Gå til innhold

Inntak til Høgskole/universitet


Vidar S

Anbefalte innlegg

Hvordan er reglene for inntak til Høgskole/Universitet?

Guttungen har kommet inn på ei linje i Oslo (miljøing) han ikke ha så lyst på og står som tiendemann på venteliste til VA-ing på Ås.

Kan han si ja i Oslo og fortsatt stå på venteliste i Ås? Er tiendeplass sansynlig opptak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og tja.

 

Jeg kom rett inn på Maskiningeniør på Høgskolen i Oslo(falt igjennom heeeeeeelt på siste tampen på arkitekthøyskolen :( ), men jeg står fremdeles på venteliste på Arkitekthøyskolen. Så ja, på Samordna Opptak kan du velge å både svare ja til 2. valg, men fremdeles stå på venteliste på 1.valg og se om du evt. kommer inn :)

 

10 plass... -burde- gå, litt avhengig av populæritet og antall søkere. Kompis av meg er på 15. plass på Bygg/miljø ingeniør(eller noe i den dur) og han satser på å komme inn. Men der er kullet på 60-100 elever, så er vel en grei sannsynelighet at noen hopper av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er veldig relativt har jeg funnet ut :ninja:

 

Ja, han kan takke ja til plassen i Oslo og bytte etterpå, men da tror jeg han faller ut av "køen" på Ås.

Tiendeplass er ikke heeelt usansynlig. De ni som står foran har fått tilbud om andre plasser de også.

 

Ta en telefon til Ås og hør med administrasjonen/rektor hvordan forholdene er der, hvor mange som vanligvis faller fra i starten av året osv. Hør også om han får beholde køplassen hvis han takker ja i Oslo.

 

Forklaring:

Høgskolene i Norge finansieres på stykkpris etter hodetelling tidlig i skoleåret. Tror det er ca 30sept. Det antall studenter de har den dagen får de betalt for resten av året. Fylket har en sum som fordeles på skolene. De får en andel av den summen basert på hvor mange studenter det er. Er det 1000 studenter i fylket hvorav 200 går på den aktuelle skolen, så får den skolen 20% av potten.

Skolene er derfor intresert i å få inn så mange som mulig, men det er ikke så viktig for den at alle fortsetter etter "hodetellingsdagen", for da har jo skolen allerede fått betalt... Frafallet i begynnelsen av skoleåret har vært betydelig de siste årene.

 

Opptaket:

Samordna opptak styres sentralt, men "restplassene", altså de som fordeles i disse dager er det skolene som holder på med. Derfor bør du ta kontakt direkte med skolen på Ås og høre med dem. "Å vise intersse" er vanligvis ikke noe minus ;)

 

Trikset:

De fleste ingeniørfagene starter med "redskapsfag", altså grunnkompetanse som matte, fysikk osv. Dette er forholdsvis likt fra linje til linje, og fra skole til skole. Det betyr i realiteten at det å bytte fra for eksmpel Miljøing i Oslo, til VA-ing på Ås i begynnelsen av skoleåret er relativt uproblematisk for studenten da undervisningen vil være relativt lik.

Når studiet har startet er det opp til skolen hvem de tar inn for å fylle ledige plasser. Hvis frafallet er stort så de får ledige plasser og det står en og maser om plass så slipper gjerne vedkommende inn så lenge han er kvalifisert i utgangspungtet. Særlig før "hodetellingsdagen" er de kine på å få inn så mange det er plass til. Etterpå kan de være litt lunkne siden det da er vanskelig å få betalt for studenten.

 

Konklusjon:

Det er forskjeld på "regelverk" og det virkelige liv her. Det er litt som stolleken også! Den som er "på" får ofte plass ;)

Her på Kongsberg kom vel siste studenten inn døra ca en drøy måned etter skolestart. Det har også vært ganske mye rokkering mellom studiene helt frem til påske omtrent. Etter det begynte fordypningsfagene og da ble det vanskeligere å bytte. Frafallet i begynnelsen av året var som sagt stort og jeg tror høgskolen hadde ca 50% frafall på ingeniørstudiet frem til jul. Situasjonen er jo helt anderledes i år med mange flere søkere og vanskeligere arbeidsmarked, så det er ikke sikkert de siste årene er en stabil målestokk.

 

Jeg ville som nevnt tatt en telefon direkte til høgskolen på Ås og hørt med de :)

Kommer du ikke inn til skolestart så hold kontakten med Ås. Det er ikke helt usansynlig at det går å bytte et par uker etter at semesteret har startet hvis man gjerne vil det!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville som nevnt tatt en telefon direkte til høgskolen på Ås og hørt med de :)

Kommer du ikke inn til skolestart så hold kontakten med Ås. Det er ikke helt usansynlig at det går å bytte et par uker etter at semesteret har startet hvis man gjerne vil det!

Hør! Hør! Den som maser mest får først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Odd! :D

 

Men vil bare kommentere at det på nettsøknaden er mulig å velge ja BÅDE på Oslo-plassen, og i TILLEGG sitte på venteliste på Ås :) Så du mister ingen av plassene.

 

Sitat SO:

GJELDER TILBUD:

Du må svare JA innen fristen for å beholde studieplassen. Hvis du har svart NEI, eller ikke har svart når fristen går ut, blir denne studieplassen tildelt en annen søker.

 

Hvis du har flere ubesvarte tilbud, kan du svare JA bare til ett tilbud. Tildligere tilbud som du alt har svart JA til, faller da automatisk bort.

 

GJELDER VENTELISTE:

Med et JA-svar på "Venteliste" konkurrerer du fortsatt om studieplass her. Hvis du svarer NEI eller lar være å svare, går du ut av ventelisten til dette studiet.

 

Hvis du har fått tilbud i hovedopptaket ca 17. juli må du tenke deg ekstra nøye om før du svarer Ja til å stå på venteliste. Hvis du svarer Ja til å stå på venteliste og i suppleringsopptaket ca 29. juli får et nytt tilbud, vil det gamle tilbudet fra hovedopptaket da falle bort og gå til noen andre, selv om du har sagt JA til det. Så hvis du egentlig ønsker å beholde studieplassen du fikk ca 17. juli (hovedopptaket), må du svare ja til dette tilbudet og svare nei til venteliste(ne). Bare dersom du ønsker et nytt tilbud, bør du svare JA til å stå på venteliste.

 

Hvis du får tilbud seinere enn suppleringsopptaket (29. juli), mister du ikke tilbud som du tidligere har svart JA til. Da må du avgjøre om du vil beholde det gamle eller svare JA til ett nytt tilbud.

 

Hvis du vil rette på svaret ditt, kan du endre det i din nettsøknad menyvalg "svarskjema") helt fram til svarfristens utløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med innspillet ditt også anthen!

Du har tydeligvis satt deg inn i opptaket på nett og deler erfaringen med oss andre. Lenge siden jeg kikket på nettsøknadene så jeg var litt usikker på akkurat den delen :blush:

 

Ville bare sette litt fokus på at toget ikke har gått, før det har forlatt perongen! Det går ann å "snike" litt i køene for den som viser initiativ ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innspill.

Ringte Ås før i dag. Slik jeg forstod det er det rekkefølga som avgjør. Hvis du kommer inn på et høyere valg og takker ja, faller ventelista bort for lavere valg.

 

Det er riktig. Jeg har gått utifra at han har Ås som 1.prioritet, og Oslo som 2. Om det skulle være motsatt, er nok toget gått.

 

(Jeg har AHO som 1.pri, og HIO/maskining. som 2.pri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...