Gå til innhold

Varsellampe for girolje lyser


LarsK

Anbefalte innlegg

Det er vel i utgangspunktet to tolkninger:

1) Det er for høy temperatur på uatomatkassa (feks pga for lite olje)

2) Det er feil på sensor

 

Begge deler kan være like relevant. Pkt 1 sjekkes vel ganske raskt ut. Pkt 2 sjekkes vel ved å bytte sensor skulle jeg tro...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om omstendigheter rundt dette? Var det f.eks under eller etter en oppoverbakke med tung last? Kan være "normalt" og da er det bare å følge anvisning i brukermanualen. Jeg selv fikk dette (for første gangen ever) for 2 uker siden på vei opp Mabodalen med camping vogn og bak en nederlander som kjørte alt for sakte, men lampen gikk sin vei nå jeg kom opp i normale hastigheter og fikk bedre kjøling og lettere lockup.

 

Hvis lampen ellers kommer på under normal kjøring bør man stoppe og finne ut hvorfor girkassen blir for varm.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i utgangspunktet to tolkninger:

1) Det er for høy temperatur på uatomatkassa (feks pga for lite olje)

2) Det er feil på sensor

 

Begge deler kan være like relevant. Pkt 1 sjekkes vel ganske raskt ut. Pkt 2 sjekkes vel ved å bytte sensor skulle jeg tro...

 

 

Jeg har sammen problem på Disco 2 2003 modell med automat girkasse :(

 

Kjøpt i januar 2009, begge lampen i dashborden begynte å blinke samtidig M og S. Ringte og Kjørte til Gautes, ingenting feil med olje osv. (Gautes liker ikke å jobbe med elektronikken tror jeg) Heldigvis hadde jeg garanti og probleme blitt fikset av Sandmo, som byttet sensor. Alt er ok..... til slutten på ferie. Skal kjøre fra Molde til Oslo og før jeg har kjørte 1 km begynte alt på nytt igjen. Kjørte på Land Rover verksted, som sjekket alt om girkasse, alle olje nivåer er som det skal være. Dem slettet feilkodene og alt gikk glimmerende, men nå er blinkingen tilbake igjen. Det skjer meste når girkasse må skifte gir eller med tunger last..... Når jeg har kjørt noe mil og slå av og på motoren, slutter det er blinke. men jeg har ikke tror på det. Neste uke til Sandmo igjen, på vanlig service..... Det blir spennende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med å snurre kablene til sensoren høres veldig merkelig ut at det er det som løser problemet.

 

jeg tror det er dårlig kontakt. man tar av snurrer, og setter på plass og alt funker.. tror det er det at man tar av pluggen som løser problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen løsning er og bygge om kabelen. Bruk en digital kabel for DMX eller Crestron(RS-485) styresystemer. Klipp av i begge ender og lodd inn kabelen. Dette er en kabel som er laget for digital signaler i områder med mye støy og er beregnet for systemer med 120 ohm impedanse. Can bus skal ha 124 ohm bus impedance og da passer denne kabelen veldig bra. Den er dobbelt skjermet og kan evt jordes i motor ECU enden ved ekstremt mye støy men normalt trengs ikke det og gjøres.

Grunnen til at de har et tvister par "vanlig" ledning er nok bare det at det er vanvittig mye billigere i produksjon.

 

Bare og rope ut , jeg har skuffen full av kabelrester av DMX digital kabler....

 

Bare se på gigabit Cat6 kabling. Terminerer man den feil i boksen og lar det stå en liten loop med kabel istedenfor og tvinne den helt bort til knivene så hender det stadig vekk at man får link feil eller treg datahastighet på de.

 

Jeg kan evt. gjøre jobben med og "bytte"kabel mellom engine ECU og EAT ecu.

Endret av Håvard Guttormsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

har bestilt og fått temp sensor og tenke å bytte den..

lampa lyser neste hele tida, starter etter få hunde meter.

Så håper og tror at det er sonsor som er gåen og ikke kassa tom for olje, da ville jeg vel merket mer en rød lampe?

 

1) hvor vrient er det å bytte sensor, og hvor er den?? framme en plass??

2) kan jeg på noe vis peile olje i girkassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ad 2) - med normal utetemperatur på kassa (ca 20 grader), starte motor og dra igjennom alle girene, skru ut nivåplugg på girkassa (torx 50), og se om det renner bittelitt ut. Fyll gjerne i dersom det ikke er nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ad 2) - med normal utetemperatur på kassa (ca 20 grader), starte motor og dra igjennom alle girene, skru ut nivåplugg på girkassa (torx 50), og se om det renner bittelitt ut. Fyll gjerne i dersom det ikke er nok. :)

Tillater meg å komme med en liten tilføyelse her, la motor gå under hele seansen, ellers gulper den ut masse olje når du skrur ut plugg. Ikke stopp motor før du er ferdig med å etterfylle, og plugg er satt på plass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...