Gå til innhold

"vanlig Bil"


Elvehundre

Anbefalte innlegg

Takk. Hadde ikke sett disse to. Men det er sikkert fordi jeg har søkt etter automat. CRV er en fin bil. Fra 2002 kom motoren med kjede i stedet for rem. Samtidig flyttet produksjonen over fra Japan til England.

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har klart å bestemme meg for bil. Den står på en annen kant av landet så en kompis skal besiktige bilen denne uken.

 

Ikke firhjulstrekk, ikke cruisekontroll (tror jeg iallefall). Sedan selvfølgelig og automatgir og bensinmotor. Lav kilometer, alle servicer fulgt. Mer info kommer senere ;)

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subaru Legacy har jeg hatt. Aldri mere. Jeg ble svært skuffet over denne bilen. Ikke minst bensinforbruket. Jeg kjører like billig på langtur med min 3,5 V8 EFI og manuell kasse...

Boxer-motorene er vel ikke kjent for å være gjerrige.

 

De har derimot et design som gjør det mulig å ha et lavere tyngdepunkt i bilen. En svært god egenskap om du vil brenne av masse drivstoff gjennom en sving.....

 

Jeg hadde en Subarusten en gang. Den var fra tidlig åttitall og var mer brun (rust) enn hvit (opprinnelig). Den veide 1000kg og brukte over en liter på mila.... Men på vinterføre var den morsom.

 

Jeg kommer nok ikke til å ende opp med Subaru igjen, med mindre det er en SAAB 9-2X...men de er vel ikke solgt i Europa?

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

 

Kjøpte bil i går. Gjettekonkurranse:

 

2 liters motor :) . Bensin :) . Automat :D . 1998-mod. 5 dører. 5 seter. Veldig fleksible seteløsninger bak :) . "Fly-kaffebord" på forseteryggene. Gått 138480 km :) . Alle servicer fulgt :D . Ikke 4wd. Ikke cruisekontroll <_< . Ikke takluke :D . Ikke aircondition :D . NAF-Salgstest :)

 

Ha en utmerket kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kjøpte bil i går. Gjettekonkurranse:

 

2 liters motor :) . Bensin :) . Automat :D . 1998-mod. 5 dører. 5 seter. Veldig fleksible seteløsninger bak :) . "Fly-kaffebord" på forseteryggene. Gått 138480 km :) . Alle servicer fulgt :D . Ikke 4wd. Ikke cruisekontroll <_< . Ikke takluke :D . Ikke aircondition :D . NAF-Salgstest :)

 

Ha en utmerket kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Renault senic...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renault Megane Scenic ja :D .

 

Fornøyd med den, koselig bil. I dag fikk den oljebehandling hos Funderud.

 

Lørdag "mister" jeg den nok, eldste sønnen skal bruke den en periode. Håper jeg får byttet tilbake når jeg har fikset bilen hans :unsure: .

 

Julius da, vi kan ikke ha fordommer. Jeg startet med Renault som første bil. Hadde den i 7 år. Det var en 10-er, med hekkmotor. Og dermed bagasjerom foran, som var "gedigent". Iallefall sammenlignet med bilene som kompiser hadde på den tiden. Og helgaturer på ski var "obligatorisk", Renaulten hadde en fordel foran "boblene" fordi den hadde varmeapparat. Stort sett alltid full bil, og minimale drivstoffutgifter på den enkelte. Ikke bare jeg i LR-miljøet som startet med Renault, ett par ganske kjente brødre fra Spydeberg kjørte Renault før det ble LR og RR.

 

10-ern var en meget god vinterbil, men kontrasladd i godt og vel 80 km/t var litt i overkant spennende. Fikk 4-5 kontra den gangen, og var ikke av veien, hverken i elva på den ene siden eller i berget på den andre siden av veien.

 

10-ern var ganske rå, byttet først fra elvehundremotor til trettenhundremotor, deretter noe lett trimming. En gang jeg spant fra asfalt med grus på og over på "ren" asfalt klarte jeg å vri drivakslene. Da jeg bytet disse noe senere var de tydelige vridde. Den siste 10-ern solgte jeg i 2007. På hylla i stua står en hvit Alpine A 110, noe av det flotteste som er laget etter min mening. Fikk nesten kjøpt en slik på slutten av 70-tallet, det var en Fransk bil som var krasjet i Trondheim. Ble hentet av forsikringsselskapet tilbake til Frankrike.

 

Har hatt flere andre Franske biler også. Citroén BX og Citroén Xantia ("saint'ja" på trøndersk).

 

Elvehundre-motor i første bilen og "Elvehundre" her på forumet, det er faktisk ett tegn.

 

Første rulling med bil hadde jeg også i en 10-er, kjørte av veien på høyre side i en høyresving! og inn i skogen og rullet ut av skogen og tilbake på veien. Jeg kjørte nedover bakken og da støvet senket seg sto bilen med 2 hjul på hver side av veigrøfta med snuten oppover bakken. Og alt skjedde på en side av veien :lol: . Kan le av det nå, men det var plass til en person i den bilen etter rullinga og heldigvis var det akkurat der jeg satt. Hadde ikke en skramme noe sted, men bilen var bulket på samtlige flater. Klatret ut gjennom frontruta, som lå inne i skogen. Like hel!

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furien har også Megane Scenic. 1997 modell.

Men den har klima, eller AC som det vel heter på "eldre" biler.

Kjempefornøyd med bilen!

Ypperlig bil for 2 voksne og 2 barn.

Utrolig praktisk og romslig bil som alle trives med.

Mener å huske at vi snart har hatt den i et års tid nå, og null problemer så langt. :D

 

Så gratulerer med go'bil Henry Arnfinn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare jeg i LR-miljøet som startet med Renault, ett par ganske kjente brødre fra Spydeberg kjørte Renault før det ble LR og RR.

 

 

 

Jaha ja. Jeg mener å ha mimret litt Renault med de gutta der.(og det er ikke brødrene Solberg :lol::lol: ) Jeg har nemlig noen minner fra dengang jeg var litt over 20. En god venn hadde akkurat kjøpt en Renault 8 Gordini. Denne var lett trimmet og hadde ca 135 hk, og var satt opp for asfaltbane, altså veeeeldig stiv. Inni var det bare veltebur, bensintank og firepunktsbelter. Jeg fikk kjøre denne bilen ganske mye fordi eieren mente jeg var en "verre" sjåfør enn han. Denne Renaulten kjørte fra ALT. På Arctic Circle Raceway i Mo i Rana hadde den bedre rundetider enn Porsche 911 med 250 hk. Gordinien kjørte fra Porschene i svingene, tenk det. En fantastisk bil, rett og slett. På vanlig vei var kappkjøring rett og slett kjedelig. På den tiden var en rask gatebil gjerne en Audi GT, BMW 320, Mazda RX7, Capri 2.8 osv, men ingen av disse hadde noe å stille opp mot den bittelille firkanta Renaulten. Den veide vel sånn rundt 750 kilo, og med gode bakdekk på god asfalt sendte den framhjulene i lufta ved aksellerasjon. Renault 8 Gordini er en bil som få kjenner til, men de som vet hva den er god for, de vet det veldig, og sørger for å holde prisene oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ronny, liker bilen godt. Det har jeg alltid gjort, har kjent hun som har eid bilen de siste 8 år i mange år nå. Så jeg visste hva jeg kjøpte.

 

Hei Are Martin. Jo, det er nok samme brødrene vi snakker om. Tror ikke de kjørte mindre enn 12'er hvis jeg husker riktig.

 

A 110 er også en Gordini. Det var den som på folkemunne het Reanault Gordini. Jeg brukte også R8 Gordini-biter i motoren min. Husker ikke hvor mange hester 1300-motoren min hade originalt, men mener jeg hadde 95 når den var "ferdigbygget". Joda, skulle likt å ha en R8 Gordini også, en original en.

 

Men det jeg kikker på nå er en Dauphine. Den er så "nuskete". Min første biltur Trondheim-Alta var muligens i 1968 i baksetet på en slik. Fatter'n sa før vi startet: "Vi kjører til den stopper, da setter vi den igjen der og tar Hurtigruta videre elelr hjemover." Bilen gikk fram og tilbake og lenge etterpå, den spratt så enkelt mellom vanndammer store som innsjøer over Majavatnet. OK, vi ble bløte på bena, gulvet var rustet bort. På det værste satt søstersen og jeg med bena oppi setet. Mutter'n hadde støvler på bena for hun satt foran og fattern hadde sandaler. Da rant vannet like lett ut som inn :D . Da vi kom til Mo i Rana en kveld var all bagasjen på takgrinda vått. Det hadde regnet hele lørdagen og plasten lå oppe på soveposer og telt. Vannet traff taket og sprutet opp under plasten.

 

Fattern var en vågal fyr, den førte bilturen nordover var en "ekspedisjon" for han og alle dømte den Dauphine'n "Nord og ne" før vi startet nordover. Vi kjørte avgårde rett etter fattern kom fra jobb fredag ettermiddag. Han jobba sikkert til 4, det var ikke slik som nå da folk må avspasere en dag eller to for de skal avgåre på ferie. Og en dag eller to når de kommer fra ferie igjen. Og etter tre uker var vi hjemme sent en søndag kveld, mandag morgen var fattern på jobb kl sju. Slik var det dengang, nå er vi blitt så late og dekadente og må sykmelde oss for at vi har rota oss selv inn i noe som andre så fint kaller "tidsklemma". Noe stort vås hele denne tidsklemmagreia. Det er bare å bruke litt mindre tid ved kaffeautomaten på jobben og ved tv'en og pc'en hjemme.

 

Folket må komme seg i fysisk aktivitet istedet for å bruke tiden på Facebook og andre Forum :lol: .

 

Ha en utmerket kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...