Gå til innhold

Svindel På Finn


TorsteinR

Anbefalte innlegg

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 1 år senere...

Og svindel på Finn er i gang igjen. <_<

Denne traktoren solgte min gode venn Tom for et halvt år siden. Bildene er stjålet fra Autodb sammens med resterende opplysninger.(traktoren er brukt i svindelannonser en rekke ganger) Jeg meldte fra til Finn i går men annonsen ligger fremdeles der siden de ikke har folk som jobber i helgene.

Jeg mener FINN burde anmeldes snart for manglende ansvar. <_<

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=27171262

Og det er selfølgelig flere annonser <_<

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=27171317

 

Sikkert masse andre ting også. Fellestrekk er kun opplysninger om tekniske ting. Traktorene er underpriset kraftig og annonsen mangler, eller har telefonnr som ikke er i bruk.

 

Heia Finn.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er teknisk uproblematisk å legge inn filter som gjør at annonser uten gyldig adresse, tlf eller utenlandsk ip adresse går rett til grundigere manuell kontroll. men det er mye billigere å la kundene ta seg av annonsekontrollen <_< .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva oppnår svindlerene med dette? Hvis telefonnummeret ikke virker eller mangler, da er det vel E-postadressen som de er på jakt etter. Den får de vel ikke direkte via finn? Eller er det noen som er gærne nok og kjøper traktor usett via en E-post fra finn og overfører pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne traktoren har de brukt flere ganger. Registreringsnr var ikke sjult og eier kjenner til 3 stk som har overført forskuddsbetaling på traktoren. Lensmannen har henlagt saken.

 

Selv skulle jeg hudflettet Finn. De løfter ikke en finger for å unngå falske annonser. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv skulle jeg hudflettet Finn. De løfter ikke en finger for å unngå falske annonser.

 

Det er veldig lett å legge skylden på Finn, jeg er ikke PRINSIPIELT uenig i at Finn burde ha bedre rutiner MEN:

 

Stiller man seg på alle fire i dusjen på The Blue Oyster bar, med blindfold foran øya og leter etter såpa, har man kanskje litt skyld selv også ?

 

Jeg slutter aldri forbause meg over hvor naive folk egentlig kan være når de øyner et godt kjøp. Et sted går grensa der men går fra å være naiv til å være idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man overføre penger til folk man ikke kjenner bør man benytte seg av en sikker betalingsløsning. Hvis ikke selger godtar dette kan man regne med at det er ugler i mosen.

 

Selfølgelig.

 

Men.

 

Alle vet at når man skal gjøre en virkelig god handel må pengene raskt fram. Jeg har kjøpt mye biler og traktorer til røverpriser, og fellesnevner er rask betaling. Det er dette de spiller på. Betaler du halv pris for en vare kan du glemme handel om finns betalingsgaranti skal brukes. Det er rett og slett ikke sånn det virker.

 

Vi nordmenn er naive fordi vi ikke er vant til kjeltringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi nordmenn er naive fordi vi ikke er vant til kjeltringer.

 

Helt enig.

Men er det Finn sin feil ?

 

Fra Finn.no sin førsteside:

 

Når du handler på FINN.no:

1.Unngå forskuddsbetaling

2.Bruk FINN betalingsgaranti

3.Oppgi aldri kredittkortinfo eller

passord på bakgrunn av e-poster

 

Mer behøves vel egentlig ikke sies ?

 

Vi hadde en diskusjon for en tid tilbake, vedr. å legge ut FULLSTENDIG kontaktinformasjon om seg selv, inklusive skiltnummer på biler, oppmøteadresse, fullt navn osv. Da ble det fra enkelte hold hevdet at det var direkte USERIØST å ikke gi disse informasjonene direkte i annonsen.

 

Aner jeg at argumentene fra dengang nå biter enkelte i rompa ? :D

 

Tar jeg ikke vare på mine egne interesser, er det iaf ingen andre som gjør det...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en traktor for salg, ligger på finn. Fikk en litt underlig epost som jeg ikke vil svare på. her:

hallo

 

Jeg vil kjøpe ditt traktor. Jeg er fra London, England. Jeg ønsker å komme til Norge på tirsdag og betale traktoren. Hva er den endelige prisen? er det fortsatt tilgjengelig? Svar så snart som mulig. Jeg vente på svaret fordi jeg vil kjøpe flybilletter på mandag. Tusen takk!

 

Hilsen

henrik larssen

 

Er dette ett nytt triks fra afrikaluringene? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om denne varianten før, men kommer Henrik Larssen med kontanter, så kan han vel få med seg traktoren.

Du kan jo sende ham en mail tilbake og si at kun kontant betaling på stedet er interessant, evt via en bank du velger selv.

Sjekk vil du ikke ha, remisser vil du ikke ha.

Kun kontant eller innskudd til din bank, og traktoren overleveres når din valgte bank verifiserer overfor deg at riktig sum er innbetalt.

 

Men tar jeg ikke mye feil vil Hr Larssen forsøke seg med å sende en sjekk på noen tusen over beløpet, og han har en bekjent som vil hente mellomlegget :)

 

Og for all del; det kan jo være en som vil ha traktoren med seg tilbake til England... :P

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er åpenbart tullekjopere, og slik som dette har gjort at mange har panikk for å selge til utlendinger.

Jeg har solgt biler og maskiner usett til bla Sudan, Ukraina, Polen, Bosnia og Danmark. Det har aldri vært problemer med betaling, selv om det har vært litt lugubert av og til: Kontant innskudd med ukjent betaler eller en plast pose med 55.000 kr i krøllete 50, 100 og 200 lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en traktor for salg, ligger på finn. Fikk en litt underlig epost som jeg ikke vil svare på. her:

hallo

 

Jeg vil kjøpe ditt traktor. Jeg er fra London, England. Jeg ønsker å komme til Norge på tirsdag og betale traktoren. Hva er den endelige prisen? er det fortsatt tilgjengelig? Svar så snart som mulig. Jeg vente på svaret fordi jeg vil kjøpe flybilletter på mandag. Tusen takk!

 

Hilsen

henrik larssen

 

Er dette ett nytt triks fra afrikaluringene? :blink:

 

Fikk en lignende, men da fra en svenske, rett etter at jeg hadde lagt ut en bil for salg.

Rart

 

LOH

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tror ikke jeg sender min epostadresse til dem.

 

Du kan jo lage en hotmailadresse. Den spores jo ikke så enkelt tilbake.

Hadde vært artig å høre hva Larssen egentlig vil.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Lafterolf; Dette var ein stygg farsott som gikk gjennom mobile.de for nokre år sidan.

VELDIG populært med nyare bilar til forunderlig gunstige prisar, standard historie om at selger var flytta til England, ahdde oppdaga kjørekulturen der & ville selge asap! Etter at 1/3 av kjøpesum var overført svært gjerne via duniose bankar (gulsvart firmalogo, ev navh postes ikkje her, kun PN!) skulle bilen frakter dit henn du ville med eit oppgitt fraktselskap som fronta det heile som seriøst. Var du happy så oveførte du resten av pengane og fraktselskapet utleverte bilen.

 

For fleire kjenningar gjorde eg dette til ein sport & holdt igang mailkontakten over dager. Eg insisterte heile tida på å få kopi av vognkort, få opplyst chassisnummer etc Opplyste fka at stod bilen i England kunne gjerne mine albanske venner komme & hente den.. Opplyste stadig om at eg berre jobba for ein venn etc... Noko måtte g fordrive tida mi med den gong :-) Like moro kvar gong, veit at Onkelen min også hadde nokre slike på skøy

 

Eit anna scoop som var popp i Tyskland var at ein møttes på relativt øde togstasjonar der ein blei forevist bilen, grisebanka av ein gjeng "med framand pass" som deretter etterlot folk ille tilretta uten pengar og uten ny bil!

 

Med dagens Online ordbøker & muligheiter for å oversette til allslags språk på nett, korfor skulle plutselig finn.no vere skuld i dette?? Det dei kunne gjere var å lage ein "popp opp melding" som advarte slik det tildels er idag. Mobile.de gikk i si tid VELDIG langt med å advare mot navngitte dubiose bankar. Det heile fungerer eigentlig svært enkelt! Ein spiller på folk sine ønsker om å handle veldig kjapt & billig

 

Og til dei av doke som meiner at IP adresser skulle kunne vere rettningsgivande kor nokon setter inn ei annonse ifrå (geografisk) dei må ta seg eit studie i såkala "privat netttrafikk" Her finnes utallige både betalsider & gratis sider som kan styre IP adresser frå Argentina til gamle Zaire...

Atter ein gong eit lite varsko om at ting på nettet ikkje alltid er så herlig i realiteten som til sjuande & sist framvist :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forsåvidt rett i ditt utsagn HARMEN

Nja, det er nok meg som for `nte gong drar parallelar til liknande historiar med bakgrunn i nettsvindel. Og tvilsomme aktørar med hyppig nettfrekvens.

Tips; Sjekk om adressa dei oppgjer KAN vere reel og om dei berre oppgir mobiltelefonnummer som desverre ikje er på :lol:

Kan ikkje nokon som har gidda & tid ta karane med ut på "glattisen" so kan ein jo leggje ut opplevinga rundt dette her blush

Eg opplevde at få veldig hurtige svar viss eg virka VELDIG Interessert.

 

Kva som er bakgrunnen for dette? Jau det kan vere alt ifrå å få tilsendt adresser, relevate dokumenter vdr salget, bankforbindelser med meir.

Fòr gjengen berre med svada so held ein dei opptatt med det <_<

 

Liknande historier frekventerer også på Ebay Forum ser eg. Har ikkje gått gjennom dei enno :rolleyes:

Endret av JefeDeMaquinas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo det rakt motsatte, de selger ikke men vil kjøpe... Eller missforstod jeg historien?

 

 

Nigerianere. De "kjøper" traktoren for en høy pris, men du må bare betale et gebyr til Western Union så de kan få overført pengene...

 

Eller, de har en sjekk i hånda på xx tusen men så viser det seg at den flybilletten til Norge som de har kjøpt er falsk, så hvis du overfører 900,- så får de kommet.

 

Eller du shipper traktoren og er lovet oppgjør via ett eller annet speditørselskap når den er fremme i UK.

 

Mulighetene er mange så lenge folk er dumme nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dei av doke som meiner at IP adresser skulle kunne vere rettningsgivande kor nokon setter inn ei annonse ifrå (geografisk) dei må ta seg eit studie i såkala "privat netttrafikk" Her finnes utallige både betalsider & gratis sider som kan styre IP adresser frå Argentina til gamle Zaire...

selvfølgelig :) . men nå har nigerianerne nettopp lært seg å bruke google translate. så hva forventer du egentlig :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...