Gå til innhold

Logosol Minisagbruk


radovan

Anbefalte innlegg

Logosol køyrer kampanje på minste modellen, M5 med Stihl MS390 til 12900,- +mva.

Dette er j. fristande, men bør eg kjøpe ein større modell? Neste trinn på stigen er ti tusen dyrare, og eg veit ikkje om det svarer seg når eg skal sage ti-tjue stokkar kvart år...

 

Innspel og synsing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSu har vel hørt om han som startet med to tomme hender og en motorsag?

 

 

Nå har han bare sag...

 

 

 

 

Fra spøk til alvor. Logosol er billig. Ikke uten grunn. Til hobby duger det likevel.

Det er ikke lager på sleiden. Bare nylon, og dette slites. Når du sager vil stokken slå seg og dimensjonen bli ujevn. Du må snu stokken og sage jevnt inn til margen fra begge sider for å minske dette fenomenet.

Dette er det samme på alle minisagbruk.

Til denne prisen skal du ikke sage mye før sagen er inntjent. Stilsagen er uslitelig. Støyer mye og det blir mye eksos på sagføreren. Ikke sunt med andre ord.

 

Selv har jeg saget mange hundre kubikk på Bamsesagen, et svært solid minisagbruk fra Sverige.

 

Idag ville jeg vurdert bandsag med sine ulemper om jeg skulle ha kjøpt.

 

Ps. Kjøp ikke minisagbruk uten at du har kvesseapparat. Du klarer aldri å file jevnt nok til at sagen går rett.

Og du må barke tømmeret. Kjeden slites utrolig når du sager i barken. Så fort det er den minste antydning til sløt kjede går saga skeivt.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til alvor. Logosol er billig. Ikke uten grunn. Til hobby duger det likevel.

Det er ikke lager på sleiden. Bare nylon, og dette slites. Når du sager vil stokken slå seg og dimensjonen bli ujevn. Du må snu sagen og sage jevnt inn til margen fra begge sider for å minske dette fenomenet.

Dette er det samme på alle minisagbruk.

 

Vi gjorde samme erfaring som Lafterolf i forhold til stabiliteten på Logosol sagen. Svigerfar, hans far og jeg bygde vår egen versjon basert på en stige, største Jonsred saga med finere kjede, sveivevinsj og justering av høyden på en gammel biljekk med skruing. Når vi har justert inn riktig saghøyde låser vi av sveiva på jekken og feste med motorsaga henger i gjengene på jekken. I fjor sagde vi vel ca 500 meter med villmarkspannel. Sagde veldig pene planker med jevn tykkelse, men det er viktig at tømmeret er skikkelig tørt før man sager. Har dessverre ikke bilde av saga!

 

Et annet elternativ er Wood mizer, de har lokaler på Holter i Nannestad.

Endret av ThomasB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...