Gå til innhold

Fritidsbatteri Fra Biltema


haakonbs

Anbefalte innlegg

Jeg trenger to nye batterier til solcelle driften på hytta. Noen som har efaring med biltema sine fritidsbatterier? Det er jo litt annen pris på disse enn de batteriene som selges primært som hyttebatterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tåler BT-batteriene egentlig av utlading og frost? Jeg var i tvil om det, så jeg kjøpte heller et batteri til solcelleanlegget hos Hyttebutikken. De solgte frostsikre 125 Ah gel-batterier til en brukbar tilbudspris tidligre i høst. Dyrere enn BT, ja, men kanskje mer holdbare når det er midtvinter, frost og lite dagslys til lading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også usikker på hva disse BT batteriene tåler av frost. Men de tåler jo minus grader når de sitter i bilen :)

 

I dag så står det 2 stk batterier på hytta, men er jeg er usikker på spesifikasjonene. Hva er viktig da? Mye Ah?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett 3 år gammelt biltemabatteri i seriebilen. I fjor vinter kinnet jeg tomt batteriet mange ganger, og koblet på lader med "starthjelp" (også kjent som "grillen" :rolleyes: ) Batteriet lever fortsatt det. Det eneste som er dårlig med det er at man kinner fort tomt batteriet. Nå er dette snakk om hyttebruk, så tror det burde gå bra der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med fritidsbatteriene,men starbatteriene i Longfellow er ikke noe særlig når det blir kaldt i været.Futten går fort ut av de. Problemet med biltema er vel at de kjøper der de får det billigst.Noen ganger er det bra kvalitet.Andre ganger er den dårlig.Litt lotto for oss. Til hyttestrøm bør det vel gå bra da strømuttaket er lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Biltemas fritidsbatterier som forbruksbatterier i båten (2 stk. 110 amp tror jeg det er) disse går nå på 5 året, og står i båten hele vinteren. De har holdt lenger enn orginalbatteriene som satt i den da den var ny. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frost er ikke noe problem dersom bly/syre-batteriet er rimelig godt oppladet. Men en utfordring med solstrøm på vinterkald hytte, er at dersom batteriet utlades mye, så kan det sprekke av frost. Vi har ikke aggregat på hytta, og er avhengig av dagslys og solceller for å lade batteriet. Midtvinters er det lite å hente fra solcellene, og batteriet kan bli temmelig tomt etter en langhelg eller vinterferie. Da kan det ta lang tid før solcellene klarer å fylle det opp igjen. En liten sikringsfunksjon sitter riktignok i spenningsregulatoren: Den stopper forbruket før batteriet er helt tomt. Men så var det det med egenutlading i en lang og kald vinter...

 

Derfor valgte jeg å safe med et gel-batteri. Det koster mer enn BT-batteriene, men skal (teoretisk) vare mye lengre, og tåle mer kulde og utlading.

Endret av terje s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp AGM batteri. Kjøpte et for å bruke i camperen, og er meget fornøyd. Må ikke forveksles med vanlig gel-batteri, dette er noe heelt annet.. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra nettet:

Hva er et gelebatteri?

Med gelebatterier menes batterier hvor elektrolytten/batterisyren er flytende, når den fylles i batteriet under produksjonen. Senere tilsettes en kiseloppløsning, som gjør at batterisyren stivner. Gelebatterier har like mye batterisyre, som vanlige "åpne" batterier. Fordi batterisyren er i fast form, sitter batteriets plategrupper som støpt fast, og er dermed meget bra beskyttet mot skader, som følger av vibrasjoner/rystelser. Gelebatterier tåler stadige dyputladinger svært bra.

 

 

9. Hva er et AGM batteri?

AGM er en forkortelse for ”absorbed glass mat”. Med dette menes det at elektrolytten ligger absorbert i separator-materialet og i platenes aktive materiale. Det betyr at det er mindre batterisyre i et AGM batteri enn i et tilsvarende "åpent" batteri. Vi får høyere effektstetthet ved høybelastning/starter i AGM batterier, men de er vesentlig mer følsomme for skader som følge av overlading.

Det er ingen vits i å koble et AGM opp mot en 'gammeldags' batterilader som bare pøser på med strøm og ikke tar hensyn til batteriets til en hver tids tilstand. Da vil det raskt bli svekket. Dette er batteriteknologi konstruert for intelligente overvåkende ladesystemer. Batteriet kan stilles opp i alle vinkler uten å ta skade. T.o.m. opp/ned.

Jeg kjøpte mitt batteri hos Vestac i Sandefjord. Aner ikke hvilket merke batteriet er da det er et 'no label' kraftbatteri fra en batteribank. Denne ble splittet, og jeg fikk kjøpt ett av batteriene til en meget god pris.. Kapasiteten er som følger:

AH/20=100.

AH/100=111

Kaldstartamp: 900 EN B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...