Gå til innhold

"vanlig Bil"


Elvehundre

Anbefalte innlegg

Ja, som overskriften sier er jeg på utkikk etter en "vanlig bil", altså ikke nødvendigvis en LR eller RR.

 

Men jeg kunne tenkt meg følgende: aller helst sedan, automatgir, cruisekontroll, awd/4WD/quatro/xdrive kunne vært kjekt, aller helst ikke soltak, trenger ikke være elektriske vinduer, bør ikke ha gått mer enn 150' km, delt nedfellbart baksete, skipose.

 

Bilen må være bra på vinterføre, har den ikke awd/4WD/quatro/xdrive etc er det fint om den har traction control.

 

Ikke rust. Ikke tekniske og elektriske problemer.

 

Tilhengerfeste. Fint om det er motorvarmer og opplegg for cupevarmer.

 

Kan også være interessert i en mindre varebilregistrert "stasjonsvogn".

 

Ikke veldig gammel bil, sånn ca 2000-mod kanskje?

 

Kom med forslag, og om dere kjenner noen som skal selge bil som kan "passe for meg" så er det bare å gi beskjed.

 

Prisområde: fra 20' til 150', mulig jeg skal ha to biler (en rimelig og en noe dyrere).

 

Og handel haster ikke.

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kjøpt Caddyen, Henry-Arnfinn.

 

Han som kjøpte den gjorde et bra kjøp.

 

Ellers må vel en disco i baksetefella være perfekt?

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du si Eivind. Men Caddy'en hadde hverken firehjulsdrift eller automat, eller husker jeg feil nå.

 

La oss tenke at jeg sløyfer "vanlig bil" i overskriften og heller spør om det finnes en Discovery eller Freelander med diesel og automat som oppfyller mine ønsker? Alternativt en Range Rover eldre enn 1995 med diesel og automat? Noen som vet om slike biler? Og det kan godt være varebil. Og jeg kan klare meg uten cruise-kontroll, dette punktet er ikke et absolutt krav.

 

Ja, har kommet på at jeg vil ikke ha chip-trimmed bil. Må ta med det i "kravspesifikasjonen".

 

Ha en utmerket dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vanlig bil", altså ikke nødvendigvis en LR eller RR.

 

sedan

automatgir

cruisekontroll

awd/4WD/quatro/xdrive

aller helst ikke soltak

bør ikke ha gått mer enn 150' km

delt nedfellbart baksete, skipose.

Ikke rust. Ikke tekniske og elektriske problemer.

Tilhengerfeste

Fint om det er motorvarmer og opplegg for cupevarmer.

Ikke veldig gammel bil, sånn ca 2000-mod kanskje?

Prisområde: fra 20' til 150', mulig jeg skal ha to biler (en rimelig og en noe dyrere).

auda. da skal du ha skoda octavia :( . fryktelig riktig på alle dine punkter. men akk så kjedelig... jeg vet hva jeg snakker om blush .

Endret av j_wold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Davidbirger en Freelander Td4 automat til salgs da? Jeg har en -98 Freelander med diesel, webasto, hengerfeste, ikke soltak, manuell som vurderes solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre har de ikke det. Hvis ikke hadde det vært noe å se på iallefall. Men Yeti kommer med diesel, firhjulstrekk og automat i april og da er jeg booket inn på prøvetur. Men prisen er utenfor det jeg har tenkt å bruke på bil nå.

 

Ellers kommer jo BMW X1 nå, og den oppfyller alle ønsker :D . Ja, bortsett fra prisen da blush . Og X1 kommer med "1,8-motor" og automat til våren, "Folkebilen".

 

Skal forresten se på en Oktavia med diesel og 4x4 til uka. Må da droppe kravet til automat.

 

"Kjedelige" biler kanskje, men jeg er avhengig av bil som går og går og som ikke er så lunefull som noen av LR-produktene kan være.

 

Ser på Subaru også, men ikke Forester for de er jeg ikke begeistret for. Vet ikke hvorfor. Den siste utgaven av Impreza'en imponerte, med 2 liters motor, automat og firhjulstrekk. Og det var god plass i cupé'en også, til og med i baksetet bak føreren. Så som så med bagasjeplass, men jeg skal ikke drive "transportfirma" heller. Og mer enn stort nok for meg, i kombinasjon med tilhengerfeste og henger når slikt er nødvendig.

 

Audi A4 quatro er også aktuelt, men der og er det vanskelig å få bilen med automat. Til og med på de nye A4-allroad må man opp i 210 hk for å få kjøpe automat.

 

Ender vel opp med en framhjulsdrevet Mitsubishi Galant med automat. Og ett sett kjettinger i bagasjerommet ;) .

 

Men dette er vel uinteresant å lese om for dere.

 

Ha en god dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..."Kjedelige" biler kanskje, men jeg er avhengig av bil som går og går og som ikke er så lunefull som noen av LR-produktene kan være...

da er vi fremdeles (på tross av at jeg glemte at den ikke har automat) på skoda octavia 1,9tdi 4x4.

 

når jeg kjøpte til konemor så kikket jeg på en som var gått 300000 km. den hadde ikke skiftet regreim på 180000 km og 8 år, den hadde i grunn kun fått de reperasjoner som var påkrevet etter pkk. ALDRI stell. den var billig, men det var skremmende mye bil igjen på tross av vanskjøtselen.

DET er en bil som går og går og går :.) derav... utroooolig kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Kjedelige" biler kanskje, men jeg er avhengig av bil som går og går og som ikke er så lunefull som noen av LR-produktene kan være.

 

Ha en god dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Finnes det? Biler som bare går og går? :unsure:

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en MB 124 4-matic. Du slipper nok ikke soltak og du får ikke delt nedfellbart baksete i sedanutgave, men ellers er det da treff på en del av spesifikasjonene dine?

 

Er selv på utkikk etter en sånn. Sedan med diesel er det svært lite av. Og trenger jeg nevne rust?

 

Ellers en artig tråd. Tror det er flere som trenger en annen bil, og særlig en som ikke er lunefull.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagfinn, jeg burde selvfølgelig skrevet bil som bare "går og går", ser poenget ditt.

 

Lars, 4-matic var vurdert tidlig i prossessen. Men gikk bort fra dette raskt, ble anbefalt av "kjennere" av disse å holde meg unna. Spesielt i det prisleiet jeg befinner meg i. Men dette er biler som får mange lovord. Og er sjeldne å finne, brukt med de "spesifikasjoner jeg setter" ;) .

 

Hei Rolf. Fikk endelig vognkortet til Corvetten i går. Lang prossess: sendte inn salgsmelding og skrev jeg ville ha oversendt vognkort og nødvendige giroer, hørte ikke noe på "uker og måneder", ringte og fikk tilslutt opplyst at den hadde "teknisk kontrollseddel" fra 1985 (hvorfor kunne de ikke sende meg en notat om dette slik at jeg kunnes tartet tidligere med søk etter dokumenter?), jeg måtte ringe selv til Steinkjer for å skaffe gjenpart av denne tekniske kont... eller mangellapp som vi andre kaller det, til slutt kom jeg til riktig kontor :rolleyes: . Og de fant heller ikke lappen :unsure: . Endte opp med at jeg måtte ha full teknisk gjennomgang på Hafslund.

 

Andre som har kommet dit har blitt møtt med blide fjes og "artig at noen tar vare på slikt" og "lenge siden jeg så en sånn" sv. Jeg ble mødt av TO blide, lett skeptiske fjes, som brukte 55 minutter. Det var moped på "rulle" og den gjorde (på den "snille maskinen" som viser for lite) 48 km i 3. giret. De valgte å ikke prøve 4. giret, samt at jeg argumenterte med "feit gubbe" som fører og "motvind" på turene etc..

 

Ny mangellapp. Nå har det seg slik at min moped er registrert i juni 1971. Det er dumt sjø, da følger den Kjøretøyforskriften av 1. april 1971 (den med sikkerhetsbelter i bil osv) og for min moped betyr det at den MÅ HA SPEIL og KAN IKKE HA ORANSJE BAKLYS. I tillegg virket ikke nær og fjernlys. Jeg hadde jo sjekket at det var lys både når bryteren sto i NÆR og FJERN. Men lyset vekslet ikke. Jeg skulle få lov til å ha oransje bremselys, så der måtte jeg bare koble om :lol: .

 

Nå skulle ikke "peden" min ha oransje baklys likevel, fant ut det da jeg fikk tak i ett koblingsskjema. Og det var riktig at det var samme tråden i forlyset som lyste hele tiden. Koblet om, lett som "fot i hose". Speil var det litt værre med. Dro på "mopedbutikken" jeg bruker og fikk kjøpt et stort svart plastspeil med en lang svart stang ned til styret på. Vældi lei mæ for dette, men fikk tips i butikken om iallefall å stikke innom den lokale Harley-butikken her i distriktet. Kom derfra med et lekkert lite speil med tilhørende kort stang ned til styret, i krom. Herlig. Lett å montere, clutch-hendelen var knukket og der har jeg skiftet alt og da var det hull for speil i den styremonterte delen.

 

Fikk ny time raskt, kunne ikke komme på "drop in", det var full sjekk igjen som ventet. Startet "rat bike'n" min ( har selvfølgelig skiftet wirer og bremseband osv og ellers ikke gjort noe, ikke vasket "peden" en gang etter at hjeg fikk den for det skal være en "rat bike"), og da dukket det opp en annen slik "kontrollmann" som fortalte at han ikke skulle sjekke min "ped". Men han hadde hørt da jeg startet at jeg manglet noe i eksospotta og så begynte han og sjekke og så var "bendet" kappet og "peden" "trimmet slik de pleide å gjøre på den tiden". De to gutta fra sist gang kom ut og jeg startet opp og demonstrerte lys. Speilet så de på. Da kom det fra "han som ikke hadde kontroll på min ped" at arealet på speilet var for lite, han ba de to andre sjekke forskriften på areal og mumlet noe om å beregne flaten. Da sa jeg "vææær så snill" og virket sikkert en smule oppgitt. Sjefskontrolløren min signerte og daterte mangellappen min og sendte meg inn for videre registrering. "Han som ikke hadde noe med det" fortalte meg også hva jeg skulle si i skaranken for å få bele tidsriktig skilt. :lol:

 

Så nå er skiltet kommet og vognkortet kommet og alt er bare fryd og glede. Og feilene de påpekte var reelle, det er bra og se at Biltilsynet gjør en god jobb. Jeg er meget fornøyd med servicen der inne og grunnen til at det ble to visningsrunder var at jeg selv var dårlig forberedt første gangen.

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :) , lykkelig eier av Corvette med Harley-speil ;)

 

PS!

Den "optimale bilen" for meg har jeg funnet ut må være en soft-dash eldre RR med 300TDI og automat, helst en 3 dørs, uten soltak. Og jeg skal klare å leve med elektriske vinduer. Kanskje? :unsure: Og bilen trenger ikke være original slik, den kan godt være ombygd bare alt er gjort skikkelig og alt virker slik det skal.

DS

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som skal selge en bil som fyller kriteriene dine:

 

Audi A6 sedan. 2,8 Quattro med automat.

100% fulgt opp av han, som er en dyktig mekaniker med Audi-dilla.

 

Pris rundt 60K.

 

Kan skaffe detaljopplysninger hvis dette er interessant.

 

R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi A6 er vel ikke akkurat kjent for stor driftsikkerhet. Likte bedre tanken din om RRC med 300 motor og automat. Den er øverst på lista mi,men er ikke mange på markedet. I mellomtiden nøyer jeg meg med RRC med 2,5 VM diesel, den har riktignok ikke automat men motoren er den mest startvillige jeg har hatt og har skikkelig drag fra 1000 rpm og max dreiemoment ved ca. 2000 rpm. En sterk og nøysom motor, går jevnt på mellom 0,82 - 0.92.

Når jeg fikk bilen tenkte jeg litt på å konvertere til en 200 eller 300 LR diesel men så lenge VM maskinen går så bra som den gjør har jeg lagt fra meg motorbytte tanken. Men en RRC med den kombinasjonen du beskriver er den ultimate løsningen og var jeg deg ville jeg gå for den.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det? Biler som bare går og går? :unsure:

 

Subaru Legacy Stv.

Eksempel:

1998 modell, 2,0 bensin. Gått 136000km.

Byttet så langt

1 hovedlyspære

Bremseklosser foran

1 skiltlyspære, 1 bremselyspære.

 

Desidert beste bilen jeg noengang har vært borti.

Hadde alle biler vært sånn,hadde vi sett mange verkstedkonkurser.

 

J30S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status til nå i biljakten min.

 

Har prøvd en Saab 900 SE m/automat. Fin bil.

 

Har sett på en nesten ny Impreza. God plass i cupè'en. 2 liter og automat. OK bil, ikke prøvekjørt. Ble solgt før jeg fikk somlet meg til å prøve.

 

Tirsdag prøvde jeg en 86-RR med 3,5 EFI og automat. 4 dører. Fin bil.

 

Har sett på en Subaru Forester, den nyeste er faktisk litt stilig blush . Ikke prøvd.

 

Har sett på en Skoda Oktavia 4x4. Ikke automat. OK bil, ikke prøvekjørt. Enda.

 

Har sett på en Honda Accord. FIIN bil. Automat og den hadde hverken soltak eller glasstak :D . Cruisekontroll. Ikke firhjulstrekk <_< .

 

Skal avgårde å prøve en Honda CRV nå. En 2004 mod med automat, men dessverre ikke cruisekontroll. Heller ikke soltak :) . CRV er siden 2002 produsert i England, vet nesten ikke om jeg tør jeg :unsure: .

 

Opp til hytta sent mandag kveld, ca 30 cm med snø, ingen spor. Pudderføre med bil :D . Lavserie, andre gir, RR'en ruslet opp bakkene, inn med diff-sperre den bratteste bakken med den krappeste svingen, gikk fint som bare det. GO-bilen sin det :lol:;) .

 

Ha en utmerket dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

PS!

Seriebil ikke aktuelt nå, artig bil og for meg absolutt ikke brukbar hvis jeg skal kjøre veldig ofte, ganske langt, på kort tid. Vet hva jeg snakker om, har hatt biler fra alle serier og med alle akselavstander bortsett fra 101. Og jeg har tilogmed kjørt seriebiler med dieselmotor ;) noen ganger.

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Freelander, TD4, automat, Webasto med timer/fjernstyring, cruisekontroll. Lav km, tilhengerfeste.

 

Bare noe jeg kom på i dag. Mulig det er feberørske? Men ville en slik 2004-2005 modell til rundt 130 - 140 tusen kroner og lav km kunne være en bil jeg kan kose meg med i 7 -10 år?

 

Ja, 10 år for meg blir fort til 19 - 20 år.

 

Ha en fin helg og kom gjerne med forslag dersom dere vet om noen slike

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok støtte Joker her, jeg har hatt tre Legacy st.v. og det er så å si HELT feilfritt. Honda er også gode biler uten særlig trøbbel, men har bare hatt én. Veldig gode maskiner på Honda.

 

Artig tråd, dette!

 

:)

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg prøvd en utrolig morsom bil. Det er lenge i mellom de gangen jeg kjører en bil som får fram det STORE SMILET :D og at jeg ler mens jeg kjører :lol: . Opptakten var ikke så morsom, var først i begravelsen til Gunnar. Men etter "gravølet" på caf´'en i Svinndal kjørte jeg til Sarpsborg. Og passerte en Yeti, som jeg stoppet for å se i "virkelig live".

 

Hadde bestemt meg for ikke å teste denne bilen før den kommer med 4WD og diesel og automat, noe den gjør neste sommer. Men så tenkte jeg at jeg "skulle være litt vill og prøve noe nytt" og tok en testtur. Hadde jeg hatt pengene hadde det blitt bilhandel umiddelbart. Opp Trøsken-veien satt den som "et slips" i svingene, det var som å kjøre en "litt høy" go-cart. Motoren var trekkvillig over et bra område, så her trenger man ikke automat. Motorveikjøring etterpå var fantastisk.

 

Og bilen var STILLE innvendig, selv med vinterdekk. Veldig stille. Ja, jeg sammenligner ikke med Range Rover'n der jeg kjører med formstøpte øreplugger. Skoda'n var bare så herlig :lol: .

 

Ellers så testet jeg på lørdag en 2006-modell Mitsubishi Lancer sedan med 95 hk 1,6 bensin og automat. Overraskende stor cupé, ikke så rart ettersom denne utgaven av Lancer har 260 cm akselavstand. Galant, som har en veldig bra cupè har 263 cm akselavstand. Lancer'en støyet en del, men var meget god å kjøre. Har fått et bra tilbud på denne bilen.

 

I kveld hadde jeg satt meg opp på prøving av en Mitsubishi Colt 1,5 diesel med noe automatgreier. Skummel sak, automaten girte dårligere enn automaten som sto i den Chevrolet "brødbilen" med 455-motor som kompisen hadde tidlig på 80-tallet. Når den girte opp i neste gir hadde bilen en "ventepause" slik at jeg først stanget hodet i rattet og deretter ble redd for at bilen stoppet og da kom den opp i neste gir og ferden fortsatte. Men den hadde en annen funksjon som var morsom, det var den manuelle giringen. Ja, i "automat" og litt "frisk kjøring" i noen svinger så skvatt jeg til. trodde jeg skulle bli forbikjørt av en trimmet skurtresker eller gammel "bloootrimma" Volvo Bamse lastebil. Så ille var det ikke, det var kun motoren i bilen jeg kjørte som hadde skremt meg.

 

Etter denne turen var jeg satt opp på en Mitsubishi olt 95 hk 1,3 bensin med manuell kasse. Det var en OK bil, likte den mye bedre enn den dieselgreia med cvt-kasse eller automat-manuell eller hva det nå er. Ja, glemte å fortelle at den automatgreia hadde 6 gir, minst, forover. Så det var bare å spa på med gir når jeg testet den på "autobahn" her nede ved svenskegrensen med de store narkobeslagene. 6 gir er så mye at vi har nesten ikke lang nok avstand mellom østfoldbyan te at man får brukt aill giran.

 

Ja, snakker om brukte biler. Tror det var 2005-modeller, mulig dieselen var 2006.

 

Til slutt i kveld prøvde jeg en 2006 Grandis, Mitsubishi det også. Med 2,4 liter og automat. Fyttirakkern for en bil. Hadde det ikke vært for at støyen bakfra fordi bakluka var åpen var så intens så hadde jeg trodd jeg fløy avgårde på en sky. Det var en herlig følelse da jeg cruiset bortover veiene. Regner med dere tydelig ser det for dere hvordan jeg skleeeed fram.

 

Bakluka var selvfølgelig ikke åpen. Det var bare det digre rommet bak forsetene som lagde så himla masse støy. Med en slik bil kan jeg bare flytte med meg de formstøpte øreproppene som jeg bruker i Range Rover'n.

 

Bilen var bra den, ba om tilbud på den. Det er forøvrig en varebil.

 

Inn i GO-bilen etterpå, kula på girstanga bare satt som støpt i hånda, gassen i bånn og åttern våknet til liv, etter 15 sekunder og mange girvekslinger passerte vi 70 km/t og jeg kjente det fremdeles nappet i lommeboka. Vi er liksom "ett" vi, Range Rover'n og jeg. Sist måned klarte den å slurpe i seg bensin for 5200. Med slike månedlige drivstoffutgifter kan jeg snart vurdere å låne sinnsykt mye penger og kjøpe meg BMW X1 med 2-liter diesel, Xdrive og automat :lol:.

 

Ha en strålende aften

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

PS!

Nå må jeg teste Subaru Legacy, jeg bare må prøve det også når jeg nå "gjør ville ting". Den Grandisen vil uansett hvor hardt jeg prøver ikke noensinne klare å komme opp mot bensinforbruket til gode, gamle range rover'n min.

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...