Gå til innhold

Innmat I Ovn!


Helge Skou Dale

Anbefalte innlegg

den ovnen kalles hanna kvanmo i arendal...

stor og rund, svær i kjeften og heit i toppen :rolleyes: .

 

egentlig heter den jøtul peis #4

skal du fyre med den så bør stua di være 250 kvm. siden den er på 11 kw og helt umulig å bare fyre litt med ;) .

den er vel den ovnen det er flest av under "gis bort" på finn... med god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ovnen kalles hanna kvanmo i arendal...

stor og rund, svær i kjeften og heit i toppen :rolleyes: .

 

egentlig heter den jøtul peis #4

skal du fyre med den så bør stua di være 250 kvm. siden den er på 11 kw og helt umulig å bare fyre litt med ;) .

den er vel den ovnen det er flest av under "gis bort" på finn... med god grunn.

Det der er nok Jøtul peis nr 3, ikke 4 :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Innmat i ovn"   Aha, tenkte jeg, her er en som har oppskrift på noe herlig skotsk mat, kanskje en nyre- og levergryte, haggis eller annet godt, kjente spyttproduksjonen kom i gang :-) så var det bare ovnsdeler - jaja, jeg har ikke fått middag idag siden fruen er på senvakt og middag til en er kjedelig, så tankene går vel i retning mat. Får finne meg en øl og noe saltandvinegar chips jeg har ute i skuffen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haggis

The Most Traditional of all Scottish Dishes!

 

1 cleaned sheep or lamb's stomach bag

2 lbs. dry oatmeal

1 lb. chopped mutton suet

1 lb. lamb or venison liver, boiled and minced

2 cups stock

sheep heart and lights, boiled and minced

1 large chopped onion

1/2 tsp. cayenne pepper

1/2 tsp. allspice

1/2 tsp. salt

1/2 tsp. pepper

 

 

This is the most traditional of all Scottish dishes, eaten on Burns Night (January 25th, the birthday of Scotland's national poet, Robert Burns, 1759-1796) and at Hogmanay (New Year's Eve). It is really a large round sausage; the skin being a sheep's paunch. The finest haggis of all is made with deer liver, served to the skirl of the pipes, cut open with a traditional 'sgian dubh' (black stocking knife) and accompanied by small glasses of neat Scotch whisky. This recipes dates from 1856.

 

Toast oatmeal slowly until crisp. Mix all ingredients (except stomach bag) together. Add stock. Fill bag to just over half full, press out air, and sew up securely. Have ready a large pot of boiling water. Prick the haggis all over with a large pin so it doesn't burst. Boil slowly for 4-5 hours. Serve with clapshot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig med Wold i at det er en nummer 4, det er en nummer tre. Døren på nummer 4 er helt riktig mer utenpåliggende, og låsen er annerledes kom jeg på.

 

En god peisovn er det uansett, uten at jeg husker hvordan brennplatene skal monteres - dessverre.

 

Grattis!

:)

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...