Gå til innhold

TC-, HDC- og ABS-lampa lyser.


Severinsh

Anbefalte innlegg

Jeg finner at folk har hatt problemer med TC og HDC, men hos meg er det ennå ei lampe som lyser. Det kan virke som ABSen er ute av drift, påvirker det de andre funksjonene? Det står mye om sikringer, og det har jeg sjekka, men det kan selvfølgelig være dårlig kontakt et sted. Blir ABSen styrt elektrisk med egen sikring? Eller er det mekanisk feil hvis ABSen ikke virker?

Noen som kan hjelpe?

 

Severin Stabell-Hansen

Freelander 2000-modell.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner at folk har hatt problemer med TC og HDC, men hos meg er det ennå ei lampe som lyser. Det kan virke som ABSen er ute av drift, påvirker det de andre funksjonene? Det står mye om sikringer, og det har jeg sjekka, men det kan selvfølgelig være dårlig kontakt et sted. Blir ABSen styrt elektrisk med egen sikring? Eller er det mekanisk feil hvis ABSen ikke virker?

Noen som kan hjelpe?

 

Severin Stabell-Hansen

Freelander 2000-modell.

 

 

Noen som vet om link til koblingsskjema da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner at folk har hatt problemer med TC og HDC, men hos meg er det ennå ei lampe som lyser. Det kan virke som ABSen er ute av drift, påvirker det de andre funksjonene? Det står mye om sikringer, og det har jeg sjekka, men det kan selvfølgelig være dårlig kontakt et sted. Blir ABSen styrt elektrisk med egen sikring? Eller er det mekanisk feil hvis ABSen ikke virker?

Noen som kan hjelpe?

 

Severin Stabell-Hansen

Freelander 2000-modell.

 

Dersom HDC-, ABS- og TC-lampene lyser, kan det være en ABS-sensor som er gåen. Alle disse kretsene har det til felles at de trenger ABS-systemet for å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom HDC-, ABS- og TC-lampene lyser, kan det være en ABS-sensor som er gåen. Alle disse kretsene har det til felles at de trenger ABS-systemet for å virke.

 

Takk, hadde en mistanke i den retningen. Det virker som jeg ikke har ABS i det heletatt, kan de skyldes en sensor, eller er det alvorligere ting på gang? Det ender vel på verksted uansett, men jeg vil så gjerne lære litt om dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, hadde en mistanke i den retningen. Det virker som jeg ikke har ABS i det heletatt, kan de skyldes en sensor, eller er det alvorligere ting på gang? Det ender vel på verksted uansett, men jeg vil så gjerne lære litt om dette også.

 

En diagnose-sjekk vil kunne fortelle hvilken komponent det er som krangler. Men det kan jo være lurt å sjekke ledninger og kontakter for å se om det er en enkel feil. ABS-sensorer finnes på ebay til under tusenlappen: http://cgi.ebay.co.uk/LANDROVER-FREELANDER...id=p3286.c0.m14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe dobbelt opp dær. Men er den treg eller står fast bruker lampene å komme på. Litt smurning på en gammel bryter gjør underverker hos mange, men ikke sikkert hos deg. Virker bremselysa som de skal, er vel bryteren i orden vil jeg tro..

Kan seff være en abs-giver eller lignende og.

Har jo selv revet av en ledning til en giver, og da oppstår det samme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den være defekt når bremselyset virker? Er det noe dobbelt opp på noe vis?

 

Det er faktisk to ledninger ut fra bremselysbryteren. Den ene går til bremselysene og den andre går til ABS-ECU'en. Dermed er det en mulighet for at bremselysbryteren kan være synderen. Den er ikke veldig vanskelig å ta ut, så det kan være forsøket verd å gi den en omgang med kontaktrens.

Like greit å prøve mest mulig før man setter bilen på verksted og må betale det hvite ut av øyet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...