dette gir mye dårligere kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjenning reparerer elektroverktøy, han fortale om en bonde som kom inn med en ganske ny høytrykksspyler som hadde slutta å virke. Den gule plasten var rimelig flekkete av rødmaling og det det var den jammen innvendig også. Viste seg at bonden hadde malt en diger låve med høytrykksspyleren og var oppriktig overrasket over at den ikke virket etterpå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...