Gå til innhold

Lr I Arbeid


Fosen

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ikke mine biler, men ment for arbeid er de - en kjekk tur til Mallorca nettop. Så ut til at kommunen brukte Defendere til diverse arbeid i parker, på stranden og sånt.

 

Her under en Rødekorsbil og en marinaservicebil i Puerto Soller og en solsengtransportør på stranden i Alcudia.

 

Hvorfor ikke Santana, forresten, det er jo Spania?

 

IMG_4621.jpg

 

IMG_4635.jpg

 

IMG_4731.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Norsk Rettsmuseum; Det nye tjenestestedet for meg og "Kollegaen" :) . "Kollegaen" er herved tilbake i den Norske stats tjeneste, da underlagt justis- og politidepartamentet. Om transport av "tvilsomme" ting gjennom Trondheims gater, er gardinene nede, og jeg stanser neppe for en prat blush .

 

Noe av utstilling i museet:

 

011-3.jpg

 

Skarpretterutstyr, brukt på midten av 1800-tallet.

 

012-3.jpg

 

En av de skarprettede...

 

015-1.jpg

 

En "vekkende" historie om hvor farlig kjemisk krigføring faktisk kan være.

 

Herved en stolt LR-eier, som får brukt "Kollegaen" i det daglige arbeid :) .

Endret av fido
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av denne historia er fortalt her før, men her er en reprise, siden det snart er jul:

Utpå ettermiddagen lille julaften -72 ble min første LR og jeg innkalt til leteaksjon. Et Braathen-fly var savna vest for Fornebu, men ingen visste hvor det hadde gått ned. Det var mørkt, tåke og holke overalt, både på veiene og inne i Vestmarka. Bilen, "Den Gule Fare" var en 1962 Serie IIA 109 vare. Jeg la på kjetting på framhjula, og dro til avtalt møteplass sammen med en kamerat som også var kalt inn. Allerede i Asker sentrum begynte "unntakstilstanden". Hovedveiene gjennom sentrum og inn mot marka var sperra for å gi plass til all blålystrafikken, og vi måtte prate oss gjennom flere politisperringer.

 

I mange timer sto vi på møteplassen på Solli, en gård sørvest i Vestmarka. Inne på gården hadde politiet oppretta kommandoplass. Utafor og på andre samleplasser i nærheten sto etterhvert hundrevis av ambulansefolk, Røde Kors hjelpekorps, HV, samt innkalte kjentmenn fra skiklubb og trekkhundklubb (jeg var blant de sistnevnte). Bare noen få grupper fikk lov å gå ut og lete, og ingen ante hvor flyet lå. Politiet mangla rutiner og trening i store redningsaksjoner, og var redd for å sende mange letemannskaper ut på måfå på holka i svarte skauen. Mens vi venta, fylte vi "Den Gule Fare" med Røde Kors sine bårer. Bårene var sammenleggbare, så vi fikk plass til temmelig mange.

 

Flyet og noen få overlevende ble funnet etter flere timer av noen flyinteresserte og et NRK-team, som på egenhånd hadde gått inn i marka for å lete der de trodde flyet kunne ha gått ned. De meldte fra, og vi ble sendt innover en skogsvei til et sted som heter Myggheim. Først kjørte en LR 109 pick-up fra Asker brannvesen, lasta med brannslokkere og lysutstyr. Så fulgte "Den Gule Fare" full av bårer, og etter oss kom en lang rekke ambulanser og minibusser med hjelpekorpsfolk. Brannvesenet kjørte seg fast der skogsveien gikk over til sti, så vi parkerte litt bak dem, der veien slutta ved hyttene på Myggheim.

 

Når hjelpekorpsfolka kom fram, organiserte vi båregjenger à 4 mann. De ble sendt til skogs med bårer fra LR-en og førstehjelpsvesker fra hjelpekorpsets ambulanser. Flyet lå noen hundre meter lenger inn i skogen, men vi kunne ikke se inn dit pga. mørket og tåka. Det var bare noen få overlevende blant vrakrestene, så det kom snart melding om at det var nok hjelpere der inne. De minst skadde ble båret ut til Myggheim, der vi sto. Jeg husker vi prata en stund med en kar som var noenlunde uskadd. Han lukta intenst av flybensin og brannrøyk, så han ble etterhvert satt i en ambulanse og sendt til sykehus for sjekk. De hardest skadde ble fløyet ut med Luftforsvarets helikopter, som landa på en liten haug i nærheten av vraket, der det var et lite hull i tåka, såvidt stort nok til at de kunne komme ned.

 

Utpå natta satte politi og HV ut vakter rundt vraket, og alle vi andre dro hjem. En av de pussige detaljene fra den natta var: Den gangen pleide NRK å skru av TV-sendinga etter Kveldsnytt 22.30, men da jeg kom hjem 01.30 satt fatter fremdeles oppe og så på reportasjene på TV. Bil og eier var slitne etter en lang kveld i skauen, men det var ikke lett å sove etterpå...

 

Lese mer? Søk på nett etter "Askerulykken", eller se på: http://www.nrk.no/kanal/nrk_gull/1.6465014

Endret av terje s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Asker brannvesens 109 PU og min 109 vare var de eneste L-R jeg så på Solli og Myggheim den kvelden. Men det var utrolig mange kjøretøyer stabla opp i mørket og tåka, så Lierbussen kan ha vært der uten at jeg så den. En annen mulighet er at Lierbussen kan ha kjørt opp en skogsvei fra vest, fra Liersida. Da kommer man inn til Asdøltjern, som ligger ca. 1 km nordvest for stedet der flyet krasja. Det var endel folk som reiste inn i marka på egenhånd den kvelden, og som jeg skrev tidligre i tråden, var det ei slik gruppe som fant vraket.

 

Hovedstyrken av hjelpemannskaper ble sendt inn fra Solli, sør-øst for krasjstedet. Og der lå brannvesenet og jeg først i køen. Heldigvis hadde en eller annen smart fyr i Asker kommune sørga for at skogsveiene inn i marka ble strødd tidligre på kvelden, slik at alle ambulansene og minibussene kunne kjøre greit inn til Myggheim etter oss. Vanligvis er dette en vei som verken er brøyta eller strødd om vinteren. Dette året hadde snøen smelta før jul, og så hadde det frosset på holke overalt. Men en kommunearbeider som var raus med sanda redda situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, filmen er tatt opp inne ved vraket, og der helikopteret landa, like ved vraket. Mannen med lys skjorte, slips og mikrofon, er NRKs Lars Sigurd Sunnanå. Han var med i den gruppa som fant flyet, og jakka si hadde han svøpt rundt en av de skadde. På filmen ser vi at hjelpemannskapene kommer med bårer, tepper og førstehjelpsutstyr (bårene og endel utstyr hadde jeg kjørt inn til veis ende i min 109). En av de minst skadde går på egne bein, med litt støtte av en hjelper. Jeg tror det var han jeg snakka med litt seinere, mens han satt hos oss på Myggheim og venta på ambulansen.

 

På filmen ser vi også et helikopter fra Forsvaret. De henta ut de hardest skadde, de som måtte raskt fram, og ikke tålte å bli båret og kjørt ut av skogen. Det var noen hundre meter fra flyvraket og bort til Myggheim, der veien slutta. Stien var liten og dårlig den gangen, og det var mørkt og glatt. Litt barmark og litt snø inni skogen, men mest holke på stier og veier. Å ligge hardt skadd på ei båre mens bærerne snubler seg avgårde i mørket på en islagt sti er ikke verken behagelig eller helsebringende...

 

Jeg ble stående der vi stansa seriebilene, ved hyttene på Myggheim. - Du vet kanskje hvor det er, Jacob, du som bor i bygda? Ambulansene og minibussene med hjelpemannskaper stansa på en stor plass bak oss. Etter at vi var ferdig med å organisere båregjenger og sende dem innover stien mot vraket, fikk vi ordre om å bli der vi var. Da var det allerede mer enn nok mannskaper inne i skogen, og politiet ville ikke ha for mange nysgjerrige labbende rundt der inne. Det var jo dessverre ikke så mange fra flyet som kunne hjelpes med noe som helst. De fleste døde da flyet krasja, noen døde i den påfølgende brannen, og noen døde sannsynligvis mens de venta på hjelp i timesvis.

 

Leteaksjonen kom aldri ordentlig igang, men heldigvis var det ei gruppe frivillige som fant de overlevende utpå kvelden. De meldte fra om hvor vraket lå, og vi ble endelig sendt ut for å hjelpe. Årsaken til sommelet var at ingen visste hvor de skulle begynne å lete, og politiet var redde for å sende ut letemannskaper på måfå i mørke, tåke og holke. Det er det lokale politiet som leder slike aksjoner, og de mangla erfaring i slik type ledelse. Det var ikke tilfeldig at politi, Røde Kors og div. andre instanser i Osloområdet begynte å holde store øvelser hvert år siden, etter 1972.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...