siglis Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Bilen min, Defender 110 300 Tdi er gått i overkant av 130' og regreima er ikke skiftet. Boka sier 160' eller 8 år, men jeg er blitt oppfordret på det sterkeste å bytte så fort som mulig. Har kjøpt inn reima samt noen ruller fra Angus (så det har ligget et par - tre måneder). Har sett i manualen, og det ser rimelig rett frem ut. Men, er det noen som har noen tips (hvordan låse dieselpumpa?) som kan medføre at det går lettere. I ettertid av en sånn operasjon pleier i alle fall jeg å ha lært mye og vet hvordan jeg vil gjøre/ikke gjøre det neste gang. Jula er rett rundt hjørnet og jeg regner med ca. 2000 km kjøring, og da hadde det vært deilig å slippe å sitte med en urofølelse over at reima burde vært skiftet, samt den forbannelsen jeg kommer til å kaste over meg selv dersom jeg sitter midt på Hardangervidda med røket reim, gåen topp og bøyde støtstenger..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RogalandRover Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 (endret) I have the proper tool kit for this job. It contains the locking pins and wheel pullers you need. You can borrow it from me, shall I send it to you?? Full instructions on how to do the job here. Endret 18. desember 2003 av RogalandRover Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 100.000km eller 5 år! Det anbefales vanligvis å gjøre det oftere enn som så. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siglis Skrevet 18. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2003 Hi Angus; Yes please; that's very kind of you. I'm planning to do the job during the coming weekend, so if you could possible post it today, that would be great. I presume the Christmas post takes much of the capacity of Posten, so maybe the best would be to send it as "over-night" post. That costs a bit more, but then at least I'm sure to get it in time. And of course I'll cover your expences Angus. Do you still have my address? Thanks Sigbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Heisan.. Byttet registerreim på min tidligere 110 for et par år siden - relativ grei skuring. Fulgte Haynes sin fremgangsmåte med et par modifiseringer.. Skrudde av grill og radiator for å få skikkelig plass (byttet olje og kjølevæske i samme slengen) - har du ikke spesialtanga til vifta, så koster den en 50 lapp på biltema, og er velig grei å ha ( justering av ventiler, bytte av viftereim osv går mye enklere uten vifta, og den er noe herk å ta av med rørtang ol.) Nå - den store utfordringen lå i å ta av det nederste drivhjulet - den sitter noe dyrisk ( 140 nm, eller noe slikt - sjekk manualen + lock tight) - knepet er brutalt, og krever en viss forsiktighet, men brukes av alle værksteder: Legg an en latmannsarm ( en kraftig en) an i mot ramma og dra et kort sekund på tenninga - da løsner drivhjulsbolten: Men som sagt - vær forsiktig - det kreves at en følger med, og en vrir om nøkkelen - latmannsarmen kan løsne og gå veggimellom, så ikke sov under dette momentet! Skru av dekselet, og noter deg nøye hvilke bolter som går hvor - det er små nyanseforskjeller i lengden på de... . Nå åpenbarer reima seg, og det er lurt å inspisere den for hvordan den eventuelt er slitt - er den jevnt "avspola" i ytterkant, er det den berømte svakheten tilstede og dekselet må modifiseres - min var helt strøken, så detaljene i dette har jeg ikke greie på.... Jeg låste IKKE oljepumpa - jeg var bare svært forsiktig med å ta av den gamle reima, uten å endre stillingen på hjula - mulig jeg var litt dumdristig her, men det virket helt greit. Bytt reimstrammern etter anvisningene i manualen (slitedel), og sett den nye reima på, juster reimstrammerne etter anvisningene... Du er nå i all hovedak i mål - greit å justere ventiler nå man først har så god plass foran der.... inspiser alle drivhjul, bolter du har løsna , kanskje benytt anledingen til å spyle skikkelig ut av radiatoren, osv... Bytt pakning på dekselet. Drivreimshjulet må strammes skikkelig etter at dekselet er satt på - ikke alle momentnøkler er tilstrekkelig store - og ikke glem lock-tighten som en sikkerhet ( selv om det visstnok skal klare seg greit uten). Espen Tidligere eier av en 110, 97 mod. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RogalandRover Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 I would really recommend the use of the special locking pins, that will ensure your timing stays exactly correct. I still have your address "for Fana" , I will send it today by express delivery. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Ad Espens redegjørelse: MÅ ta av strømmen på fuelsolenoiden på dieselpumpa. ...men takket være Angus slipper du nå å tenke på en slik "brutal" måte å gjøre det på...og så er det så mye enklere når du skal stramme! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siglis Skrevet 18. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2003 Takk til alle sammen for gode råd, tips og lån av verktøy. Da kan jeg kjøre over fjellet uten å være redd for motorhavari samt at jeg kan gi litt eksta gass i bakkene på GP i romjula. Fikk det plutselig for meg i går at nå tør jeg ikke kjøre lenger med den reima. Tidligere har jeg vært litt sleivete i uttalelsene av vestlandsværet, men i dag er jeg glad for mildt vær og regn for nå kjører jeg motorsykkel igjen. Skulle kanskje heller dratt presenningen av den gule og kjørt den, men det fristet mer med BMW'n (Bayerishe MøkkaWerke??) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.