Gå til innhold

Traktor Kjøpes.


Nilsh

Anbefalte innlegg

Elles er det stor skildnad på kor lang ein time er frå modell til modell. Det er ikkje alle som tel dei på same måten, rett og slett.

 

Kloke ord frå vest.

 

Valmet har klokketimer, noe som raser av sted om du glemmer tenningen.

Belarus har timer etter 1800 omdr. som er maks turtall og får dermed aldrig timer på telleren.

Zetortimer går også sent. Stor variasjon fra merke til merke.

 

Og som Radovan er inne på er innsiden viktigst. Spør gjerne hvilket intervall det er byttet olje på.

Hvet de ikke det skal du ikke handle. Selv bytter jeg på 200 timer. Ofte slitt clutch på traktorer med laster.

Og om det er laster presser du den ned slik at traktoren løfter seg foran. Da har du en fin mulighet til å kjenne slakk i forstilling.

 

Peilepinnetrikset fungerer flott også på traktor. La motoren gå seg varm og trekk opp peilepinnen mens motoren går.

Hiver den olje ut hullet er det slitasje på motor. Dette kjenner du sikkert til.

 

Bremser er ikke gjort i en håndvending å bytte. Disse skal ikke hugge. Ofte hugger de til den første gangen du bruker dem. Det er ensbetydende med slitte bremser(ofte).

 

Og en traktor med gira på venstre side kommer du aldrig til å angre.

 

Og du lover meg at du aldri vurderer David Brown!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvorfor ikke DB?

 

Dette blir jo en knalltråd!

 

Fordi: Veivlager er så skrale at veiva får slakke i lengderetning. Dette medfører at clutchen ikke tar.

Flere bytter clutch uten at det hjelper. Veivlager finnes ikke å få kjøpt lenger, selv ikke i England.

 

Men, for å dele traktoren må av med lokket på girkassa. Det går fra hydrauliken bak, over kassa og knepper!! over motoren framme. Det betyr at du må av med hele helv... hytta først.

 

Når du har gjort alt dette mister du plutselig gira...Bare fordi en idiot fant ut at messing var et flott materiale.

Girstanga går i en messingklump som ligger på en sleide. Denne sprekker plutselig og kassen må deles og prosedyren gjentas.

 

Etter alt slitet tror du at traktoren går lenge...til hydrauliken nekter.Fordi det er så masse ventiler med bittesmåe nåler med mer som ikke holder. Og dette er masse arbeid jamfør andre pungt.

 

Nevnte jeg tannhjul til kraftuttak? Selv ikke en jordmor kan bytte dette. Altså, har du ikke plukket en traktor i atomer før så kan du vurdere en brown.

 

Jeg overhalte en forrige vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye bra tips.

 

Denne tråden bør vel snart flyttes ut av kjøpes delen. :P

 

 

Har en David Brown stående på bruket som tilhører min far. Finner jeg ingen traktor før snøen kommer havner fransgård fresen på den.

 

 

Har og sett etter Fiat, men de blir og solgt tvert er det noe og ha

Endret av Nilsh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat.. Enig med Lafterolf, kan absolutt annbefales. Styr unna Winner serien. mye "tullball" med disse. Annbefalinger..Tja.. en 80-90 er et godt valg, gjerne med ettermontert turbo. Blir da en sprek "rakker", gode sperrrer på akslingene som fører til god framkommelighet. Personlig ville jeg valgt en 180-90, men den blir muligens i største laget.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hobbybruk er 2wd mer enn godt nok, mye billigere også.

Framakslingen kan være klin umulig å få deler til på en del traktorer, ihvertfall opp til midten av 80-tallet

Det er faktisk eit par gode poeng. No har sikkert trådstartaren reflektert over kva han må ha, men om ein kan klare seg utan 4wd, kan ein få ein dobbelt so stor - eller ti år nyare - traktor til same prisen.

 

Til lastararbeid er det riktignok fint med drift på framhjula, men om ein kan bruke 2wd med vekt bak er det minst like bra...

Dessutan er tvillinghjul fint å ha til trekkraft og flyt på dårleg mark eller i bakkar og kan i mange tilfelle nesten erstatte 4wd.

 

Det er helst til snøbrøyting eg har mest nytte av framhjulstrekket, men til no har eg brukt steinsvans på trepunkten til dette, og det er ein kraftkrevjande og uelegant måte å utføre dette arbeidet på.

 

Skal du i skogen er det nesten umogeleg å klare seg med 2wd, iallfall her hos meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat.. Enig med Lafterolf, kan absolutt annbefales. Styr unna Winner serien. mye "tullball" med disse. Annbefalinger..Tja.. en 80-90 er et godt valg, gjerne med ettermontert turbo. Blir da en sprek "rakker", gode sperrrer på akslingene som fører til god framkommelighet. Personlig ville jeg valgt en 180-90, men den blir muligens i største laget.. :lol:

Fiatene blir litt for dyre, og de rimelige blir jo solgt tvert.

 

Skulle jeg hatt stor traktor hadde det blitt denne http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=18880084

 

Til hobbybruk er 2wd mer enn godt nok, mye billigere også.

Framakslingen kan være klin umulig å få deler til på en del traktorer, ihvertfall opp til midten av 80-tallet

 

Med 2wd er jeg redd jeg bare kommer ned bakken og ikke opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke traktoren til?

Skal brukes til snøkjøring og alt annet en trenger traktor til på ett småbruk. Derfor bør traktoren ha laster for å kunne brukes til "alt". Det er en ganske bratt liten skråning på tomta som blir kjørt en del opp og ned, der er det godt med 4wd både for å komme opp og bremse nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En traktor med motor opptil 60 hk bruker halve dieselmengden i forhold til 89-90hk og oppover.

 

Selv ville jeg stilt krav som:

 

-Flatt gulv

-gearspake på siden

-god lydisolasjon

-holdbar framaksel

-gode dekk

-helflytende kjetting

-dobbeltvirkende frontlaster med ramme helt bak til skinke

-minst to doble hydrauliske uttak bak

-Gjerne hurtigkobling på laster, helst triangel.

-Servo, ikke hjelpestyring

 

Traktor som har gått i kyststrøk med rust kjøper du ikke. Alt av skruer ruster fast bedre enn noe sveis noen gang kan holde.

 

Kubota er traktor som er god. Renault også. Stort sett er det bedre kvalitet på traktor enn det er på forskjellige bilmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En traktor med motor opptil 60 hk bruker halve dieselmengden i forhold til 89-90hk og oppover.

 

Selv ville jeg stilt krav som:

 

-Flatt gulv

-gearspake på siden

-god lydisolasjon

-holdbar framaksel

-gode dekk

-helflytende kjetting

-dobbeltvirkende frontlaster med ramme helt bak til skinke

-minst to doble hydrauliske uttak bak

-Gjerne hurtigkobling på laster, helst triangel.

-Servo, ikke hjelpestyring

 

Traktor som har gått i kyststrøk med rust kjøper du ikke. Alt av skruer ruster fast bedre enn noe sveis noen gang kan holde.

 

Kubota er traktor som er god. Renault også. Stort sett er det bedre kvalitet på traktor enn det er på forskjellige bilmerker.

 

Det er omtrent sånn lista mi ser ut. Dieselforbruk er ikke så viktig da det blir minimalt med timer i løpet av året.

 

Kubota er en traktor jeg ser etter, men det er ingen av 7950 serien tilsalgs. Min far har en slik med ca 2700 timer på tellern. Det har vært en knakende god traktor.

Renault traktorer er det og langt imellom. Også er det dette med laster, er ikke mange av disse som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omtrent sånn lista mi ser ut. Dieselforbruk er ikke så viktig da det blir minimalt med timer i løpet av året.

 

Kubota er en traktor jeg ser etter, men det er ingen av 7950 serien tilsalgs. Min far har en slik med ca 2700 timer på tellern. Det har vært en knakende god traktor.

Renault traktorer er det og langt imellom. Også er det dette med laster, er ikke mange av disse som har det.

 

Renault ble jo kjøpt opp av John deere og Claas.

 

Case har også fine traktorer. Jeg misunner deg nå. Traktorkjøp er moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omtrent sånn lista mi ser ut. Dieselforbruk er ikke så viktig da det blir minimalt med timer i løpet av året.

 

Kubota er en traktor jeg ser etter, men det er ingen av 7950 serien tilsalgs. Min far har en slik med ca 2700 timer på tellern. Det har vært en knakende god traktor.

Renault traktorer er det og langt imellom. Også er det dette med laster, er ikke mange av disse som har det.

 

Renault ble jo kjøpt opp av John deere og Claas.

 

Case har også fine traktorer. Jeg misunner deg nå. Traktorkjøp er moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renault ble jo kjøpt opp av John deere og Claas.

 

Case har også fine traktorer. Jeg misunner deg nå. Traktorkjøp er moro.

Tror det er artigere med traktorkjøp uten budsjett.

 

Case har vel powershiftkasse som er litt trøbblete. Ellers virker det som fine traktorer. Men de passerer fort 100000 de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bondebladet har masse traktorannonser. Meld deg inn i bondelaget :lol:

 

Jeg kan verve deg.. :lol: Etter at Finn kom for fullt, er desverre ikke annonsesidene i Bondebladet like "spekket" med annonser som før.. John Deere 3000 serien var et resultat av samarbeidet med Renault. Husker jeg var på Norgeslansering, på nesten alle bildene av "ny" serien kunne en finne Renault emblem.. I realiteten en grønnlakkert Renault. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hobbybruk er 2wd mer enn godt nok, mye billigere også.

Framakslingen kan være klin umulig å få deler til på en del traktorer, ihvertfall opp til midten av 80-tallet

Når jeg tenker etter så har vel ikke så mange av oss egentlig behov for bil med 4wd heller, selv om det er kjekt å ha :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal melde meg inn i bondelaget. Er tross alt nesten 6 mål dyrket mark på bruket.

 

Det må nesten bli en 4wd traktor.

 

 

Hva tror dere om denne: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=19864941

 

Test den i alle gir under belastning. Revers er spesielt utsatt. Hopper den ut av gir lar du bonden beholde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...