Gå til innhold

Skal (Skal ...) Skal Dvs Må


ragnarsk

Anbefalte innlegg

  • Svar 396
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hjemme i helgen Ragnar? Kanskje guttungen og jeg tar en liten tur mens mor sover etter nattevakt... Må jo få sett på vidunderet.

 

:) Jeg er hjemme. Dere er hjertlig velkommen. Søndag er kanskje det beste været.. Kaffin er varm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig en flott bil.

 

Vet du noe om historien til bilen? En SW fra 1962 har vel sannsynligvis blitt kjøpt av en bedrift/det offentlige? Eller? :unsure:

 

Ang. historie;

registret første gang i Norge: 06.07.1962

forvaltningsgodkjent 24.10.1988 041 MOSS

eier 1; Wammer, Skiptvet, distrikt MOSS

eier 2; Røhr-Staff, Noresund, distrikt Hønefoss

 

Han jeg pratet med på MOSS Trafikkstasjon mente kanskje den hadde gått i forsvaret, i o m den var forvaltningsgodkjent????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. historie;

registret første gang i Norge: 06.07.1962

forvaltningsgodkjent 24.10.1988 041 MOSS

eier 1; Wammer, Skiptvet, distrikt MOSS

eier 2; Røhr-Staff, Noresund, distrikt Hønefoss

 

Han jeg pratet med på MOSS Trafikkstasjon mente kanskje den hadde gått i forsvaret, i o m den var forvaltningsgodkjent????

wammer var lensmann i skiptvet og leder i heimvernet. tror nok den var innrullert i heimvernet av den grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kanskje noen sammenheng mellom disse to? Har jo sett at militære LR bygd/satt sammen på sørlige breddegrader har ganske like hjulbuer som dette.

 

:) hjulbuene er kappet og det har vært breddere på den... du tenker kanskje på de militære lightweight som går i Danmark, Holland :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wammer var lensmann i skiptvet og leder i heimvernet. tror nok den var innrullert i heimvernet av den grunn..

 

;) lensmann ja...du kjente han ( jeg må si jeg ser for meg unge wold kjører foran og den andre bak....) :D

 

hvordan / er det noe papir på disse HV bilene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det var ganske vanlig å bli (mer eller mindre frivillig) registrert og få bilen sin rekvirert av HV ved upassende anledninger, hvis man hadde noe så sjeldent som 4x4 i småbygder som skiptvet.

 

wammern lever i beste velgående, så du kan jo ringe han :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil.

Skulle du trenge noen deler til karroseriet, så har jeg en nesten komplett 5-dørs stående i deler.

Tror ikke jeg skal bruke noe av de dela, å det hadde vært godt å blitt kvitt de før himlens korrekturlakk lager feller for fresern:)

Bare ta kontakt hvis det skulle være interessant, ganske opptatt om dagen så ring først.

 

Hilsen Kjell Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sååå lenge siden Forsvaret delte ut rekvisisjonspapirer på både 4x4, varebiler og tyngre kjøretøy.

I min gamle jobb hadde vi flere biler som kunne rekvireres ved evt. mobilisering.

Tidligere fulgte det vel nærmest med mobiliseringsplikt på Geländewagen bl.a.

 

At Ragnars nye øyensten har vært et mobiliseringskjøretøy siden vogna var ny, er slett ikke usannsynlig, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en charmerende og flott Land-Rover SII.

 

En L-R SII får meg til å gjenoppleve "bilder" fra oppveksten på Oppsal/Oslo tidlig på 60-tallet, da vi gi opp til naboene i andre etasje for å se på Daktari-serien eller Chaplin. Vi hadde ikke TV ennå.

 

Husker jeg hadde en slik grønn Daktari Land-Rover SII Pickup med tiger på panseret fra Gorgi Toys...! :rolleyes:

 

Lykke til med prosjektet ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) KJell Ivar; jeg sier takk for tilbudet og tar selvfølgelig kontakt; Takk!

 

Takk for oppmerksomheten, som det heter... Jeg og satt pal foran TV til naboen, ( vi hadde heller ikke TV) og så Daktari...og blir liksom aldri ferdig med å se på "den nye"

 

Ellers er det denne jeg ikke sjønner.. forvaltningsgodkjent 24.10.1988 041 MOSS: Papa var ikke registrert,før i Norge, og hadde samme setningen i AutoSYS.

Denne heller er ikke registrert i AutoSYS før 1988. Da var den kanskje reg. i HV, eller... Jeg må jo bare få tak i Hr. Wammer.

 

Idag har jeg bestilt 3M spraylim for å pynte litt på interiøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil.

Skulle du trenge noen deler til karroseriet, så har jeg en nesten komplett 5-dørs stående i deler.

Tror ikke jeg skal bruke noe av de dela, å det hadde vært godt å blitt kvitt de før himlens korrekturlakk lager feller for fresern:)

Bare ta kontakt hvis det skulle være interessant, ganske opptatt om dagen så ring først.

 

Hilsen Kjell Ivar

 

Jepp; var i Haug idag, en aktiv Kjell Ivar i verkstedet hadde mye bra saker, og hengeren blir fyllt opp med karosserideler til uka. Takk skal du ha!

VBF B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuscan skrev: "Husker jeg hadde en slik grønn Daktari Land-Rover SII Pickup med tiger på panseret fra Gorgi Toys...!"

 

En slik bil har jeg stående i hylla. Dvs, jeg har to. En av de første fra tidlig 60-tall, samt en i eske av de som ble reprodusert i 1998. Jeg har forresten den hvite også, med løveburet inntakt, fra førsteutgaven på 60-tallet :D .

 

109 PU'en min blir forresten grønn, samme farven som den grønne Daktarien. Den grønn-farven var det på den 109-PU'en som gikk som banebil på Rosenborgbanene. Obs! Må ikke forveksles med Lerkendal, som er baneanleggene som Rosenborg trener og spiller på. Den nevnte 109'er var sikkert hovedårsak, noe som murret i bakhodet et sted, til at jeg begynte med LR. 109'ern ble levert til bilopphogger en gang på midten av 80-tallet.

 

Gjett hvem som har grillen fra bilen hengende i garasjen? ;) Byttet til meg for en hvetestang eller noe slikt etter laaaaaang forhandling med "hogger'n".

 

Gratulerer med fin bil forresten.

 

Ha en utmerket dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Henry Arnfinn!

 

Så sånn helt tilfeldig at det er to forskjellinge felger på denna her.... ett ; 5.5x16x33 som vel er mellom vanlig seriebilfelg og ex-mil?

og tre smalere; /62 272309 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5,5x16et33 er standarddimensjon for s2-109, s2a-109 og s3 og defender.

5,0x16et33 er standarddimensjon for s1, s2-88 og de første årene med s2a-88, samt tidlige sankeyhengere.

 

ex-mil-felgene er 6,5x16et20,6.

 

Gratulerer med en vakker LR, Ragnar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Greitt. Da skal jeg legge om 3x BF Goodrich til de felgene som fulgte med Papa. Da har jeg tre seriebilfelger "tilovers". Skal lage felger til hengeren også, så to stk blir ofret.. Skal sveise inn senter fra felgene på hengeren.

 

Fikk deler idag, så det er en liten clutchpumpejobb til helgen.. Fikk også rep. sett til den gamle bremsemasteren.. må prøve, den er jo så "gossin"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B) And the name is WADE.

Han er ei utfordring... Jeg har aldri begynt på et prosjekt som er så spennende..

:) Må holde tunga rett i munnen, slik at jeg ikke mister tråden...masse prosjekter som har strandet <_<

Googlet litt...

Wade : to step in or through a medium (as water) offering more resistance than air

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...