Gå til innhold

Cruise Control I Min 2005 Defender


Hans Chr.

Anbefalte innlegg

Har nettopp installert cruise control i min 2005 Td5 Defender 110.

Det er utrolig praktisk. Kjøpte settet i tyskland for 1200 kroner, og fikk det montert i løpet av en time.

De to knappene (set og reset) ble montert i cubby-box, ved siden av knappen for overdrive (GKN). Veldig smart det også!

Alt virker, men med en liten error et sted; crusie control virker i all fart over ca 40 km/t, i alle gir t.o.m 5.gir, samt også i 3. og 4. gir med overdrive innkoblet. Men av en eller annen grunn virker den ikke i 5. gir med overdrive innkoblet!

Hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne henter sikkert speed signaler fra bilens ECU, når du har lagt inn femte og OD er muligens signalene "utenfor område". Altså at signalene som blir plukket opp tilsier en høyere utveksling en angitte marginener grunnet økt utvekslingen?

 

Spekulasjoner fra min side selvfølgelig :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne henter sikkert speed signaler fra bilens ECU, når du har lagt inn femte og OD er muligens signalene "utenfor område". Altså at signalene som blir plukket opp tilsier en høyere utveksling en angitte marginener grunnet økt utvekslingen?

 

Spekulasjoner fra min side selvfølgelig :unsure:

 

Skulle tro at 100 km/t i 5. gir, eller 100 km/t i 5. gir + overdrive, skulle gi samme speed signaler fra ECU. Eller er det mer signaler, som feks motorens turtall som kan innvirke på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tar opp igjen denne.

 

Har du løst problemet ditt? Det har å gjøre med signalene Thomas nevner. ECU-en "vet" hva slags turtall det skal være ved de forskjellige hastigheter, og disabler cruisekontrollen når de ikke stemmer lengre. Jeg har sett en mod på et engelsk eller australsk forum som fikser dette, men finner det ikke nå. Søk på cruise control og overdrive.

 

Jeg har tenkt å koble dette selv. Jeg trenger deler for kr 232,89 pluss frakt ser jeg. Når jeg trekker ledning fra ECU til dash så tar jeg med et par ekstra ledninger slik at jeg slipper å gjøre det en gang til hvis jeg skal koble til turteller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg nede i kr 116,23 pluss frakt (fra Norge). Jeg ser noen monterer en av-på bryter, mens andre kun bruker tenningen. Hva er egentlig vitsen med en av-på bryter på cruise control? For å hindre at den blir koblet inn ved en feil? Den blir jo koblet ut automagisk når man rører bremse eller clutch, så det bør gå greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer fremdeles ikke i 5. gir og med overdrive innkoblet.

Det har jeg dog blitt veldig vant med, da det ikke er noe særlig drag i motoren i den kombinasjonen uansett.

2 knapper er greit. Knapp 1 for å aktivere cruise kontroll, samt øke fart når den er inntrykket. Knapp 2 for å slå av eller resume til tidligere fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg bestilte de fra Farnell, men du må ha en konto og et firma der. Bryterne kan du kjøpe hvorsomhelst, men det er kanskje litt vanskeligere å finne kontaktene til ECU-en lokalt.

 

JEg bestilte dette, har ikke montert ennå:

Varenr. Bestilt Produktbeskrivelse Prod. varenr.

151075 10 183025-1 CRIMP SOCKET, 20-16A 183025-1

150964 10 281934-3 WIRE SEAL, RED 281934-3

422216 1 MP0016. SWITCH, SPNO, BLACK MP0016.

422204 1 MP0016/RD. SWITCH, SPNO, RED MP0016/RD.

 

 

 

Jeg skal nok ha bryterne på dasjen et sted, jeg har ikke cubby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da er vidunderet montert og testet. Funker fint som snus som noen sier. Bryterne ble montert oppe i hjørnet over speedometeret (på halvtaket over instrumentene der). Trekking av kabel gikk enkelt (det er lagt opp til ekstra kabling, så det er bare å klippe av tuppen på noen små gumminipler både inn til ECU (under setet) og gjennom torpedoveggen for å tre kabler gjennom. Smurte kabelen med glidemiddel beregnet på kabeltrekking, så da gled det så fint :)

 

Selve cruisekontroll-funksjonen er litt gammeldags i forhold til hva jeg er vant med fra D3-en. Den er litt treg med å gasse på etter en nedoverbakke som slutter (hvor hastigheten har kommet under det innstilte igjen), men det er vel bare tilvenning.

 

Edit: Jeg oppdaget at det allerede er lagt opp ledning til turteller (rosa og hvit tror jeg den var), så det slipper jeg å styre med om det blir aktuelt å montere. Den er iallefall koblet til ECU og forsvinner i kabelmatta, så får lete etter den bak instrumentene.

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Se det, da sluttet cruise controlen å fungere. Vet ikke når det skjedde, men den virker iallefall ikke. Har målt på bryterne, og de fungerer. Signalene kommer til ECU. Clutch-bryteren gir korrekt signel til ECU, bremsebryteren gir korrekt signal til ECU. Jord er jord og 12V tenning er 12V tenning. Meeerkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...