Gå til innhold

Ombygging: Td5 Til Bio Diesel


Kanten

TD5 som vegetarianer  

40 stemmer

  1. 1. Kan man modifisere en TD5 motor til å gå på bio diesel?

    • JA!
    • Nja, men jeg ville ikke prøvd med min bil.
    • Tror neppe det går, TD5 motoren er for komplisert.
    • Det vil ikke virke!


Anbefalte innlegg

Haha!

 

Jeg syntes det er bra med tilbakemelding. Jeg er helt grønn på dette med fuelsystemer og ekstra tanker og slikt.

Uansett har jeg blitt overbevist om at det vil virke, så nå skal jeg få det til med hjelp av tid, forum, gode venner og en sponsor.

 

Prøver å laste opp bilde av tanken, men bluethoothen på den nye maskina mi er ikke der.

 

 

Jeg vet at nesten 300 liter væske ikke er det beste å ha høyt på bilen, men fra å være en rå offroader, blir dette nå en langdistanse campingbil. Haha! Har jo taktelt og markise, så det det bir jo det det er.

 

Jeg rigger bilen litt forsiktig med tanke på en sahara ekspedisjon, som det ikke er satt noen dato for avreise.

Det jeg vil ha, er en miljøvennlig bil jeg kan reise laaaangt med, som også klarer litt offroad - selv om jeg må holde meg vekk fra de største sidehellingene og kjøre litt defansivt for å slippe unødvendige unnamanøvrene.

 

Unnamanøvrere med heva bil på 35" og myke fjærer er fra før ganske interessant, spesielt i høye hastigheter - så jeg tar den;)

 

Får vel kappe litt benker og få tanken ned til gulvet i allefall.

 

Noen som har tips på hvordan man kan kople to tanker på forskjellig høyde sammen?

Tanken jeg har nå under bilen, skulle gjerne vært koplet på biodelen av den nye tanken.

 

I den nye store tanken er det jo to kammer hvor den ene er til diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes du må splitte dette prosjektet i to.

 

Prosjekt 1: Få td5 til å gå på noe annet enn resirkulerte dinosaurer.

Prosjekt 2: Rigge bil for tur til Sahara.

 

Ad prosjekt 1:

Dette er spennende!

 

Ad prosjekt 2:

Fuel inni bilen? Har ikke du endel fartstid i felt? Ren og forurenset side i teltet osv?

Fueltanker har man utenfor kupeen. F.eks under bilen eller på henger. Både i for- og bakskjermene har du også plass.

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke lov å ha drivstofftanker inne i en lukket kupe. Vet at det monteres gasstanker inn i bilkupeer, men da benyttes tanker spesiellt godkjent for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke lov å ha drivstofftanker inne i en lukket kupe. Vet at det monteres gasstanker inn i bilkupeer, men da benyttes tanker spesiellt godkjent for dette.

 

Tja. har litt over 100 feltdøgn, men biodiesel/salatolje er vel ikke noe problem å frakte inni bilen. Det finnes jo ikke eksplosivt.

 

Det har med plass å gjøre, pluss at sponsoren min kjøpte en helt ny 275 liters tank.

 

Kan bilsvaksynte klage på dette, tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette er jo gøy! Hvor ble det av fortsettelsen?

 

Jeg strippet bilen for bakseter i helgen og satte inn tanken som passer perfekt. Jeg fål laget en treramme med gummibeskyttelser på snekerverkstedet i Oslo fengsel mens jeg skriver.

 

Jeg tror at jeg skal bruke elbett systemet for å få koplet det til og en mekanisk switch slik at jeg også kan bruke den eksisterende 120 liters dieseltanken som en reservetank (og til webasto).

 

Det går sakte på grunn av økonomi, men det kommer seg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er modig, det skal du ha! Følger med i fortsettelsen med potetgull og dip.

 

Modig og modig... Teknologien er jo hønngammal. Rudolf Diesel laget jo motoren for å fungere på peanøttolje, men det var dyrere en fossilt den gangen så da ble det fossilt av økonomiske årsaker.

 

Nå har jo jensemann kommet med den tåpelige påstanden at vi har "mat på tanken" og derfor blir biodiesel 2 kr/l dyrere en det fossile alternativet, for han kan ikke putte på Co2 avgift på det (fordi det er 0 i Co2 utslipp). Han sier også at "de som velger å kjøre miljøvennlig må også være med å bidra til veier og lingnende". Jeg betaler veiavgift OG bomringeavgift fra før, nå skal jeg bli straffet for at han er en idiot!?! E-18 er betalt ned flere hundre ganger allerede. Uansett ville jeg ikke ha foret den 3 verden med ved, søppel, halm og slakteriavfall. Frityrfett (Waste Vegetable Oil) fra McDonalds til forrett kanskje? Det er bare oljeselskapene som på død og liv vil bruke (litt) rapsolje, men de kan jo for f@£* bruke andre ting også.

Greit at 1.Generasjons biodrivstoff ikke er det optimale, men det er mye bedre en alternativet vi bruker opp i dag. Biodiesel er den raskeste og mest effektive måten å bruke NÅ. Hvis vi skal ha en god 3.generasjons bioolje, må Jens tillate produksjon og bruk av 1.generasjons oljer.

 

Jens er en tulling som burde finne seg en jobb han er bedre egnet til. Tror Narvesen på oslo s har en åpning...

"Arbeid til folket som ikke jobber med miljøfremmende tiltak..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jammen mange forbehold i den instruksjonen du linker til:

 

Man skal skifte tilbage til diesel ca. 0,5 liters forbrug før man vil stoppe motoren

 

Det frarådes at modificere motorer der er chip-tunede4.

 

Og ikke minst denne

 

Efter modificeringen skal der anvendes planteoliebaseret motorolie5, og intervallet for skift af motorolie og filter reduceres til 7500km.

 

Finnes det virkelig planteoljebasert motorolje som tilfredsstiller kravene til TD5 motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det virkelig planteoljebasert motorolje som tilfredsstiller kravene til TD5 motoren?

 

Jeg vet ikke, jeg vet heller ikke hvordan resultatet blir - men jeg skal gjøre det.

I starten hadde jeg noen betenkligheter, men de er borte som dugg for solen nå.

 

Alt burde gå bra, får bare håpe praksis fungerer like bra som teori;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved mailen fra Elsbett Danmark;

 

From: scandinavia@elsbett.com

To: anders-kanten@hotmail.com

CC: scandinavia@elsbett.com

Subject: SV: Konvertering 1999 Landrover Defender TD5?

 

Hej Anders

 

 

 

ELSBETT tilbyder et komplet 2-tank system til din Defender TD5 – bestillingsnummer 44100050 – pris 1050 EURO plus 19% MVA og + for forsendelse 36 EURO. Systemet leveres komplet med styring, alle dele, 55 liters ekstra tank udførlig manual osv.

 

 

 

Vær opmærksom på at systemet er beregnet til anvendelse af Ren Planteolie, og fungerer ved at motoren startes på diesel, og automatisk skifter til opvarmet planteolie når motoren er varm. Systemet er ikke beregnet til biodiesel, som i princippet ikke behøver ombygning. Dog kan du med fordel benytte ELSBETT´s 2-tank system hvis du benytter RME eller FAME der er meget tyktflydende – især om vinteren.

 

 

 

Med ELSBETT´s 2-tank system til din Defender er det ikke nødvendigt at bytte indsprøjtningsdyserne eller at omprogrammere motorstyring.

 

Med venlig hilsen / best regards

 

Niels Ansø

 

DAJOLKA - Elsbett Partner Scandinavia

 

+45 4014 8020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Kan noen svare meg på hvilket trykk det er fra tanken til innsprøytninga?

Mente at det var bare noen få bar fra tank til innsprut og ganske mange etter.

 

Har bestilt et elsbett kit i dag, regner med å starte ombygging i januar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke lov å ha drivstofftanker inne i en lukket kupe. Vet at det monteres gasstanker inn i bilkupeer, men da benyttes tanker spesiellt godkjent for dette.

 

Jeg har ikke eksplosiv vare inni bilen, men olje. Det er vel ingen regler som sier at man ikke kan frakte salatolje inne i bilen, så lenge den er godt sikret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var det ikke greit med biodiesel i Oslo, tipper på 10-12 minus når den frøys.

Flaks at det var aggregatmotoren for å drive hydraulikken på en container/sideløft semihenger

Uflaks at han hadde fått ut støttebeina foran og bak det han skulle hente.

Det var ikke system for varming på denne, normalt fyller han avgiftsfri men pumpa virket ikke så da ble det bio

 

Mvh Jari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er et problem når det er kaldt.

 

Det er derfor jeg skal ha et to-tank system.

Alt er bestilt i fra elsbett i danmark nå, så delene kommer i starten av januar.

 

Kjølevæska skal gå i fra motoren (som startes og stoppes på diesel) og inn (og tilbake) via et rør i den ekstra bio tanken.

Når bioen er varm, switcher jeg med en enkelt knapp.

 

Å starte på bio i vinternorge er håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe spennende prosjekt..

 

Trist at vår såkalte "miljøbeviste" regjering saboterer alle private miljø initiativ som ikke er godkjente av Jens og vennene hans i LO....

 

Jepp, Jensemann tenker på lommebok fremfor miljø. Bilistene driver Norge, rett og slett.

Han mener at brukt frityrolje, halm og ved er mat for den 3. verden. Bellona sier at det er mer en nok mat i verden, men at den er feildistribuert.

Rapsolje er kun oljeselskapenes alternativ og det vil til en viss grad ta ressurser fra jordbruket som kunne ha blitt brukt til for eksempel korn på hver 4 avling.

 

Arbeid til alle som ikke jobber med miljøet.

Endret av Kanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skulle egentlig hatt kittet her 1 januar, men tollvesenet er noen byttinger som ikke godtokk orderebekreftelsen som pakkningsvedlegg, da det ikke stod faktura på toppen av arket.

 

De sendte den tilbake til tyskland, slik at de kan putte en lapp med en annen overskrift på og sende den tilbake til Norge...

 

Heia Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk land uten byråkrati, men jeg er ikke sikker på at det er bedre å bo der.

 

Kanskje er det bedre å finne seg i at vi må ha regler for at alt skal fungere?

 

Joda, jeg er enig i at vi må ha noen regler, men logikk og fornuft burde vektlegges tyngre når man skal håndheve disse lovene.

Når jeg blir keiser av universet skal jeg gjøre 3 ting rimelig raskt.

 

1. Fjerne alle fartsdumper

2. Lage en lovbok hvor den første regelen heter "skjønn" og gjelder samtlige lover i boka.

3. Innføre et fotballsystem for politikere, hvor man kan kjøpe og selge de på tvers av partier og sette de på benken om de skulle være dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...