Gå til innhold

Ombygging: Td5 Til Bio Diesel


Kanten

TD5 som vegetarianer  

40 stemmer

  1. 1. Kan man modifisere en TD5 motor til å gå på bio diesel?

    • JA!
    • Nja, men jeg ville ikke prøvd med min bil.
    • Tror neppe det går, TD5 motoren er for komplisert.
    • Det vil ikke virke!


Anbefalte innlegg

Hei. Statoil har svaret. For et stykke tid tilbake leverte de miljødiesel til trålerflåten.Hele flåten lå på verksted med revne sylinderforinger.

Metallisk kontakt mellom forring og stempel.Statoil holdt stand i ei uke.Hele herligheten kosten dem 50 mill.

BRENNSTOFF ER IKKE HUSHOLDNINGAVFALL.

 

FINNI

 

Hva er miljødiesel?

 

Er det raps, fisk eller soya eller hva?

 

Skulle gjerne sett en link på dette om du har det!

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes også det er glimrende at du leter litt rundt etter løsninger på dette, Anders. Har tenkt tanken selv flere ganger - ville jo vært supert hvis dette funker på TD5!

 

Takk for at du tar deg tid til dette for oss!

 

:)

 

Tusen takk for støtte!

 

Dette er noe jeg vil og som jeg skal få til.

Jeg har et lite team med meg som er villige til å legge tid og litt penger i dette.

NÅR vi får det til, vil vi kunne tilby løsninger til andre bileiere også. Jeg har en kompis som er miljøforkjemper som eier firmaet bio8 AS.

Han vil redusere de totale utslippene til Norge med 5% på sikt. Han sponser prosjektet med stor interesse.

 

Det som kommer til å skje, er at man spare både miljø og penger. De største barriærene er politiske, så vidt jeg har skjønt.

 

Rudolf Diesel laget jo dieselmotoren til å gå på peanøttolje, hvorfor kan vi ikke gå et skritt tilbake dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører min caravelle tdi med biodiesel så ofte jeg har anledning til å fylle det, gjort det 1,5 år. Vrimler ikke akkurat av fyllestasjoner. Virker fint også i -20. Har aldri skjønt hvorfor bilprodusenter ikke legger litt arbeid i å godkjenne motorene sine for dette, de fleste ville antagelig gått helt fint uten nevneverdig ombygging. Eneste minuset jeg kan komme på med biodieselen er at bilen er noe mer tungstartet når den har stått en stund. Tror rapsoljen tykner litt.Egentlig ikke noe problem. Har ikke kjørt landroveren med det enda, men skal prøve(har 200tdi). Synes det er bra du tenker i disse baner. Tror ikke du trenger å forvarme biodieselen. Men du kan antagelig mer om dette enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er utfordringen i forhold til div foraer er TD5 motoren.

Ellers kjøpte statiol opp alle biodieselstasjonene i Norge og la de ned så fort de kunne.

 

Greia med et to-tank system - er å starte og stoppe bilen på en relativt liten dieseltank og la kjølevannet til bilen forvarme bioen slik at den blir tynnflytende.

Det blir da en bryter inni bilen så man bytter når bioen er varm.

 

Skal du kjøre på ren bio rett på tanken om vinteren anbefaler jeg deg å blande i ca 20% diesel for kaldstart.

 

Du kan sikkert kjøpe rapsolje av bio8.no - men du burde ha en liten tank og en henger til å hente det i. Ca halv pris av vanlig diesel.

Han ville helst selge 40.000 liter i slengen, men ta kontakt med de så hjelper de deg sikkert.

Jeg har planer om å prøve å kjøpe derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt fra Elsbett;

 

Hej Anders

 

 

 

ELSBETT tilbyder et komplet 2-tank system til din Defender TD5 – bestillingsnummer 44100050 – pris 1050 EURO plus 19% MVA og + for forsendelse 36 EURO. Systemet leveres komplet med styring, alle dele, 55 liters ekstra tank udførlig manual osv.

 

 

 

Vær opmærksom på at systemet er beregnet til anvendelse af Ren Planteolie, og fungerer ved at motoren startes på diesel, og automatisk skifter til opvarmet planteolie når motoren er varm. Systemet er ikke beregnet til biodiesel, som i princippet ikke behøver ombygning. Dog kan du med fordel benytte ELSBETT´s 2-tank system hvis du benytter RME eller FAME der er meget tyktflydende – især om vinteren.

 

 

 

Med ELSBETT´s 2-tank system til din Defender er det ikke nødvendigt at bytte indsprøjtningsdyserne eller at omprogrammere motorstyring.

 

Med venlig hilsen / best regards

 

Niels Ansø

 

DAJOLKA - Elsbett Partner Scandinavia

 

+45 4014 8020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres for godt ut til å være sant. Jeg gleder meg til fortsettelsen.

 

Ingenting ville glede meg mer enn å kjøre min Def TD5 mer miljøvennlig enn alle klimahyklerne i deres politisk korrekte liksombiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser tråden med interesse. Og selv om jeg ikke tror man skal tukle for mye med en bil som allerede er gått 360', så lurer jeg på om dette hadde vært mulig å gjøre på en gammel 200tdi også. burde kanskje være enklere med en 200 tdi enn en td5 ?

Lurer på det med oppvarming av rapsolje, er det et problem i og med at det er lite nok varme i bilen som det er. Det er vel mindre varme i en td5 enn i en 200 tdi, eller husker jeg feil.

 

Frode mente forresten at det stod en byttemotor i min (blokka var hvitmalt eller noe slikt). Da hadde det kanskje ikke vært så ille å bygge den om, eller ?

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser tråden med interesse. Og selv om jeg ikke tror man skal tukle for mye med en bil som allerede er gått 360', så lurer jeg på om dette hadde vært mulig å gjøre på en gammel 200tdi også. burde kanskje være enklere med en 200 tdi enn en td5 ?

Lurer på det med oppvarming av rapsolje, er det et problem i og med at det er lite nok varme i bilen som det er. Det er vel mindre varme i en td5 enn i en 200 tdi, eller husker jeg feil.

 

Frode mente forresten at det stod en byttemotor i min (blokka var hvitmalt eller noe slikt). Da hadde det kanskje ikke vært så ille å bygge den om, eller ?

 

Det er jo ren olje. Den smører jo bedre en diesel, så det burde bare være bedre med det en med fossilt drivstoff.

Det er også lettere å bygge om på eldre biler. Jeg mener at du bare kan helle Rapsolje rett på tanken, uten modifikasjoner. Pass på at det er klassifisert som biodrivstoff, så er det ikke noe problem å helle på.

 

I lengden kan det gå utover slanger og div som er plast, da bio også fungerer som løsemiddel. Forvent også at du må bytte dieselfilter 2-3 ganger, da bioen smører rent og løsner mye grums som har festet seg i kriker og kroker over årene.

 

Det er 30.000+ biler bare i tyskland som bruker dette, så det må jo fungere i Norge også.

Er det kaldt burde man blande inn 20% diesel for kuldeegenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bruken av kaustisk soda i biodieselproduksjonen som gjør at slanger og div. må passes på? Må jo være omtrent som å kjøre innvendig motorrens kontinuerlig :)

 

Kjøper man biodiesel med EN eller DIN nummer er dette biodiesel, bruker man "frityrdiesel" man lager selv, er det mange som putter på kaustisk soda/white spirit eller andre løsemiddler for å få den tyntflytende. Man burde heller burde forvarme oljen for å få den tynnflytende.

 

Uansett vil gummideler utvide seg litt da man bruker biodrivstoff, så syrefaste/syntetiske slanger/foringer er å foretrekke.

Vet om flere som heller statiol/shell biodiesel rett på tanken på LR, alle modeller. Problemet med dette er som nevnt kuldeegenskapene, men man kan blande inn vanlig diesel for å kompensere.

 

Problemet med bioen til de store selskapene, er at mange selger den dyrere eller til samme pris som autodiesel - selv om produksjonskostnadene er vesentlig lavere og det er heller ikke 80% statlige avgifter på biodrivstoff.

Statoil kjøpte opp en haug av biodieselstasjoner i Norge og la de ned etter 2 uker eller noe, fordi de vil heller selge ikke-fornybar "skitten" energi.

 

Barriærene er politiske.

 

I UK må de betale en eller annen tulleavgift på olivenolje og sånn, siden mange bruker det som drivstoff og staten taper masse penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klønete spørsmålsstilling fra mi side det der...

 

En ting er helt klar: hadde bua mi vært større enn 6 m2 (i tom tilstand, hvilket den ikke er), så hadde jeg lagd frityrdiesel sjøl.

 

Kaustisk soda er vel for å få slaggstoffene i frityrolja til å felles ut før suppedasen varmes opp og blandes med litt metanol som gjør det hele litt mer flytende. Lenge sida jeg leste oppskrifta, men tror dette er i nærheten av riktig.

 

Ellers er jeg blant dem som tror TD5 funker helt fint med både planteolje og biodiesel om nødvendige endringer er gjort. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg blant dem som tror TD5 funker helt fint med både planteolje og biodiesel om nødvendige endringer er gjort. Lykke til!

 

Motoren skulkle vist være kilen på hjemmelaget bio av frityr, men SVO (straight vegetable oil) i et to-tank system og biodiesel med EN eller DIN godkjenning skulle gå fint.

 

200 og 300 tdi funker med homebrew;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To: anders-kanten@hotmail.com

 

Hi Anders,

Been abit busy, so sorry not had a chance to contact you earlier.

Oh boy...the 2 tank system is clumsy, takes up half the load space and is bound to falter somewhere. An old mentor of mine once told me "K.I.S.S." : Keep It Simple Stupid. This probably applies to most things but especially to Defenders :)

Your best (and cheapest) option is to go for good quality SVO. with the EN standard. Granted, in winter it will thicken, but I contacted a diesel guru: Diesel Bob (google his website). If you add either regular winter diesel which has additives in Norway to prevent the same increased viscosity effect in dino diesel, you solve the problem. NAF have for years used a 50-50 mix of bio/dino during winter. Alternatively turpentine can be added as an "antifreeze". I spoke to the head of Biodiesel production at Hydrotexaco last winter, and they test there biodiesel down to -20 C, however you have to also take into account the windchill factor whilst driving at speed.

The other problem is that biodiesel is susceptible to microorganism overgrowth if you leave it standing unused for too long..not good, so you are best not bulk buying and storing it yourself.

 

I've just come back from a trip to the UK with the Landy, where it had a good going over by Foleys Specialist Vehicles, no problems found relating to fuel lines/engine/injectors. Couldn't get commercial biodiesel, so drove back on dino, subjectively the engine felt rougher, so looking forward to smelling like a chip shop and driving like honey (well, relatively) again.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringen foreslår også at fritaket for autodieselavgift for biodiesel blir halvert i 2010, med sikte på endelig utfasing i 2011.

 

Årsaken skal visstnok være at omsetningspåbudet fra 1. april 2009 har bidratt til at det blandes inn 5 prosent biodiesel i ordinær autodiesel, mens fritaket for autodieselavgift har liten betydning for den samlede omsetningen av biodrivstoff.

 

Fra nettavisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er snadder lesning for meg, takk for at flere av oss er interessert i alternativt drivstoff.

 

Selv kjørte jeg biodiesel på min gamle P38, skifta endel filtre men så gikk det veldig bra.

Hver 2 eller 3 tank fyllte jeg biodiesel på den.

 

Må helt til Lillehammer for å få tak i biodiesel, hadde jeg fått den her på Ringebu hadde jeg fyllt hele tiden.

Eneste dumme er at Biodiesel her oppe koster det samme som vanlig, så det spiller ingen rolle hva jeg fyller lenger. :angry:

 

Nå blander jeg inn 30-40% brukt motorolje på Ford'en min (7.3 liter V8 diesel). Det for å bli kvitt olja etter skift.

Eneste er en stillere gange og en anelse blå røyk ut bak på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du en 7,3 ford-diesel på 30% motorolje?

 

Motoren protesterer ikke? Det er virkelig imponerende.

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du 40.000 + liter biodiesel koster literen rundt femmer´n fra Danmark.

At biodiesel koster nesten like mye som vanlig autodiesel er bare et stunt fra oljeselskapene for å selge diesel.

Den biodieselen de selger er god til -30 celsius.

 

Vet det er et par karer som jobber med å starte en biostasjon i Oslo. Desverre er det kanskje 3-4 år til det kanskje blir realitet.

En tank som kan lagre så mye diesel koster også et sted mellom en halv og 1 million.

Oljeselskapene låner bort slike til storkunder som kjøper diesel fra de.

 

Politikken er den største barriæren, desverre...

 

En fair pris på biodiesel for en med pumpestasjon er kanskje 6-7 kr literen når avgiftene er baket inn.

Uansett burde det være ca halv pris av diesel, da produksjonskostnadene er vesentlig lavere.

Endret av Kanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den 7.3 Ford diesel steinknuseren (Navistar International motor) går på motorolje tåler den helt fint :)

Eneste er at du må være sikker på at olja ikke er forurenset med noe annet, som f.eks. vann og annet grums.

Jeg lar den gamle motorolja renne gjennom det gamle dieselfilteret og ned i en kanne før jeg fyller på bilen.

Fyller olje på bilen før jeg topper opp med diesel, for å få den blandet inn.

 

Noen blander også inn automatolje, men jeg gjør det ikke pga. dens flammehemmende egenskaper.

 

Er usikker på hvor mye olje jeg skal blande inn når vinterkulda setter inn, tror nok det er en fordel å redusere %. Uansett så har jeg bare 10 liter olje igjen nå og det er 5000km til neste skift. 10 liter olje på en 120 liters tank blir ikke mye heller.

 

 

HydroTexaco på Lillehammer er nærmeste biodiesel stasjon her i dalen, tror det er en på Otta men det er litt langt unna i feil retning for meg.

Har lagt merke til at på døra på søppelbilene her i Ringebu har klistremerke om at de kjører biodiesel. Har de egen tank på lur her et sted tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 7,3 tdi fordmotor fra 1997. Kjøpte bilen ny og solgte den i 2006(?). Tenkte aldri på å kjøre den på noe annet enn diesel. Ergerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo utgaven har nyere innsprøytningssystem, ville undersøkt nøye før den fikk så mye oljeinnblanding. Hadde en 2001 med samme turbo motor som jeg kjørte ren biodiesel på, det gikk fint.

 

Den gamle steinknuseren tåler mer enn den nyere fintfølende turbo utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til at på døra på søppelbilene her i Ringebu har klistremerke om at de kjører biodiesel. Har de egen tank på lur her et sted tro?

 

Biotanken er helt lik som den vanlige lastebiltanken.

Det er bare slik at det er to kammer i den. Man starter på den lille tanken som er fossil diesel, så kjører man på bio når motoren har blitt varm. Enkelt.

 

Ellers har min kompis joe kommet på førstesiden av vg.no i dag med bilen sin; http://soletraveller.vgb.no/2009/10/14/soletravellers-nye-hjem/

Han skal flytte inn i sin 130 defender og kjøre den på biodiesel også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...